Wrocław wychodzi z podziemia. Miasto stawia na przejścia dla pieszych przez ruchliwe ulice

Magdalena Kozioł, Marcin Torz
Tomasz Hołod
Kiedyś przejścia podziemne były ulubionym rozwiązaniem władz miasta. Teraz stały się niekochanym dzieckiem. Jeszcze w tym roku mają powstać pasy dla pieszych przez ul. Legnicką, na wysokości pl. Strzegomskiego. W przyszłym urzędnicy chcą wymalować przejście nieco dalej, na wysokości ul. Młodych Techników. W obu tych miejscach są dziś przejścia podziemne.

Prace na ul. Legnickiej mają zostać wykonane 4 miesiące od podpisania umowy w wykonawcą, który na złożenie oferty ma jeszcze dwa tygodnie.

Dzisiaj, żeby przy pl. Strzegomskim przedostać się z jednej strony Legnickiej na drugą, piesi i rowerzyści musieli korzystać z przejścia podziemnego. To jest także uciążliwość dla pasażerów komunikacji miejskiej. Za kilka miesięcy to się zmieni, bo oni również nie schodząc i wchodząc po schodach górą ul. Legnicką bez wysiłku dostaną się na przystanek tramwajowy i autobusowy.

Podobnie jest na Legnickiej przy Młodych Techników. Tam też - aby przejść na drugą stronę, czy też dojść do przystanków - trzeba pokonać schody. W tym przypadku nowe pasy powstaną w przyszłym roku.

- Przejścia są dla mieszkańców nieprzyjemne. O wiele lepiej dla pieszych, jeśli nie będą musieli chodzić po schodach, gdy zechcą przejść na drugą stronę jezdni, czy na przystanek - tłumaczy Piotr Fokczyński, miejski architekt. - Przejścia są niefunkcjonalne, niekomfortowe, często ciemne i dlatego niebezpieczne - dodaje.

Co ciekawe, oba tunele nie zostaną zasypane. Będzie można wciąż z nich korzystać. Na zmianach skorzystają też rowerzyści, bo powstaną specjalne przejazdy dla nich przez Legnicką, obok przejść dla pieszych.

Oba tunele dla pieszych powstały w 1991 roku. To jedne z najmłodszych tego typu obiektów we Wrocławiu (najmłodsze jest przejście pod rondem Reagana, które ma kilka lat). Jednak najwięcej tuneli powstało w latach 70. Wtedy też wybudowano przejścia pod placem Dominikańskim (w sumie trzy), czy pod placem Jana Pawła II.

Skąd taka moda w tych latach? Profesor Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej mówi, że budowa przejść podziemnych we Wrocławiu miała swoje uzasadnienie. - Chodziło o udrożnienie ruchu dla kierowców i bezpieczeństwo dla pieszych. - Teraz urzędnicy decydują się na wytyczenie przejść na ruchliwej ulicy Legnickiej, gdzie jest bardzo duży ruch. Można się spodziewać, że auta utkną tu w korkach - przepowiada Szydło.

Kierowcy na samą myśl o nowych pasach są wściekli. Teraz odcinek od pl. Jana Pawła II do pl. Strzegomskiego przejeżdża się bezkolizyjnie. Trudno będzie się rozpędzić, gdy w bliskiej odległości powstaną dwa nowe przejścia z sygnalizacją świetlną.

Przypomnijmy, że ówczesna władza chciała dla kierowców jak najlepiej. Dlatego też zupełnie nie liczono się z pieszymi, co w przypadku ścisłego centrum miasta jest absurdalne. - Na Starym Mieście, ale też w jego najbliższych okolicach to piesi powinni mieć ułatwione życie - mówi Przemysław Filar, przez Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia. - Tunele, czy równie chybione jeśli chodzi o centrum kładki nad jezdniami, powinno się stawiać na wylotach z Wrocławia, czy też na obwodnicy śródmiejskiej - kończy Filar.

Dlatego zmiany na ulicy Legnickiej to nie wszystko. W urzędzie miejskim nie ukrywają, że chcą ograniczyć ruch samochodowy w centrum Wrocławia. Głównie z tego powodu zapadł wyrok na przejście Świdnickie pod ul. Kazimierza Wielkiego. Już wiadomo, że w ciągu dwóch lat na jezdni powstaną pasy (czyli również dodatkowe światła), a samo przejście zostanie zagospodarowane na cele kulturalne. - Kazimierza Wielkiego, po zamienieniu jej w miejską autostradę (trasę WZ - przyp. red.), można nazwać ulicznym dziwolągiem - mówi Piotr Fokczyński, miejski architekt.

Dodajmy, że w bardziej odległej przyszłości przejścia podziemne znikną także pod tzw. placem Społecznym, gdy znikną estakady i zostanie on na nowo zabudowany.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 197

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

b
barteqzw

wsiądź na wózek inwalidzki lub przejdź się z osobą starszą albo z matką z dzieckiem i spróbuj dostać się na przystanek tramwajowy w tym miejscu.
Powodzenia !

b
barteqzq

"Trudno będzie się rozpędzić, gdy w bliskiej odległości powstaną dwa nowe przejścia z sygnalizacją świetlną."
rozpędzać się przy ograniczeniu do 50km/h? no no no ...

I
Ira

Przejścia podziemne w Jastrzębiu-Zdroju zostały "zaopatrzone" w sklepy z odzieżą, butami, spożywcze, mięsne, z pościelą itd itp. Oczywiście w miniaturowych wydaniach, czyli tzw. sklepy rodzinne. Schodząc do przejścia podziemnego przy okazji robię drobne zakupy, a czasem zaopatruję się w coś z ubioru i potem do domu. Pomył warto by może podchwycić ?

a
as

Co na to psychiatra????

T
Troy

Wrocław miastem sygnalizacji świetlnych, naziemnych przejść dla pieszych przez wielopasmowe ulice, nierentownym stadionem, powolnymi tramwajami oraz przekrętem stulecia - ITS. Jeżeli do tego Dutkiewicz dążyłeś to ci mogę tylko pogratulować. Mam nadzieję, że te wszystkie niewypały historia będzie podpisywać twoim nazwiskiem. Ja swojemu synowi będę zawsze wspominać takiego jednego prezydenta, która w pewnym okresie czasu rozłożył Wrocław na łopatki. Gdzie się po tym mieście nie ruszyć to wszystkie te zrealizowane "innowacyjne" pomysły to jakaś tandetna prowizora. Czy naprawdę brakuje w tym mieście ludzi kompetentnych, którzy MYŚLĄ? Dlaczego władzę sprawują we Wrocławiu karierowicze i pozerzy? Wszystkie inwestycje miejskie to jakaś wielka klapa. Od samego projektu, wykonanie po utrzymanie a raczej jego brak. Dlaczego NIK do dziś nie zweryfikował wątpliwego przetargu na zakup tramwajów firmy Skoda?! Dlaczego także inwestycja pod tajemniczo brzmiącą nazwą ITS nie jest także weryfikowana? Drogie Panie i drodzy Panowie, ktoś tu chyba robi przekręt na grubą kasę i próbuje nam wcisnąć przysłowiowy kit, że to dla naszego dobra :)

Pozdrawiam.

N
Niezadowolony mieszkaniec

Ja powiem krotko ze to glupi pomysl. Jestem kierowcą jak i również czesto spaceruje i jeżdze na rowerze. Przejścia ułatwiają przemieszczanie się każdej tej grupie ludzi. Jak powrzocają wszedzie światła to to bedzie komunikacyjny koszmar i tak wrocław jest nie najlepiej skomuikowany w porównaniu do innych miast a teraz jeszce jakiś "geniusz" wciska pomys stop przejściom podziemnym niech bedzie wiecej pasów korków i utrudnień w ruchu dla każdego. Totalnie glupi pomysł niech ludzie z urzędu sie choc raz ogarną i nie robią takiej durnej utrudniającej wszystkim przemieszczanie się akcji!!!!

m
mieszkaniec 46

To co się proponuje ma znamiona przestępstwa - sprowadzenia powszechnego niebezpieczeństwa w ruchu ladowym. Przejście podziemne to 100 % bezpieczeństwa i wygody do komunikacji dla pieszych. WARTO PRZYPOMIEĆ, ZE W KWIETNIU 2012 ROKU TUZ PO OTWARCIU SUPER PRZYSTANKU NA BOROWSKIEJ KOŁO PKS NA PRZEJSCIU W POZIOMIE ZGINEŁA KOBIETA, dlatego, ze podobno przebiegala na świetle czerwonym. Czy za to przewinienie powinna zginąć, to jest pytanie do Pani Urbanek Dyr.,DI UM. Wszystkie ofiary śmiertelne, które były na ciągu Legnicka-Lotnicza od 1991 roku, to piesi na przejściach dla pieszych w poziomie. Rodziny ofiar powinni wystapić o odszkodowania i renty a pomysłodawców takich rozwiazań ,dla dróg miejskich klasy GP i G, zgłosić do prokuratury.Budowa przejść podziemnych dla pieszych jest w Europie powszechna, nawet Zakopane zbudowało duże przejście podziemne z windami na końcu Krupówek na dojściu do Gubałówki - czy górale zwariowali ? To jest niekompetencja i niestety brak pieniędzy na utrzymanie ulic

w
wrr

Który z uporem maniaka wszędzie, zawsze i za każdym razem gdy mowa o placu Dominikańskim pisze elaboraty i wyzywa wszystkich doookoła z powodu, że on wie iż Plac Dominikański jest....100 metrów dalej, dokładnie w miejscu dzisiejszego hotelu Mercure koło Galerii. Także błaźnie to rzeczywiście jest kosmiczna różnica prawda???? Stała przez dziesięciolecia pusta dziura w środku miasta, rozrosła się i została zabudowana więc całość nazywa się "Placem Dominikańskim" i mało kogo obchodzi, że 200 lat temu był to placyk koło kościoła skoro kościoła, skoro dzisiejsi ludzie jako środek tego placu uznają skrzyżowanie Oławskiej ze Skargi

C
Czech ze Skoda Transport

Hałasować to dopiero będą za kilka lat...

S
Szpachlarz

Zalega w magazynach szpitalnych. Trzeba lepić połamane kończyny pieszych. Po co bezpieczne przejścia..

S
Szerlock_Holes

Brawo! Brawo! Możliwe, że takie zapisy skrywają tajne dokumenty skrywające urzędniczą koncepcję przebudowy głównych wrocławskich ulic. Miejmy nadzięję, że NSA da po łapach tym wścibskim obywatelom!

G
Gość

Pod placem Dominikańskim nie było, nie ma i zapewne nigdy nie będzie żadnych tuneli, ani dla pieszych ani też dla samochodów. Pojawiło się znikąd paradziennikarskie spadochroniarskie wieśniactwo i na siłe od kilku lat próbuje torpedować oficjalne nazewnictwo miasta naszego jedynego - Wrocławia.
A jeśli jeden z drugim wiesz lepiej, to wskaż mi/nam jakikolwiek link z oficjalnym planem miasta, który by pokazywał plac Dominikański sięgający poza wyznaczone uchwałą RM z listopada 1989 granice.
Bo przypomne baranie - IX LO, PZU, nowy hotel przy Podwalu i Skargi, tunele, kilka linii tramwajowych - przystanki komunikacji miejskiej , wyburzona w roku 2001 drukarnia nie mają nic wspólnego z wyżej wspomnianym placem. Dlaczego nikt z was nie pisze o ulicy bł. Czesława, przez którą przewija się na codzień tysiące pasażerów? Przecież to całkiem ładna i zgrabna ulica w ścisłym centrum naszego miasta.

r
rtd

Żeby wyprowadzać ruch samochodów ze ścisłego centrum, najpierw trzeba wybudować dla tych aut jakieś alternatywne trasy. A u nas jak zawsze robi się wszystko od d..py strony. Przecież od tych durnych pomysłów tych kretynów z magistratu to miasto niedługo zatka się totalnie. Ciągle utrudniają ruch po centrum, zamykają jakieś ulice dla aut, robią deptaki, przejścia dla pieszych co kawałek, ale na pomysł żeby wybudować jakąś alternatywną trasę z prawdziwego zdarzenia, żeby auta nie musiały się pchać w to ścisłe centrum, to nikt nie wpadnie, a od tego powinno się zacząć ograniczanie ruchu w ścisłym centrum miasta. Tak się robi w całym cywilizowanym świecie, tylko u nas jak zawsze wszystko robią od d..py strony.

j
ja

Przejścia podziemne, to ułatwienie zarówno dla pieszych, jak i kierowców. Piesi nie muszą tkwić jak te kołki przed przejściem dla pieszych i czekać na zielone światło, a i ruch na ulicy jest dużo płynniejszy jak nie ma przejść dla pieszych, a przypominam, że Legnicką jeżdżą także autobusy MPK, które będą tkwić w jeszcze większych korkach razem z samochodami. Trzeba być totalnym idiotą i niedorozwojem w jednym, żeby tego nie rozumieć i wpadać na takie kretyńskie pomysły, jak ten opisany w artykule powyżej. Jedyne, co powinno się z tymi przejściami zrobić, to wybudować w nich windy dla niepełnosprawnych i wtedy także przy okazji ułatwienie mieliby też Ci leniwi, którym nie chce się pokonać tych kilku schodków.

K
Krzysiu

Nareszcie czas skończyć z tymi reliktami post komunistycznymi, za dwadzieści może trzydzieści lat następna ekipa urzędników magistratu odkryje przejścia podziemne i ich zbawienną dobroć w ciągach komunikacyjnych,jaka to będzie rewolucja w magistracie, jakie to odkrywcze, skrzyżowania bez pieszych, , premie, nagrody, wypinanie piersi po medale, etaty dla ekspertów, konsultantów, a jeszcze jest w zanadrzu metro, i pare innych starych pomysłów. Historia kołek się toczy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3