Nasza Loteria

Wrocław: Wiosną rozpocznie się budowa śródmiejskiej trasy południowej

Marcin Torz
Tak za kilka lat mamy omijać ścisłe centrum Wrocławia
Tak za kilka lat mamy omijać ścisłe centrum Wrocławia Maciej Dudzik
Jeszcze we wrześniu rozpisany zostanie przetarg na przebudowę ulicy Pułaskiego. Prace mają rozpocząć się wiosną 2011, a potrwają ponad rok.

Droga będzie szersza, a tramwaje prawdopodobnie będą przeniesione na pusty teren, przylegający dziś do jezdni. To pierwszy etap budowy tzw. śródmiejskiej trasy południowej, która w przyszłości połączy tzw. plac Społeczny z pl. Strzegomskim i będzie obwodnicą Starego Miasta.

- Nie jesteśmy w stanie wybudować całej trasy "za jednym zamachem". Dlatego inwestycję przeprowadzimy etapami - zastrzega Paweł Czuma, rzecznik prasowy urzędu miejskiego. Teraz urząd pracuje nad dokładnym rozplanowaniem całej inwestycji. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy poznamy jej dokładną koncepcję, łącznie z docelową organizacją ruchu na skrzyżowaniach.

Przebieg samej trasy znany jest od dawna. Jezdnia rozpocznie się na pl. Społecznym, gdzie powstanie rozwidlający się tunel, w kształcie litery "Y". Będzie odchodził od mostów Pokoju i Grunwaldzkiego. Kierowcy dojadą nim do ul. Pułaskiego. Ale żeby rozpocząć prace nad tunelem, trzeba wyburzyć estakady. Stanie się to nie prędzej niż w 2014 roku.

Z Pułaskiego trasa poprowadzi przez ulicę Dyrekcyjną. To właśnie ta jezdnia powinna być przebudowana po zakończeniu remontu ulicy Pułaskiego. Ona również zostanie poszerzona. W magistracie nie wykluczają, że w przyszłym roku rozpoczną się prace projektowe, a następnie rozpisany zostanie przetarg na samą przebudowę.

Kolejny odcinek trasy to tunel, którym kierowcy z ul. Dyrekcyjnej dojadą do ul. Powstańców Śląskich. To najtrudniejsza, a zarazem najbardziej kosztowna część inwestycji. W tym przypadku w ratuszu ostrożnie mówią o datach. Pojawia się rok 2015, może nawet 2017. Tunel będzie też bardzo kosztowny. - Bardzo trudno oszacować, jak bardzo - komentuje Bogdan Rytwiński, szef firmy Skanska, która przebudowuje ul. Strzegomską, buduje obwodnicę śródmiejską i wschodnią obwodnicę Wrocławia. - Teren jest trudny. Są tam bloki, mnóstwo podziemnych instalacji. W grę wchodzić będzie na pewno kilkaset milionów złotych.

Tańsze będą dalsze etapy trasy, prowadzące przez ulice Szczęśliwą, Zaporoską i Szpitalną. One mają być przebudowane w 2014 roku. Ostatnią częścią trasy będą estakady nad terenami kolei przy Dworcu Świebodzkim. Nimi kierowcy zjadą na pl. Strzegomski z ul. Szpitalnej. Najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia prac to 2015 rok.

Całą trasą pojedziemy więc najwcześniej ok. 2017 roku. Pochłonie ona gigantyczne pieniądze - być może nawet ponad miliard zł. Do tej pory żadna miejska inwestycja drogowa nie była tak droga. Dla przykładu: budowana obwodnica śródmiejska to wydatek ponad 250 mln zł, a planowana al. Stabłowicka wraz z obwodnicą Leśnicy - 400 mln zł.

Będzie skrót
W listopadzie tego roku gotowy będzie projekt drogi, która połączy ul. Tęczową z ul. Góralską i Robotniczą. Ma to być tymczasowa szosa, z której kierowcy skorzystają zanim powstaną estakady z ul. Szpitalnej do pl. Strzegomskiego.

Droga prowadzić będzie przez tereny kolejowe, koło Dworca Świebodzkiego. Nie będzie długa (550 metrów), ale ułatwi jazdę w tej części Wrocławia. Aby z ul. Grabiszyńskiej dostać się na ul. Legnicką (lub na odwrót), nie trzeba już będzie jechać przez pl. Orląt Lwowskich i pl. Jana Pawła II. Urzędnicy twierdzą, że jest szansa na rozpoczęcie budowy już wiosną przyszłego roku. Jezdnia będzie miała po jednym pasie w jedną stronę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
p
budowac!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tunele i wiadukty!!! tak tak tak w koncu rozsadny pomysl!!!
r
reff
... jest całkowicie niepotrzebny. Z mojej "znajomości terenu" wiem, że nie ma miejsca na północny wlot.

Pieniądze z tunelu można przeznaczyć na przebudowę Społecznego. W ramach przebudowy można utworzyć mądry i przemyślany układ ulic pozwalający na wjazd na Pułaskiego od stron Wyszyńskiego oraz Placu Grunwaldzkiego.
M
Mieszkaniec 4
Doskonała ilustracja robienia obywatelom wody z mózgu. Po co tunel na Pułaskiego??? W roku 2004 Rada Miejska podjęła Uchwałę o MPZP i modernizacji tej ulicy do 2*3 pasy plus torowisko wydzielone. Po to burzono, po powodzi w roku 1997, zachodnią strone zabudowy a nowa wykonano z dostępem z poziomu terenu, ulicy. Koszt budowy nowego odc. ulicy od Tragutta do Kosciuszki, w planie wieloletnim, oceniono na ok.58 mln. Ale to był inny Prezydent miasta Pan Huskowski, skromniejszy, a teraz mamy nowego Pana Dutkiewicza lepszego, przebił tamtego... bedzie tunel około 900 m za ..tego się nie mówi... około 900 mln [ wyceniłem to 2* taniej od kosztów remontu mostu Szczytnickiego[gdzie za 1mb zapłacono 2 mln zł, tj. 60,8 mln za 30 mb]. To są kampanijne mrzonki, miarkuj mocium panie! Kasa pusta, ogromne bieżące zobowiązania i zadłużenie na ok.15 lat! INNE BUDOWANE SKRZYZOWANIA OD 10 LAT, tj. za kadencji P.Dutkiewicza są jednopoziomowe a tu taki wypas. Po co nas wpędzać w takie koszty, zbankrutujemy jako miasto. Trochę realizmu i oszczędzania naszych kieszeni. Mieszkaniec 4
w
wieszcz
Zastanawiam się, skąd pojawiła się u wrocławskich urzędników ta tunelomania. To jakaś choroba, czy co? Wpierw ruch samochodów na ul. Kazimierza Wlk. planowano puścić pod ziemią, później pojawiły się pomysły na tunele w innych miejscach miasta. O podziemnych i podwodnych parkingach nie wspomnę, bo to już nudne. Pytam, skąd na to pieniądze przy tak wielkim zadłużeniu miasta? To 20. mln nie było na budowę estakady nad torami przy ul. Granicznej a kilkaset milionów na tunele się znajdzie? A czy ktoś, oprócz kosztów budowy, policzył koszty utrzymania tych tuneli? Choćby samej wentylacji? Skoro jesteśmy tacy bogaci, to dlaczego jest taki opór przed budową metra we Wrocławiu?
r
ryskor
Trasa bardzo potrzebna. Cieszę się że rusza jej realizacja. Terminy trochę odległe ale rozumiem iż na tyle nas tylko stać. Zastanawiam się czy tunel pod Ślężną, Komandorską i Powstańców Śląskich nie jest zbyt długi. Czy nie powinno być skrzyżowanie ze światłami ze Ślężną a wlot powinien zaczynać się przed Komandorską.
k
krem23
Po co wyrzucać tyle kasy na tunel jak można wykorzystać plac przy aquaparku i dalej przez ślężną oraz kammienną (i dalej) puścić ruch z tramwajem włącznie. Za takie wyrzucanie kasy to na pewno nie zagłosuję na Prezia.
w
wk
Mnie sie wydaje, ze za takie pieniadze moznaby wybudowac kilka fajnych nowych mostow / wiaduktow.
Byloby z nich wiecej pozytku...
n
neron13
Inwestycje to w kampanii samorządowej piękny temat. Zwłaszcza, kiedy się mówi o inwestycjach planowanych. Bo z już finansowanymi bywają problemy. A podstawowy z nich to brak kasy. Po takich zapowiedziach inwestycyjnych i niedawnym artykule w Gazecie Wrocławskiej o stopniu zadłużenia Wrocławia w związku z inwestycjami EURO2012 nasuwa się w zasadzie tylko jedno pytanie: Które podatki lub opłaty wzrosną? Bo w tych warunkach (koszty, terminy, stare zobowiązania) wzrosnąć muszą. A więć za co samorządowcy drodzy będziemy płacić więcej i od kiedy?
w
wrc
CAŁA Pułaskiego miała iść tunelem. Dutkiewicz znowu mnie oszukał. Policzymy się na wyborach.
s
smok telesfor
A na końcu Januaria zostanie Shogunem:)
m
marta
to ja proponuje wziac sie za komunikacje miejska i nie trzeba bedzie robic jakis tuneli itp. Pieniadze przznaczone na ta ''trase'' przeznaczyc na komunikacje miejska ( obnizyc ceny biletow, kupic nowe tramwaje)
w
ww_miasto_korków
Wyglada na to, że cała wielka budowa obwodnicy śródmiejskiej to właściwie przebudowa skrzyżowań i układu komunikacyjnego dla obsługi prywatnego wieżowca. Taniej by było postawić go dalej od centrum. Dla miasta taniej oczywiście.
w
ww_miasto_korków
w końcu za to im płacą. Dlatego remontowane drogi mają złe rozwiązania prawoskrętów jak np. skrzyzowanie Swobodnej z Powstańców, które wspaniale blokuje pas do jazdy na wprost Swobodną. To samo jest na Borowskiej. To co dzieje się na zjeździe z estakady w kierunku Hallera to trudno opisać. Polecam projektantom wrocławskich ulic by jeździli tamtędy częściej. Ale qba, ja chciałbym chwalić, cieszyć sie że żyje w mieście, które od 20 lat jest demokratycznie rządzone dla dobra jego mieszkańców. Czemu nie mogę?
c
czacza
co widać na mapce, to znaczy, że "miasto" szykuje nam powtórke z "estakady"
Grabiszyńska/ Klecińska. Tunel w ciągu przyszłej, najważniejszej trasy Wsch.-Zach.urywa się PRZED najważniejszą w mieście trasą średnicową Płn-Poł.(Powstańców Śl.) Brawo !
q
qba
Bardzo trafne uwagi czaczy, ww_miasto_korków czy zlośliwca - zauważcie jednak, że ów planowaną przez naszych wspaniałych urzędników wrocławskich obwodnicę zaplanował również swego czasu urzędnik wrocławski. A na imię mu było Max. Berg po ojcu się nazywał. Tylko, że jakieś blisko 90 lat temu.
Cały czas jednak podziwiam "pomysły" i realizacje Inwestycji Wrocławskich czy vice versa i na każdym kroku jeśli tylko mam możliwość gratuluje w utrudnianiu polepszenia przepustowości komunikacyjnej miasta: skrzyżowania Grabiszyńskiej-Hallera za brak wiaduktu i samego rozwiązania komunikacyjnego: chodniki, drogi dla rowerów, wjazdy, zjazdy na estakadę, Lotniczej-Na Ostatnim Groszu za brak wiaduktu, i ostatniej "popisowej" wręcz fuszerki jaką jest pseudoremont Wyścigowej z rozwiązaniem komunikacyjnym skrzyżowania ów ulicy z Turniejową i Wojszycką - patrz chodniki ze słupami ul. Turniejowa, droga dla rowerów (w końcu asfalt zamiast kostki i to jedyny plus tej inwestycji) w stosunku do całego pasa drogowego ulicy Turniejowej.
Często odnoszę wrażenie, że jednak w IW pracują inteligentni inaczej.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska