Wrocław: Urzędowe sprawy załatwimy teraz w galeriach handlowych. Rozmawiamy z pomysłodawcą

Janusz Gajdamowicz
Janusz Gajdamowicz
Pierwsze centrum, gdzie załatwimy urzędowe sprawy, ma powstać w Galerii Magnolia przy ul. Legnickiej.
Pierwsze centrum, gdzie załatwimy urzędowe sprawy, ma powstać w Galerii Magnolia przy ul. Legnickiej. Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Udostępnij:
Lokalizacja Punktów Obsługi Mieszkańca Urzędu Miejskiego we Wrocławiu w licznych centrach i galeriach handlowych, powinna ułatwić dostęp do załatwienia wszelkich spraw urzędowych z jakimi borykają się wrocławianie - mówi nam Dariusz Piwoński, pomysłodawca projektu i wrocławski radny reprezentujący klub Prawa i Sprawiedliwości.

Jak to się stało, że we Wrocławiu powstaną Punkty Obsługi Mieszkańców położone poza budynkami należącymi do Urzędu Miasta?
Sama idea wzoruje się na działaniach, jakie już pewien czas temu zostały podjęte w Rzeszowie, gdzie galerie handlowe umieściły POM-y jedynie za koszt opłacanych tam mediów. Uważam, że śmiało możemy korzystać z pomysłów, jakie sprawdzają się w innych gminach w Polsce i z powodzeniem – dla dobra mieszkańców – przenieść je na grunt naszego miasta. Pierwszy POM powstał tam 15 lat temu i stał się na tyle korzystny dla jednej z galerii, że kolejne, same zaczęły zabiegać o ich powstanie. Moja interpelacja, konferencja prasowa i rozmowa z władzami miasta doprowadziły do tego, aby taki punkt powstał i u nas. W pierwszej kolejności stanie się to w centrum handlowym Magnolia, a wraz z zainteresowaniem wrocławian, będę zabiegał aby takie punkty powstały w innych częściach miasta.

Z inicjatywy radnego Dariusza Piwońskiego, Punkty Obsługi Mieszkańca Urzędu Miejskiego we Wrocławiu powstaną w centrach i galeriach handlowych.
Z inicjatywy radnego Dariusza Piwońskiego, Punkty Obsługi Mieszkańca Urzędu Miejskiego we Wrocławiu powstaną w centrach i galeriach handlowych. Janusz Gajdamowicz

W jaki sposób przebiegał proces adaptacji tej idei i przekonanie włodarzy miasta do wdrożenia jej w życie?
Jako radny Rady Miejskiej wystosowałem odpowiednie interpelacje do Prezydenta Wrocławia, a to przecież należy do moich kompetencji i obowiązków. Nie pominąłem także lokalnych mediów, aby zainteresowały mieszkańców tym pomysłem i nagłośniły sprawę. Pierwszym krokiem była konferencja prasowa, w której wzięli udział wrocławscy parlamentarzyści Mirosława Stachowiak-Różecka oraz Przemysław Czarnecki. Oni też entuzjastycznie poparli ten pomysł i włączyli się do jego rozpowszechnienia, a w efekcie – do ostatecznej realizacji.

Pierwsze takie Centrum jak wspomnieliśmy, ma powstać w Galerii Magnolia przy ul. Legnickiej. Kiedy przyjmie pierwszych petentów? Na jakim etapie są przygotowania do jego otwarcia?
Władze miasta informują, że przetarg już został rozpisany, później nastąpi zaadaptowanie i wyposażenie odpowiednich pomieszczeń i żywię nadzieję, że jeszcze przed wakacjami pierwsi wrocławianie wybiorą się do POM-u w Magnolii, dzięki czemu skorzystają z bezpłatnego parkingu, nie będą musieli jechać do centrum i nie stracą zbyt wiele czasu na załatwienie sprawy, a centrum handlowe przy okazji pozyska nowych klientów.

Jakie są reakcje mieszkańców na możliwość załatwienia spraw urzędowych w tym miejscu?
Z pewnością największą dogodność będą mieli mieszkańcy sąsiednich osiedli, takich jak: Szczepin, Popowice, Kozanów czy Gądów, bo właśnie oni mają tam najbliżej. Bardzo mnie to cieszy, bo to jest mój okręg wyborczy, który reprezentuję jako radny. Natomiast konkretne opinie mieszkańców poznamy już po wakacjach, kiedy to minie pierwszy okres funkcjonowania samego POM-u.

Czy powstaną kolejne takie miejsca w mieście i czy mamy we Wrocławiu takie zapotrzebowanie i oczekiwanie mieszkańców?Trafiają do mnie głosy, aby taki punkt powstał w pobliżu osiedla Psie Pole, skąd mieszkańcy mają bardzo daleko do centrum. Jeśli ten pomysł sprawdzi się w zachodniej części miasta, to z pewnością warto będzie też wdrażać go w innych miejscach.

Co zatem będzie można załatwić w takich miejscach i czy można uznać, że taka forma obsługi sprawdzi się w następnych latach?Mieszkańcy załatwią większość spraw, jakie są w kompetencjach Urzędu Miasta, a wymienię m.in.: wymianę i wydanie dowodu osobistego, zameldowanie i wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego, nadanie numeru PESEL, rejestrację pojazdu, wydanie prawa jazdy, opłaty podatków i opłaty lokalne czy wreszcie złożenie wniosku o wydanie Karty Dużej Rodziny. Dzisiaj, kiedy otwarcie pierwszego takiego punktu we Wrocławiu staje się już realne, mam nadzieję, że nie będzie tylko to krótkotrwały projekt, ale długoletnia praktyka, która sprawdzi się w wielu kolejnych lokalizacjach.

Rozmawiał Janusz Gajdamowicz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
27 stycznia, 12:35, aser:

Żeby ratować zagraniczne galerie ,mnóstwo sklepów polikwidowane to trzeba było to zrobić kasa musi się zgadzać.A wszystko dla ,,naszego dobra.

Żeby mogły pracować w niedziele

G
Gość
Ale poco to, widział ktoś kiedyś wszystkie okienka czynne w urzedzie??? Nie!!! Zamiast wydawać pieniądze na kolejne lokale, wystarczyło ogarnąć obecne stanowiska. Znając życie 40% stanowisk tylko będzie obsługiwać petentów a reszta??? Obsługa będzie piła kawkę malować paznokcie i odkładać słuchawkę aby nikt nie dzwonił i nie przeszkadzał
a
aser
Żeby ratować zagraniczne galerie ,mnóstwo sklepów polikwidowane to trzeba było to zrobić kasa musi się zgadzać.A wszystko dla ,,naszego dobra.
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie