Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Tramwaj Plus będzie szybki, ale nie wszędzie

Jarosław Garbacz
Przez skrzyżowanie ul. Dokerskiej i Pilczyckiej, Tramwaj Plus pojedzie z Kozanowa na Gaj
Przez skrzyżowanie ul. Dokerskiej i Pilczyckiej, Tramwaj Plus pojedzie z Kozanowa na Gaj Fot. Wizualizacja inwestora
Tramwaj Plus ma mieć priorytet na ulicach miasta. Na niektórych światłach będzie jednak czekał.

Wydzielone torowiska, nowoczesny tabor (dwukierunkowe wozy Skody z drzwiami po obu stronach oraz dwiema kabinami), elektroniczna informacja pasażerska on-line na przystankach i w pojazdach, duża częstotliwość kursowania. To główne założenia projektu Tramwaj Plus. Do tego przystanki na wysepkach, zlokalizowane za skrzyżowaniami. I wreszcie najistotniejsze: priorytet na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, czyli bez postojów na czerwonym świetle.

Okazuje się jednak, że części z pomysłów nie uda się wdrożyć na całej trasie dwóch powstających linii szybkich tramwajów, którymi pojedziemy ze Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce i z Gaju na piłkarski stadion i Kozanów.

Jak szybki tramwaj wyminie zwykłą linię, jeśli ta dojedzie wcześniej do skrzyżowania? Ma w tym pomóc inteligentny system sterowania sygnalizacją. Jego wdrażanie ma się zakończyć do końca przyszłego roku.

- Szybki tramwaj zawsze będzie miał pierwszeństwo, a jeśli przed nim na skrzyżowanie wjedzie zwykła linia, oba pojazdy będą uprzywilejowane - przekonuje Zbigniew Komar, wiceszef departamentu infrastruktury i gospodarki w magistracie.

Problem pojawia się, gdy przystanek znajduje się przed skrzyżowaniem. Nawet gdy motorniczy, po wysadzeniu pasażerów, da sygnał do wjazdu na skrzyżowanie, poczeka, aż z krzyżówki zjadą inne pojazdy.

Tramwaje Plus nie będą objęte priorytetem na głównych skrzyżowaniach. - Na pl. Jana Pawła II, skrzyżowaniu ul. Świdnickiej z Piłsudskiego i pl. Dominikańskim pierwszy będzie jechał tramwaj, który wcześniej zgłosi wjazd - wymienia Zbigniew Komar.

Inne zasady zapanują na rondzie Reagana. Perony opuści autobus lub tramwaj, który pierwszy zabierze pasażerów.

Nie uda się wydzielić torowisk na mostach: Szczytnickim i Grunwaldzkim. Auta, które utkną na nich w korku, zablokują także szybki tramwaj. Urzędnicy głowią się też, jak rozwiązać problem wspólnych torów z jezdnią między pl. Orląt Lwowskich a pl. Jana Pawła II. Jedna z koncepcji zakłada, że inteligentna sygnalizacja będzie dawkować liczbę aut, gdy na tym odcinku pojawi się tramwaj. Jeśli pomysł się nie sprawdzi, torowisko zostanie wydzielone poprzez wymalowanie pasów.

Na części przystanków zabraknie też elektronicznej informacji o odjazdach tramwajów (podobna działa już na rondzie Reagana). Zdaniem urzędników, jej montaż na końcowych przystankach o małym znaczeniu (m.in. ul. Bardzka i Legnicka) nie ma sensu.

Z kolei przystanków na ul. Piłsudskiego i Legnickiej nie uda się przenieść za skrzyżowanie. Wyjątkiem będzie peron na pl. Jana Pawła II.

- Pomysł Tramwaju Plus był dobry, ale przy w trakcie jego realizacji popełniono zbyt wiele błędów - kwituje Przemysław Filar, prezes Towarzystwa Upiększania Miasta.

W 2011 roku we Wrocławiu pojawi się 31 szybkich tramwajów wyprodukowanych przez czeską Skodę. Miasto zapłaci za nie 260 mln zł. Na trasy mają wyruszyć dokładnie za rok.

260 mln zł to koszt 31 nowoczesnych, dwustronnych wozów marki Skoda, które będą kursować na 2 trasach
110 mln zł zapłaci miasto za inteligentny system sterowania komunikacją miejską na skrzyżowaniach

Tu w 2011 roku drogowcy wkroczą na torowiska:
Podwale od pl. Orląt Lwowskich do pl. Jana Pawła II; al. Różyckiego od mostu Szczytnickiego do pętli Stadion Olimpijski; ul. Piłsudskiego od Świdnickiej do pl. Legionów; Legnicka od Na Ostatnim Groszu do pl. Jana Pawła II; ul. Borowska - tu powstanie węzeł przesiadkowy; Piłsudskiego od pl. Legionów do Świdnickiej; al. Armii Krajowej od Tarnogajskiej do Bardzkiej, Tarnogajska od Klimasa do pętli Tarnogaj; Ślężna od Pabianickiej do Kamiennej; Śrubowa od Strzegomskiej do Robotniczej; pętla Sępolno; ul. Pomorska od Wąskiej do pl. Staszica; Hubska od Pięknej do Glinianej; pl. Społeczny od pl. Wróblewskiego do estakady.

Na jakie osiedla powinien docierać w przyszłości Tramwaj Plus? Podyskutuj na forum

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska