Wrocław Świebodzki znów dworcem! Pociągi wrócą po ponad trzech dekadach

Błażej Organisty
Błażej Organisty
Wiele wskazuje na to, że pociągi wrócą na dworzec Świebodzki. Według założeń programu Kolej Plus, najpóźniej w 2028 roku.
Wiele wskazuje na to, że pociągi wrócą na dworzec Świebodzki. Według założeń programu Kolej Plus, najpóźniej w 2028 roku. Pawel Relikowski / Polska Press
Udostępnij:
Wiele wskazuje na to, że za około 6 lat Świebodzki ponownie stanie się prawdziwym dworcem. Ma być połączony ze stacją Wrocław Muchobór Wielki. Pociągi pojadą do Środy Śląskiej, Wołowa i Jaworzyny Śląskiej. Na infrastrukturę i nowe połączenia samorząd dostanie pieniądze od państwa w ramach programu Kolej Plus, ale będzie musiał dołożyć część od siebie.

Na dworcu Świebodzkim można zjeść, napić się i zrobić zakupy na targowisku. Do niedawna można było obejrzeć makietę kolejową. Nie można natomiast wsiąść do pociągu. Ostatni odjechał w 1991 roku. Do tego czasu pasażerowie korzystali z dworca przez prawie półtora wieku.

Po wielu latach starań, zapowiedzi i rozważań pojawiła się realna szansa na to, że Świebodzki znów będzie dworcem. Najnowsze plany uwzględniają reaktywację stacji i przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich, a także elektryfikację i budowę nowego toru na trasie Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór Wielki. Niewykluczone, że zaniedbany, zabytkowy budynek dworca Świebodzkiego przejdzie renowację. Notabene stację na Muchoborze także czekają zmiany.

Kiedy? Najpóźniej w 2028 roku. Jest to bowiem planowany termin realizacji inwestycji z rządowego programu Kolej Plus (lub Kolej+), którego częścią jest projekt wybudowania infrastruktury kolejowej w obrębie wrocławskiego węzła kolejowego na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór. Szerzej: chodzi o poprawę jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. Realizacja tego zadania, niezwykle ważnego dla rozwoju wrocławskiej kolei aglomeracyjnej, pozwoli na uruchomienie nowych połączeń na trasach:

  • Wrocław – Środa Śląska,
  • Wrocław – Wołów,
  • oraz Wrocław – Jaworzyna Śląska.

Powyższy projekt jest jednym z trzech dolnośląskich, które dostaną rządowe dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus. Pozostałe dwa to:

  • rewitalizacja linii kolejowych na trasie Zgorzelec – Bogatynia, co umożliwi skomunikowanie Bogatyni z Wrocławiem
  • i rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnej; dzięki tej inwestycji możliwa będzie modernizacja dalszego odcinka linii od Jerzmanic-Zdrój do Lwówka Śląskiego.

Projekty z Dolnego Śląska do rządowego programu zgłosił samorząd województwa.

— Prowadzimy ambitny i największy w skali kraju projekt przejmowania nieczynnych linii kolejowych, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskie. Z myślą o Dolnoślązakach chcemy skomunikować jak najwięcej miejscowości w województwie. Rządowy program Kolej+ pomoże rozbudować kolejową mapę Dolnego Śląska i ułatwić mieszkańcom komunikację między miastami naszego województwa — skomentował marszałek Cezary Przybylski.

Są plany i prognozy, będzie dofinansowanie państwowe, którego de facto udzieli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, konieczne jest jeszcze znalezienie pieniędzy w kasie samorządu na wkład własny.

Dworzec Świebodzki - walczymy o niego od lat

Dziennikarze Gazety Wrocławskiej przez lata przeprowadzili niezliczone rozmowy z ekspertami, miłośnikami kolei, pracownikami i innymi osobami na temat reaktywacji Świebodzkiego. Najważniejszy wniosek był przeważnie taki sam: dworzec jest niezbędny do stworzenia efektywnej sieci połączeń aglomeracyjnych i rozwoju kolei nie tylko we Wrocławiu, ale na całym Dolnym Śląsku.

Włączają nieczynne linie kolejowe

Samorząd permanentnie od lat podkreśla, że pora na kolej. Przy okazji ogłoszenia wyników naboru do programu Kolej Plus przypomniał, że prowadzi działania, które zakładają przejęcie od państwa (od PKP) ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości ponad 300 km na terenie całego Dolnego Śląska, a następnie ich rewitalizację i przywrócenie na nich połączeń pasażerskich.

Ten ambitny projekt jest już zaawansowany, samorząd województwa dolnośląskiego przejął niemal wszystkie nieczynne linie kolejowe przewidziane w projekcie i prowadzi prace zmierzające do ich rewitalizacji. Pierwszą przejętą i bardzo szybko zrewitalizowaną linią jest trasa Dzierżoniów – Bielawa, po której od 2019 roku kursują pociągi Kolei Dolnośląskich. Aktualnie trwają też prace w terenie przy modernizacji linii Gryfów – Mirsk – Świeradów Zdrój. Również w ramach marszałkowskiego projektu kolej wróci między innymi do Karpacza. Chcemy skomunikować dolnośląskie miasta i miejscowości, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie poruszać się po regionie Kolejami Dolnośląskimi — czytamy w komunikacie prasowym.

Program Kolej Plus (Kolej+)

Tymczasem kancelaria premiera Mateusza Morawieckiego informuje, że program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które zainteresowane są rozwojem własnej infrastruktury kolejowej.

Rada ministrów zdecydowała (20 kwietnia), że zwiększy dofinansowanie z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł.

— Dzięki temu zrealizujemy aż 34 projekty modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych, zamiast 17. Zwiększamy dwukrotnie planowane inwestycje, dzięki którym uzupełnimy kolejne sieci połączeń pasażerskich. Celem programu jest dalsze eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego. Wiele połączeń kolejowych pozwoli na komfortowe podróżowanie po całej Polsce i wzrost atrakcyjności wielu regionów naszego kraju — czytamy na rządowej stronie kancelarii premiera.

Kancelaria wylicza, że od 2015 r. państwo zmodernizowało i wybudowało ponad 800 dworców, stacji, przystanków oraz około 6 tys. torów. Pociągi dalekobieżne w Polsce obsługują obecnie blisko 470 stacji w 415 miejscowościach. To ponad 140 stacji więcej niż siedem lat temu. Kancelaria informuje, że wartość aktualnie realizowanych inwestycji to ponad 40 mld zł.

Wiele wskazuje na to, że pociągi wrócą na dworzec Świebodzki. Według założeń programu Kolej Plus, najpóźniej w 2028 roku.

Wrocław Świebodzki znów dworcem! Pociągi wrócą po ponad trze...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Koniec tygodnia pod znakiem rekordowych temperatur

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie