Wrocław stawia na komunikację zbiorową

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Wrocław
Udostępnij:
Wrocław od kilku lat systematycznie inwestuje w rozwój komunikacji miejskiej – powstają zupełnie nowe linie tramwajowe, regularnie wymieniany jest tabor, a już istniejące torowiska przechodzą gruntowne przebudowy.

Wrocław potrzebuje sprawnej i dobrze funkcjonującej komunikacji miejskiej. Co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości, jednak to wymaga olbrzymich nakładów. Szczególnie po okresie w którym pasażerowie zakładali się na której linii tramwajowej dojdzie do następnego wykolejenia.

Wiem, że wstydliwym i głośnym problemem Wrocławia są wykolejenia tramwajów. Dobra wiadomośćto zmieni się szybko, złanie zmieni się natychmiast – mówił już w 2019 roku (rok po objęciu urzędu) Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Niemal dokładnie trzy lata wystarczyły, żeby w ogólnie pojętą komunikację miejską wpompować ok. miliarda złotych.

- Na komunikację miejską od początku kadencji wydaliśmy 1 mld złw tym czasie na ulice naszego miasta wyjechało 200 nowych autobusów, 40 niskopodłogowych tramwajów, zmodernizowane zostały 42 kolejne tramwaje. Ponadto, realizujemy przetargi na dostawę kolejnych 86 nowych tramwajów i 11 autobusów elektrycznych. Nie możemy zapominać także o poprawie jakości komunikacji zbiorowej poprzez prace w ramach trwającej TORYwolucji, na którą każdego roku przeznaczamy 80 mln zł. Jednocześnie trwają we Wrocławiu prace przy budowie 2 nowych linii tramwajowychna Popowice i na Nowy Dwórkoszt ponad 500 mln zł! Przed nami także budowa nowych mostów Chrobrego, po których będzie przebiegała 1,7 km trasa na Swojczyce. Zadbamy także o mieszkańców Jagodna, którzy czekając na rozstrzygnięcia w kwestii przecięcia linii tramwajowej z linią kolejową, otrzymają autobus w korytarzu pod przyszły tramwaj. To rozwiązanie pomostowe, wypracowane przy udziale Rady Osiedla – tłumaczy Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Tramwaj na Popowice Budowa całej trasy tramwaju na Popowice zostanie zakończona w IV kwartale 2022. To jedna z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia. Jej koszt to ponad 222 mln zł, a budowę dofinansowują środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

- To jedna z największych komunikacyjnych inwestycji w najnowszej historii Wrocławia. Nową linią tramwajową pojedziemy od ulicy Jagiełły aż do ulicy Milenijnejłącznie ponad 3 km trasy. Przebudowujemy 10 skrzyżowań i ponad 1,5 km poszczególnych ulic. Nie zapominamy także o instalacjach wodociągowych, sieci energetycznej, drogach dla rowerów czy chodnikach – wyjaśnia Jacek Sutryk.

W drugiej połowie listopada tego roku inwestycja weszła w kolejny etap prac – rozpoczęła się przebudowa torowiska na ul. Milenijnej. Kolejnym etapem będą prace związane budową rozjazdu umożliwiającego przejazd tramwaju w kierunku ul. Lotniczej, jak i wymiana rozjazdu w stronę ulicy Legnickiej.

- Pierwotnie te prace planowaliśmy w późniejszym terminie, jednak ze względu na zwiększenie zakresu robót przy skrzyżowaniu ulic Milenijnej i Popowickiej możemy rozpocząć je w tym samym czasie i nie zamykać ponownie za kilka miesięcy przejazdu tramwaju na Kozanów - mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Wspomniane "zwiększenie zakresu prac" na trasie na Kozanów dotyczy głównie przebudowy kanalizacji. Kanał tłoczny, który wymaga modernizacji, posiada średnicę 1000 i 1200 mm. Dopóki nie zostanie przebudowany, nie będzie można położyć torów.

- To poważna sprawa dla poważnej firmy, którą sprowadzimy. Niewiele firm w Europie zajmuje się tak dużymi średnicami rur kanalizacyjnych - dodaje Krzysztof Świercz.

Linia autobusowo - tramwajowa na Nowy Dwór

Budowa trasy tramwajowej na Nowy Dwór rozpoczęła się w połowie 2019 roku. W pierwszym, już zakończonym etapie powstało blisko 2 km trasy od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej.

Otwarty w czerwcu tego roku odcinek to obok samego torowiska torowiska, 5 nowych peronów, ale także 400 drzew, 2 km dróg rowerowych i drugie tyle chodników.

- To największa inwestycja komunikacyjna we Wrocławiu od 1949 roku, kiedy wybudowano linię na Leśnicę. 7-kilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa połączy plac Orląt Lwowskich z Nowym Dworem. Już oddaliśmy pierwszy etap trasy, z której od kilku miesięcy korzystają mieszkańcy Wrocławia (obecnie prowadzone są tamtędy m.in. objazdy tramwajów kursujących na co dzień przez JP2), a nie tak dawno byliśmy świadkami historycznego wydarzenia, bowiem na nowo wybudowany wiadukt na TAT (160 m), znajdujący się na wysokości ulicy Wagonowej, wjechał pierwszy samochód. Docelowo będą tam jeździły tramwaje i autobusy. Całość prac zakończymy w 2023 roku, a łączny koszt inwestycji to około 370 mln zł, a czego prawie 110 mln zł to środki z Unii Europejskiej – wylicza Jacek Sutryk.

Pod koniec listopada tego roku Grzegorz Puda, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej poinformował, że do miejskiej kasy trafi blisko 65 mln złotych na tę właśnie inwestycję.

- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które zarządza krajowymi programami unijnymi, dostrzega konieczność rozwoju transportu miejskiego. Dlatego miasta mogą liczyć na dodatkowe pieniądze na rozwój komunikacji miejskiej. Transport miejski jest niezbędnym elementem nowoczesnego i konkurencyjnego miasta. Efekty realizacji przedsięwzięcia odczują osoby poruszające się po Wrocławiu, które zaoszczędzą czas dzięki zmniejszeniu się zatorów drogowych. Podobnie będzie w przypadku turystów, którzy chętnie odwiedzają stolicę Dolnego Śląska – mówił minister Grzegorz Puda.

Nowe mosty Chrobrego

Miasto szykuje także realizację trasy tramwajowej na Swojczyce. Pierwszym etapem będzie budowa nowych mostów Chrobrego z torowiskiem. Wrocławskie Inwestycje podpisały przed rokiem umowę na budowę tych przepraw za blisko 70 milionów złotych.

Nowe mosty Chrobrego powstaną obok tych obecnie istniejących. To dwie przeprawy przez Odrę łączące Sępolno i Swojczyce. Most Południowy położony jest nad kanałem przeciwpowodziowym (153,51 m długości), Północny natomiast biegnie nad kanałem żeglugowym (75,30 m długości). Wybudowane zostaną jezdnie dla samochodów, chodniki i ścieżki rowerowe po obu stronach. Środkiem pobiegnie natomiast pas z torami, którym pojadą autobusy, a w przyszłości także tramwaje. Konieczne będzie także przebudowanie sieci gazowej, wodnej i innych, a także sąsiadującego układu drogowego, czyli ulic Monte Cassino, Marco Polo i Monopolowej, gdyż muszą one łączyć się z nowymi mostami położonymi obok starych. Wykonawca rozpoczął prace od dokończenia projektu oraz pozyskania wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń.

Co z tramwajem na Jagodno?

Budowa linii tramwajowej na Jagodno to jeden z najgorętszych obecnie tematów związanych z komunikacją miejską we Wrocławiu. Na ten moment uruchomienie tramwaju na Jagodno nie jest możliwe ze względu na brak przepisów dotyczących przecięcia w poziomie linii tramwajowej z linią kolejową. 3-letnie rozmowy z kolejarzami nadal nie przyniosły pozytywnego rezultatu dla mieszkańców Jagodna, ale szansę na budowę tramwaju można upatrywać w rządowym programie Kolej Plus, do którego swój projekt zgłosił samorząd województwa. Projekt zakłada rewitalizację linii kolejowej 285 i ewentualną odbudowę drugiego toru na odcinku Wrocław Główny – Kobierzyce. W przypadku uzyskania 85-procentowego dofinansowania od państwa, możliwa byłaby budowa wiaduktu, który z kolei zlikwidowałby problem przecięcia przyszłej linii tramwajowej z torami kolejowymi.

Dlatego też, Urząd Miejski, aby nie czekać na ostateczne rozwiązanie, w minionych miesiącach zastąpił przyszłościową wizję tramwaju buspasem, który miałby być jednak rozwiązaniem tymczasowym.

- Wypracowaliśmy w porozumieniu z Radą Osiedla rozwiązanie pomostowe tj. budowę wydzielonej trasy autobusowej na Jagodno, ale z pozostawieniem wszystkich elementów potrzebnych później do budowy trasy tramwajowej (z rynnami pod szyny). Trwają prace nad zaprojektowaniem takiego rozwiązania, które po uzyskaniu wymaganych zgód od kolejarzy, nie będzie wymagało wielkich zmian, by w przyszłości uruchomić tam linię tramwajową – tłumaczy Jacek Sutryk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie