Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Staniemy w korkach na autostradowej obwodnicy?

Marcin Torz
Infografika
Infografika Maciej Dudzik
Budowana właśnie autostradowa obwodnica Wrocławia miała być lekiem na korki w mieście, lecz wiele wskazuje na to, że sama przyczyni się do utrudnień. Okazuje się, że skrzyżowanie tzw. łącznika Długołęka z drogą krajową nr 8 będzie miało sygnalizację świetlną. Co to oznacza dla kierowców? Gdy będziemy chcieli przejechać z obwodnicy na ósemkę, możemy utknąć w korku

Podobny los czeka nas, gdy zechcemy wjechać na obwodnicę od strony Wrocławia. Tylko dla samochodów jadących od strony Warszawy przewidziano tzw. łącznicę, czyli wydzielony pas, którym wjeżdża się na obwodnicę.

- W takim miejscu najlepiej wybudować węzeł - mówi prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej, przewodniczący Rady ds. Autostrad. - Nie znam projektu, więc nie mogę się jednoznacznie wypowiadać - zastrzega.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie widzi problemu. - Wykonaliśmy pomiary ruchu i nic nie wskazuje na to, aby w tym miejscu robiły się korki - mówi Joanna Wąsiel, rzeczniczka prasowa dolnośląskiego oddziału GDDKiA.

Podkreśla, że w 2012 roku gotowa będzie droga ekspresowa S8, która połączy autostradową obwodnicę Wrocławia z Warszawą. Wtedy też droga krajowa nr 8 straci na znaczeniu. Nie jest to takie pewne, bo S8 przejmie raczej tranzyt, czyli ruch ciężarówek. Natomiast kierowcy z okolicznych miejscowości, którzy rano jadą do pracy we Wrocławiu, nadal będą korzystali z ósemki.

Urzędnicy twierdzą, że ruch aut nie będzie zbyt intensywny

Tymczasem za 3 lata powstanie także wschodnia obwodnica Wrocławia. Będzie łączyła się z ósemką i autostradową obwodnicą Wrocławia dokładnie na kontrowersyjnym skrzyżowaniu. Co prawda tam również powstanie łącznica od strony Warszawy, ale gdy kierowcy będą chcieli przejechać z jednej obwodnicy na drugą, to zatrzymają się na światłach.

Dlaczego w tym miejscu nie zaprojektowano węzła? Drogowcy wskazują, że mogłoby tam powstać choćby rondo. Budowa węzła to koszt ok. 35 mln zł. - Wybudowanie ronda nie byłoby uzasadnione ani ze względów technicznych, ani ekonomicznych - oponuje Joanna Wąsiel.

Brak węzła to niejedyna kontrowersyjna decyzja GDDKiA. Na łączniku zaplanowano zwykłe skrzyżowanie z ul. Okulickiego. Samochody jadące łącznikiem będą miały pierwszeństwo, ale może tam dochodzić do wypadków.

Będzie długie zielone dla via Romana
Z Markiem Suchym, projektantem autostradowej obwodnicy Wrocławia, rozmawia Marcin Torz

Dlaczego skrzyżowanie łącznika autostradowej obwodnicy z drogą krajową nr 8 i z wschodnią obwodnicą Wrocławia będzie z sygnalizacją świetlną?
Takie były założenia do projektu. To efekt wydanej decyzji lokalizacyjnej.

Dla kierowców najważniejsze jest jednak to, że będą stali w korkach. Dlaczego nie będzie tam węzła?
Prognozy ruchu są takie, że uznano, iż węzeł nie jest tam potrzebny. Badania dowiodły, że w przyszłości nie będzie jeździło tamtędy na tyle dużo samochodów, aby wydawać pieniądze na taki obiekt. Oczywiście byłoby idealnie, gdyby powstał węzeł, ale skrzyżowanie ze światłami wcale nie będzie takie złe.

Jak to nie będzie złe? Przecież tam połączą się dwie obwodnice. Korki murowane!
Mamy na to sposób. Dla jadących w stronę wschodniej obwodnicy Wrocławia światła ustawimy tak, aby zielone paliło się dłużej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska