Wrocław: Samochody nie mogą wjeżdżać na szyny

Marcin Torz
Przy ul. Wróblewskiego część torowiska już wydzielono. Teraz kolej na pas w stronę Hali Ludowej
Przy ul. Wróblewskiego część torowiska już wydzielono. Teraz kolej na pas w stronę Hali Ludowej Fot. Paweł Relikowski
Kolejne wrocławskie torowiska tramwajowe zostaną wydzielone. Tak, że nie będą na nie mogły wjeżdżać samochody - zdecydowali miejscy urzędnicy. Wczoraj ogłosili, że na pierwszy ogień pójdą szyny na części ul. Pułaskiego (od Małachowskiego do Kościuszki), całej ul. Wyszyńskiego, Słowiańskiej (przy Jedności Narodowej), Hubskiej, a także na mostach Uniwersyteckim, Dmowskiego i Osobowickim (w stronę centrum).

- Jeśli dobrze pójdzie, torowiska te wydzielimy jeszcze w tym roku - mówi Grażyna Nosek z wydziału inżynierii miejskiej.

Zadowoleni będą z pewnością pasażerowie tramwajów, bo wagony będą przejeżdżały tamtędy szybciej. Dziś ich średnia prędkość w mieście to nieco ponad 13 kilometrów na godzinę. Z taką samą przemieszcza się biegnący człowiek.

- Można tylko się cieszyć. Żeby tramwaje w pełni spełniały swoją rolę, muszą mieć torowiska wyłącznie dla siebie - komentuje Zbigniew Tomaszewski, motorniczy. - Gdy będziemy jeździli szybciej, więcej wrocławian skorzysta z naszych usług - uważa. I wylicza, że dziś najgorzej jeździ się po ul. Krakowskiej i Sienkiewicza. Tam, w korkach samochodowych, wagony stoją niekiedy po kilkanaście minut.

Ale to, co cieszy motorniczych i pasażerów, denerwuje kierowców aut. Ci bowiem, z powodu decyzji urzędników, stracą pasy ruchu w bardzo ruchliwych, i tak zakorkowanych już miejscach. - Nie mam nic przeciwko tramwajom, ale nie powinni na wygodzie jednych cierpieć drudzy - mówi Adam Paź, taksówkarz z Wrocławia.

Kierowcom będzie w centrum coraz trudniej. W przyszłym roku urząd zamierza wydzielić torowiska na ul. Grabiszyńskiej, Reymonta i Pomorskiej. Być może również na ul. Curie-Skłodowskiej, Wróblewskiego (od mostu Zwierzynieckiego w stronę Hali Ludowej) oraz pozostałej części Pułaskiego.

- Wrocław stawia na tramwaje, stąd takie posunięcia. Komunikacja miejska ma priorytet - mówi Elwira Nowak z wydziału inżynierii miejskiej.

W ciągu kilku najbliższych lat (ilu - tego nie sprecyzowano) urzędnicy chcą wydzielić większość torowisk w mieście. Czekają jednak na otwarcie autostradowej obwodnicy Wrocławia, która - ich zdaniem - znacznie zmniejszy ruch w mieście. Wiadomo już, że na pewno samochody nie znikną tylko z szyn na mostach Zwierzynieckim, Sikorskiego i Trzebnickim oraz na ul. Osobowickiej, Słowiańskiej, Poniatowskiego, Chrobrego i Łokietka. Jest tam po prostu zbyt wąsko.

Wolno, szybko

Z jaką prędkością jeżdżą tramwaje?
Najszybsze: 10 (Biskupin - Pilczyce): 16,5 km/h, 22 (Tarnogaj - Pilczyce): 15,67 km/h, 12 (Sępolno - Pilczy-ce): 14,52 km/h, 3 (Księże M. - Pilczyce): 14,16 km/h
Najwolniejsze: 8 (Zawalna - Uniwersytet Ekonom.): 9,86 km/h, 0P (Dworzec Nadodrze - Dworzec Główny): 10,68 km/h, 0L (Dworzec Główny - Dworzec Nadodrze): 10,81 km/h, 15 (Marino - Uniwersytet Ekonom.): 11,78 km/h
(prędkości średnie na danej linii, dane MPK)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
maxim
[cyt]Paranoja,miasto się stara,torowiska wydziela,chwali się inwestycją a tu proszę np. odcinek Powstańców Śl -Wielka. Dług,i od lat wydzielone torowisko i co....tramwaj jedzie 20km/godz bo pan motorniczy coś w kabinie układa,poprawia fryzurę itp rzeczy.Aż się boję głośno powiedzieć ,że w trawie przy torach rosną pieczarki![/cyt]
A zauważyłeś jak tam nędznie ustawione są światła ?
Zauważyłeś , że na pojedynczym przystanku czekają po 2 -3 tramwaje.
Teraz przystanek przesuną za SkyTower to będzie jeszcze trudniej zrobić podwójny przystanek .
m
maxim
[cyt]Gdyby naprawdę planowano i chciano wydzielić torowiska tramwajowe to dawno by to zrobiono na przykład podczas remontów Grabiszyńskiej czy Krakowskiej. Wydzielić torowiska prawie wszędzie moża w ciągu JEDNEGO MIESIĄCA a w ciągu nastęonych trzech miesięcy zmienić system sygnalizacji świetlnej i uprzywilejować tramwaje - TRZEBA TYLKO NAPRAWDĘ CHCIEĆ. To co się tu pisze to mydlenie oczu przed wyborami , TAK, TAK zrobimy zaraz po wyborach. NIEZŁE PODEJŚCIE dla naiwnych.[/cyt]

My to wszystko wiemy co piszesz bo to oczywista oczywsistość.
Jest jeden sposób aby to zrobić.
Trzeba wymienić jednego człowieka w magistracie.
Cieszę się, że nie trzeba pisać jego nazwiska bo naiwnych ubywa i coraz więcej osób wie, że prezydent jest wrogiem MPK i komunikacji alternatywnej a te obiecanki to tylko po to aby nie wyszło szydło z worka za szybko.
Dziwne jednak ze tyle lat tak dużo ludzi nie poznało sie na nim.
m
maxim
[cyt]Zadziwiające jest, że takie newsy pojawiają się wtedy, kiedy zbliżają się wybory. A pani Elwira Nowak kłamie, mówiąc że komunikacja miejska to dla niej priorytet. Ta sama osoba powiedziała niedawno na łamach jakieś gazety, że we Wrocławiu, buspasy są niepotrzebne.[/cyt]
Dla tj pani to może i priorytet wiec ona nie kłamie.
Ale ona rob co jej prezydent każe więc pretensje do niego nie do niej.
Tramwajami to "jeźdżą biedacy" a prezydent chce aby w mieście osiedlali się bogaci.
m
maxim
[cyt]No nareszcie mój tramwaj nie będzie stał w korku na Wyszyńskiego razem z tymi wstrętnymi blachosmrodziarzami. Całe lata na to czekałem![/cyt]
Czekałeś bo prezydentem był Dutkiewicz.
Poczekasz dalej bo on znów wygra dzięki swoim obiecankom cacankom.
m
maxim
[cyt]Bardzo dobry pomysł, transport miejski będzie częściej używany, jak w krajach cywilizowanych :) Nie żyjemy na Ukrainie, a część z Was takie poglądy przedstawia.[/cyt]

Ale to jest pomysł zdarty powtarzany w poprzednich kadencjach prezydentury Dutkiewicza.
Musiałby on poprawiać samego siebie.
To pomysł na wybory a nie na usprawnienie MPK.
m
maxim
[cyt]Teraz po moim ukochanym mieście nawet nie da się jeździć! Gdzie trzeba, tam trzeba, ale kiedy remontuje się ulicę i buduje 5 metrowej szerokości chodniki i ścieżki rowerowe(po obu stronach), zamiast poszerzyć jezdnię i wydzielić tory, to okazuje się, że nie można... Rozpacz....[/cyt]

Toż tylko dzięki tym ścieżkom jeszcze da się jeździć po mieście z sensowną prędkością. Autem i MPK już się nie da. Jezdnie nie są za wąskie tylko za dużo aut po nich jeździ.
Zawsze było tak ze tempo wzrostu ilości aut znacznie przekraczało możliwości remontów ulic i dlatego we wszystkich krajach europejskich gdy miasta się zakorkowały zmądrzano i zaczęto stawiać na inne środki komunikacji.
Tylko głupcy liczą że we Wrocławiu będzie się coraz lepiej jeździło autem , bez względu na to ze co roku przybywa kilka % aut.
m
maxim
[cyt]Ale bzdura! Na Puławskiego są dwa pasy ruchu dla samochodów, w tym jeden po torowisku. I są tam gigantyczne korki rano i popołudniu (oprócz wakacji). Jak wyłączą jeden pas ruchu to będzie masakra! Lepiej mogli pomyśleć jak remontowali ul. Opolską by ja poszerzyć i wyłączyć torowisko z ruchu samochodów. Ale myślenie to ciężka sprawa :) Czerwona kartka Panie Dutkiewicz! Nie będę na Pana głosować! [/cyt]
A kto to był Puławski ? Za Krakowską Dutkiewicz powinien oddać połowę zarobków za ostatnie 7 lat.
To bujda z tymi wyłączeniamii torowisk.
Dopiero co NIK zjechał w raporcie gminę Wrocław za promowanie komunikacji indywidualnej kosztem MPK.
Za brak rozwijania transportu rowerowego w tym pokawałkowanie ścieżek tez się magistratowi dostało.
Jest oczywiste ze dalsze utrzymywanie priorytetów dla komunikacji indywidualnej musi się skończyć totalnym zakorkowaniem miasta.
Ponieważ magistrat jest krytykowany za upadek MPK prezydent co roku powtarza bajki o planowanych rychłych wyłączeniach torowisk.
Na Krupniczej już dawno mogliby wyłączyć a tymczasem opowiadają bajki ze wstrzymują się bo z Krupniczej ma całkiem zniknąć ruch aut.
Jeśli tak to dlaczego nie dziś wyłączyć torowisko ?
m
maxim
[cyt]
A na wróblewskiego ? Od mostu zwierzynieckiego ? Przecież tam jest lewoskręt do hali, to jak niby to wydzielić ? Tam zawsze ktoś stoi. Zablokujcie ten skręt to już w ogóle na biskupin nie będzie dało się dojechać. Pomijając fakt, że 2/5 razy jedzie się tam 10-20km/h bo ktoś szuka miejsca parkingowego koło zoo. [/cyt]
Tam zawsze ktoś stoi piszesz ?
No i o to chodzi .
Kodeks drogowy zabrania stawania na torowisku a tu się okazje ze tam zawsze ktoś stoi.
Do Biskupina jedzie na wprost przez Wróblewskiego wiec nie wiem po co chcesz się pchać przez Wystawową.
Na Sępolno można jechać Różyckiego lub Kopernika, Spółdzielczą , Tramwajową.
Co do szukania miejsca parkingowego przy zoo to trzeba być chyba niespełna rozumu aby liczyć na więcej niz 1% szans na wolne miejsce. No chyba że ktoś ma dużo pieniędzy na mandaty.
Auto zostawia się daleko od zoo a pod samą bramę podjeżdża tramwajem.
No ale kierowca by się zmęczył gdyby miał przejść więcej niż 50-100 m dlatego tam jest taki młyn.
Tam jest sporo wypadków i dawno należało ograniczać ruch aut .
No ale z powodu fontanny Dutkiewicza policja i SM przymykają oczy na ten bajzel, ale do czasu bo z każdym tygodniem jest tam gorzej.
K
K19
Widać, że w komentarzach wypowiadają się debile z PO, Dutkiewicz rządzi!!
Ł
Łukasz
Według Twoich poglądów należy stworzyć autonomię Dolnośląską natychmiast ;d jestem za ;))
t
tuszek
Paranoja,miasto się stara,torowiska wydziela,chwali się inwestycją a tu proszę np. odcinek Powstańców Śl -Wielka. Dług,i od lat wydzielone torowisko i co....tramwaj jedzie 20km/godz bo pan motorniczy coś w kabinie układa,poprawia fryzurę itp rzeczy.Aż się boję głośno powiedziec ,że w trawie przy torach rosną pieczarki!
W
WrocławianiN
Gdyby naprawdę planowano i chciano wydzielić torowiska tramwajowe to dawno by to zrobiono na przykład podczas remontów Grabiszyńskiej czy Krakowskiej. Wydzielić torowiska prawie wszędzie moża w ciągu JEDNEGO MIESIĄCA a w ciągu nastęonych trzech miesięcy zmienić system sygnalizacji świetlnej i uprzywilejować tramwaje - TRZEBA TYLKO NAPRAWDĘ CHCIEĆ. To co się tu pisze to mydlenie oczu przed wyborami , TAK, TAK zrobimy zaraz po wyborach. NIEZŁE PODEJŚCIE dla naiwnych.
k
kamilprzem
Zadziwiające jest, że takie newsy pojawiają się wtedy, kiedy zbliżają się wybory. A pani Elwira Nowak kłamie, mówiąc że komunikacja miejska to dla niej priorytet. Ta sama osoba powiedziała niedawno na łamach jakieś gazety, że we Wrocławiu, buspasy są niepotrzebne.
b
bzyk
Pomysł dobry, ale nie powinien on obowiązywać taksówkarzy. Przecież taksówka, to środek transportu, który również przewozi pasażerów. To samo dotyczy znaków drogowych, które są stawiane przez "urzędasów", a nie dotyczą pojazdów MPK.
b
breslauer55
następny z CUDOWNYCH pomysłów urzędników i ich prezydenta zgodny z wcześniejszymi ( most Rędziński po skosie i nad wyspą, wywożenie śmieci do Lubina, brak mostu Wschodniego, budowa stadionu, rozwijanie tramwajowej komunikacji, tunele pod Pułaskiego i Dyrekcyjną, parkingi pod fosą, itd. ). A wszystko to dlatego że kochają mieszkańców Wrocławia. Tyle że naczej !!!.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie