Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Samochody nie mogą wjeżdżać na szyny

Marcin Torz
Przy ul. Wróblewskiego część torowiska już wydzielono. Teraz kolej na pas w stronę Hali Ludowej
Przy ul. Wróblewskiego część torowiska już wydzielono. Teraz kolej na pas w stronę Hali Ludowej Fot. Paweł Relikowski
Kolejne wrocławskie torowiska tramwajowe zostaną wydzielone. Tak, że nie będą na nie mogły wjeżdżać samochody - zdecydowali miejscy urzędnicy. Wczoraj ogłosili, że na pierwszy ogień pójdą szyny na części ul. Pułaskiego (od Małachowskiego do Kościuszki), całej ul. Wyszyńskiego, Słowiańskiej (przy Jedności Narodowej), Hubskiej, a także na mostach Uniwersyteckim, Dmowskiego i Osobowickim (w stronę centrum).

- Jeśli dobrze pójdzie, torowiska te wydzielimy jeszcze w tym roku - mówi Grażyna Nosek z wydziału inżynierii miejskiej.

Zadowoleni będą z pewnością pasażerowie tramwajów, bo wagony będą przejeżdżały tamtędy szybciej. Dziś ich średnia prędkość w mieście to nieco ponad 13 kilometrów na godzinę. Z taką samą przemieszcza się biegnący człowiek.

- Można tylko się cieszyć. Żeby tramwaje w pełni spełniały swoją rolę, muszą mieć torowiska wyłącznie dla siebie - komentuje Zbigniew Tomaszewski, motorniczy. - Gdy będziemy jeździli szybciej, więcej wrocławian skorzysta z naszych usług - uważa. I wylicza, że dziś najgorzej jeździ się po ul. Krakowskiej i Sienkiewicza. Tam, w korkach samochodowych, wagony stoją niekiedy po kilkanaście minut.

Ale to, co cieszy motorniczych i pasażerów, denerwuje kierowców aut. Ci bowiem, z powodu decyzji urzędników, stracą pasy ruchu w bardzo ruchliwych, i tak zakorkowanych już miejscach. - Nie mam nic przeciwko tramwajom, ale nie powinni na wygodzie jednych cierpieć drudzy - mówi Adam Paź, taksówkarz z Wrocławia.

Kierowcom będzie w centrum coraz trudniej. W przyszłym roku urząd zamierza wydzielić torowiska na ul. Grabiszyńskiej, Reymonta i Pomorskiej. Być może również na ul. Curie-Skłodowskiej, Wróblewskiego (od mostu Zwierzynieckiego w stronę Hali Ludowej) oraz pozostałej części Pułaskiego.

- Wrocław stawia na tramwaje, stąd takie posunięcia. Komunikacja miejska ma priorytet - mówi Elwira Nowak z wydziału inżynierii miejskiej.

W ciągu kilku najbliższych lat (ilu - tego nie sprecyzowano) urzędnicy chcą wydzielić większość torowisk w mieście. Czekają jednak na otwarcie autostradowej obwodnicy Wrocławia, która - ich zdaniem - znacznie zmniejszy ruch w mieście. Wiadomo już, że na pewno samochody nie znikną tylko z szyn na mostach Zwierzynieckim, Sikorskiego i Trzebnickim oraz na ul. Osobowickiej, Słowiańskiej, Poniatowskiego, Chrobrego i Łokietka. Jest tam po prostu zbyt wąsko.

Wolno, szybko

Z jaką prędkością jeżdżą tramwaje?
Najszybsze: 10 (Biskupin - Pilczyce): 16,5 km/h, 22 (Tarnogaj - Pilczyce): 15,67 km/h, 12 (Sępolno - Pilczy-ce): 14,52 km/h, 3 (Księże M. - Pilczyce): 14,16 km/h
Najwolniejsze: 8 (Zawalna - Uniwersytet Ekonom.): 9,86 km/h, 0P (Dworzec Nadodrze - Dworzec Główny): 10,68 km/h, 0L (Dworzec Główny - Dworzec Nadodrze): 10,81 km/h, 15 (Marino - Uniwersytet Ekonom.): 11,78 km/h
(prędkości średnie na danej linii, dane MPK)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska