Wrocław: Rowerzysto, strzeż się tych miejsc (LISTA ULIC, ZDJĘCIA)

Aleksandra Zienkiewicz
Skrzyżowanie Bystrzyckiej z Na Ostatnim Groszu google street view
Na pl. Kościuszki we Wrocławiu wymalowano półtora roku temu pas dla rowerów dzielony z samochodami, co miało poprawić bezpieczeństwo, i od tego czasu - paradoksalnie - jest tam dużo więcej wypadków. W 2012 r. zdarzył się jeden śmiertelny - zginął rowerzysta.

Szczególnie niebezpieczna dla cyklistów jest zachodnia część Wrocławia, zwłaszcza okolice ul. Legnickiej. W ciągu 6 lat doszło do 9 wypadków tylko przy skrzyżowaniu z ul. Białowieską, z czego trzy zdarzyły się w 2012 r.

Z kolei przy wlocie ul. Poznańskiej w Legnicką w zeszłym roku były dwa wypadki, a ostatnio potrącona została 62-letnia kobieta. Kierowca opla insignia nie udzielił jej pierwszeństwa na przejeździe rowerowym. Potłuczona rowerzystka ze złamaną ręką została zabrana do szpitala.

Uważać trzeba też przy zjeździe z Gądowianki, na skrzyżowaniu ul. Bystrzyckiej z ul. Na Ostatnim Groszu. Ostatni wypadek zdarzył się tam 5 sierpnia. Skręcając na zielonej strzałce, kierowca nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście na przejeździe rowerowym. Efekt? Mężczyzna z obrażeniami głowy trafił do szpitala.

Skrzyżowanie ul. Skłodowskiej-Curie z ul. Norwida widnieje wysoko na liście najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań stworzonej przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową na podstawie danych policyjnych. W ostatnich latach zdarzył się tam wypadek śmiertelny - rowerzystę potrąciła ciężarówka.

Poza skrzyżowaniami cykliści nie mogą czuć się bezpiecznie, jeśli korzystają z głównych tras ruchu, takich jak ulice: Grabiszyńska, Powstańców Śląskich, Ślężna, Wyszyńskiego. Na tych ulicach ruch samochodowy - podobnie jak na Legnickiej - jest bardzo duży, kierowcy nagminnie przekraczają dozwoloną prędkość, wielu jedzie zbyt blisko rowerzystów (przepisowa odległość - 1 m).

We Wrocławiu w latach 2007-2011 zginęło w wypadkach siedmiu rowerzystów. W samym 2012 roku - kolejnych siedmiu. - Jak pokazują doświadczenia krajów o rozwiniętej kulturze rowerowej, wraz ze wzrostem ruchu rowerowego powinno rosnąć bezpieczeństwo rowerzystów. We Wrocławiu tak nie jest - komentuje Jakub Nowotarski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej, autor Raportu o bezpieczeństwie ruchu rowerowego we Wrocławiu.

Jednocześnie zwraca uwagę, że trafnie pomyślane inwestycje, robione z myślą o rowerzystach, mogą się przyczynić do wzrostu bezpieczeństwa. Wskazuje na plac Powstańców Śląskich, na którym w latach 2007-2011 było bardzo dużo zdarzeń z udziałem rowerzystów, a odkąd zamontowano tam dodatkową sygnalizację świetlną dla cyklistów - doszło tam do zaledwie jednego zdarzenia (2012).

Pozytywne zmiany nastąpiły również na skrzyżowaniu ul. Wróblewskiego z Wittiga, gdzie poprowadzono ścieżkę rowerową w kierunku centrum. Dodatkowo przejazd rowerowy ma być w tym roku podniesiony powyżej jezdni, razem z przejściem dla pieszych.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 113

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wasiu

To jest pokłosie poronionego pomysłu wyganiania rowerzystów na ruchliwe ulice.

u
ubu król

i ma gdzieś innych.. albo bezmózgo nie zna przepisów albo zaciekle wymusza ich egzekwowanie nawet kosztem wypadku..
a wystarczyłoby odrobinę Dobrej woli, Ostrożności i Uprzejmości .. by każdy się zmieścił i dojechał cało do celu

M
Me

Kiedy wszyscy zrozumieją, że jednoślad napędzany siłą ludzkich mięśni ma jeździć po jezdni!
Nie po chodniku i przede wszytskim nie po debilnie wyznaczonych ścieżkach (projektują je po pijaku albo z założeniem, ale będą jaja, zobaczymy czy dadzą se rade!), które są parkingami, torami dla rolkarzy, miejscem pchania wózków z dziećmi i spacerów z psami.

P
Pawel

We Wrocławiu bardzo dziwnie budowane są ścieżki rowerowe: ścieżka często jest prowadzona tak, że od strony jezdni jest pas dla rowerów a później pas dla pieszych. Jakby było odwrotnie, to na przejściu dla pieszych kierowca, skręcający w prawo, napotykał by najpierw na powolnego pieszego, a później szybkiego rowerzystę. Przykład: Ostatniego Grosza jadąc od strony legnickiej i skręcając w Szybowcową, albo Legnicka, w stronę rynku, skręcając w te małe uliczki w prawo... itp itd.

Ja osobiście boję się jeździć tzw. pasami dla rowerów namalowanymi na jezdni, bo one są robione ewidentnie żeby statystki poprawić, a nie ułatwić jazdę rowerem (na Kazimierza wielkiego, przed Świdnicką, pas się nagle kończy i nie wiadomo co dalej..).

J
Jesteś niereformowalna.

I tego już chyba nic nie zmieni. Pozostań w swoim błogim przeświadczeniu o posiadaniu racji. Jedynej, objawionej. Oby tylko nikt na tym nie ucierpiał.

A
Andzia

Jolu ja też dzwonię na takie auta, wybacz ale to bardzo utrudnia jazdę. Wyobraź sobie że takie uliczki podporządkowane są co 50 metrów, i przed każdą musisz się zatrzymać bo jakieś auto na nich stoi. Wiesz ile energii się zmarnuje na dojazd do pracy 3 kilometry? Łatwo sobie wyobrazić. Nie wolno stać na skrzyżowaniu, a przejazd ścieżki przez ulicę to też chyba skrzyżowanie. Ja jak jadę autem i widzę że nie ma szans się włączyć zbyt szybko to zatrzymuję się wcześniej. Podjeżdżam dopiero gdy robi się pusto. Na drodze bardzo ważne jest myślenie i empatia, a nie tylko sztywne trzymanie się przepisów.

A
Andzia

No jasne, że ma szansę. Trzeba tylko chcieć, mnie nigdy rowerzysta nie wyrósł spod ziemi. Trzeba dokładnie się rozejrzeć. Założę się, że 99% tych kierowców nie zapoznaje się ze zmianami przepisów i nie mają pojęcia o tym, że pojawiły się jakieś przejazdy dla rowerów.

j
jola

lobby rowerowe jest małe ale silne :) a że nie potrafi czytać ze zrozumieniem - to już nie moja brocha

A
Ala

"Jak pokazują doświadczenia krajów o rozwiniętej kulturze rowerowej, wraz ze wzrostem ruchu rowerowego powinno rosnąć bezpieczeństwo rowerzystów. We Wrocławiu tak nie jest - komentuje Jakub Nowotarski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej"

Bo wszystkie ostatnie akcje z malowaniem pasów dla rowerzystów i wyganianiem ich z chodników wymierzone są w rowerzystów. Powinno się budować wydzielone ścieżki rowerowe a nie kombinować jak tu zepchnąć rowery pod koła samochodów....

o
op

po prostu ścieżka jest żle poprowadzona :powinna być trochę jakby " w głębi" skrzyżowania wtedy kierowca przy prawoskręcie zobaczy rowerzystę

j
ja

popatrz sobie na ilość minusów przy swoich wypowiedziach i ludziach, którzy Ci odpowiadają- może przemyślisz jednak sprawę stawania na przejściach dla pieszych i ścieżkach rowerowych. Jeśli nie - stań w poprzek na autostradzie i może to Cie czegoś nauczy.

j
ja

problemem jest to, że ludzie nie zdają sobie sprawy, że przekraczają ścieżkę rowerową. Na strzałce patrzą w lewo- bo tam czeka ich niebezpieczeństwo. W prawo nie patrzą, bo tam mogą dostać ewentualnie rowerem w koło- zatem nie ruszają głową w prawo. Dziś tak właśnie zostałbym przejechany. Na szczęście wyhamowałem przzed wjazdem na ulicę, a kierowca z piskiem opon zatrzymał się na środku ścieżki rowerowej. Fakt przeprosił, bo zrozumiał co zrobił, ale gdybym jechał rowerem ze słabymi hamulcami, to bym pewnie był, w najlepszym przypadku, w szpitalu i pan dostał by 500zł mandatu i jakby mi się coś stało, to płacilby rentę mi albo mojej rodzinie.

?

Tak to jest jak się nagle w przepisach łamie zasadę, że pieszy jest gościem na ulicy tak jak samochód na przejściu dla pieszych.
Podobnie z rowerami, które bądź co bądź są o wiele szybsze od pieszych.
W przypadku opisywanym w tekście - gdy potrącony został przekraczający na rowerze ulicę rowerzysta przez samochód skręcający na "strzałce" w ogóle nie dziwi, że kierowca nie zobaczył rowerzysty, który przecież - zgodnie z przepisami - przejeżdżał przez przejazd dla rowerów, pewnie na zielonym świetle, tyle, że na jezdni znalazł się kilkukrotnie szybciej niż pieszy i nagle dosłownie "wyrósł" przed skręcającym samochodem.
Ja rozumiem, że samochód skręcający na "strzałce" powinien się zatrzymać i przejechać dopiero po ustąpieniu pierwszeństwa pieszym i rowerzystom, ale zastanówcie się czy ma taką szansę w konfrontacji z pędzącym gdzieś z boku i z tyłu, chodnikiem, rowerzystą, który dodatkowo przyciska mocniej jak widzi że dla niego zielone już chwilę świeci.

l
leiter84

Wina leży po obu stronach, ale to rowerzyści powinni być bardziej przewidujący gdyż oni ryzykują więcej.
Winne są też "udogodnienia dla rowerzystów" ufundowane przez miasto. Jechałem ostatnio wzdłuż Pułaskiego, ścieżka rowerowa zaczyna się tu znikąd i prowadzi do nikąd. Bezpiecznie kontynuować jazdę można tylko chodnikiem. Brak oznaczeń, słaba widoczność na skrzyżowaniach, a w 2/3 trasa tej niby ścieżki przebiega przez parking samochodowy. O kolizję na takim "udogodnieniu" naprawdę nietrudno.

z
zamyślona ;)

Dlaczego kierowcy i rowerzyści nie potrafią zrozumieć siebie nawzajem. I ten jest uczestnikiem ruchu i ten drugi też. Tak samo i pieszy. Fakt łamią przepisy. Każdy po każdym psioczy. Czy to na nogach czy na rowerze czy samochodem. Ale na drodze kiedy każdy porusza się, dąży do jakiegoś punktu ... to powinna być jakaś współpraca. A nie utrudnianie sobie życia nawzajem. Przerost formy nad treścią mają w głowach rowerzyści ale i kierowcy samochodów. Rowerzysta myśli sobie : skoro jadę drogą/ ścieżką mogę wszystko?! ale hola hola kolego... obowiązują Cie przepisy ruchu drogowego! Kierowca jadąc myśli : jadę samochodem ... to ja mam pierwszeństwo, bo ten rowerzysta tylko korek robi, przecież nie będę się za nim wlec... ale hola hola! To że jesteś większy nie znaczy ze masz być pierwszy! Jestem i kierowcą i często śmigam na rowerze po drodze. Wiele razy tir zdmuchnąłby mnie do fosy, autobus wystraszył czy samochód osobowy przejechał 3 cm obok mnie!! Ale jeżeli chce mnie wyprzedzić to jego problem, ma odpowiednio ocenić sytuacje i wtedy działać... ja też mam prawo jechać drogą tylko nie utrudniać innym uczestnikom ruchu! Sytuacje na drodze są trudniejsze ale równie podobnie jest na ścieżkach rowerowych. Ot sytuacja : Jedzie Dama wielkomiejska rowerem ale ścieżką rowerową, gdzie ma przejechać przez wjazd na stacje paliw ( bardzka/bp) nawet się nie oglądnie czy przypadkiem nie jedzie jakiś samochód! Wiem ze ma pierwszeństwo ale do cholery co za problem byłoby się upewnić czy przypadkiem coś nie chce wjechać? W końcu ona ma więcej do stracenia niż samochód. Tak samo piesi... O dziwo z doświadczenia widzę że matki z wózkami z dziećmi korzystają ze ścieżek rowerowych a chodnik pusty obok!! A jak kolo takiej jedziesz to się burzy jeszcze! Nie rozumiem sytuacji w których ścieżka rowerowa pojawia się znikąd lub zanika o tak jednym ruchem ręki. I tak jesteś na środku chodnika w tej chwili rozpędzony i nie masz możliwości zjechać na drogę. Co w tedy? większość jedzie .. po co będę schodzić, to tylko kilka metrów nikomu to nie przeszkadza, lub nikt nie idzie , lub nie chce mi się. Ale to już wina góry... że tak naprawdę chcą coś zrobić ale robią po kawałeczku jak te nasze autostrady.... Wypadki się zdarzają, są wariaci na drogach, nie każdy sobie zdaje sprawę z prędkości, z drogi hamowania, z masy tira!! czy samochodu osobowego ale do cholery ludzie myślcie to nie boli! Naprawdę powinno się chociaż spróbować wyedukować społeczeństwo i kierowców samochodów i rowerzystów. Cholera każdy chyba myśli przecież i potrafilibyśmy się dogadać.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3