Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Rośnie nowa przeprawa nad Odrą

Marcin Torz
Budowa 10 metrów mostu tygodniowo. Tyle zadeklarowała szwedzka firma Skanska
Budowa 10 metrów mostu tygodniowo. Tyle zadeklarowała szwedzka firma Skanska Tomasz Hołod
Ruszyła już budowa konstrukcji nośnej mostu nad Odrą, który powstaje w ramach wschodniej obwodnicy Wrocławia, na odcinku od Łan do Siechnic. Konstrukcja nośna to dla kierowców najważniejszy element mostu, bo nim będą jeździli. Oczywiście, beton zostanie pokryty asfaltem.

Roboty idą pełną parą. - Nasi ludzie uwijają się jak w ukropie - zapewnia Jacek Pysz z firmy Skanska, która wykonuje prace.

Pysz zapowiada, że są w stanie budować 10 metrów konstrukcji na tydzień. Oznacza to, że mostem teoretycznie będziemy mogli przejść w lutym przyszłego roku. Wtedy będzie gotowy w stanie surowym. Samochody jeszcze nie wjadą na przeprawę, bo do tego potrzebne jest położenie asfaltu, a także wyposażenie mostu w barierki i oznakowania.

Na budowie pracuje blisko 200 osób. Muszą się spieszyć, bo Skanska obiecała, że trasa będzie gotowa przed Euro 2012. A to o o pół roku szybciej niż ustalono w kontrakcie. Oprócz przeprawy budowana jest także estakada nad terenami zalewowymi. Chodzi o polder Blizanowice. Będzie długa, bo w sumie ma rozciągać się aż na 612 metrów. To długość zbliżona do tej, jaką będzie miał most Rędziński, który powstaje w ramach autostradowej obwodnicy Wrocławia (bez estakad dojazdowych).

W sumie między Siechnicami a Łanami pojawią się dwa mosty i estakada. Przeprawa nad Odrą w pobliżu Łanów będzie miała 532 m długości, a drugi most (nad rzeką Oławą obok Siechnic) 102 m. Mosty i estakada to najważniejsze fragmenty trasy, która połączy Siechnice z Łanami. To pierwszy etap budowy wschodniej obwodnicy Wrocławia, która w ciągu kilku lat ma prowadzić z Bielan Wrocławskich przez Łany do Długołęki. Jej pomysłodawcą jest obecny wicemarszałek województwa Grzegorz Roman, stąd nazwa potoczna: via Romana.

Całą wschodnią obwodnicą Wrocławia pojedziemy w 2014 roku

Gdy powstanie most nad Odrą, to wreszcie kierowcy nie będą skazani na przejazd przez most Grunwaldzki. Bo to najbliższy most, którym teraz można przeprawić się od wschodu.

Na kolejne etapy wschodniej obwodnicy Wrocławia musimy jeszcze trochę poczekać. Na wiosnę przyszłego roku mają ruszyć prace na odcinku pomiędzy Siechnicami a Żernikami Wrocławskimi. Budowa potrwa kilkanaście miesięcy i dlatego jest spora szansa, że trasą również pojedziemy przed Euro 2012. Gdy piłkarze będą walczyli o sportowe trofea, będzie trwała budowa dwóch ostatnich fragmentów trasy.

Z Kamieńca Wrocławskiego droga będzie prowadzić do Długołęki. Tam wschodnia obwodnica Wrocławia połączy się poprzez drogę krajową nr 8 z autostradową obwodnicą. Roboty budowlane mają potrwać dwa lata. Tyle samo zajmą prace na odcinku od Żernik Wrocławskich do Bielan. - Ostatecznie zdecydowaliśmy wybudować ten fragment - mówi Grzegorz Roman.

Trasa najprawdopodobniej przejdzie obok wsi Wysoka i dojdzie do węzła bielańskiego, obok centrum handlowego Auchan.

W 2014 Wrocław będzie miał gotowe dwie obwodnice, bo w 2011 roku kierowcy pojadą już całą autostradową obwodnicą Wrocławia: z gminy Kobierzyce do Długołęki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska