Wrocław: Rewolucja drogowa na Kosmonautów. Nowe skrzyżowanie i utrudnienia w ruchu

Bartosz Józefiak
Jesienią rozpoczną się wielkie zmiany na wrocławskiej ul. Kosmonautów. Niecały kilometr za Autostradową Obwodnicą (jadąc w stronę Leśnicy) powstanie nowe, rzadko dotąd spotykane we Wrocławiu skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Ale w czasie robót kierowców czekają utrudnienia. Możliwe, że przez kilka tygodni do Leśnicy nie dojedzie też tramwaj.

Drogowcy zbudują dojazd do Nowych Żernik - osiedla, które ma być perełką architektury i ważną inwestycją Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. Na razie przyszłe osiedle jest kawałkiem pola, ale pierwsze domy mają być gotowe do 2016 r. Urzędnicy chcą już przygotować drogę, którą będzie można do nich dojechać. Powstanie Trasa Targowa, która połączy się z ul. Kosmonautów 500 metrów za autostradą. Teraz miejska spółka Wrocławskie Inwestycje szuka firmy, która przebuduje skrzyżowanie Kosmonautów z nową ulicą.

Przebudowany będzie blisko dwukilometrowy odcinek Kosmonautów. Kierowcy pojadą na tym fragmencie po dwóch pasach w każdą stronę. Na Nowe Żerniki wjedziemy objeżdżając specjalną pętlę zbudowaną przy ul. Kosmonautów. Tym samym drogowcy unikną groźnego w tym miejscu lewoskrętu. Z osiedla wyjedziemy Trasą Targową przez nowe skrzyżowanie (na mapce pokazujemy, jak będzie prowadził ruch na osiedle).

- Pętla pozwoli bezkolizyjnie skręcać z ul. Kosmonautów na Trasę Targową. Ulica będzie poszerzona. Ma to maksymalnie ułatwić ruch kierowcom jadącym w kierunku Leśnicy - mówi Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. - Przewidujemy, że prace rozpoczną się jesienią.

Nowe skrzyżowanie będzie też miało sygnalizację świetlną, co może powodować większe korki na Kosmonautów. Tym bardziej, że w listopadzie tego roku zostaną również uruchomione światła na skrzyżowaniu Kosmonautów i drogi prowadzącej do nowego szpitala wojewódzkiego.

Przebudowywane będzie też torowisko tramwajowe, co oznacza kłopoty dla pasażerów. Kierowcy także nie unikną utrudnień w ruchu, bo podczas remontu ul. Kosmonautów będzie zapewne zwężona. Prace na nowym skrzyżowaniu zakończą się w marcu 2015 r.

Wideo

Komentarze 52

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jasiu

jestem działkowcem na tej stronie, gdzie ma być pętla oraz skrzyżowanie , w moim przekonaniu powinno być tylko skrzyżowanie , a nie jakieś pętelki albo rondo., które by lepiej funkcjonowało , natomiast tramwaje miały by zielone światło do przejazdu. Projektant który zaprojektował takie rozwiązanie powinien sobie na szyję zawieść pętelkę .

B
Benelux

Wystarczylo by zrobic lekkie zaglebienie dwoch odbijajacych pasow Kosmonautow (-4m) i nie byloby wypadkow a ruch aut i tramwajow! Takie rozwiazania sa w wielu zachodnioeuropejskich miastach. Nie ma wtedy wypadkow! Tramy nie stoja na swiatlach! A koszta zwiazane z korkami, dlugim dojazdem do nowy fancy mieszkan bylby zminimalizowany!! O to chodzi aby myslec i decydowac w taki sposob ABY LUDZIOM SIE ZYLO LEPIEJ!!

m
mak

Jak uruchomią obwodnice Leśnicy w obecnym planie to będzie jeszcze weselej ,podobnie przy przebudowie Kosmonautów i budowie "perełki architektonicznej". A jakie będą ceny mieszkań w tej "perełce" , kto płaci za uzbrojenie i ile ono wynosi ?

O
Ola

Znając wrocławskie realia, ta tymczasowa rzeczywistość potrwa kilka lat, minimum.

Z
ZW

Schemat o którym piszesz to wersja tymczasowa( do czasu przebudowy Kosmonautów), wersja docelowa jest bliższa tej z GW, brakuje tam tylko lewoskrętu od ogrodów działkowych.
więcej w poście wyżej.

Z
ZW

Pan Bartosz jak zwykle nic albo prawie nic nie zrozumial. Kto jest bardzo zainteresowany na stronie Wrocławskich Inwestycji jest dokumentacja (przetargi) tego zamierzenia. A z niej wynika, że obecnie będzie wybudowane skrzyżowanie w okrojonej wersji bez przebudowy 2 km Kosmonautów. Będzie wybudowana pętelka i dodatkowy pas od strony estakady. Dlaczego pętelka( na szyje) ? Ano dlatego, ze wybudowanie lewoskrętu od strony miasta jest rzeczywiscie niewykonalne, ponieważ od zjazdu z estakady do nowego skrzyżowania jest zbyt mała odleglość dla samochodów jadących dołem od autostrady w kierunku ( w lewo) nowego osiedla -konieczność przetasowania na krótkim odcinku). Czy mozna było uniknąć tej sytuacji? Oczywiście , należało przesunąć skrzyżowanie o 100-150m i po problemie. Jednak wybitni architekci uparli się i już. Ale nie to jest bulwersujące . To rozwiąznie jest tymczasowe, po kolejnym wstrzymaniu ruchu tramwajów na tym odcinku w przyszłości ponownie czeka nas przebudowa skrzyżowania związana z budową drugiego pasa na Kosmonautów i wlocie do osiedla oraz przełożeniem torowiska ( to właśnie te 2 km). Samo rozwiązanie nie byłoby złe gdyby nie fakt, że z trasy Targowej i z pętelki (tego brak na mapce) zaprojektowano lewoskręty. Gdyby docelowy ruch z TrasyTargowej w kierunku Leśnicy i z ogródków działkowych przepuścić przez pętlę( tak jak to będzie w wersji okrojonej)światła na skrzyżowaniu mogłyby pracować w dwóch cyklach (prostopadłych) a więc znacznie szybciej. Był pomysł ale wyszło jak zwykle.

x
xenomorf

Czy ktoś może mi racjonalnie wytłumaczyć to rozwiązanie, z tą dziwną pętlą? Dlaczego nie można tam zrobić normalnego lewoskrętu, skoro droga i tak będzie poszerzona?

l
lol

Pewnie. Bo przecież przebicie Szczecińskiej w stronę Białogardzkiej i wykorzystanie już istniejącej sygnalizacji byłoby zbyt proste... lepiej dołożyć kolejne i jeszcze bardziej zatamować ruch na Kosmonautów.

D
Dorka z Borka

to by bylo jeszcze smieszniej.Urzednicy powinni rozwazyc te opcje w poniedziek po sniadaniu z cateringu w urzedzie.

Ś
Ślązak

Coraz dziwniejsze pomysły mają nasi włodarze. Dla kierowcy będzie to nielogiczne rozwiązanie wprowadzające zamieszanie na drodze. I w dodatku takie marnujące teren pętle w mieście. Chyba Los Adżelis im się przyśnił. Oczywiście wszystko by "auteczkom żyło się lepiej".
Urban Sprawl na całego Panie Maćków...

C
Cezary

Tak, to symptomatyczne ale to prawda. Wrocławscy urzędniczy (a właściwie urzędniczki) zamawiają światła tak zaprogramowane, że powodują z reguły korki albo przynajmniej duże straty czasu. Pierwszy z brzegu przykład: Rondo Reagana - ruch w stronę Mostu Szczytnickiego blokowany z niewiadomego powodu w czasie, gdy odbywa się ruch w przeciwna stronę.. Drugi: nowe światła na prostym skrzyżowaniu Kamienna-Drukarska - po co tutaj aż 4 fazy? Dwie fazy i krótki cykl nie dałyby rady?

g
grg

PRIORYTETEM jest obwodnica Leśnicy a nie bawienie się w przebudowę drogi do osiedla, które jeszcze nie jest budowane! chcą coś w tym rejonie przebudować?? ok poszerzcie do szpitala po 2 pasy!!!

o
oskar

W pelni popieram!!! Tylko, ze ta ekipa tak nie dziala- przez dlugie lata wiele na to dowodow.

o
oskar

Kolejne pseudonowoczesne rozwiazanie ekipy dutkiewicza, która zamiast prosto i efektywnie - woli pokrétnie i niezrozumiale, byle z jakims zakompleksionym zadeciem i byle drogo.Réce opadajá.
W pelni zgadzam sie z Wieszczem!!!

a
asd

może by tak miasto znalazło pieniążki na remont wiaduktu na chociebuskiej. wczoraj stałem miedzy przejazdami na kuźnikach 20min ani w lewo ani w prawo.

Dodaj ogłoszenie