18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Wrocław: Remont Purkyniego to początek strefy 30 km/h w ścisłym centrum (ZDJĘCIA, SCHEMATY)

Jerzy Wójcik, fot. Tomasz Hołod
W sobotę rozpoczął się remont ulicy Purkyniego. Zapewne niewielu jest kierowców, którzy podważą sens tej inwestycji, bo stan nawierzchni (jeśli w ogóle można tam mówić o nawierzchni) był fatalny. Stary, nierówny bruk i fragmenty zniszczonego asfaltu zastąpi nowa nawierzchnia bitumiczna. I tu zaskoczenie. Po remoncie, na nowiutkiej nawierzchni dozwolona prędkość maksymalna zostanie zmniejszona niemal dwukrotnie. Zamiast dotychczasowych 50 km/h (po wybojach), pojedziemy co najwyżej 30 km/h - po równym jak stół asfalcie. Politykę wprowadzania bezpiecznej strefy 30 km/h magistrat zapowiadał już wcześniej. Okazuje się, że Purkyniego jest w tym względzie modelowym remontem.

Modelowy nie tylko dlatego, że zostanie tu wprowadzona strefa uspokojonego ruchu z ograniczeniem do 30km/h. Remont tej ulicy realizuje także kolejne założenia wrocławskiego magistratu, które nie wszystkim kierowcom przypadną do gustu.

Mowa o likwidacji większości dotychczasowych miejsc parkingowych wzdłuż i w pobliżu ulicy. Te darmowe miejsca zastąpią zatoki postojowe - już po remoncie płatne. Pojawi się także droga rowerowa biegnąca wzdłuż remontowanego odcinka.

CZYTAJ TEŻ: Rowerzyści chwalą urzędników za rozwiązania na Purkyniego

Jak urzędnicy zamierzają spowodować by kierowcy przestrzegali nowego ograniczenia prędkości na wyremontowanej nawierzchni? - Bezpieczeństwo mają poprawić podniesione w stosunku do jezdni - przejścia dla pieszych - tłumaczy Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje, która nadzoruje prace. - Ulica zmieni charakter. Będzie służyła nie tylko kierowcom, ale także pieszym i rowerzystom - dodaje Marek Szempliński.

Urzędnicy z magistratu tłumaczą, że likwidacja części miejsc parkingowych oraz wprowadzenie płatnego, zamiast darmowego - jak dotychczas postoju nie będzie dużą uciążliwością. Szczególnie, gdy zakończy się budowa parkingów wielopoziomowych: pod placem Nowy Targ i obok Narodowego Forum Muzyki.

Strefa uspokojonego ruchu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h nie jest we Wrocławiu niczym nowym. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ma zewidencjonowanych ponad 100 takich stref - jednak do tej pory wyznaczanych głównie (z niewielkimi wyjątkami) poza ścisłym centrum miasta. Widać to dobrze na mapie ZDiUM-u:

Widać na niej także bardzo dobrze, że centrum było do tej pory oszczędzane jeśli chodzi o ograniczenia. Jednak wkrótce ma się to zmienić. Bardzo mocno popierają to rozwiązanie wrocławscy rowerzyści, którzy boją się o swoje bezpieczeństwo na ulicach. W ciągu pięciu lat we Wrocławiu doszło do 1200 kolizji i wypadków z udziałem rowerzystów, z których siedmiu zginęło, a 70 zostało ciężko rannych - donosi przygotowany przez nich raport. Sytuację cyklistów ma poprawić właśnie strefa 30 km/h.
CZYTAJ WIĘCEJ O TYM POMYŚLE: WROCŁAW WPROWADZA STREFĘ 30 KM/H W CENTRUM, BY CHRONIĆ ROWERZYSTÓW

Więcej o remoncie i schematy objazdów dla prywatnych aut i komunikacji miejskiej - czytaj na następnej stronie

Przypomnijmy, że od soboty 15 czerwca Purkyniego wyłączona jest z ruchu na odcinku od ul. Bernardyńskiej do Muzeum Narodowego. Zapewniony pozostał przejazd do Bernardyńskiej. Dojazd do ASP, hotelu i Panoramy Racławickiej ulicą Frycza Modrzewskiego, która będzie dwukierunkowa, w związku z czym ograniczone zostanie na niej parkowanie.

Oto schemat dla kierowców prywatnych samochodów:

Swoje trasy zmienią autobusy 904 i 914. Oto schemat dla pasażerów komunikacji miejskiej:

Rekordowa cena za zaginiony obraz Matejki.

Wideo

Komentarze 62

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Ołtaszyniak

Miasto powinno wziąć za wzór ul. Ołtaszyńską! Tam obowiązuje strefa 30. Ale policja nie chroni jadących tam 30 km/h kierowców przed TIRami (sic!), które wyprzedzają nas z prędkością ok. 80 km/h. Czasami zapędzi się jakiś słoik ze stolycy i też tam grzeje co fabryka dała srebrnym opelkiem... Zatem po co robić nowe, nieegzekwowalne strefy 30? Gdyby na Ołtaszyńskiej stanął radar, to przyjaciele kierowcy mają w trzy dni nowy radiowóz. Nie wierzycie? Sprawdźcie!

k
kama

Rowerzyści - wszystko ładnie pięknie - ale uważam, że jeżeli rowerzysta chce jechać po ulicy to obowiązkowo powinien mieć kask. Tak jak każdy cyklista oraz kierowy zapięte pasy bezpieczeństwa!

2w

Ty jedziesz 30 km do roboty, ale kilku stojących w korku obok Ciebie musi pokonać zawrotne 2, 3 lub 5 km i nie muszą codziennie tachać do roboty nic oprócz śniadania i telefonu. I pomimo tego, że dystans do firmy mogliby pokonać spokojnie piechotą, rowerem lub mają dobre połączenie KZ to codziennie pakują się do auta i utrudniają życia ludziom, którym auto jest niezbędne, ot choćby z racji dystansu dzielącego miejsce zamieszkania i pracę.

S
Student

dobra infrastruktura...

m
m

Od kiedy to łgarzu podatek dochodowy pobiera gmina? Kłamiesz, jak zwykle zresztą kiedy rowerzyści brakuje argumentów.

M
MoistVonLipwig

Jak zaczniesz wozić swoje PITy i polisy przyklejone na czole, żeby to udowodnić, to pewnie nie tylko ja będę wolał ustąpić ci z drogi.

.

Zachód, coraz więcej bankrutujących państw UE, pedały adoptujący dzieci, muzłumanie podżynający gardła... ja tam nie chcę.

.

Akurat składowa grawitacji jest pionowa, wypadkowa może być różna :P

...

A myslalem ze wiecej osi jest po to by opony nie popekaly.
A co do wypadkowej to mowisz o sile grawitacji zy o czym? Bo ona jest zawsze pionowa. Nigdy bardziej lub mniej...

s
spec

50: Dziecko wpada nagle głową przed maskę - wylewy w mózgu, roślinka.
30: 36% wcześniejszej energii, kości mają drastycznie większą szansę ocaleć.

w
wójt

A wy nie pchajcie się wszędzie i jeźdźcie nie tamując ruchu.

p
pieszy

Drogi rowerzysto!
I żeby rowerzyści myśleli i przestrzegali choć minimum przepisów ruchu drogowego. Właśnie - rowerzystom to "najmojsze" też bardzo doskwiera.

S
Student

bo inaczej byscie tam jezdzili 100km/h albo i wiecej stwarzajac zagrozenie dla wszystkich naokolo.

Polscy kierowcy chyba nigdy sie nie naucza / nie zrouzmieja, ze ograniczenia predkosci nie sa bez przyczyny. Chcecie miec zachod to jezdzic zgodnie z przepisami i max 30km/h na mniejszych uliczkach w miescie. Np w Berlinie to na kazdym kroku jest strefa 30. Wiecej mozna jezdzic tylko na glownych. Tylko prosze mi nie wciskac teraz, ze Purkynego to jedna z najglowniejszych i najbardziej ruchliwych ulic we wroclawiu, bo sami sie osmieszycie.

r
rowerowo

To wypad mi z drogi bo mam przynajmniej 6x OC, podatek drogowy w paliwie leci do gddkia a nie do miasta, a samego podatku dochodowego do gminny wywalam kilkanaście tys. na miesiąc.

f
ffs

I podatek drogowy wliczony w cenę paliwa. Rowerzyści są więc użytkownikami drogi, ale drugiej kategorii, więc powinni się usuwać z drogi i nie blokować.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3