Wrocław: Radni miejscy chcą budowy drogi S8 z Wrocławia do Boboszowa

Malwina Gadawa
Wrocławscy radni przegłosowali projekt stanowiska, w którym wyrażają swoje poparcie dla umieszczenia w "Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020" budowy nowego odcinka trasy S8 Wrocław - Kłodzko - Boboszów. Miała by ona zastąpić drogę krajową nr 8, na której dochodzi do wielu wypadków.

"Obecnie Wrocław z południem województwa łączy droga krajowa nr 8 stanowiąca ciąg drogi ruchu międzynarodowego E-67, która na niektórych odcinkach nie odpowiada warunkom technicznym wymaganym dla ruchu międzynarodowego. Wielkość ruchu na drodze kształtuje się znacznie powyżej średniej krajowej. Rada Miejska Wrocławia wyraża swoje poparcie dla poprawy stanu infrastruktury transportowej w regionie na linii północ-południe poprzez budowę nowego odcinka trasy S-8 w przebiegu Wrocław - Kłodzko - Boboszów" - to fragment stanowiska, które przyjęli na dzisiejszej sesji radni.

Przypomnijmy, że trwają konsultacje społeczne w ramach projektu "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020". Prowadzi je Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego. Uwagi do programu można zgłaszać do końca miesiąca. Samorząd wrocławski nie jest jedynym, który podjął stanowisko w sprawie poparcia budowy S8 Wrocław - Boboszów. Podobnie zrobiły samorządy z powiatów: ząbkowickiego, kłodzkiego i dzierżoniowskiego.

- Jestem głęboko przekonany, że Wrocław i Dolny Śląsk potrzebuje poprawy połączenia z Kotliną Kłodzką.Dziś można tam dojechać zatłoczoną drogą krajową nr 8 - mówi radny Piotr Uhle (Platforma Obywatelska), który referował projekt uchwały w sprawie zajęcia stanowiska przez rade miejską. - Liczba osób, które chcą korzystać z tego połączenia jest zbyt duża w stosunku do parametrów technicznych tej trasy. Obudowanie stolicy Dolnego Śląska systemem dróg ekspresowych również na południu jest korzystne i dla Wrocławia i dla całego regionu. Skorzysta na tym nie tylko wrocławski port lotniczy czy centra kongresowe. Skorzystają na tym i wrocławianie i Dolnoślązacy przyjeżdżający do nas do pracy - uważa Uhle.

Dodał, że analogiczne uchwały i stanowiska przyjęło już około 20 samorządów, a do końca miesiąca przyjmie je kolejnych 10. - W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju o naszą sprawę walczy marszałek Cezary Przybylski wraz z samorządowcami z subregionu, a także nasi parlamentarzyści, w tym poseł Monika Wielichowska - mówił Uhle.

O tym, że droga ekspresowa między Wrocławiem a Kłodzkiem jest niezbędna, chyba nikt nie ma wątpliwości. W 2013 roku na drodze krajowej nr 8 zginęły 24 osoby.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
adam
Dodam tylko, że w ciągu dziesięciu lat zginęło ok. 320 na tej trasie. Pamiętam, że tyle mniej więcej osób chodziło do mojej szkoły podstawowej.
G
Gość
Tak wszystko jest na www Wielichowskiej
M
Marta
Całym motorem prac nad ósemką i eską jest poseł Wielichowska, to ona przeciera szlaki od kilku lat nie tylko w ostatnim czasie. To dzięki jej apelom samorządowcy od Wrocławia po Kudowę podejmują uchwały a formularz konsultacji jest wypełniony,
G
Góral spod Ślęży
Codziennie pokonuje trasę do Wrocławia i z powrotem. To co dzieje się na trasie to jest horror. Winna nie jest droga, tylko bezmyślni kierowcy. Wyprzedzanie na trzeciego, często kończące się "na gazetę", rozpędzone TIR-y, a w okresie letnim ciągniki ze zbożem, skutecznie utrudniające ruch. Dobudowanie trzeciego pasa nic tu nie zmieni, trzeba przebudować od podstaw. Najlepszym przykładem są nowe trasy/obwodnice na drodze Łagiewniki-Dzierżoniów.
B
BAT NA BOLCA
BOLEC, BUDŻET NEI JEST Z GUMY, TAK WIEC NIECH NIE BUDUJĄ W INNYM MIEJSCU DROGI A WKONCU ZADBA KTOS O NASZ REJON
M
Mariusz
Więcej na naszym funpage na Facebooku "Żądamy drogi S8 Wrocław-Granica Polski".
W
WrocLovianin
1. By powstał dodatkowy węzeł pomiędzy Krynicznem a Trzebnicą wystarczy zaledwie kilkadziesiąt metrów dróg z MOP Wisznia Mała koło Wysokiego Kościoła więc szanse są a do obwodnicy Trzebnicy także brakuje kilkuset metrów drogi
2. S3 kończąca się na węźle Sady Dolne bez połączenia do R11 w Czechach przez Lubawkę oznacza że wywalono grube miliardy na kilkaset kilometrów S3 by zakończyć ja na kilkanaście kilometrów przed granicą. To ogromna niegospodarność. Połączenie S3 z R11 w Czechach musi być wybudowane podobnie jak lepsze podłączenie do Świnoujścia.
A łącznik z Wałbrzycha do S3 też będzie niezbędny można by go jako odcinek S5 Wrocław-Wałbrzych-Jelenia Góra w ramach optymalizacji wydatków na drogi.
3. Natężenie na drodze Wrocław Świdnica jest wielokrotnie większe niż na drogach których budowę zapowiedziała Kopacz-ka.
4. Podobnie natężenie ruchu na drodze Wrocław-Kłodzko jest ogromne. A co to Czechów to właśnie ze planują oni budowę R43 na razie Brno Svitavy która na pewno przedłużą na północ jak u nas powstanie lepsza droga do Boboszowa.
5. Drogę "358" można budować etapami najpierw jako obwodnice miast a potem je łącząc.
6. S12 w Głogowie można by zacząć od budowy jednej jezdni i jednego mostu. Potem można by wybudować druga jezdnie i drugi most obok.
W
WrocLovianin
W Polsce powinno być około 7000 km autostrad i dróg ekspresowych biorąc pod uwagę powierzchnie naszego kraju i liczbę mieszkańców.
A biorąc pod uwagę obecne i prognozowane natężenie ruchu do 2025 roku to właśnie za 10 lat to znaczy do 2025 roku powinny w Polsce powstać te brakujące 4000 km takich dróg.
Na już na teraz powinno być skończone ok.4000 km to są drogi:
A1 Gdańsk-Gorzyczki na odcinku Piotrków Częstochowa wystarczy na razie przebudowa węzłów na bezkolizyjne i przystosowane dla trasy po 3 pasy plus pas awaryjny w każdą stronę, S2 / A2 Południowa Obwodnica Warszawy i autostrada do istniejącej A2 obwodnicy Mińska Mazowieckiego, S3 Świnoujście Lubawka z dodatkowym węzłem w okolicach tuneli i łącznik z tego nowego węzła do Wałbrzycha, S5 Grudziądz (Nowe Marzy) przez Poznań do Wrocławia wraz dodatkowym węzłem między Krynicznem a Trzebnica w okolicach Wysokiego Kościoła, S7 cała trasa od Gdańska do Chyżnego zaczynając od wylotówek na północ i południe koło Warszawy i Krakowa, S8 od Wrocławia do Białegostoku, S12 od węzła Łódź Południe przez Opoczno Radom do Puław a potem od Piasków do Dorohuska (Ukraina), S17 Warszawa Majdan do Knurowa, S61 cała Ostrów Mazowiecka Ełk Budzisko (Litwa)
Kolejne około 1000 km to S1 Bielsko Biała – Pyrzowice, S52 Bielsko Biała –Kraków, S10 Piła-Płońsk, S11 Piła Poznań Kępno Pyrzowice, S19 Lublin Rzeszów
Następne 1000 km to: S8 przedłużenie z Wrocławia do Kłodzka, S5 przedłużenie w Wrocławia do Świdnicy Wałbrzycha i okolic Kamiennej Góry do dodatkowego węzła na S3, S19 przedłużenie na północny wschód od Białegostoku do granicy z Białorusią. A2 dokończenie do wschodniej granicy, S5/S11 Wschodnia obwodnica Poznania od Kórnika do północy Poznania, S10 odcinek Szczecin Piła, S6 tylko obwodnice Koszalina i w okolicach Trójmiasta, S17 w Warszawie i przedłużenie przez Zamość do Hrebennego, A18 remont południowego pasa
Ostatnie około 1000 km to dokończenie lub zbudowanie całych:
S5 od Kamiennej Góry do Jeleniej Góry, S6 dokończenie całej trasy od Goleniowa do Trójmiasta, S8 przedłużenie od Kłodzka do Boboszowa ,S14 zachodnia obwodnica Łodzi jak będzie taka potrzeba, S16 Grudziądz okolice Olsztyna Ełk, cała S19, cała S74

jak nie ma na razie pieniędzy na te 4000 to na początek wybudować niżej wymienione około 500 km odwodnić: Warszawa S2 / A2 20 + 15 km
Warszawa S7 15 + 10 km
Koszalin S6 20 km
Wałcz S10 10 km
Szczecinek S11 10 km
Piła S10 / S11 10 km
Bydgoszcz S5 20 km
Nowe Miasteczko S3 10 km
Polkowice 10 km
Lubin S3 15 km
Legnica S3 15 km
Jawor S3 10 km
Świdnica S5 15 km
Kłodzko S8 10 km
Jarocin S11 10 km
Ostrów Wielkopolski S11 10 km
Kępno S11 15 km
Piotrków Trybunalski + Sulejów S12 40 km
Przysucha S12 20 km
Radom S12 / S7 40/25 km
Zwoleń S12 15 km
Puławy S12 10 km
Chełm S12 15 km
Zamość S17 15 km
Kraków S7 25 km

Dzięki tym obwodnicom poprawi się znacznie komfort i skróci czas podróżowania przez Polskę a także Dolny Śląsk.
G
Giga-Matt
No to popatrzmy realnie na te najważniejsze inwestycje :

Najważniejsze inwestycje drogowe w województwie to:
1.Droga S5 Wrocław Trzebnica Korzeńsko plus dodatkowy węzeł na S5 MOP Wysoki Kościół oraz północna obwodnica Trzebnicy do DK15 - ekspresowa S-5 już ie buduje , węzłów dodatkowych ponad te co sa raczej na pewno nie będzie. Na pólnocną obwodnica Trzebnicy szans raczej na razie nie ma.

2.Droga S3 od Lubina do Lubawki plus dodatkowy węzeł na S3 „Tunele” zjazd do Wałbrzycha i Szczawna Zdrój w okolicach Nowych lub Starych Bogaczowic - droga S-3 jest aktualnie w przetargach, dalej niż do Bolkowa na razie nie ma szans (m.in. ze względu na stronę Czeską) , na jakieś odnogi do Wałbrzycha tym bardziej , to tylko marzenia fantastów.

3.Przedłużenie S5 do Świdnicy Wałbrzycha i Jeleniej Góry - myślę że przez najbliższych 15 lat nierealne, po 2030 roku być może ktoś o tym pomyśli !

4.Przedłużenie S8 do Kłodzka i Boboszowa - wątpliwa droga S-8 do Kłodzka (czas projektowania, wykupów , pozwoleń i realizacji to min. 6 lat), raczej nierealna do Boboszowa (Czesi po swojej stronie drogi ekspresowej nie przewidują) a lokalny ruch jest zbyt mały.

5.Droga 358 Jawor-Strzegom-Świdnica-Ząbkowice Śląskie - ta droga by się przydała, ale czy znajda się na nia pieniądze to znając nasze realia śmiem wątpić.

6.Nowy most S12 na Odrze w Głogowie - budowa obwodnicy Głogowa z mostem na Odrze jest możliwa, ale chyba bardziej jako zwykła droga nr 12 a nie ekspresówka. Na ekspresową dwunastke to może poczekamy z 30 lat albo do Świętego Bigdy - czyli nigdy !

Pisze to jako ktoś siedzący w temacie i mający jakieś pojęcie na temat realizowanych i planowanych inwestycji. Na razie cieszmy się z budowy ekspresowych S-3 i S-5 a na pozostałe rzeczy może przyjdzie czas, w końcu nie od razu Kraków zbudowano !
B
BOLEC
Radni to se mogą chcieć. A czy radni dadzą kasę na ta drogę ? Czy dadzą kasę na przygotowanie projektu, na badania archeologiczne, na wykupy gruntów ? Radni myślą że wybudować drogę to namalować kilka kresek na mapie a potem puścić spychacze, koparki i walce i po sprawie. Przygotowanie budowy takiej drogi nawet na zachodzie trwa latami, potem sama realizacja 3-4 lata.

Ja nie mówię że ta droga jest niepotrzebna i żeby się nie przydała, ale bądźmy też realistami, budżet na drogi nie jest z gumy, są określone środki i określone potrzeby. Z punktu widzenia całego kraju (a nie części województwa dolnośląskiego) najważniejsze jest połączyć wszystkie duże miasta i aglomeracje siecią autostrad i dróg ekspresowych. Czyli Wrocław z Poznaniem i Bydgoszczą, Lublin z Warszawa i Białymstokiem (na wschodzie praktycznie poza fragmentami S-19 i S-8 nie ma dróg ekspresowych), miedzy Zielona Góra a Legnica czy Gdańskiem, Olsztynem i Krakowem (droga S-8). to sa najważniejsze połączenia, bo bez nich siec nie istnieje.

A drogi takie jak ewentualna S-8 do Kłodzka to jedynie odnogi, mniej istotne z punktu widzenia krajowej sieci drogowej. Przyjdzie na nie czas, ale dopiero gdy powstaną w całości najważniejsze połączenia między dużymi miastami, istotne z punktu widzenia gospodarki, tranzytu i obronności kraju. Trzeba być realista i budować wg jakiegoś schematu, nikt nie buduje domu od garażu czy ścianek działowych, ale najpierw wylewa fundamenty a potem stawia ściany nośne !

Na razie na istniejącej drodze nr 8 wystarczyłoby dobudować 3 pas (do wyprzedzania) a do pomysłu ekspresówki wrócić jak będzie gotowa podstawowa siec ogólnokrajowa ! Mówię to i jako dolnoślązak i jako człowiek związany ze spedycją towarów!
W
WrocLovianin
Najważniejsze inwestycje drogowe w województwie to:
1.Droga S5 Wrocław Trzebnica Korzeńsko plus dodatkowy węzeł na S5 MOP Wysoki Kościół oraz północna obwodnica Trzebnicy do DK15.
2.Droga S3 od Lubina do Lubawki plus dodatkowy węzeł na S3 „Tunele” zjazd do Wałbrzycha i Szczawna Zdrój w okolicach Nowych lub Starych Bogaczowic
3.Przedłużenie S5 do Świdnicy Wałbrzycha i Jeleniej Góry
4.Przedłużenie S8 do Kłodzka i Boboszowa
5.Droga 358 Jawor-Strzegom-Świdnica-Ząbkowice Śląskie
6.Nowy most S12 na Odrze w Głogowie
b
buba
Czyżby już wszystko zrobili w naszym mieście?
W
Wojciech
Hehe, po pierwsze nie kończy się przed Kłodzkiem, a na przejściu granicznym w Kudowie - Słone, a po drugie, można wyznaczyć przebieg ekspresówki wzdłuż 33 i wtedy nadal to będzie S8. Podobna sytuacja jest w łódzkim, gdzie nowa S8 biegnie wzdłuż drogi krajowej nr 14.
m
mieszkanka
Chciałam zauważyć, że droga do Boboszowa to nie jest 8 tylko krajowa 33. Droga nr 8 kończy się przed Kłodzkiem.
j
jacek_wwa
do Starych Bogaczewic przez Świebodzice i Świdnicę i przebiegającą obok Wałbrzycha.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie