Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław potrzebuje nowych galerii

Bartosz Moch, Piotr Bera
Pawel Relikowski / Polska Press
We Wrocławiu - w przeliczeniu na liczbę mieszkańców - jest więcej galerii handlowych niż w Warszawie. Ale wciąż ich brakuje. Tak przynajmniej wynika ze statystyk - w galeriach z miesiąca na miesiąc przybywa klientów. Coraz częściej robimy tam zakupy, albo po prostu spędzamy czas.

We Wrocławiu funkcjonuje 18 centrów handlowych, a działające w nich sklepy zajmują 654 tys. m kw. Jedna galeria przypada na 43 890 mieszkańców - wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe w aglomeracjach II kw. 2016 r.”
Aglomeracja wrocławska już teraz ma największe zagęszczenie galerii handlowych wśród najludniejszych miast Polski.
W przyszłym roku Wrocław jeszcze wyśrubuje ten wynik. W 2017 r. zostanie zakończona budowa Galerii Wroclavia, której łączna powierzchnia najmu wyniesie 64 tys. m kw.

- Tak naprawdę popyt determinuje to, czy jest miejsce na kolejne galerie handlowe w mieście. Inwestorzy nie kierują się tylko współczynnikiem nasycenia rynku. Jest to jeden z czynników, ale nie jest on najważniejszy - mówi Łukasz Marynowski, Communication & PR Coordinator Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Wroclavia będzie kolejną galerią zlokalizowaną w okolicach Dworca Głównego PKP. W odległości zaledwie kilkunastu minut pieszo od gmachu dworca, zlokalizowane są Arkady Wrocławskie, Renoma, Galeria Handlowa Sky Tower i Galeria Dominikańska.

- Aglomeracja Wrocławia zajmuje szczególne miejsce na handlowej mapie Polski. Handel, a co za tym idzie rynek centrów handlowych w mieście jest bardzo dobrze rozwinięty a obiekty, które na nim funkcjonują to w dużej mierze dobre projekty, które z powodzeniem działają w bardzo konkurencyjnym otoczeniu - przyznaje Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH.

Najstarszym wrocławskim centrum handlowym jest Tesco przy ul. Długiej. Działkę pod sklep miasto sprzedało w 1995 r. niemieckiemu koncernowi Dohle. Siedem lat później obiekt przejęła brytyjska sieć Tesco. Jeszcze pod koniec XX wieku powstały: E.Leclerc, CH Borek oraz CH Korona, która jako pierwsza przekroczyła granicę 50 tys. m kw. powierzchni najmu. Obecnie największą ofertę handlową, usługową, gastronomiczną i rozrywkowo-rekreacyjną zapewnia mieszkańcom Wrocławia centrum handlowe Aleja Bielany o powierzchni 131 tys. m kw. (rozbudowana o 51 tys. m kw.), oferujące ok. 200 lokali. Drugim co do wielkości obiektem w mieście jest Magnolia Park, gdzie na powierzchni 99 tys. m kw. zrobimy zakupy w ponad 230 sklepach. Także ta galeria została rozbudowana o kolejne 10 tys. m kw.

- Starsze centra handlowe we Wrocławiu, przestają odpowiadać potrzebom współczesnego konsumenta. Dlatego budowa nowych obiektów, modernizacje i rozbudowy starych są naturalnym procesem, a obiekty handlowe muszą podążać za wymaganiami sieci handlowych, które prowadzą w nich sprzedaż towarów i usług a przede wszystkim wychodzić na przeciw swoim klientom - komentuje Knap.

Pomimo tak wielkich powierzchni we wrocławskich galeriach pustostany zajmują 3 proc. powierzchni najmu (jest to wzrost o 1,3 proc).

Czytaj dalej na kolejnej stronie

- Wrocław, mimo wysokiego nasycenia powierzchnią centrów handlowych i nieznacznego wzrostu średniego współczynnika pustostanów, wciąż pozostaje w centrum zainteresowania inwestorów i najemców, doceniających perspektywy rozwoju tego miasta - mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

W ostatnich latach jedyną zaniechaną inwestycją handlową było centrum Idylla. Jeszcze w 2014 r. tuż obok domu handlowego Astra, w miejscu dawnego targowiska, miała powstać Idylla. Jednak dwa lata później właściciel terenu firma Mayland Real Estate wycofała się z tego pomysłu.

- Decyzja o wstrzymaniu inwestycji Mayland we Wrocławiu została podjęta w związku ze znaczącą zmianą otoczenia biznesowego. W bliskiej odległości od terenu planowanej przez nas inwestycji powstało CH Magnolia, które, ze względu na ofertę modową, stało się dominującym centrum w tym regionie - przyznaje Anna Skrocka z Mayland Real Estate.

To jest jednak wyjątek od reguły potwierdzającej potrzebę inwestycji w galerie handlowe. A popyt jest ogromny. Zapytaliśmy galerie handlowe o dane dotyczące liczby klientów odwiedzających centra w pierwszej połowie 2016 roku. Dokładne wyniki otrzymaliśmy tylko od Galerii Dominikańskiej i Factory Wrocław. Od 1 stycznia do 30 czerwca Galerię Dominikańską odwiedziło 6,4 mln osób, co oznacza że z końcem roku ta najpopularniejsza wrocławska galeria będzie się cieszyć z obecności 13 mln klientów. Jest to wzrost o 1 mln w porównaniu z 2014 r. i o 8 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2015 r. Galeria Dominikańska ma zaledwie 24 300 m kw. powierzchni najmu, ale przyciąga klientów lokalizacją oraz znanymi markami skierowanymi nie tylko dla klasy średniej, ale także młodzieży. Warto podkreślić, że tak dobry wynik udało się osiągnąć bez sal kinowych.

Z kolei w Factory Outlet w pierwszym półroczu tego roku zakupy robiło 1,5 mln osób. Powstałe w 2006 r. centrum ma jednak tylko 13 150 m kw. powierzchni najmu i skupia się głównie na modzie.

We wrocławskich centrach handlowych znajduje się 1 306 lokali, co oznacza, że jeden sklep/punkt usługowy lub gastronomiczny obsługuje średnio 605 osób. Największą grupę najemców stanowią sieci modowe (28 proc.), usługowe (12 proc.) oraz zdrowie i uroda (8 proc.). Najwyższy miesięczny czynsz na rynku za lokal na potrzeby mody o powierzchni 150 m kw. oscyluje w granicach 7 tys. euro.

Wrocławskie centra handlowe, żeby przyciągnąć klienta muszą postawić na różnorodność.
Renoma, jak sama nazwa wskazuje, jest uznana za najbardziej renomowaną galerię skierowaną przede wszystkim do zamożniejszych kobiet w średnim wieku.
Z kolei Pasaż Grunwaldzki stara się dotrzeć do różnorodnego odbiorcy ukierunkowanego na wyprzedaże, promocje sezonowe i loterie paragonowe.

Natomiast największa galeria handlowa w Polsce Aleja Bielany oferuje szeroką ofertę odzieży, obuwia i akcesoriów, kosmetyków, a także artykułów sportowych. Aleja Bielany to także kompleksowa oferta mebli i wyposażenia wnętrz, która przyciąga klientów z całego województwa dolnośląskiego. W centrum znajduje się hipermarket sieci Tesco. Posiada ono rozbudowaną ofertę rozrywkową, w tym 20 restauracji oraz kino Helios i klub Fitness Academy.

Większość centrów stara się łączyć ofertę zakupową z wieloma udogodnieniami dla rodzin. Jak wynika z przygotowanego przez PRCH raportu „Centra handlowe przyjazne dzieciom. W 8 polskich aglomeracjach”, Większość centrów handlowych we Wrocławiu jest bardzo dobrze przygotowana na odwiedziny rodzin z dziećmi. Pokoje dla matki z dzieckiem znajdziemy we wszystkich wrocławskich centrach, natomiast ich ilość, wyposażenie oraz czystość nie są na jednakowym poziomie. Najwyższy standard oferuje między innymi CH Magnolia - duży i przestronny pokój rodzinny z możliwością podgrzania posiłku (mikrofalówka), nakarmienia dziecka na wygodnych kanapach oraz skorzystania ze specjalnie przystosowanych toalet dla maluchów. Zdaniem rodziców, którzy wzięli udział w badaniu, CH Magnolia najbardziej sprzyja robieniu zakupów razem z maluchami. Na drugim miejscu jest Aleja Bielany, a na trzecim Pasaż Grunwaldzki.

- Wrocław w skali kraju ma bardzo wysoki współczynnik nasycenia powierzchnią handlową. Jednak jest to miasto atrakcyjne turystycznie, posiadające dużą siłę nabywczą i olbrzymie perspektywy rozwoju. Wrocław wciąż stanowi idealne miejsce na kolejne inwestycje zarówno biurowe, jak i związane z handlem. We Wrocławiu powinny dalej powstawać kolejne galerie handlowe - uważa Łukasz Marynowski.

Największe galerie we Wrocławiu
Aleja Bielany, 131 m kw. pow. najmu, 1998 r. (centrum handlowe), 2004 r. (park handlowy)
Magnolia Park, 98 700 m kw., 2007 r.
Auchan Bielany, 56 000 m kw., 2003 r.
Pasaż Grunwaldzki, 52 000 m kw., 2007 r.
Korona, 50 000 m kw., 1999 r.
Renoma, 31 000 m kw., 2009 r.
Arkady Wrocławskie, 29 970 m kw., 2007 r.
Sky Tower, 25 000 m kw. , 2012 r.
Galeria Dominikańska 24 300 m kw., 2001 r.
Marino, 20 tys. m kw, 2008 r.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska