Wrocław potrzebuje nowych galerii

Bartosz Moch, Piotr Bera
Pawel Relikowski / Polska Press
We Wrocławiu - w przeliczeniu na liczbę mieszkańców - jest więcej galerii handlowych niż w Warszawie. Ale wciąż ich brakuje. Tak przynajmniej wynika ze statystyk - w galeriach z miesiąca na miesiąc przybywa klientów. Coraz częściej robimy tam zakupy, albo po prostu spędzamy czas.

We Wrocławiu funkcjonuje 18 centrów handlowych, a działające w nich sklepy zajmują 654 tys. m kw. Jedna galeria przypada na 43 890 mieszkańców - wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe w aglomeracjach II kw. 2016 r.”
Aglomeracja wrocławska już teraz ma największe zagęszczenie galerii handlowych wśród najludniejszych miast Polski.
W przyszłym roku Wrocław jeszcze wyśrubuje ten wynik. W 2017 r. zostanie zakończona budowa Galerii Wroclavia, której łączna powierzchnia najmu wyniesie 64 tys. m kw.

- Tak naprawdę popyt determinuje to, czy jest miejsce na kolejne galerie handlowe w mieście. Inwestorzy nie kierują się tylko współczynnikiem nasycenia rynku. Jest to jeden z czynników, ale nie jest on najważniejszy - mówi Łukasz Marynowski, Communication & PR Coordinator Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Wroclavia będzie kolejną galerią zlokalizowaną w okolicach Dworca Głównego PKP. W odległości zaledwie kilkunastu minut pieszo od gmachu dworca, zlokalizowane są Arkady Wrocławskie, Renoma, Galeria Handlowa Sky Tower i Galeria Dominikańska.

- Aglomeracja Wrocławia zajmuje szczególne miejsce na handlowej mapie Polski. Handel, a co za tym idzie rynek centrów handlowych w mieście jest bardzo dobrze rozwinięty a obiekty, które na nim funkcjonują to w dużej mierze dobre projekty, które z powodzeniem działają w bardzo konkurencyjnym otoczeniu - przyznaje Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH.

Najstarszym wrocławskim centrum handlowym jest Tesco przy ul. Długiej. Działkę pod sklep miasto sprzedało w 1995 r. niemieckiemu koncernowi Dohle. Siedem lat później obiekt przejęła brytyjska sieć Tesco. Jeszcze pod koniec XX wieku powstały: E.Leclerc, CH Borek oraz CH Korona, która jako pierwsza przekroczyła granicę 50 tys. m kw. powierzchni najmu. Obecnie największą ofertę handlową, usługową, gastronomiczną i rozrywkowo-rekreacyjną zapewnia mieszkańcom Wrocławia centrum handlowe Aleja Bielany o powierzchni 131 tys. m kw. (rozbudowana o 51 tys. m kw.), oferujące ok. 200 lokali. Drugim co do wielkości obiektem w mieście jest Magnolia Park, gdzie na powierzchni 99 tys. m kw. zrobimy zakupy w ponad 230 sklepach. Także ta galeria została rozbudowana o kolejne 10 tys. m kw.

- Starsze centra handlowe we Wrocławiu, przestają odpowiadać potrzebom współczesnego konsumenta. Dlatego budowa nowych obiektów, modernizacje i rozbudowy starych są naturalnym procesem, a obiekty handlowe muszą podążać za wymaganiami sieci handlowych, które prowadzą w nich sprzedaż towarów i usług a przede wszystkim wychodzić na przeciw swoim klientom - komentuje Knap.

Pomimo tak wielkich powierzchni we wrocławskich galeriach pustostany zajmują 3 proc. powierzchni najmu (jest to wzrost o 1,3 proc).

Czytaj dalej na kolejnej stronie

- Wrocław, mimo wysokiego nasycenia powierzchnią centrów handlowych i nieznacznego wzrostu średniego współczynnika pustostanów, wciąż pozostaje w centrum zainteresowania inwestorów i najemców, doceniających perspektywy rozwoju tego miasta - mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

W ostatnich latach jedyną zaniechaną inwestycją handlową było centrum Idylla. Jeszcze w 2014 r. tuż obok domu handlowego Astra, w miejscu dawnego targowiska, miała powstać Idylla. Jednak dwa lata później właściciel terenu firma Mayland Real Estate wycofała się z tego pomysłu.

- Decyzja o wstrzymaniu inwestycji Mayland we Wrocławiu została podjęta w związku ze znaczącą zmianą otoczenia biznesowego. W bliskiej odległości od terenu planowanej przez nas inwestycji powstało CH Magnolia, które, ze względu na ofertę modową, stało się dominującym centrum w tym regionie - przyznaje Anna Skrocka z Mayland Real Estate.

To jest jednak wyjątek od reguły potwierdzającej potrzebę inwestycji w galerie handlowe. A popyt jest ogromny. Zapytaliśmy galerie handlowe o dane dotyczące liczby klientów odwiedzających centra w pierwszej połowie 2016 roku. Dokładne wyniki otrzymaliśmy tylko od Galerii Dominikańskiej i Factory Wrocław. Od 1 stycznia do 30 czerwca Galerię Dominikańską odwiedziło 6,4 mln osób, co oznacza że z końcem roku ta najpopularniejsza wrocławska galeria będzie się cieszyć z obecności 13 mln klientów. Jest to wzrost o 1 mln w porównaniu z 2014 r. i o 8 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2015 r. Galeria Dominikańska ma zaledwie 24 300 m kw. powierzchni najmu, ale przyciąga klientów lokalizacją oraz znanymi markami skierowanymi nie tylko dla klasy średniej, ale także młodzieży. Warto podkreślić, że tak dobry wynik udało się osiągnąć bez sal kinowych.

Z kolei w Factory Outlet w pierwszym półroczu tego roku zakupy robiło 1,5 mln osób. Powstałe w 2006 r. centrum ma jednak tylko 13 150 m kw. powierzchni najmu i skupia się głównie na modzie.

We wrocławskich centrach handlowych znajduje się 1 306 lokali, co oznacza, że jeden sklep/punkt usługowy lub gastronomiczny obsługuje średnio 605 osób. Największą grupę najemców stanowią sieci modowe (28 proc.), usługowe (12 proc.) oraz zdrowie i uroda (8 proc.). Najwyższy miesięczny czynsz na rynku za lokal na potrzeby mody o powierzchni 150 m kw. oscyluje w granicach 7 tys. euro.

Wrocławskie centra handlowe, żeby przyciągnąć klienta muszą postawić na różnorodność.
Renoma, jak sama nazwa wskazuje, jest uznana za najbardziej renomowaną galerię skierowaną przede wszystkim do zamożniejszych kobiet w średnim wieku.
Z kolei Pasaż Grunwaldzki stara się dotrzeć do różnorodnego odbiorcy ukierunkowanego na wyprzedaże, promocje sezonowe i loterie paragonowe.

Natomiast największa galeria handlowa w Polsce Aleja Bielany oferuje szeroką ofertę odzieży, obuwia i akcesoriów, kosmetyków, a także artykułów sportowych. Aleja Bielany to także kompleksowa oferta mebli i wyposażenia wnętrz, która przyciąga klientów z całego województwa dolnośląskiego. W centrum znajduje się hipermarket sieci Tesco. Posiada ono rozbudowaną ofertę rozrywkową, w tym 20 restauracji oraz kino Helios i klub Fitness Academy.

Większość centrów stara się łączyć ofertę zakupową z wieloma udogodnieniami dla rodzin. Jak wynika z przygotowanego przez PRCH raportu „Centra handlowe przyjazne dzieciom. W 8 polskich aglomeracjach”, Większość centrów handlowych we Wrocławiu jest bardzo dobrze przygotowana na odwiedziny rodzin z dziećmi. Pokoje dla matki z dzieckiem znajdziemy we wszystkich wrocławskich centrach, natomiast ich ilość, wyposażenie oraz czystość nie są na jednakowym poziomie. Najwyższy standard oferuje między innymi CH Magnolia - duży i przestronny pokój rodzinny z możliwością podgrzania posiłku (mikrofalówka), nakarmienia dziecka na wygodnych kanapach oraz skorzystania ze specjalnie przystosowanych toalet dla maluchów. Zdaniem rodziców, którzy wzięli udział w badaniu, CH Magnolia najbardziej sprzyja robieniu zakupów razem z maluchami. Na drugim miejscu jest Aleja Bielany, a na trzecim Pasaż Grunwaldzki.

- Wrocław w skali kraju ma bardzo wysoki współczynnik nasycenia powierzchnią handlową. Jednak jest to miasto atrakcyjne turystycznie, posiadające dużą siłę nabywczą i olbrzymie perspektywy rozwoju. Wrocław wciąż stanowi idealne miejsce na kolejne inwestycje zarówno biurowe, jak i związane z handlem. We Wrocławiu powinny dalej powstawać kolejne galerie handlowe - uważa Łukasz Marynowski.

Największe galerie we Wrocławiu
Aleja Bielany, 131 m kw. pow. najmu, 1998 r. (centrum handlowe), 2004 r. (park handlowy)
Magnolia Park, 98 700 m kw., 2007 r.
Auchan Bielany, 56 000 m kw., 2003 r.
Pasaż Grunwaldzki, 52 000 m kw., 2007 r.
Korona, 50 000 m kw., 1999 r.
Renoma, 31 000 m kw., 2009 r.
Arkady Wrocławskie, 29 970 m kw., 2007 r.
Sky Tower, 25 000 m kw. , 2012 r.
Galeria Dominikańska 24 300 m kw., 2001 r.
Marino, 20 tys. m kw, 2008 r.

Minimalna płaca w górę. Wzrośnie przynajmniej o 184 zł

Wideo

Komentarze 153

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
alma

Czy możesz przetłumaczyć ten tekst na język polski?

w
wrocławianka

Proponuję wybudować galerie w Parku Południowym, Szczytnickim i Wschodnim po co ludzie mają spędzać czas na powietrzu lepiej w galeriach o zgrozo

k
kaka

to ja nie mam więcej pytań :)

W
Wrocławianin

Problem w tym że te kolejne betonowe kloce zajmują miejską przestrzeń a ja jako podatnik wolałbym żeby w miejscu kolejnej "galerii" powstał jakiś skwer z drzewami, ławkami placem zabaw itd. Bo przedwojenne Breslau tonęło w zieleni a Wrocław zamienia się w betonową pustynię w czasie gdy w miastach na zachodzie przybywa parków, trawników i innych terenów zielonych

i
i nadal robimy

sprzedaliśmy niemal wszystkie renomowane polskie marki, a jak się dało sprzedać, to nie szanowaliśmy aż do upadku i likwidacji. Nikt nas do tego nie zmuszał. Polak ma taką mentalność, że nie docenia swojego, a wszystko co zachodnie jest lepsze.

Mi na co dzień brak starego Prince Polo z Olzy Cieszyn i wyrobów Wedla, bo choć już wrócili do nazwy, to jednak receptury już nie te same i smak zupełnie inny.

K
KUREK

TRZEBA GDZIES WYPRAC BRUDNE SWIATA PIENIADZE JA NIE WJEZDRZAM KLAMOTEM DO CENTRUM OBAWQIAM SIE KLAMRY NA KOLO OD ZBROJNEJ ORGANIZACJI MAFIOZY CZY TO NIE CHORE DLACZEGO NIE BUDUJE PARKINGOW NA 4 PIETRA W GORE I DWA A DOL TRZMIELOWICKA KLONOWA SRTOWARSKA MIODOWA ROZRYTE PRZEZ 4 LATA TAKZE INNE NP NA PSIM POLU KIELCZOWSKA I PRZYLEGLE PIENIADZE SA NA ZDJECIA MM NA MUZEUM WODY I INNE FANABERIE ZA KTORE MY PLACIMY WE WSZELKICH PODWYZKACH WIEM ZE GALERIE NIE BUDUJE MIASTO WIEC NIECH BUDUJA TYLKO JAK TO SIE STALO ZE WSZYSTKIE GRUNTY BRESLAU CZYLI NIE SWOJE JUZ SPRZEDAL I JESZCZE ZADLUZYL NAS MIESZKANCOW NA JUZ OK 7 MLD ZL

D
Dino

Trzeba wiecej rozumu, by nie pisać podobnych dyrdymałów.Sponsorzy wymagają, ale mieszkańcy mają inny punkt widzenia? Gdzie targowiska, kosze na śmieci, ławki w parkach i na chodnikach, podjazdy dla inwalidów, normalny ruch samochodowy nie tamowany przez miejskich niby-inżynierów, sracze gdy się chce, ścieżki rowerowe, małe sklepy z dobrym żarciem, a nie badziewiem z marketów.Ech, szkoda zdrowia...

J
Jan__

Być może nowe centra handlowe są potrzebne, ale problem polega na tym, że galerie w obecnej formie faworyzują duże, bogate i zagraniczne sieciówki a nie polskich producentów. Im więcej galerii w takiej formie, tym więcej kasy idzie za granicę a mniej zostaje w Polsce.

j
ja to ja

W pierwszych ogromne dyskonty, w drugich sama przepłacona moda i inne cuda. Porównanie z du..

Ja tam chodzę do galerii Lidl. Albo Biedronka.

S
Stolica

Galerii Handlowych

W
Wojtek

Jedną koniecznie przy Ptasiej/Kurkowej tam gdzie Amerykanie kręcą filmy wojenne bez dużej charakteryzacji okolicy

g
grzegorz

"Wrocław potrzebuje nowych galerii" - może by tak Panie Prezydencie wybudować po jednej na każdej ulicy? - w Europie by wówczas o nas mówili, a być może i na całym świecie nie szczędząc zachwytu dla Pana przedsiębiorczości. Pozdrawiam

M
Mika

Nie kupuję w Galeriach. Przeniosłam się z zakupami do sieci. Przeciętny czynsz w Magnolii to 30000-70000 w zależności od powierzchni salonu. Dodajcie sobie koszt pracowników, mediów ,marketing , obsługę biurową itp Kto za to płaci ?? :) Pan płaci, Pani płaci . W sieci ta sama rzecz kosztuje 50% taniej, nawet biorąc pod uwagę ryzyko i koszt odesłania/wymiany.

ś
śWIR2016

Pod warunkiem, że bądzie tam 3 pasmowa droga dla rowerów, w każdą stronę, a dojazd zapewni dobrze oświetlona, z podgrzewana nawierzchnią, rewerostrada. Bo wiadomo, że Rowerzyści to najlepsi klienci.

S
Sqealer

Budowa nowych galerii jest niezbędna. Podobnie jak tworzenie nowych wydzielonych buspasów oraz dróg na nadmiernie szerokich ulicach. Wrocławianie odczuwają również dotkliwy brak fontann. Dokuczliwy jest również nadmiar starych poniemieckich drzew, oraz duża liczba niezliczonych miejsc parkingowych i postojowych. Należałoby również utworzyć więcej przejść dla pieszych, tak aby odległość jednego przejścia od drugiego nie przekraczała 50 metrów. Do wykonania wielu tych inwestycji drogowych wystarczy jedynie pędzel i farba, a z drzewami znakomicie poradzi sobie piła i siekiera.

Dodaj ogłoszenie