Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Pękają szyny. Remont? Za trzy lata

Marek Zoellner, MW
fot. Paweł Relikowski
Na ulicy Marii Curie-Skłodowskiej, tuż za mostem Zwierzynieckim, zapadło się w piątek torowisko tramwajowe w kierunku centrum. Od dawna było w bardzo złym stanie. Jego remont planowany jest dopiero na rok 2014.

W piątek przez ponad godzinę tramwaje linii 1, 2, 4 i 10 jeździły od Biskupina do ronda Reagana objazdem przez ul. Mickiewicza, Paderewskiego, Różyckiego, most Szczytnicki i ul. Grunwaldzką. Usterkę udało się usunąć przed godz. 15.30.

Torowisko prowadzące na Biskupin od dawna jest w fatalnym stanie.
Oto zdjęcie, jakie zrobiliśmy wczoraj na ul. Olszewskiego, między Chełmońskiego a Piramowicza.

Gołym okiem widać pęknięcie na jednej z szyn tramwajowych. Jest spore, ale ruch w tym miejscu nie został wstrzymany. Być może dlatego, że nikt go wcześniej nie zauważył. Dziś rano o usterce zawiadomiliśmy MPK oraz ZDiUM. - Wysyłamy tam naszych specjalistów - odpowiedzieli niezwłocznie urzędnicy. Specjaliści obejrzeli pęknięcie i podjęli decyzję: W nocy je zaspawamy.

Pozostaje pytanie, co z innymi usterkami, o których nie mają pojęcia?

Jak wynika z szacunków MPK, każdego roku dochodzi do ok. 200 pęknięć szyn tramwajowych. - Oczywiście zjawisko to jest najbardziej powszechne w okresie jesienno-zimowym - mówi Agnieszka Korzeniowska z MPK. - Jeśli dowiadujemy się o jakimś pęknięciu i zagraża ono bezpieczeństwu, nasza centrala ruchu wstrzymuje komunikację w tym miejscu. Każdy zaniepokojony stanem torowiska mieszkaniec może to zgłosić w MPK lub ZDiUM - dodaje Korzeniowska. O to szczególnie apelują urzędnicy. Czasami bowiem zdjęcie zepsutej szyny trafia na internetowy blog, a nikt nie pomyśli, by zgłosić to np. w centrali ruchu.

Widziałeś pękniętą szynę, lub uszkodzone torowisko? Zrób zdjęcie i przyślij nam informację! Nasz adres: [email protected]

Jaki związek takie pęknięcia mają z wykolejeniami tramwajów w mieście? Z danych MPK, które z torów korzysta, wynika, że w tym roku było ich już 51, a co najmniej połowa miała związek ze złym stanem torowisk. Z kolei ZDiUM, który torami zarządza wie o 37 wykolejeniach, z czego 14 wynikało ze stanu torów.

Na wielu szlakach obowiązują ograniczenia prędkości dla tramwajów. Nie wszystkie jednak wprowadzono dlatego, że szyny są zniszczone. Ograniczenie na ul. Szewskiej wynika np. z tego, że jest to deptak i taką prędkość nakazują względy bezpieczeństwa. Są też inne powody: instrukcja dla motorniczych, określająca warunki bezpiecznej jazdy; zalecenia projektanta torowiska; prowadzone prace budowlane lub torowe.

- Jeśli chodzi o ograniczenia prędkości ze względu na zły stan torów, obowiązują one na ul. Curie-Skłodowskiej i moście Zwierzynieckim, ul. Nowowiejskiej (od Prusa do Piastowskiej), Przyjaźni a także na krótkim odcinku ul. Olszewskiego - informuje Ewa Mazur, rzecznik prasowy ZDiUM. Dodaje, że miasto planuje przebudować te oraz inne odcinki. Kiedy?

- ul. Curie-Skłodowskiej oraz most Zwierzyniecki w 2014 r.
- ul. Nowowiejska (terminu na razie nie ustalono, bo ma to związek z przebudową sieci MPWiK)
- ul. Przyjaźni 2013-2014 r.
- mosty Pomorskie wraz z torowiskiem w 2014 r.

Agnieszka Korzeniowska z MPK uzupełnia jednak, że stan torów w ciągu ostatnich lat i tak znacznie się poprawił. - Trwają prace zespołu w MPK, który po wypadku z ul. Legnickiej bada różne pośrednie i bezpośrednie przyczyny, które mogły mieć wpływ na to zdarzenie. Częścią tego raportu będzie też kompleksowa analiza stanu torowisk. Wtedy tak naprawdę będziemy mieć pełne dane. Podając kilka przykładowych miejsc, które wymagają remontu wskazałabym ul. Przyjaźni, Krupniczą, Świdnicka/Piłsudskiego, pl. Społeczny - od strony mostu Pokoju, Mickiewicza, Ślężną, Nowowiejską, czy Olszewskiego - mówi Korzeniowska.

- Remontów było bardzo wiele i poszło na nie dużo pieniędzy w ostatnich latach. W przyszłym roku na pewno nie rozpoczniemy wielkich inwestycji. Musielibyśmy zacząć je dopiero wiosną ze względu na pogodę i nie zdążylibyśmy przez Euro 2012. A to oznaczałoby wielkie utrudnienia komunikacyjne. Natomiast naprawiać będziemy cały czas i pieniądze zawsze się na to znajdą - dodaje Ewa Mazur.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska