Przypomnijmy, że pod koniec czerwca minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił, iż za przejazd autostradami w pobliżu miast nie będą płacić kierowcy aut do 3,5 tony oraz motocykliści. Zmiana przepisów miała nastąpić bardzo szybko. Jednak od tego czasu nie pojawiły się żadne informacje o tym, co dzieje się w tej sprawie.
- Trwają prace nad ostatecznym kształtem dokumentu - twierdzi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Na nasze pytanie, co konkretnie dzieje się w tej sprawie, oraz, kiedy możemy liczyć, że dokument trafi pod obrady Sejmu, rzecznik powtarza jak mantrę: - Trwają prace.
Tymczasem wiceminister infrastruktury Radosław Stępień w rozmowie z Radiem RMF FM twierdzi, że trzeba jeszcze wykonać dokładne wyliczenia skutków zwolnienia z opłat kierowców.
To zaskakujące, bo ministerstwo już kilka tygodni temu informowało opinię publiczną, że zwolnienie z opłat tych odcinków dróg przyniosłoby stratę 1,1 mld złotych w 2012 roku i aż 1,5 mld w 2015 roku.
- To mydlenie oczu - komentuje Janusz Krasoń, poseł SLD z Wrocławia, który od początku interesuje się losami obwodnicy i napisał kilka interpelacji w tej sprawie.
Ministerstwo: trwają prace, nie mówmy o datach
- Nie można mówić o stratach finansowych, bo nie sposób wyliczyć, ile samochodów korzystałoby z płatnej obwodnicy, a ile wybrałoby wtedy drogę przez miasto - dodaje. Poseł Krasoń proponuje jednak dać czas ministerstwu. - Wątpię, żebyśmy dowiedzieli się czegoś na dwóch ostatnich przed parlamentarnymi wakacjami posiedzeniach Sejmu. W najbliższym tygodniu oraz na początku sierpnia - twierdzi Krasoń. - Oczekuję, że ustawa będzie głosowana już we wrześniu - dodaje. I tłumaczy, że w tej sytuacji nowe prawo weszłoby w życie na początku 2011 roku. Czyli na kilka miesięcy przed oddaniem do użytku obwodnicy Wrocławia.
Jest jeszcze jeden problem. Droga A8 (czyli obwodnica Wrocławia) jako droga płatna zapisana jest w ustawie. Ale wczoraj w Ministerstwie Infrastruktury dowiedzieliśmy się, że nowe prawo będzie miało status rozporządzenia Rady Ministrów. Czy niższe rangą rozporządzenie będzie mogło zmienić zapisy ustawy?
- Proszę się o to nie martwić, autostrady wokół miast będą bezpłatne dla aut osobowych oraz motocykli - zapewnił nas ponownie Mikołaj Karpiński z Ministerstwa Infrastruktury. To może oznaczać, że A8 pozostanie oficjalnie drogą płatną, ale za przejazd "zapłacimy" stawkę 0 złotych.
27 km - taką długość będzie miała autostradowa obwodnica Wrocławia
Ok. 4 zł - tyle miał kosztować przejazd płatną obwodnicą naszego miasta
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?