Wrocław: Obwodnica czeka na prawo

Jerzy Wójcik
Autostradowa obwodnica ma być gotowa w połowie 2011 r.
Autostradowa obwodnica ma być gotowa w połowie 2011 r. Fot. Janusz Wójtowicz
Wciąż nie wiadomo, kiedy pojawią się obiecane przez rząd przepisy, pozwalające na bezpłatny przejazd powstającą już autostradową obwodnicą Wrocławia.

Przypomnijmy, że pod koniec czerwca minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił, iż za przejazd autostradami w pobliżu miast nie będą płacić kierowcy aut do 3,5 tony oraz motocykliści. Zmiana przepisów miała nastąpić bardzo szybko. Jednak od tego czasu nie pojawiły się żadne informacje o tym, co dzieje się w tej sprawie.

- Trwają prace nad ostatecznym kształtem dokumentu - twierdzi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Na nasze pytanie, co konkretnie dzieje się w tej sprawie, oraz, kiedy możemy liczyć, że dokument trafi pod obrady Sejmu, rzecznik powtarza jak mantrę: - Trwają prace.

Tymczasem wiceminister infrastruktury Radosław Stępień w rozmowie z Radiem RMF FM twierdzi, że trzeba jeszcze wykonać dokładne wyliczenia skutków zwolnienia z opłat kierowców.

To zaskakujące, bo ministerstwo już kilka tygodni temu informowało opinię publiczną, że zwolnienie z opłat tych odcinków dróg przyniosłoby stratę 1,1 mld złotych w 2012 roku i aż 1,5 mld w 2015 roku.

- To mydlenie oczu - komentuje Janusz Krasoń, poseł SLD z Wrocławia, który od początku interesuje się losami obwodnicy i napisał kilka interpelacji w tej sprawie.

Ministerstwo: trwają prace, nie mówmy o datach

- Nie można mówić o stratach finansowych, bo nie sposób wyliczyć, ile samochodów korzystałoby z płatnej obwodnicy, a ile wybrałoby wtedy drogę przez miasto - dodaje. Poseł Krasoń proponuje jednak dać czas ministerstwu. - Wątpię, żebyśmy dowiedzieli się czegoś na dwóch ostatnich przed parlamentarnymi wakacjami posiedzeniach Sejmu. W najbliższym tygodniu oraz na początku sierpnia - twierdzi Krasoń. - Oczekuję, że ustawa będzie głosowana już we wrześniu - dodaje. I tłumaczy, że w tej sytuacji nowe prawo weszłoby w życie na początku 2011 roku. Czyli na kilka miesięcy przed oddaniem do użytku obwodnicy Wrocławia.

Jest jeszcze jeden problem. Droga A8 (czyli obwodnica Wrocławia) jako droga płatna zapisana jest w ustawie. Ale wczoraj w Ministerstwie Infrastruktury dowiedzieliśmy się, że nowe prawo będzie miało status rozporządzenia Rady Ministrów. Czy niższe rangą rozporządzenie będzie mogło zmienić zapisy ustawy?

- Proszę się o to nie martwić, autostrady wokół miast będą bezpłatne dla aut osobowych oraz motocykli - zapewnił nas ponownie Mikołaj Karpiński z Ministerstwa Infrastruktury. To może oznaczać, że A8 pozostanie oficjalnie drogą płatną, ale za przejazd "zapłacimy" stawkę 0 złotych.

27 km - taką długość będzie miała autostradowa obwodnica Wrocławia
Ok. 4 zł - tyle miał kosztować przejazd płatną obwodnicą naszego miasta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bolo
Przed wyborami ciemny lud kupi każdą obietnicę, a potem TIR-y i tak pojadą trasą najkrótszą, najtańszą i nocą najszybszą, czyli przez miejskie sypialnie. I tak do następnych wyborów...
w
wieszcz
Pan minister Grabarczyk wspólnie z Wojewodą Dolnośląskim, przy niemałym udziale prezydenta Wrocławia, prawdopodobnie dadzą Wrocławiowi to, co oferował Zagłoba królowi szwedzkiemu - Inflanty! Przyjrzymy się przebiegowi wrocławskiej średnicówki, która powstanie z chwilą zaknięcia od wschodniej strony Obwodnicy Śródmiejskiej. Brakuje do tego zbudowania mostu Wschodniego i drogi łączącej ul. Armii Krajowej, czyli de facto drogi krajowej nr 94 z drogami krajowymi nr 8 i nr 5. Przy czym średnicówka ta jest drogą typowo tranzytowa, bez torowisk tramwajowych. Co stanie się wówczas? Ano stanie się to, że część samochodów osobowych (również mieszkańców Wrocławia) rzeczywiście korzystać będzie z bezpłatnej dla nich AOW, natomiast tranzyt samochodów ciężarowych w dużej mierze nadal odbywał się będzie bezpłatną średnicówką (obwodnicą Śródmiejską), czyli ulicami miasta w odległości 3,5 - 5 km od Rynku. Ale najważniejsze, że nie koło Ratusza i być może nie pod oknami siedziby pana wojewody (przy okazji pana marszałka też). Ileż to roboty, zmienić przebieg drogi nr 8 w mieście.
N
Niniol
Przed wyborami.
d
driver
Błąd terminologiczny! Można ją nazwać By-Pass-em (bajpas) a nie obwodnicą! Obwodnica jest wtedy obwodnicą kiedy zatacza zamknięty krąg wokół miasta! Wtedy obwodnica Wrocławia mogła by mieć około 60 km wg przybliżonych obliczeń szacunkowych!
i
i300
Tranzyt dziesiątek tysięcy samochodów do czysty zysk dla miasta (miejscowości odciążone obwodnicami, jak np. Bolesławiec, zamierają), więc najpierw latami blokowano budowę obwodnic, a jeśli już, to na AOW wprowadza się zaporowe opłaty, na powiatowej buduje liczne ronda zwalniające, a na krajówkach idących przez centrum likwiduje się ruch lokalny, byle tylko ułatwić tranzyt. W nocy, po wyłączeniu sygnalizacji świetlnej, można przez całe miasto przejechać bez zatrzymania i wtedy nie tylko najkrótsza, ale również najszybsza droga tranzytowa wiedzie przez centrum. No i tego miejscy urzędnicy będą bronić jak niepodległości, bo mają z tego pieniądz.
t
tomc_i_o
Schowali podatek drogowy do paliwa i już większość z nas zapomniała, że go płacimy. Opłata za przejazd autostradą jest dodatkowym opodatkowaniem. Złodziejstwo.
g
grg
miasta
mieszkając np. na Złotnikach, Stabłowicach, czy w Leśnicy i chcąc się przedostać np w okolice Korony to ludzie mieszkający w granicach miasta (a nawet bliżej miasta niż granic) będą korzystać z obwodnicy, która jest jeszcze bliżej miasta położona w tym rejonie, bo przy gliniankach więc jak ktos twierdzi (w), że Wrocławianie nie będą z niej korzystać tj w błędzie i to dużym
B
Bielańczyk
4 złote dwa razy dziennie razy 25 dni roboczych w miesiącu daje już całe dwie stówy za nic. Rocznie wychodzi prawie dwa i pół tysiąca za prawo dojechania do pracy dłuższą, choć być może szybszą, drogą. Niemcy się z nas śmieją, oni sobie raz w roku pojadą tą pustą autostradą na wakacje, my dalej będziemy tkwili w porannno-wieczornych korkach na rogatkach miasta.
M
Miro
"mieszkancy nie beda dzien w dzien z tej drogi tlumnie korzystac bo 90% ludzi mieszka w granicach"

Hhehehehehehehehehehe
I te 90 procent siedzi w domach, nie ma samochodu, nie ma rodziny pod miastem, nie załatwia spraw, nie pracuje. Aaaa nie chce mi się pisać i argumentować więcej, bo za gorąco i widać tobie też ten gorąc szkodzi!
a
artek
> chodzi o to zeby tiry nie wjezdzaly do miasta.
> wasza glupota nie zna granic........

strasznie szybkiś w osądzie innych, ale głupoty sam prawisz.

wprawdzie mieszkańcy wrocławia z AOW codziennie korzystać nie będą, ale ruch we wrocławiu to nie tylko wrocławianie. to również mieszkańcy wszystkich podwrocławskich miejscowości dojeżdżający do pracy we wrocławiu. to właśnie oni potęgują wrocławskie korki - bo wbrew powszechnej opinii, wrocławskie korki nie są powodowane przez tiry, a przez nadmiar samochodów w porze szczytowych dojazdów z i do pracy.
zatem cholernie ważna jest możliwość objechania miasta autostradą i wjechania do centrum od tej jednej, właściwej strony, a nie przecierania się przez całe centrum - tak jak z mirkowa bezpośrednio na krzyki przez węzeł lotnisko, a nie np. kromera/wyszyńskiego/pułaskiego. albo z cesarzowic bezpośrednio na żmigrodzką.
w
w
czy wy nie rozumiecie podstawowej funkcji obwodnicy? wszedzie jest napisane ze ta droga ma wyprowadzic ruch tranzytowy z miasta. mieszkancy nie beda dzien w dzien z tej drogi tlumnie korzystac bo 90% ludzi mieszka w granicach miasta i droga jest im do niczego niepotrzebna.

chodzi o to zeby tiry nie wjezdzaly do miasta.

wasza glupota nie zna granic........
w
w
czy wy nie rozumiecie podstawowej funkcji obwodnicy? wszedzie jest napisane ze ta droga ma wyprowadzic ruch tranzytowy z miasta. mieszkancy nie beda dzien w dzien z tej drogi tlumnie korzystac bo 90% ludzi mieszka w granicach miasta i droga jest im do niczego niepotrzebna.

chodzi o to zeby tiry nie wjezdzaly do miasta.

wasza glupota nie zna granic........
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie