18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Nowe progi i przystanki wiedeńskie. Kierowcy będą musieli zwolnić

Przemysław Wronecki
Magistrat chce wprowadzić strefę uspokojonego ruchu na ulicach Śródmieścia. Dodatkowo w mieście pojawi się prawie 70 progów zwalniających, które zmuszą kierowców do naciśnięcia hamulca. Zmotoryzowani będą też zwalniać coraz częściej przy tzw. przystankach wiedeńskich - w tych miejscach jezdnia jest podniesiona do wysokości chodnika. Czy ratusz całe, szeroko rozumiane, centrum Wrocławia zamierza zamienić w uspokojoną strefę?

Na Śródmieściu na pierwszy ogień ma pójść obszar ograniczony ulicami: Trzebnicką, Henryka Probusa, Jedności Narodowej, Jana Kilińskiego, ks. Józefa Poniatowskiego, Ołbińską oraz św. Wincentego. Wyłoniona w przetargu firma zaprojektuje zmiany w organizacji ruchu. To nie tylko postawienie znaków z ograniczeniem prędkości i odpowiednie pomalowanie jezdni. Pojawią się tam minironda, wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych, zostaną zawężone promienie łuków, rowerzyści dostaną kontrapasy na jezdni.

W już istniejących strefach, gdzie jedziemy 30 km/h, zostaną na 16 ulicach zamontowane progi zwalniające. Firma Rotomat zakończy montaż w październiku. Koszt wszystkich to 340 tys. zł.

Wybrano również wykonawcę przystanków wiedeńskich. Firma Radpol za niespełna 200 tys. zł przebuduje trzy przystanki, gdzie piesi będą wsiadać do tramwajów z podwyższonej jezdni. Dwa takie przystanki pojawią się na ul. Hubskiej, na wysokości ul. Prudnickiej, a trzeci na ul. Piłsudskiego - naprzeciwko Teatru Muzycznego Capitol. To ostatnie miejsce już się kierowcom kojarzy z utrudnieniami, bo zrobiono tam podwójny przystanek tramwajowy z dodatkowym przejściem dla pieszych.

Na przystanku wiedeńskim tramwaje zatrzymują się na środku ulicy, zaś pasażerowie wsiadają i wysiadają przechodząc przez jezdnię. I właśnie ten jej fragment jest podniesiony.

Do nowej strefy uspokojonego ruchu we wrocławskim Śródmieściu wjedziemy przez tzw. bramy. To miejsca tak przebudowane, żeby kierowca musiał zwolnić. Poza znakami ograniczającymi prędkość do 30 km/h może być tam zwężenie jezdni albo wyniesienie przejścia dla pieszych.

Być może fragmenty ulic w strefie staną się jednokierunkowe. Mogą zniknąć miejsca parkingowe z chodników, by piesi poruszali się swobodnie. Zyskają też rowerzyści, bo pojawią się stojaki na jednoślady.

ZOBACZ, CO O ZMIANACH SĄDZĄ MIESZKAŃCY WROCŁAWIA

Nie wszyscy mieszkańcy Śródmieścia są zadowoleni z projektu strefy uspokojonego ruchu. Są i tacy, którzy twierdzą, że wcale nie będzie bezpieczniej. - Jakiś czas temu urzędnicy uszczęśliwili nas pseudorondem na skrzyżowaniu Jedności Narodowej, Kilińskiego i Niemcewicza. Często dochodzi tu do niebezpiecznych sytuacji, bo kierowcy jadą jak po rondzie, a to jest skrzyżowanie z wyspą centralną i obowiązuje tu zasada "prawej ręki" - opowiada Andrzej Kostrzyński, który mieszka w tej okolicy.

Urzędnicy uspokajają, że ogłoszono dopiero przetarg na projekt zmian organizacji ruchu. Zostanie on dokładnie przeanalizowany. Minie zatem trochę czasu, zanim pojawią się tam ekipy drogowców.

Sporo kontrowersji wśród kierowców budzą przystanki wiedeńskie, które mają powstać na ul. Hubskiej i Piłsudskiego. Zwłaszcza na tej pierwszej ulicy ruch może być mocno spowolniony. - Wielu kierowców dojeżdża Hubską do centrum Wrocławia z Tarnogaju, Gaju, Ołtaszyna czy miejscowości położonych przy trasie do Strzelina - zauważa Marek Szewczuk, kierowca zielonego bmw. Przekonuje, że w godzinach szczytu często stoi się tu w korku. - Takie przystanki tylko pogorszą sytuację kierowców. A Hubskiej raczej się nie da ominąć - denerwuje się. To niejedyne miejsca, gdzie magistrat chce wybudować przystanki wiedeńskie. Mają się one pojawić za jakiś czas na Trzebnickiej i Krupniczej - przy budowanym Narodowym Forum Muzyki.

Do zdjęcia nogi z gazu zmuszą kierowców również nowe progi zwalniające na 16 ulicach (listę ulic zobacz TUTAJ). Mają one sprawić, że nie można się będzie rozpędzić ponad 30 km/h.

Po zakończeniu remontu na ul. Purkyniego pojawi się tam kolejna strefa uspokojonego ruchu. Przejścia dla pieszych będą wyniesione do góry, co wymusi wolniejszą jazdę. Urzędnicy chcą, by ulica zyskała charakter drogi lokalnej i przestała pełnić rolę objazdu przez kierowców omijających zakorkowane place: Dominikański i Społeczny.

Przypomnijmy, że wpływ na spowolnienie ruchu będzie mieć też decyzja władz Wrocławia o rezygnacji z kilku przejść podziemnych. Nowe pasy dla pieszych i przejazdy rowerowe pojawią się na przykład na pl. Strzegomskim.
Podobny los czeka najbardziej uczęszczane w mieście przejście Świdnickie. Projekt zakłada, że pod ziemią - w miejscu obecnego przejścia - powstanie galeria sztuki. Główne wejście zostanie zasypane, a piesi mają przechodzić górą.

Współpraca: MAT, MAG

Tu staną progi zwalniające
Zobacz, na jakich ulicach staną progi zwalniające w istniejących już strefach uspokojonego ruchu na terenie Wrocławia:
ul. Pugeta (5 sztuk); ul. Deszczowa (3), ul. Sztabowa (2), ul. Piwna (2), ul. Kowieńska (6), ul. Serowarska (8), ul. Pochyła (3), ul. Filomatów (2), ul. Semiradzkiego (5), ul. Kącka (7), ul. Wróbla (3), ul. Czackiego (2), ul. Czarniec-kiego (6), ul. Podróżnicza (6), ul. Skwierzyńska (5), ul. Cieszkowskiego (3).

W sumie pojawi się 68 progów. Będą one dodatkowo oznakowane odblaskowymi elementami. PWR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska