18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Wrocław: Nowe progi i przystanki wiedeńskie. Kierowcy będą musieli zwolnić

Przemysław Wronecki
Magistrat chce wprowadzić strefę uspokojonego ruchu na ulicach Śródmieścia. Dodatkowo w mieście pojawi się prawie 70 progów zwalniających, które zmuszą kierowców do naciśnięcia hamulca. Zmotoryzowani będą też zwalniać coraz częściej przy tzw. przystankach wiedeńskich - w tych miejscach jezdnia jest podniesiona do wysokości chodnika. Czy ratusz całe, szeroko rozumiane, centrum Wrocławia zamierza zamienić w uspokojoną strefę?

Na Śródmieściu na pierwszy ogień ma pójść obszar ograniczony ulicami: Trzebnicką, Henryka Probusa, Jedności Narodowej, Jana Kilińskiego, ks. Józefa Poniatowskiego, Ołbińską oraz św. Wincentego. Wyłoniona w przetargu firma zaprojektuje zmiany w organizacji ruchu. To nie tylko postawienie znaków z ograniczeniem prędkości i odpowiednie pomalowanie jezdni. Pojawią się tam minironda, wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych, zostaną zawężone promienie łuków, rowerzyści dostaną kontrapasy na jezdni.

W już istniejących strefach, gdzie jedziemy 30 km/h, zostaną na 16 ulicach zamontowane progi zwalniające. Firma Rotomat zakończy montaż w październiku. Koszt wszystkich to 340 tys. zł.

Wybrano również wykonawcę przystanków wiedeńskich. Firma Radpol za niespełna 200 tys. zł przebuduje trzy przystanki, gdzie piesi będą wsiadać do tramwajów z podwyższonej jezdni. Dwa takie przystanki pojawią się na ul. Hubskiej, na wysokości ul. Prudnickiej, a trzeci na ul. Piłsudskiego - naprzeciwko Teatru Muzycznego Capitol. To ostatnie miejsce już się kierowcom kojarzy z utrudnieniami, bo zrobiono tam podwójny przystanek tramwajowy z dodatkowym przejściem dla pieszych.

Na przystanku wiedeńskim tramwaje zatrzymują się na środku ulicy, zaś pasażerowie wsiadają i wysiadają przechodząc przez jezdnię. I właśnie ten jej fragment jest podniesiony.

Do nowej strefy uspokojonego ruchu we wrocławskim Śródmieściu wjedziemy przez tzw. bramy. To miejsca tak przebudowane, żeby kierowca musiał zwolnić. Poza znakami ograniczającymi prędkość do 30 km/h może być tam zwężenie jezdni albo wyniesienie przejścia dla pieszych.

Być może fragmenty ulic w strefie staną się jednokierunkowe. Mogą zniknąć miejsca parkingowe z chodników, by piesi poruszali się swobodnie. Zyskają też rowerzyści, bo pojawią się stojaki na jednoślady.

ZOBACZ, CO O ZMIANACH SĄDZĄ MIESZKAŃCY WROCŁAWIA

Nie wszyscy mieszkańcy Śródmieścia są zadowoleni z projektu strefy uspokojonego ruchu. Są i tacy, którzy twierdzą, że wcale nie będzie bezpieczniej. - Jakiś czas temu urzędnicy uszczęśliwili nas pseudorondem na skrzyżowaniu Jedności Narodowej, Kilińskiego i Niemcewicza. Często dochodzi tu do niebezpiecznych sytuacji, bo kierowcy jadą jak po rondzie, a to jest skrzyżowanie z wyspą centralną i obowiązuje tu zasada "prawej ręki" - opowiada Andrzej Kostrzyński, który mieszka w tej okolicy.

Urzędnicy uspokajają, że ogłoszono dopiero przetarg na projekt zmian organizacji ruchu. Zostanie on dokładnie przeanalizowany. Minie zatem trochę czasu, zanim pojawią się tam ekipy drogowców.

Sporo kontrowersji wśród kierowców budzą przystanki wiedeńskie, które mają powstać na ul. Hubskiej i Piłsudskiego. Zwłaszcza na tej pierwszej ulicy ruch może być mocno spowolniony. - Wielu kierowców dojeżdża Hubską do centrum Wrocławia z Tarnogaju, Gaju, Ołtaszyna czy miejscowości położonych przy trasie do Strzelina - zauważa Marek Szewczuk, kierowca zielonego bmw. Przekonuje, że w godzinach szczytu często stoi się tu w korku. - Takie przystanki tylko pogorszą sytuację kierowców. A Hubskiej raczej się nie da ominąć - denerwuje się. To niejedyne miejsca, gdzie magistrat chce wybudować przystanki wiedeńskie. Mają się one pojawić za jakiś czas na Trzebnickiej i Krupniczej - przy budowanym Narodowym Forum Muzyki.

Do zdjęcia nogi z gazu zmuszą kierowców również nowe progi zwalniające na 16 ulicach (listę ulic zobacz TUTAJ). Mają one sprawić, że nie można się będzie rozpędzić ponad 30 km/h.

Po zakończeniu remontu na ul. Purkyniego pojawi się tam kolejna strefa uspokojonego ruchu. Przejścia dla pieszych będą wyniesione do góry, co wymusi wolniejszą jazdę. Urzędnicy chcą, by ulica zyskała charakter drogi lokalnej i przestała pełnić rolę objazdu przez kierowców omijających zakorkowane place: Dominikański i Społeczny.

Przypomnijmy, że wpływ na spowolnienie ruchu będzie mieć też decyzja władz Wrocławia o rezygnacji z kilku przejść podziemnych. Nowe pasy dla pieszych i przejazdy rowerowe pojawią się na przykład na pl. Strzegomskim.
Podobny los czeka najbardziej uczęszczane w mieście przejście Świdnickie. Projekt zakłada, że pod ziemią - w miejscu obecnego przejścia - powstanie galeria sztuki. Główne wejście zostanie zasypane, a piesi mają przechodzić górą.

Współpraca: MAT, MAG

Tu staną progi zwalniające
Zobacz, na jakich ulicach staną progi zwalniające w istniejących już strefach uspokojonego ruchu na terenie Wrocławia:
ul. Pugeta (5 sztuk); ul. Deszczowa (3), ul. Sztabowa (2), ul. Piwna (2), ul. Kowieńska (6), ul. Serowarska (8), ul. Pochyła (3), ul. Filomatów (2), ul. Semiradzkiego (5), ul. Kącka (7), ul. Wróbla (3), ul. Czackiego (2), ul. Czarniec-kiego (6), ul. Podróżnicza (6), ul. Skwierzyńska (5), ul. Cieszkowskiego (3).

W sumie pojawi się 68 progów. Będą one dodatkowo oznakowane odblaskowymi elementami. PWR

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 115

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
ble

To zaspawać te zapory na rynek - niech Dutkiewicz też piechotką do roboty gania a nie limuzynami pod ratusz zajeżdża. Zobaczymy czy dalej będzie takim fanem zamykania ulic.
Jego ostatnia (mam nadzieję) kadencja w tym mieście to totalna katastrofa ;(

f
fachowcy ze zdium-u

No własnie, co jeszcze sp......rdolą w tym naszym wrocku za kadencji tego co mu się grunt pali pod nogami? zanim kierowcy naprawdę się w ku..wią?

P
Podpis... :)

Matematyka się kłania :) "automatycznie wysuwany stopień", ale jaki on długi by musiał być?, bo po krótkim i spadzistym starsza, lub niepełnosprawna osoba na pewno nie wejdzie. (wózkiem wjedzie)
Dla przykładu to tak jak by ktoś kazał takiej osobie na Śnieżkę wejść bez trzymanki :)

k
kabexxx

Ale ciągle się remontuje, buduje drogi dla kierowców. Przecież AOW, inne autostrady, inne drogi ekspresowe i remonty robi się nie dla pieszych.

k
kabexxx

Od tego są inne drogi. Jakoś w zachodnich miastach nikt z tego powodu nie umarł. A tam takie rozwiązania się stosuje.

g
gość

jak sam ją pociągniesz, będzie jeszcze ciszej

L
Lio

Ja proponuje całkiem zamknąć Wrocław dla ruchu aut osobowych i ciężarowych. Super komunikacja będzie nas wozić. A.. jeszcze jest super Miejski Rower, to chyba najlepsze rozwiązanie.

l
leon

git majonez tumany

s
spidi

Wrocław i tak już jest najwolniejszym miastem w Polsce. Może ZDiUM zacznie coś robić w tym interesie. Najlepiej wywali na zbity pysk idiote który rozwala miasto od jakiegoś roku.

T
Troy

Najwyraźniej ulica Hubska stała się poligonem doświadczalnym dla niekompetentnych wrocławskich urzędasów. Co rusz tam coś kombinują. A to świetna szybka linia tramwaju plus, który do dziś nie doczekał się tam osobnego torowiska. To później pseudo-wydzielenie owego torowiska poprzez "chlapnięcie" farbą na jezdni. Zamiast szukać sobie nowych wyzwań może wzięlibyście się za poprawki tego co już spartoliliście. Jazda T31+ coraz częściej przypomina jazdę kolejką w wesołym miasteczku. Rzuca na lewo i prawo. Wszystko się tam telepie na rozjazdach. ITS w godzinach wieczornych potrafi przytrzymać super uprzywilejowany tramwaj na parę minut na pustym skrzyżowaniu. A koleś motorniczy nadal zmienia prętem zwrotnicę na skrzyżowaniu Dokerska/Pilczycka. Takiego prymitywu jaki teraz rządzi coś mi się wydaje Wrocław daaaawno już nie zaznał. Zastanawia mnie tylko jedno... Dlaczego Wrocławianie lubią dawać się nabierać na te żałosne "wodotryski" którymi częstuje nas już do samego obrzydzenia Dutkiewicz.

K
Krys z Wroc

Na bzdury utrudniające życie, kasę miasto ma. Dla chorych ludzi nie ma.

G
Gość

Czy nie rozsądniej i taniej zamontować w tramwajach automatycznie wysuwany stopień? To przecież proste i trwalsze rozwiązanie ,które ułatwiło by życie starszym osobom w całym mieście. Pozdrawiam.

I
IB

Najpierw wydawać miliony na nowe miejskie autostrady, remonty dróg i inne udogodnienia dla kierowców, żeby teraz kazać im zwolnić i utrudniać im życie. Kupować nowe autobusy i tramwaje, żeby kazać im stać w korkach i nie robić nic w kierunku poprawy komunikacji zbiorowej. To w końcu kto ma w tym mieście priorytet?! Chyba tylko Dudi z ekipą i koledzy z zarządu MPK...

w
wolnyodreligii

wyznawcy dekalogu jak i wszyscy uzależnieni od religii nie mają ludzkich uczuć

p
pieszy

jednak kierowca

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3