Wrocław: Nowa kampania MPK. Kierowcy i motorniczowie odpowiadają na skargi pasażerów

Marcin Hołubowicz
W tramwajach pojawiły się nowe plakaty dotyczące kampanii MPK. Motorniczy Andrzej czy kierowca Artur tłumaczą pasażerom, że nie są złośliwi i czasami muszą „uciec im sprzed nosa”. Plakaty wiszą już w poszczególnych tramwajach. Niedługo pojawią się również w autobusach.

Kampania ma odpowiadać na najczęstsze pytania, uwagi i skargi kierowane do Biura Obsługi Pasażera we wrocławskim MPK. Plakaty informacyjne zostały już rozwieszone w kilku tramwajach m.in. linii 4 i 8. Sukcesywnie będą się pojawiać w kolejnych pojazdach MPK:

- Postanowiliśmy wykorzystać tło ramek, które zazwyczaj w naszych pojazdach służą jako miejsca reklamowe. Naszym celem było wytłumaczenie pasażerom, że niektóre zachowania naszych motorniczych nie wynikają z ich złośliwości, lecz z określonych procedur do których muszą się stosować – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka prasowa MPK.

Agnieszka Korzeniowska podaje dla przykładu sytuację, gdy kierowca odjeżdża z przystanku, ale staje na czerwonym świetle. Jeżeli nie otworzy wtedy drzwi nadbiegającemu pasażerowi, to jego zachowanie motywują względy bezpieczeństwa.

Na sześciu plakatach motorniczy i kierowcy Artur, Andrzej, Natalia, Mateusz i Krystyna odpowiadają na pytania poszczególnych pasażerów. Dla przykładu Sławek żali się: - Biegłem, a motorniczy widział mnie i złośliwie odjechał z przystanku.

Pojawia się wtedy charakterystyczne sformułowanie „Zanim ocenisz moją pracę, przeczytaj” i dalej: - Odjechałem, bo po sygnale nie mogę czekać. Jeśli poczekam nawet kilkanaście sekund na początku trasy, przegapię zielone światło. Będę spóźniony na kolejnych przystankach i następne tramwaje za mną też – twierdzi Mateusz, motorniczy MPK.

Według Korzeniowskiej kampania ma przybliżyć pasażerom różne sytuacje i wskazać konkretne odpowiedzi. Podróżujący tramwajami czy autobusami czasami składają skargi, które wciąż się powtarzają, natomiast nie mają uzasadnienia merytorycznego: - Przyjmujemy wszystkie uwagi naszych pasażerów. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie, sprawdzany jest monitoring i relacje świadków. Często powtarzają się jednak podobne sytuacje, w których motorniczy lub kierowca musiał się zachować w określony sposób – opowiada rzeczniczka.

Co sądzą o nowej kampanii pasażerowie? Czytaj na 2. stronie!
A co sądzą o nowej kampanii sami pasażerowie? - Przede wszystkim jest niedopracowana i źle wykonana – mówi wrocławianin Dominik Jaworski – Temat jest jednak ważny. Nie raz zdarzało mi się, że kierowcy zamykali mi drzwi przed nosem, ale jednocześnie wiem, że muszą oni przestrzegać określonego regulaminu i być punktualni. Negatywne zachowania kierowców trzeba piętnować. W niektórych przypadkach powinni oni ponosić konsekwencje swojego nieprofesjonalnego zachowania. Ale pasażerom też często brakuje zdrowego rozsądku i zachowują się po prostu głupio i nieodpowiedzialnie - dodaje.

- Nawet nie zauważyłam tych plakatów – mówi Teresa Krzycka, podróżna – Jest to ciekawy sposób komunikacji z pasażerami. Jeżdżę tramwajami całe życie i nie jedną sytuację już widziałam. Staram się podchodzić do kierowców jak do zwykłych ludzi, ale właśnie przez to, że są tylko ludźmi, często mają różne humory i potrafią odburknąć coś nieprzyjemnego. Dla mnie najważniejsze jest jednak to, aby skupiali się na jeździe i nie przesadzali z ostrym hamowaniem – dodaje po przeczytaniu kilku plakatów.

Przypomnijmy, że MPK prowadziło również kampanię "Kontroler też człowiek". Rysownik Robert Jagiełłowicz stworzył sto komiksowych obrazków, które w zabawny sposób przedstawiały pracę kontrolerów. Aktualnie w poszczególnych tramwajach czy autobusach wciąż można dostrzec te grafiki. Natomiast na tyłach autobusów MPK pojawiły się apele do kierowców samochodów, aby zwracali większą uwagę na rowerzystów w mieście.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 74

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

P
Pasażer

Jestem pasarzerem lini 101 od
3 lat dzisiaj o godz 9:02 autobus o numerze 7346 i jego kierowca bardzo nie ładnie się zachował najpierw zamknął mi drzwi przed nosem a później jak go do goniłem to był nie uprzejmy że to moja winna i czy ja idę do autobusu czy na zakupy szczyt bez szczelności ze strony tego kierowcy.

G
Gość

Wracałem z osobą niepełno sprawną będącym na wózku inwalidzkim , z przystanku przy ZOO do Karłowic o 11.06 tramwajem linii 1 i oznaczony literką N . Spytałem się motorniczego ,gdzie jest nisko pokładowy usłyszałem ,że to nie on jest winny .Motorniczy zaznaczam rozmawiał przez telefon i nie był zainteresowany pomocą nr. boczny 2239.Pan , który widział pomógł mi wciągną wózek z osobą .Motorniczy nic nie zrobił tylko DZWONIŁ natarczywie.Pozdrawiam takiego pracownika MPK , może i on kiedyś będzie w takiej potrzebie to sobie przypomni sobie.

g
gość

Jechałam dziś do pracy tramwajem nr 31,wszystko byłoby ok gdyby nie wejście "kloszarda"do tramwaju.Zapach moczu i nie tylko dosłownie szczypal w oczy,pasażerowie uciekali w szybkim tempie na tyły pojazdu zatykając nosy...z przodu nastały pustki więc osobnik rozsiadł się na DWÓCH miejscach szczęśliwy!!Trafia mnie!!Płacę za bilet,a z sytuacją o jakiej piszę nie spotkałam się po raz pierwszy,ostatnio czytałam o zdarzeniu gdzie motorniczy wygonił z autobusu kobietę która przebierała dziecko(zmieniała pieluszkę)może nie ma różnicy? nie wiem? przykładem kolejnym to sytuacja ,w której nie mogłam kupić biletu na pętli przy Stadionie na Królewieckiej gdyż biletomat był nieczynny,efektem była kara do zapłacenia bez dyskusyjna, nie ważne że w pobliżu nie było kiosku a inni pasażerowie nie mieli odsprzedać biletu...morał jest taki ,że najwidoczniej kloszardy,śmierdziele mogą swobodnie bez biletów przemieszczać się , rozwiewając woń smrodu,gdzie sprawiedliwość??????A gdzie w tym wszystkim uczciwi pasażerowie którzy płacą za bilety???Pan motorniczy na pewno widział sytuację,siedziałam bardzo blisko kabiny,zerkał w lusterko i zapewne widział całą sytuację,czy nie powinien zareagować?Wyprosić osobnika...mogłabym powiedzieć,płacę wieć wymagam,ale to nie o to chodzi,placić za bilet i jechać w smrodzie dłuuuugi odcinek...masakra

t
też pasażer

Praca w MPK nie polega najeżdżeniu dla przyjemności. Komuś ciężko, niech zmieni pracę. A z drugiej strony mają związki zawodowe, niech coś robią w tej sprawie, a nie krzyczą tylko o podwyżki.

m
mm

kolego dawne czasy teraz na kazdym przystanku jest kontrola wiec masz teorie z egiptu

a
anonim

Plakat nr 6 Z Nami Bezpiecznie Do Celu szczyt bezczelności!kilka przykładów z bezpiecznej jazdy:
4.11.2011 ul.Legnicka 33 osoby rane
25.07.2012 ul.Powstańców Śląskich 5 osób ranych
21.06.2013 ul.Sienkiewicza 22 osoby rane
4.09.2013 plac.Dominikański 34osoby rane

P
Pasażerka

Dzisiaj na przystanku ARKADY (przystanek podwójny) w stronę Stadion Wrocław motorniczy tramwaju nr 31 PLUS, który zgodnie z rozkładem przyjeżdża o 17:35 w sposób chamski potraktował grupę pasażerów zbliżających się do wejścia tramwaju zamykając bezczelnie drzwi i odjeżdzając z nieukrywanym uśmiechem na twarzy. Pan kierowca na pewno widział grupę kilkunastu pasażerów, gdyz zbliżali się oni szybkim krokiem na drugie stanowisko z widoczną chęcią wejścia do środka transportu. Panie motorniczy zmień Pan zachowanie albo zawód!

N
Niepoznany

Jeżdżą wcześniej bo albo kierowca jest niekompetentny i zależy mu tylko żeby zrobić sobie dłuższą przerwe albo czasem tak się ułożą światła i tak małe nałożenie pasażerów jest że łapią światła w lot, a chyba nie wyobrażasz sobie że w środku dnia kierowca będzie zwalniał żeby wyrównać czas? Wtedy blokował by ruch albo przystanek gdyby stał na nim. A o tramwaju nie wspomnę bo przecież nie może blokować tego za sobą.
Poza tym to jest temat rzeka i każdemu łatwo się wypowiedzieć, wysnuć swoją teorie ale tak naprawdę kto nie pracował jako kierowca w mpk nie ma prawa się wypowiadać na większość tematów bo nie zna regulaminu kierowcy i problematyki związanej z tą pracą.
A tak z ciekawości to czy którykolwiek z pasażerów zna regulamin przewozu do którego musi się stosować?

k
kabexxx

Z tym, że rozkłady układa miasto, a nie MPK.

k
kabexxx

17 Przyjaźni - 3 minuty przed czasem;
17 Arkady - 1 minuta spóźnienia;
17 Sępolno - 5 minut spóźnienia.

Przy czym nie każdy motorniczy przyjeżdża aż tak wcześnie na Przyjaźni jeżdżąc 17. Takie sytuacje są na różnych liniach.

Jak coś, jestem zwykłym pasażerem - po prostu rozumiem jaki we Wro jest bałagan.

n
nakrzywyryj

kara powinna być dla tych, którzy planują niewykonalne rozkłady. Kierowcom i motorniczym się obrywa, ale oni nie mają wpływu na to, że nikt nie wypuszcza autobusu z wysepki albo się przez skrzyżowanie ch.... pchają i stoją później na torowisku, zastanów się Danuta. Nie wiem czym się zajmujesz, ale jestem pewien, że również w Twojej pracy nie masz wpływu na wszytko.

P
Pasażer

Mam trzech znajomych pracujących w MPK są to ludzie uczciwi i pracowici.Maożemy widywać się tylko raz w miesiącu bo oni pracują również w weekndy kiedy 90% ma wolne.Nie raz sie nasłuchałem jak są niedojedzeni bo starają się wykonać wszystkie kursy dla firmy.Kiedy mają 20 min przerwy a są opóznienie na zdrową logikę powinni ją odbyć na odpoczynek.Ale jak tu zrobić jak nastu pasażerów czeka na odjazd który jest za 7minut i co z tymi 13toma.Zoobaczmy jakie są upały dziś ludzie uciekają gdzie mogą a tu trzeba pracować czasem powyżej 40 stopni w kabinie .Pasażer jedzie 20 min w tym upale a kierowca 8 porównanie jest marne.Wstają o 3 rano żeby mógł pasażer o 4rano dojechać do swojego celu a takie 4 dni na rano wstać o 3 to nie jest nic ciekawego.Z drugiej zmiany wracają po 24 tej bardzo miło i sympatycznie.Zawsze wszyscy negują kierowców czy motorniczych .Spróbujcie sami tego mido choćby na tydzień zmienicie zdanie jak jesteś opieprzani za nic za 3 minutowe spóznienia czy 30min bo w jednym końcu cos sie wydarzyło.Tylko kto przyjmie do wiadomości takie tłumaczenie.Winę za wiele niedostosowanych rozkładów jazdy ponosi miasto tam siedzą panowie za biurkiem i planują nie będąc na mieście i nie widząc wiele sytuacji.Dzis byłem w sklepie spożywczym Pani otwarcie o 10.Pani otwiera 10.05 pytam się dlaczego słyszę bo musiałam dojeść śniadanie.Wszystkim kierowcą życzę aby mieli czas na dojedzenie i spokojnej jazdy.

k
kierowca

Autobusy nie jeżdżą przed czasem, tylko opóźnione. Jeżeli częstotliwość kursowania wynosi na przykład 20 minut, a autobus jest opóźniony 16 minut, to ty odnosisz wrażenie, że odjechał 4 minuty przed czasem. Takie opóźnienie na linii 409 to normalka, codzienna sprawa, aż się boję pomyśleć, co będzie we wrześniu.

!!!!!!!!!!!!!

później.Jak będziesz się tak przejmował to zdrowie stracisz.Wszystko na spokojnie.Pozdrawiam

W
Wrockani

Może stać na przystanku czekając na następny autobus bo ITS albo inna wymówka? Niech MPK nie tłumaczy kierowców tylko im dobrze płaci i nie wykorzystuje ich ponad miarę. Niech zadba, aby mogli realizować funkcje, których oczekują od nich pasażerowie i mieli do tego siłę i motywację. Bez tego to jest kolejne PR'owe cwaniactwo niekompetentnych ludzi, którzy obsiedli wszystkie dobrze płatne stanowiska w tym mieście.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3