18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Wrocław: Nocnymi bez biletu? Autobusy nadal bez kontrolerów

Weronika Skupin
Gdyby kontrole biletów prowadzone były na nocnych liniach, MPK teoretycznie zarobiłoby rocznie dodatkowo ok. 250 tys. zł
Gdyby kontrole biletów prowadzone były na nocnych liniach, MPK teoretycznie zarobiłoby rocznie dodatkowo ok. 250 tys. zł Mikołaj Nowacki
W autobusach nocnych MPK nie spotkamy kontrolerów, chociaż mieli się pojawić do końca roku. Mamy już styczeń 2014 roku, w autobusach nocnych teoretycznie kasować bilety trzeba, ale w praktyce nikt nie sprawdzi, czy mamy ważną przejazdówkę. Można więc jeździć bezkarnie bez biletu?

W maju Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu przekonywało nas, że kontroler biletów, czyli popularny kanar, to też człowiek. Jego życie nie jest usłane różami (zobacz: Kontroler też człowiek - rusza kampania MPK - RYSUNKI, ZDJĘCIA).
Szefowa kontrolerów w MPK Agnieszka Brzezińska-Mandat porównywała, że sprawdzanie biletów to jakby codzienny wyjazd... na wojnę do Afganistanu.

Wtedy też Grażyna Kulbaka, dyrektor finansowa MPK, zapowiedziała, że we Wrocławiu będziemy mieli regularne kontrole nocne. Ale z policją lub ochroniarzami, bo ten Afganistan to wcale nie jest żart. Wtedy jeden z kanarów leżał w szpitalu pchnięty nożem, drugi ze złamaną ręką, inny z palcem, a kolejni pobici.- Kontrolerów nie przybędzie, ale kontroli już tak. Również tych nocnych. Teraz w nocy kontrolerzy pracują sporadycznie, a chcemy to robić bardziej profesjonalnie. Poprosimy policję albo firmę ochroniarską, żeby jeździła razem z kontrolerami, bo nie czują się oni bezpiecznie. Kontrole nocne wrócą do końca roku - zapewniała Grażyna Kulbaka.

Z obietnic tych nic nie wyszło. Nie wiadomo też, kiedy nocne kontrole wrócą. Teraz teoretycznie są prowadzone sporadycznie, a w praktyce nie ma ich wcale, co potwierdzają kontrolerzy, ale do czego MPK oficjalnie się nie przyznaje. - Nadal pracujemy nad systemowym rozwiązaniem kontroli nocnej. Analizujemy różne warianty - informuje Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK. To, czy firma ochroniarska będzie jeździć z kontrolerami, też jeszcze nie wiadomo.

Zobacz też: Nocne autobusy MPK są przepełnione? Urzędnicy nic o tym nie wiedzą

Tymczasem wiele osób bezkarnie jeździ nocnymi liniami, nie kasując biletu, bo wiedzą, że kontrolera nie spotkają.
- To logiczne, że jeżdżę na gapę. Nie będę z własnej woli płacił, skoro w nocy nie sprawdzają biletów - mówi Karol, student Politechniki Wrocławskiej.

Ile Wrocław traci na tym, że kontrolerzy nie pracują w nocy? Przecież wpływy z mandatów to stały przychód MPK, i to dość spory.
- W 2013 roku nasi kontrolerzy wystawili około 55 tysięcy wezwań do zapłaty za jazdę bez biletu - mówi Agnieszka Korzeniowska.
Za brak biletu płaci się 150 zł, chyba że ktoś uiści kwotę w ciągu tygodnia. Wtedy przelewa na konto spółki 120 zł. Tak więc dzięki 55 tys. mandatów MPK mogło zarobić 6,6-8,2 mln zł. A gdyby były kontrole nocą?

- Szacujemy, że z komunikacji nocnej korzysta około 6 mln pasażerów rocznie, przy czym z całej komunikacji 185 mln pasażerów - mówi Agnieszka Korzeniowska. Gdyby opłaty za brak biletu na nocnych liniach ściągali z taką samą skutecznością, jak na dziennych, to do kasy MPK teoretycznie mogłoby wpłynąć dodatkowo około 250 tysięcy złotych.

Wygląda jednak na to, że kontroli nocnej szybko nie będzie. Za to kontrolerzy pojawią się na dziennych liniach aglomeracyjnych, czyli tych rozpoczynających się od numeru 9. Obsługują je firmy Sevibus i DLA.

- W styczniu rozpoczną się te kontrole, realizowane przez pracowników MPK - informuje Agnieszka Korzeniowska.

Przeczytaj też: Czy kontroler MPK może kogoś siłą przetrzymać w autobusie lub tramwaju? (LIST)

Wideo

Komentarze 107

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
polaczek
ten Afganistan chyba polega na wypisywaniu mandatów tylko tym, którzy się nie opierają, nie krzyczą, nie udają, że nie mają przy sobie dokumentów. Dziś dostałam mandat, z mojej winy bo zapomniałam o miesięcznym, dwa dni poślizgu, no cóż. Ale, żeby na moich oczach, przy wypisywaniu mandatu, drugi kanar na hasło od dwóch, raczej spokojnych i trzeźwych dwudziestoparolatków, "nie mam przy sobie dowodu" puścił ich bez słowa, to już mnie po prostu wkurwia. Brawo polaczki, niech bilety drożeją!
W
Wroc
MPK powinnop byc dla ludzi rozliczajacych sie z podatkow we wroclawiu darmowe. Wiecej kosztuje aparat represji i jkontroli niz dochod z tego.
Co do innych rozwiazan typu wejscie przez drzwi "nalezace" do kierowcy to oczywista oczywistosc w Berlinie, Londynie etc ale przeciez na taka zmiane musialby pewnie wyrazic zgode prezes MPK, Prezydent wroclawia oraz zwiazki zawodowe dzialajace w MPK. Nikomu nie jest na reka wprowadzanie prostych i skutecznych rozwiazan w tym miescie. Ja tyklko powiem ze zarzadzajacych sie rozpoznaje po tym jak proste i skuteczne rozwiazania proponuja oraz po tym jak dzialaja w stanie zagrozenia. We Wroclawiu i w MPK widac takich ludzi brak.
....
Ile pieniędzy zostało zmarnowanych przez brak organizacji i niegospodarność MPK Wrocław?

Podpowiem że nie są to kwoty jednocyfrowe jak przysłowiowe 3zł Karola

(którego nie koniecznie biorę w obronę bo jego argumentacja jest dla mnie raczej mało przekonująca, a raczej po prostu wykazuję oczywistą analogię której uparcie pracownicy MPK Wrocław starają się nie zauważać).

Oczywiście zgadzam się że po systematycznej jeździe na gapę ta kwota znacznie się zwiększa

(chociaż nawet po trzech przejazdach jest nadal jednocyfrowa czego nie można powiedzieć już np. przy zakupie trzech wyświetlaczy na których MPK miało zarabiać reklamami wyświetlanymi w swoich pojazdach)

i na dłuższą metę i przy większej liczbie osób oczywiście taka kwota staje się już dosyć znacząca, ale....

...przy kwotach jakie są marnowane przez nierozsądne gospodarowanie MPK Wrocław nadal to są po prostu śmieszne kwoty.

(nie wspomnę już o sytuacjach w których sposób w jaki MPK uzyskało pewne kwoty od pewnych osób -i to pewnie nie jednej więc podsumowując mamy tu sporą kwotę- można by też podciągnąć pod formę złodziejstwa - kradzieży "w białych rękawiczkach" - naciąganie paragrafów i nieprawidłowe wypełnianie dokumentacji dla uzyskania "dowodów" na winę za którą można potem pozyskać bardzo konkretne materialne środki pieniężne - dodać należy do tego niesprawny sprzęt a "w okolicy" systematyczną kontrolę - to też oficjalnie jest uczciwe bo nikt nie udowodni że nie zauważyli awarii - chociaż jak można w systemie nie widzieć co się dzieje z danym komputerem albo w późniejszych zapisach rejestrujących jego pracę - wszystko uczciwe i legalne)

I co?
Wtrącamy wszystkich do lochu, czy udajemy że NIEGOSPODARNOŚĆ nie jest innym określeniem pospolitego
ZŁODZIEJSTWA (marnowanie publicznych pieniędzy)?

Są równi i równiejsi?
C
Canarinho
jesteś ZŁODZIEJEM. Wiesz o tym? Wiesz gdzie jest miejsce dla takich?
m
mpk
wprowadzenie nocnych kontroli za 250tys złotych jest nieopłacalne bo policja i firma ochroniarska nie pracuje za darmo a i kontolerzy niechca pracować nocą wiec komu się to opłaca??????? wynajecie ochrony kosztuje policji także wiec kretyni pomyślcie co mówicie tym bardziej ze noca jest mało autobusów i pasażerów jest to nieopłacalne dlatego przewoznik DLA i SEVIBUS oraz TRAKO itd. nie jeżdzą nocą jest to nie opłacalne!!!!
m
musi byc porzadek
prezes mpk tyle zarabia i on powinien sprawdzać bilety jak nie umie znalazc rozsądnego rozwiązania za co mu placa?
M
MK
A najgorsze to w autobusach i tramwajach towarzystwo złodziei takich jak ty...
q
qq
W Niemczech sytuacja jest prosta. Po godzinie 20.00 wejscie do autobusow mozliwe jest tylko przednimi drzwiami ( u nas prawe skrzydła tych drzwi są drzwiami "prywatnymi" dla kierowcy, nie wiedząc czemu????). Wchodząc do autobusu, automatycznie wszyscy pokazuja kierowcy bilety. Tam nie wypada po prostu nie mieć ważnego biletu. U nas musiałby być przy kierowcy jakis czip zblizeniowy, jak na bramkach,bilet wazny - wchodzisz, nie ważny - odchodzisz ;) i tyle. Po co znowu zatrudniać i angażować wszystkich świętych? pozdrawiam.
....
"Art. 14.
1. Przewoźnik jest obowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi."

- skoro jest to ustalone ustawowo, nie wspominając już o regulaminach które nie mogą być sprzeczne z ustawami to dlaczego mieli by nie mieć takiego prawa.
Zabraniają podróży swoimi środkami komunikacji trzeźwym, czystym pasażerom z powodu awarii ich urządzeń a mają takie wzruszające dylematy do bezdomnych i alkoholików?
Mam rozumieć że jak doprowadzę się do 'odpowiedniego stanu' (czyt. nie umyję się kilka dni, spiję odpowiednio) to wtedy już będę podróżować bez takich problemów i przejazdy otrzymam gratis?

Widać jakie normy, postawy i wartości szanowane są w MPK

- jak nie ze swojej winy nie będziesz mógł zapłacić za przejazd (z winy MPK uściślając) to jesteś frajerem którego łatwo będzie oskubać z opłaty dodatkowej

a jeśli jesteś pijany to jesteś bidulkiem któremu należy okazać pełne zrozumienie i trzeba pozwolić mu bez przeszkód dotrzeć do jego celu podróży.
a
abc
Posiadanie biletu to masochizm
Z
Zuma
Kiedyś moj znajomy jechał busem razem z takim trollem. Wsiadła kontrol i oczywiście trolla nie sprawdzili, ba nawet nie wyprosili z pojazdu. Znajomy się wkurzyl i pyta się kanara dlaczego sprawdzają wszysystkich a pana menela nie. Kontroler mu odpowiedział, że mają takie prawo, że nie muszą wszystkich sprawdzać, mogą robić to wyrywkowo. Troll oczywiście jechał w najlepsze dalej. Znajomy zapamiętał dane kontrolera z identyfikatora i napisał do MPK w tej sprawie. Było to kilka miesięcy temu i dodam na zakończenie, że do dnia dzisiejszego nie otrzymał żadnej odpowiedzi.
T
Turysta
Komunikacja miejska MPK powinna być za darmo. Co to jest uzbieranych 55 tys mandatów?, z czego połowa nie zapłacona zapewne. Jakie są koszta utrzymania biletomatów i kasowników oraz kontrolerów? To się nie opłaca, zwłaszcza że komunikacja dotowana jest ciągle... Wtedy nie byłoby takich korków we Wrocławiu, a tramwaj plus nie powinien stać, tylko ciągle mieć światło zielone. Wszyscy byliby zadowoleni!!!!!!!!!!!
a
abc
Płacicie i płaczecie,wieszacie zdechłe psy na władzach miasta a i tak tych samych wybierzecie,tłumacząc się że wybraliście mniejsze zło.Ja w każdym razie nie odczuwam żadnych wyrzutów sumienia nie płacąc mpk,bo i za co.Za opóznienia,towarzystwo kopulujących się zboczeńców,śmierdzieli.To by było wielkie nieporozumienie.Staram się to pomóc zrozumieć swoim słuchaczom na moich wykładach etyki.
j
jaro
A czy Gazeta Wroclawska tak tęskni za kontrola biletów? Chyba upadliscie na glowe
G
Gość
www.facebook.com/pages/Beka-z-BMW
Dodaj ogłoszenie