Wrocław: Nocne autobusy mogą się teraz nie zatrzymać

Marcin Torz
MPK zapowiada, że za miesiąc zmieni też rozkłady jazdy nocnej komunikacji
MPK zapowiada, że za miesiąc zmieni też rozkłady jazdy nocnej komunikacji Marcin Oliva Soto
Będą poważne zmiany w kursowaniu nocnych autobusów we Wrocławiu. Od początku sierpnia, czyli od następnego weekendu, na prawie wszystkich przystankach w mieście (a jest ich 350) będą one zatrzymywały się wyłącznie na żądanie.

Zatrzymanie autobusu będzie możliwe tylko wtedy, gdy wcześniej damy znać kierowcy (wewnątrz naciskając guzik, a na zewnątrz machając ręką). Skąd taki pomysł?

- Z naszych analiz wynikało, że nawet na 70-80 procentach przystanków w nocy zatrzymujemy się tylko po to, żeby otworzyć drzwi. Nikt nie wsiada, nikt nie wysiada - mówi Patryk Wild, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. - Dzięki temu uda się obniżyć koszty eksploatacyjne, a także docelowo przyspieszyć komunikację nocną - dodaje Wild. Po miesiącu, gdy system się przyjmie, zmienią się też rozkłady nocnych linii.

Autobusy zatrzymają się teraz zawsze tylko na dużych przystankach, takich jak rondo Reagana, pl. Dominikański, pl. Jana Pawła II, oraz na tzw. przystankach przesiadkowych: czyli na dworcu PKS.
We wrocławskim MPK jako przykład podają Warszawę, gdzie - zdaniem urzędników - autobusy nocne na żądanie od kilku lat sprawdzają się doskonale.

Zmiana zasad podróży to dopiero początek zmian w komunikacji nocnej. W przyszłym roku MPK chce zrezygnować z głównego przystanku na dworcu PKS, bo znajduje się on za daleko od centrum miasta i starówki, a to właśnie tam bawią się nocami młodzi ludzie, którzy najczęściej korzystają w MPK w nocy. - Najprawdopodobniej z myślą o pętli zagospodarujemy teren między Galerią Dominikańską a kościołem dominikanów - mówi Patryk Wild. Teraz pętle mają tam dzienne linie 114 i 120, a także autobusy podmiejskie.

Wcześniej była mowa o utworzeniu nocnej pętli na ul. Kazimierza Wielkiego. Te plany trzeba jednak odłożyć na później, bo dopiero za kilka lat wyjaśni się przyszłość ulicy. Miasto chce zmniejszyć na niej ruch, budując tzw. śródmiejską trasę południową, z ul. Legnickiej przez Powstańców Śl. do pl. Społecznego.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
denis

Pamiętam jak ludzie na przystanku na żądanie wracali z sylwestra tego roku .. na początku ul Obornickiej bliżej budowanej AOW. Stało może 2 ko9biety i 2 mężczyzn. Zatrzymuje się tam tylko 2 autobusy i tylko jeden nocny! Zapomnieli, może byli zbyt pijani by zamachać, lub wkurzeni na kierowcę, który spóźnił się ponad 30min! (bo padał śnieg - nie perszy i ostatni raz). Oczywiście kierowca sie nie zatrzymał, bo k...a czekali na autobus widmo!!!!!!!!!!!! Widziałem ich reakcje przez szybę (jechałem tym autobusem też zmarznięty i wkurzony za opóźnienie) dodam że była godzina ok 4 rano (korków zero, wcześniejszy autobus widziałem przyjechał punktualnie - specjalnie sprawdzałem bo zastanawiałem się nad taxi, ale że mimo Sylwestra był punktualnie to zrezygnowałem z taxi na rzecz kolejnego kursu).
Jakbym był na ich miejscu i miał jakieś nadprzyrodzone siły by dogonić biegnąć autobus to udusiłabym gościa w śniegu! Jak tak ma wyglądać komunikacja w mieście to nie ma się co dziwić, że ludzie jeżdżą na gapę albo mimo droższych kosztów używają własnych aut.

w
wieszcz

Ciekawe, co za geniusz to wymyślił? To jak teraz będzie wyglądać rozkład jazdy linni nocnych? Autobus linii takiej to a takiej przyjedzie między godzina tą a tą? Niech nie zapomną dodać - "opóźnienie może się zwiększyć lub zmniejszyć". Jeśli zaś chodzi o likwidację przystanku przy dworcu PKS, to co, teraz podróżni w nocy będą wracać z dworca po torach? Chyba się komuś coś w tym wrocławskim MPK zdrowo pokiełbasiło. Wychodzi na to, że to nos jest dla tabakiery a nie tabakiera dla nosa.

O
OSKAR

[cyt]jak znam zycie to pewnie nic sie nie zmieni, napiete do granic mozliwosci rozklady jazdy stana sie realne, a naciskanie nie jest zle wkurzalo mnie wracanie nocnym i zatrzymywanie sie wszędzie, stojac w tloku wsrod brących sie studentów to nic przyjemnego[/cyt]

ALE BEZ SENSU TO NAPISANE

w
wroclawianin

jak znam zycie to pewnie nic sie nie zmieni, napiete do granic mozliwosci rozklady jazdy stana sie realne, a naciskanie nie jest zle wkurzalo mnie wracanie nocnym i zatrzymywanie sie wszędzie, stojac w tloku wsrod brących sie studentów to nic przyjemnego

r
rty

Kiedyś machałem i autobus się nie zatrzymał. Autobus był pełen ludzi a ja poczułem się jak śmieć. Nigdy więcej nie machałem, wolałem przejść jeden przystanek. Uważam że to głupi pomysł i popieram Pasażera który napisał:"Zasada powinna być następująca. W środku należy nacisnąć guzik, aby zasygnalizować chęć opuszczenia pojazdu, natomiast, gdy na przystanku znajduje się Pasażer, autobus ma obowiązek zatrzymać się bez jakiegokolwiek machania".

r
ref

... z dworca PKP lub PKS mają gnać z bagażem na Dominikański?
Zresztą i tak pod Galerię jeździ 8 z 13 linii nocnych (241, 243, 245, 246, 251, 253, 255 i 259). Dodatkowo z przystanku "Rynek" odjeżdżają linie 243, 245, 247, 253 i 257. Imprezowicze i tak mogą pojechać na prawie całe miasto DZIESIĘCIOMA liniami z 13 możliwych!
Moim zdaniem węzeł przesiadkowy na PKS-ie jest dobry i spełnia swoje zadanie. Jeżeli jednak chce się go przenieść na Dominikański powinno się skierować większość linii na Dworzec.

P
Pasażer

Zdecydowanie sprzeciwiam się pomysłowi machania na autobus ! Zasada powinna być natępująca. W środku należy nacisnąć guzik, aby zasygnalizować chęć opuszczenia pojazdu, natomiast, gdy na przystanku znajduje się Pasażer, asutobus ma obowiązek zatrzymać się bez jakiegokolwiek mchania. Podobny system panuje w Niemczech i obowiązuje również na dziennych liniach, brak ludzi na przystanku i naciśniecia guzika w pojeździe oznacza brak zatrzymania. Jedna osoba na przystaku autobus się zatrzymuje, a pasażer nie macha, bo może mieć np zajęte ręce trzymaniem jakiegoś bagażu.

Poza tym nowy system jest dla mnie mało ciekawym rozwiązaniem. Po jego wprowadzeniu będzie trzeba wychodzić na przystanek 20 minut wcześniej, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy autobus się pojawi a w środku nocy to mało bezpiczne rozwiązanie. Dla przykładu podam, że autobus linii 246 potrafi przyjechać na dworzec PKP 9 minut przed czasem, co oznacza, że na 2 przystanki przed dworcem odjedża dużo wcześniej anizeli wynika to z rozkładu.

a
aa.6

[cyt]Wprowadzenie przystanków na żądanie spowoduje, że autobus będzie o czasie tylko na początkowych przystankach a na pozostałych przed czasem.[/cyt]
Dokładnie tak niestety będzie!

a
aa.6

przegapią przystanek i w środku nocy wylądują w zupełnie sobie nieznanym miejscu. Na wszelki wypadek trzeba cały czas naciskać STOP, bo przecież pasażer nie musi wiedzieć czy przystanek będzie już niebawem czy też za 5 minut. Nie każdy zna trasę, którą jedzie na pamięć. Do tego autobusy w nocy mają słabo oznaczoną numerację, która w nocy jest dopiero widoczna z bliska, więc stojąc na przystanku najlepiej, na wszelki wypadek zatrzymywać każdy nadjeżdżający autobus.

s
seri

Warszawa ma być przykładem,żenada,ż...
Nie lepiej wogle zlikwidować komunikacje ?

k
krytyk

Kochani urzędnicy, zajmijcie się wreszcie usprawnianiem komunikacji zbiorowej dziennej, bo mnie chyba zaraz szlag trafi przez to majstrowanie przy głównym węźle przesiadkowym linii nocnych. Za to decyzja ws. przystanków NŻ jest jak najbardziej właściwa.

T
TP

Rozumiem, że w sierpniu autobusy będą jeździły poza rozkładem, tak? Wprowadzenie przystanków na żądanie spowoduje, że autobus będzie o czasie tylko na początkowych przystankach a na pozostałych przed czasem.

T
TP

Rozumiem, że w sierpniu autobusy będą jeździły poza rozkładem, tak? Wprowadzenie przystanków na żądanie spowoduje, że autobus będzie o czasie tylko na początkowych przystankach a na pozostałych przed czasem.

ż
życzliwy

Co do pętli nocnych przy rynku - dziś każdy nocny jadąc na dworzec przejeżdża przez rynek - imprezowicze mogą wsiąść do każdego nocnego, w każdym kierunku. Przeniesienie nocnych z dworaca PKS utrudni znacznie za to życzie pasażerom kolei - zmuszeni będą jechać taksówką. Wiele razy wracałem nocnym z imprezy w rynku i przjście tych 400 m do najbliższego przystanku nie było dla mnie problemem. A matki z dziećmi i inwalidzi na wózkach chbyba po nocach nie balują.
Zamiast zająć się poprawą komunikacji tramwajowej W DZIEŃ szuka się tematów zastępczych.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3