Wrocław: Nikt nie chce wyremontować zabytkowego tramwaju z 1901 roku

Weronika Skupin
Tramwaj Maximum na starej pocztówce materiały inwestora
Wrocławski zabytkowy tramwaj Maximum z 1901 roku nie będzie na razie wyremontowany. Projekt miał zostać zrealizowany w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, ale... nie ma do tego chętnych firm.

Oszacowany na 500 tys. zł projekt renowacji wagonu Maximum, a także zabezpieczenia zabytkowych składów marki Linke-Hoffman niszczejących na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej, zdobył 1834 głosy we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim.

Zanim magistrat rozpisał przetarg na renowację Maximuma, minęło dużo czasu. Najpierw trzeba było zrobić kwerendę i spis wszystkich zabytkowych wraków. Niektóre z tramwajów są w częściach, które należą do różnych podmiotów: miasta, MPK, Towarzystwa Miłośników Wrocławia, czy też Zakładu Sieci i Zasilania. Dopiero teraz, gdy tramwaje miały zostać zabezpieczone przed dalszym niszczeniem, cały ten bałagan ktoś musiał uporządkować.

Szczególnym wyzwaniem jest odnalezienie oryginalnych części do tramwaju Maximum z 1901 roku. I zapewne wszystkich nie uda się skompletować, niektóre będzie musiał odtworzyć wykonawca. Na szczęście projekty tramwaju są oryginalne. Wiele przeszły, zostały m.in. zalane wodą a przez wiele lat pożółkły, jednak dalej można je odczytać, dzięki czemu przy odtwarzaniu tramwaju nie trzeba będzie improwizować.

W Niemczech koordynator projektu trafił na pasjonata starych tramwajów, który współpracuje z wrocławianami. Dzięki niemu udało się znaleźć oryginalne wózki wagonu, w dodatku sprowadzono je miesiąc temu za kilkaset zł, czyli za bezcen. - W dalszym ciągu nie mamy niektórych części: silników, nastawników, skrzyń oporowych - wylicza Tomasz Sielicki, koordynator projektu renowacji tramwajów.

Przetarg na remont Maximuma i zabezpieczenie Linke-Hoffmanów rozpisano, ale nikt się do niego nie zgłosił. - Nie wpłynęła ani jedna oferta. Wydział Obsługi Urzędu zapowiada, że będzie ogłoszony kolejny przetarg - mówi Bartłomiej Świerczewski zajmujący się Wrocławskim Budżetem Obywatelskim w urzędzie miasta.

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dupkiewicz

Dupkiewicz zamiast zajmować się głupimi galeryjkami czy stadionem, to powinien właśnie takie perełki ratować.

B
BOLO

niech prezesi MPK i urzędnicy z Magistratu sie zrzucą na remont tego tramwaju. Wydatku tego nawet nie odczuja w portfelach, wiecej babci klozetowej placą we wrocławskich restauracjach !

m
morfi

ja bardzo chetnie pomoge w reowacjii.tyle ze popoludniami.

Z
Zabugol

Krzysiu i ja też cię kocham!!!!!!!!!!!!!!!!!

K
Krzysiu

Takich prymitywów to trudno zrozumieć, nawet w drugim pokoleniu jeszcze mają problemy z polszczyzną w mowie i piśmie.

Z
Zabugol

Widzę Krzysiu, że jakowyś uraz posiadasz do "Zabugoli". Czyżby na podwórku kopniakami w doopę lub "plaskunami" szacunku dla kobiet i starszych uczyli? Śmiem domniemywać, iż waspitanije twoje wraz z przodkami na tankach przyjechawszy nie do końca naprostowane zostało poprzez powyższe. Krótko zatem napiszę: Krzysiu odpierdol się od "Zabugoli", gdyż nigdy nie będziesz w stanie zrozumieć ani ich charakteru ani mentalności.

K
Krzysiu

"Użytkowniku" drogi jak chcesz mieć zadowolenie z oglądania starych ponad stu letnich tramwajów na ulicach miasta, to złap się za kieszeń i wspomóż Towarzystwo Miłośników, a od pracowników MPK to delikatnie trzy słupki przystankowe w bok, oni są od napraw i serwisowania jeżdżącego taboru po ulicach współczesnego miasta, za co należy im jak psu miska zupy godziwy zarobek. A najlepiej to sam zapierdalaj na swą ojcowiznę gdzieś za Bugiem.

A
Adrian

witam cie Wiesniaku we Wroclawiu,czytam te twoje wypociny i widze ze ze ty jestes prostak i idiota
kulturalny czlowiek nie uzywa takiego slownictwa wiesniaku.I nie mów nikomu ze ty jestes Wroclawiak
bo to wielki wstyd dla ciebie i twojej rodziny.

u
użytkownik

pracownicy mpk niech remontują chcieli podwyżki to niech zapierdalają teraz a do tego tramwaje nie przyjeżdżają zgodnie z planem

t
taka prawda

Drobna różnica, prawda? Cieszy oczy turystów i zwiedzających.
No i nie znają pojecia panującego we wrocławskim UMW "niedasię"

M
MKM

Tramwaj, który został wypożyczony do Krakowa, i nigdy stamtąd nie wrócił...

G
Gość

W tamtejszym muzeum stoi pięknie odremontowany breslauerski tramwaj. I dało się :)

G
Gość

TO PRZEKRĘTY MUROWANE! To tak jak z wybudowanymi przez Państwo autostradami i stadionami kiedy - O DZIWO - koszty nagle zwiększyły się o 100% i więcej. Urzędników ma być o 90% mniej, z ograniczonymi kompetencjami, które nie blokują gospodarki.

k
krasnalus brutislaviensis

...czy ten tramwaj, po ewentualnym remoncie, będzie jeździł skrótem "na kardynała"?

G
Gość

JAK POLACY MOGĄ DOMAGAĆ SIĘ OPIEKI NAD SWOIMI ZABYTKAMI, CZY SCHEDĄ KTÓRĄ ZOSTAWILI NA WSCHODZIE JEŻELI SAMI NIE POTRAFIĄ ZADBAĆ O TO CO IM POZOSTAŁO NA ZIEMIACH ODZYSKANYCH!!!!!! WYZNACZNIKIEM ROZWOJU, POMYŚLNOŚCI, WARTOŚCI JEST DBANIE O HISTORIĘ. TAK SAMO SIĘ TO MA DO MIEJSC. TEGO TYPU "PAMIĄTKI" NIE SĄ WYZNACZNIKIEM ZŁYCH SPRAW I PAMIĘCI I NIE POWINNY BYĆ WIĄZANE W ŻADEN SPOSÓB Z TYM CO ZASZŁO PODCZAS II WOJNY ŚWIATOWEJ. TAKIE RZECZY SĄ PRZYKŁADEM BOGACTWA KULTUROWEGO MIEJSC W KTÓRYCH ŻYJEMY!BO NIC TAK NIE WZBOGACA JAK PIELĘGNOWANIE POLSKOŚCI PRZEZ SZACUNEK DO PRZESZŁOŚCI - TYM BARDZIEJ ŻE TRAMWAJAMI NAS NIE ZWOJOWANO!!!! A ONE AKURAT SĄ PRZYKŁADEM ROZWOJU MYŚLI TECHNOLOGICZNEJ!!!
LUDZIE ZACZNIJCIE MYŚLEĆ BO DO NICZEGO DOBREGO TO NAS NIE DOPROWADZI.

Dodaj ogłoszenie