Wrocław: Nie będzie przystanków wiedeńskich na Hubskiej

Przemysław Wronecki
Tak wygląda przystanek wiedeński na ul. Glinianej
Tak wygląda przystanek wiedeński na ul. Glinianej Paweł Relikowski
Na ul. Hubskiej na razie nie powstaną przystanki wiedeńskie, bo do przetargu nie stanęła żadna firma. Urzędnicy przekonują, że z pomysłu nie rezygnują. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy uda się je wybudować.

– W przetargu związanym z budową trzech nowych przystanków wiedeńskich były dwa zadania. Pierwsze dotyczyło ul. Hubskiej, a drugie Piłsudskiego. Do przetargu stanęła tylko jedna firma, która swoją ofertę przygotowała tylko dla zadania drugiego – wyjaśnia Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Na ul. Piłsudskiego przystanek wiedeński wybuduje firma Radpol z Wrocławia za nie całe 200 tys. zł. W ciągu najbliższych kilku dni urzędnicy podpiszą z przedsiębiorstwem umowę na wykonanie prac. Pewne jest, że inwestycja nie zakończy się przed otwarciem wyremontowanego Capitolu.

Kiedy mogą powstać przystanki wiedeńskie na ul. Hubskiej, na wysokości Prudnickiej? To wyjaśni się dopiero w drugiej połowie września. – Z decyzjami czekamy na sesję budżetową rady miejskiej, którą zaplanowano na 19 września – mówi Ewa Mazur z ZDiUM.

Podobny los czeka projekt budowy sygnalizacji świetlnej na placu Kościuszki, skrzyżowaniu Lelewela, Kościuszki i Piłsudskiego. W planach inwestycja miała się zakończyć jeszcze na przełomie roku 2013 i 2014. Jednak w przetargu wzięła udział tylko jedna firma i oferta, którą złożyła, o kilkanaście tysięcy przekraczała budżet, którym dysponował ZDiUM na tę inwestycję.

Czym jest przystanek wiedeński? Przypomnijmy, że jest on tworzony w miejscu, gdzie tramwaje zatrzymują się na torowisku, na środku ulicy. Piesi, żeby dojść do wozu MPK muszą przejść przez pas ruchu. Właśnie w tym miejscu poziom ulicy jest podniesiony, a nawierzchnia pomalowana na czerwono. Ma to uświadomić kierowcom, że tu zatrzymuje się tramwaj i trzeba uważać na pieszych, którzy do niego wsiadają. Gdy tramwaj nie stoi na przystanku, kierowcy mogą jeździć tym fragmentem jezdni.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
chodziarz

Ci co mieszkają w okolicy są raczej wdzięczni za uspokojenie ruchu na ich ulicy. No ale Ty pewnie lubisz jak pod oknami przejeżdżają Ci auta zapieprzające (bo inaczej się tego nie da nazwać) po 70 do 90km/h (albo więcej, bo jak jest szeroko a wóz porządny i nogi się słucha).
Logika jest taka, że ruch z centrum należy wyrzucać. Ruch w centrum ma być spokojny, bez klaksonów, pisków opon, wygrażających sobie ludzi za kierownicami swoich samochodów, 40 tonowych ciężarówek.
Wjazd do ścisłego centrum we Wrocławiu zrobiłbym płatny, zwęził część ulic, a ruch tranzytowy obłożyłbym słonymi opłatami. Wrocław to nie miasto które utrzymuje się z tranzytu i wzmożonego ruchu aut.
Aby zobaczyć o czym mówię polecam wybrać się do Berlina, Hamburga, czy też europejskiej perełce jeżeli idzie o komunikację publiczną, czyli do Zurichu w Szwajcarii. A następnie wybrać się do Indii i zobaczyć jak wygląda ruch uliczny zdominowany przez auta osobowe i ciężarówki, gdzie piesi/rowerzyście/rolkarze nie mają w praktyce żadnych praw i są zrzuceni do podrzędnej roli na ulicach miast i wsi. Burdel na ulicy i burdel w głowie.

I
IB

Ciekaw jestem, w czym takowy przystanek jest zły. W tym, że łatwiej jest wsiąść do tramwaju? Czy może w tym, że kierowcy zwracają większą uwagę na miejsce zatrzymywania się tramwaju? Argumentację prosimy, a nie durny hejt.

W
Wro fan

Pomyśl o tych co mieszkają w okolicy, po co dodatkowo utrudniać. Tez jestem za usprawnieniem komunikacji ale nie takim bezsensownym kosztem. Wg twojego rozumowania to najlepiej dać zakaz ruchu dla samochodów, wtedy problem zniknie, ale za to pojawi się następny. Gdzie tu logika?

W
Wesoły Romek

Lepszy jest sernik wiedeński niż przystanek

h
hubaliński

ta ulica poprzez wyłączenie z ruchu torowiska - prawie w miejscu stoi ..... i do tego jeszcze przystanki wiedeńskie - chyba jakaś '...." przy tej ulicy z magistratu mieszka

a tramwaje niech jeżdżą powoluśku z otwartymi drzwiami i każdy niech wskakuje i wyskakuje kiedy chce

j
ja

A już myślałem, że nasi magistraccy zmądrzeli i dali sobie spokój z tymi rzekomymi "przystankami wiedeńskimi". Ale widać jak coś się w tych magistrackich zakutych łbach z**ęgnie to pałą nie wybijesz. To nic, że ten "wiedeński przystanek" na Glinianej nie sprawdził się. Chcą nas uszczęśliwić natępnymi takim potworkami. Jak już się muszą jakąś inwencją magistraccy wykazać to niech chwycą się za miotły i posprzątają Wrocław a zaskarbią naszą dozgonną wdzięczność.

x
xyz

O to, to ! Też już startowałem z komentarzem na ten temat ale na szczęście przejrzałem inne posty. Nie pierwszy już raz wyłazi nieuctwo "redachtorów" z GWroc. I co na to prof. Miodek pisujący co piątek do tejże gazety?
A co do meritum to głupota magistratu sięgi powoli szczytów Himalajów, tylko najbardziej boli, że to wszystko za nasze podatki.

a
ajart

To nie jest "przystanek wiedeński" tylko "przystanek wrocławski".

c
chodziarz

Szczerze? Marzy mi się sprawna komunikacja publiczna we Wrocławiu i gdy nie będę musiał jechać do miasta, centrum i jego obrzeża autem. Bez stresu, szybko i wygodnie, wręcz komfortowo. Nierealne? Na pewno nie od razu. Trzeba zmieniać miasto, przyzwyczajenia ludzi, kuć otaczający nas przysłowiowy beton umysłowy. Takie rozwiązania zmieniają miasto i powodują, że kierowcy zauważają, że nie są jedynymi użytkownikami dróg. Małymi krokami do przodu i dojdziemy w końcu tam, gdzie są rozwinięte kraje. :-)

o
ococho

już któryś raz zauważam, że nie dodawane są komentarze

u
uczeń

Bo uczyć się trzeba całe życie.

j
jaksieniedenerwowac

Zgadzam się z BS. To co zaproponowano w naszym mieście to jest "przystanek wiedeński po wrocławsku". Kretynizmem jest budowanie ich z czerwonej kostki bauma - w praktyce w Polsce z czerwonej kostki buduje się tylko drogi dla rowerów, sama kostka zaś może ew. kojarzyć się z chodnikiem. Wystarczy przypomnieć sobie jak skołowani byli pasażerowie na początku funkcjonowania tego przystanku na Glinianej: po jakimś czasie dołożono słupki a ostatecznie zmieniono całą organizację ruchu w tym miejscu.
To kolejny przykład uwiądu umysłowego we wrocławskim magistracie, który nie potrafi nawet skopiować rozwiązania stosowanego od 50 lat na zachodzie a także bliżej nas (Praga, Kraków, Łódź).

Wystarczyłoby wynieść jezdnię (z asfaltu) do poziomu krawężnika i dodać znak o "progu spowalniającym" i ograniczyć prędkość. Kluczowe jest to, że tam gdzie to działa, podniesiona jezdnia nadal wygląda jak jezdnia, a nie jakiś czerwono-kostkowy twór.

B
BS

przystanki wiedeńskie to nie jest znów jakieś novum we Wrocławiu. Ten na glinianej jest jednak wybitną porażką. Gdyby nie fakt, że kiedy go zbudowano jechałem akurat ze znajomym instruktorem jazdy, to sam miałbym zagwozdkę jak go pokonać. Ten kierowca na zdjęciu po prostu olał znak zakazu B-2 ustawiony przed przystankiem i dlatego nagle znalazł sie na bus pasie. Czerwony, podwyższony obszar jezdni jest mylący dla kierowców (bo na czerwono oznacza się pasy/drogi dla rowerów) i dla pasażerów/pieszych (bo jest na jednym poziomie z chodnikiem, więc pieszym wydaje się, że to jego część efektem czego po prostu sobie tam stoją i mrugają oczami na widok zbliżającego się samochodu.
Przed przystankiem wystarczyłby próg zwalniający, a na obszarze przystanku znak P-17. Ale to by było zbyt proste rozwiązanie jak na magistrat

M
MNIAM

ILE ZA NAJTAŃSZY BIAŁY BOCHENEK I ILE ZA CIEMNY I ILE ZA TAKI NAPRAWDĘ DOBRY.
TAKI Z MASEŁKIEM MMNIAM

n
niestety

wiesz niewiele, bo to nie jest BUS pas, po którym jeździ tramwaj, tylko dopuszczony ruch autobusowy po torowisku.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3