Wrocław: Na środku al. Karkonoskiej staną bariery

Jarosław Garbacz
Aleja Karkonoska to jedna z najbardziej ruchliwych i najniebezpieczniejszych ulic we Wrocławiu.
Aleja Karkonoska to jedna z najbardziej ruchliwych i najniebezpieczniejszych ulic we Wrocławiu. Janusz Wójtowicz
W przyszłym tygodniu rozpocznie się montaż betonowych barier na al. Karkonoskiej. Dzięki zaporom, na jednej z najbardziej ruchliwych arterii na południu miasta wreszcie będzie bezpieczniej.

Nawet kilka razy w roku dochodzi tu do śmiertelnych wypadków. Przyczyna zawsze jest ta sama: czołowe zderzenie z autem jadącym z naprzeciwka. Betonowe klocki ułożone na długości ponad kilometra od skrzyżowania ul. Jeździeckiej i Zwycięskiej do zjazdu do Auchan mają temu zapobiec.

Eksperci zajmujący się drogami i komunikacją również optują za takim rozwiązaniem. Ale wskazują na mankamenty. Montaż barier oznacza zwężenie istniejących jezdni, znaczne ograniczenie miejsca przejazdu pojazdów ratunkowych oraz większe korki.

- Jestem zwolennikiem wygaszania ruchu, dlatego, moim zdaniem, powinno się zabiegać o zmniejszanie ilości samochodów na ulicach w mieście. Stawianie barier, mimo że poprawiają bezpieczeństwo, to doraźne rozwiązanie - uważa Maciej Zathey, wicedyrektor Wojewódzkiego Biura Urbanistycznego.

Bogdan Rytwiński, dyrektor odpowiadający w firmie Skan-ska za budowę dróg i mostów, przyznaje, że bariery to najrozsądniejszy wybór. - Auto będzie się odbijało od barier i wracało, nie obracając się, na swój pas. Można zastanowić się jedynie, czy alternatywą nie byłaby bariera ze stali energochłonnej - podkreśla. Ale ta zajmuje podobną ilość miejsca, co beton. Aleja i tak byłaby więc o około metr węższa.

Alternatywą dla barier z betonu były zapory ze stali, chłonące siłę uderzenia

- Blacha poddaje się odkształceniom i pochłania energię uderzenia, beton jedynie ją hamuje - uzupełnia Maciej Zathey. Poza tym, takie bariery to realne ograniczenie przepustowości. Utrudniony przejazd mogą mieć samochody służb ratunkowych.

Wraz z zamontowaniem barier nie będzie już można omijać korka. Dotychczas karetki pogotowia czy wozy straży pożarnej, jeśli natrafiały na zator, jechały przeciwnym pasem. Teraz będzie to niemożliwe.

- Warto było zastanowić się nad przerwami w barierach. Karetki mogłyby ominąć tędy zakorkowany pas. Tyle że wtedy na drugiej jezdni stwarzałyby olbrzymie zagrożenie, jadąc pod prąd. Jedyne trwałe rozwiązanie to wydzielenie pasa oddzielającego, ale to wiązałoby się z olbrzymią inwestycją, poszerzeniem drogi i nasypu na całej alei Karkonoskiej.

Służby wraz z innymi kierowcami utkną w korkach. A te, przy 60 tysiącach pojazdów przejeżdżających tędy każdego dnia, nie należą do rzadkości. Szczególnie w szczycie, gdy do centrum dojeżdżają kierowcy mieszkający na południowych peryferiach Wrocławia.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxx

Czy ten beton który zadecydował o postawieniu tego kretyństwa jeździ tamtędy ? Osobo jak spotkam tam Cibie to będę jechał prawym pasem mikrometr od prawej krawędzi ... hehehe

r
reed

Wypadki mają często miejsce na skrzyżowaniu, lub przy wyjeździe z BP (ale to dotyczy tylko kierowców z DSW i DWR).
Panie Macieju Zathey - wygaszanie ruchu w mieście to jedno, a wygaszanie ruchu na wjeździe do miasta w dodatku na drodze krajowej to zupełny nonsens. Poza tym - jakie wygaszanie? Proszę spróbować dojechać ze Zwycięskiej na Dominikański komunikacją miejską w porannym szczycie...
Gratulacje dla wyznaczenia pasa dla ciężarówek. W Zwycięską będziemy chyba przejeżdżać pod tymi ciężarówkami...

r
reed

Wypadki mają często miejsce na skrzyżowaniu, lub przy wyjeździe z BP (ale to dotyczy tylko kierowców z DSW i DWR).
Panie Macieju Zathey - wygaszanie ruchu w mieście to jedno, a wygaszanie ruchu na wjeździe do miasta w dodatku na drodze krajowej to zupełny nonsens. Poza tym - jakie wygaszanie? Proszę spróbować dojechać ze Zwycięskiej na Dominikański komunikacją miejską w porannym szczycie...
Gratulacje dla wyznaczenia pasa dla ciężarówek. W Zwycięską będziemy chyba przejeżdżać pod tymi ciężarówkami...

w
waldy

Po primo, obowiązkowo stworzyć ALTERNATYWNE możliwości wyjazdu z Wrocławia .
1. Od Powst. Śląskich ul. Racławicką dalej przez NOWY most na Ślęzie, Aleję Piastów do węzła Mokronos ( AOW) stąd można będzie pojechać do Kobierzyc, Tyńca i Kątów Wrocławskich.
2. Od Armi Krajowej Borowską (przebudować wiadukt kolejowy) dalej Grota Roweckiego , przejazd pod A4 i stworzyć łącznik z drogą DK8.
3. Tranzytu do Poznania i Warszawy pozbędziemy się po otwarciu AOW.
Problemem są i pozostaną tysiące ludzi dojeżdżających do pracy we Wrocławiu z okolicznych miejscowości. "Rozkwitły" wioski wokół Wrocławia, tam mieszkający często bogaci ludzie z pięknych osiedli/więzień płacą podatki, a Wrocław ma problem z drogami.
Przykładem TOTALNEGO idiotyzmu jest 100 metrów ulicy od ronda przy centum achan, a Makro.
To jest już gmina KOBIERZYCE i tej gminie WISI te 100 m. ulicy. A głównie Wrocławianie tłuką się po dziurawej kostce.
Problem przeciążonej Czekoladowej też jest problemem Wrocławia, a WSZYSTKIE centra handlowe na południu są w GMINIE KOBIERZYCE!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Czas najwyższy skorygować granice miasta . Granicą miasta powinna być droga A4 na jakim odcinku.
Np. po 5 km w każdą stronę od węzła bielańskiego.
Pozdrawiam.

b
beeti

Drodzy Zarządcy Dróg, jak ma tamtędy przejechać karetka pogotowia, gdy postawicie te betonowe bariery?? Przecież w godzinach szczytu nie będzie jak zjechać by ją przepuścić, w tej chwili ma możliwość jechania pod prąd, a po montażu barier już nie przejedzie. Kto obmyślił logistycznie tak wspaniały pomysł?? chyba jakiś baran!! Karetki jeżdżą tamtędy niemal po kilkanaście razy dziennie, zastanówcie się dobrze!!!

d
danny

Jakie mamy wladze takie mamy recepty na problemy...

m
maja

stado idiotów???????????????????????????????

w
wieszcz

Zamontowanie betonowych barier jest chyba najgorszym z rozwiązań w drogownictwie. To prawie tak, jakby posadzić na środku drzewa. Samochód odbijając się od betonowego muru niekoniecznie wróci na swój pas ruchu. W zależności od siły uderzenia może również przemieścić na pas sąsiedni, wprost pod jadący nim samochód ciężarowy. Gdyby wciskane na siłę rozwiązanie było takie wspaniałe, to stosowano by je na autostradach, zamiast metalowych barier energochłonnych. Bariery energochłonne mają tę dodatkową zaletę, że służby ratownicze (np. straż pożarna), bądź drogowe, mogą bardzo szybko zdemontować poszczególne ich fragmenty, umożliwiając tym samym szybką i skuteczną pomoc ofiarom wypadków. Myślę, że sprawą prewencyjnie powinna zainteresować się prokuratura, nie czekając na pierwsze ofiary śmiertelne z powodu braku możliwości dodarcia z pomocą. Uważam też, że powinien w to przedsięwzięcie - w ramach nadzoru nad drogami krajowymi - wkroczyć Minister Infrastruktury. Przecież tu mamy klasyczny przypadek leczenia jednej choroby drugą – zapobiegając jednemu niebezpieczeństwu, sprowadza się drugie. Nie wiem czy nie groźniejsze?

o
odo

Poszerzenie nasypu na całej alei Karkonoskiej jest tak samo niezbedne jak odzielenie jezdni !
Ta niezabezpieczona skarpa to dodatkowe zagrożenie !

K
KO

To jest głowna droga wyjazdowa z Wrocławia, doprowadzająca ruch do autostrady A4, dwóch głownych dróg krajowych i Centrum Bielany. O ile w mieście ma sens ograniczanie ruchu samochodów na rzecz komunikacji publicznej, to tutaj należy postawić na radykalne zwiekszenie przepustowości poprzez dodanie pasów (2*3) oraz pasu rozdziału w środku. Chodzi o jak najsprawniejsze wyprowadzenie ruch z centrum miasta. Proszę zobaczyć na ukłąd drogowy większych miast w Niemczech - tam głowne ulice wyprowadzające ruch ze środmieścia do obwodnic i autostrad mają często postać dróg szybkiego ruchu. Stawianie betonowych barier to typowa prowizorka.

j
jrk1974

A czy odbijające się od tych betonowych barier i wracające na swój pas samochody nie będą zderzać się z innymi samochodami na tym właśnie pasie?

W
W-w

może zlikwidować po jednym pasie i zostawić je jako BUSPAS i dla służb ratowniczych - oraz wprowadzić progi spowalniajace - no i może jeszcze opłaty za przejazd - wtedy ilośc samochodów tam jadących zmniejszy się radykalnie i problemu nie będzie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3