Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Na Pilczyckiej uruchomiono ITS. Zobacz jak działa (FILM)

Weronika Skupin
Paweł Relikowski
Na skrzyżowaniu ul. Pilczyckiej i Milenijnej uruchomiono system ITS. To jedno z pierwszych miejsc we Wrocławiu, w którym to system komputerowy decyduje o tym, kto pierwszy przejedzie przez skrzyżowanie. Dla kierowców, którzy chcą skręcić w kierunku mostu Milenijnego oznacza to jedno - postój w korkach. Na przejazd muszą czekać nawet sześć cykli świetlnych. - Gdy krótsze światło zielone okaże się złym rozwiązaniem, będziemy to korygować - mówi Błażej Trzcinowicz, odpowiedzialny w urzędzie za wprowadzenie system ITS.

Inteligentny System Transportu za około pół roku, po wszystkich odbiorach, będzie sterował ruchem na wszystkich głównych wrocławskich skrzyżowaniach. Opiera się on głównie na systemie kamer, które monitorują ulice i na tej podstawie system decyduje, gdzie i przez jaki czas palić się ma zielone światło.

Niestety, wprowadzenie systemu na skrzyżowaniu Pilczyckiej z Milenijną wprowadziło spore zamieszanie. - Od pewnego czasu, zwłaszcza w godzinach 6.30 - 9.00, aby skręcić z ul. Pilczyckiej w Milenijną (w kierunku mostu) trzeba odczekać nawet 6 cykli świetlnych. W czasie jednego cyklu przejeżdżają tylko 2-3 samochody. W tym czasie ruch we wszystkich kierunkach na wprost odbywa się płynnie, tylko na pasie w lewo powstają korki blokując także samochody jadące prosto - mówi Stanisław Fiedziuk.

Mężczyzna przyznaje, że wielu kierowców, żeby nie stać w korku, jedzie prosto, by na wysokości ul. Wejherowskiej zawrócić, a następnie skręcić w prawo w kierunku mostu Milenijnego. - To nie jest normalne - oburza się kierowca. I dodaje, że wystarczy wydłużyć światło zielone do skrętu w lewo o 2 - 3 sekundy i ruch w tym miejscu odbywałby się sprawniej.

- Potwierdzam, że chwilowe utrudnienia dla "lewoskrętu" z ul. Pilczyckiej w Milenijną mogą mieć związek z wprowadzaniem programów systemowych na tym skrzyżowaniu - mówi Błażej Trzcinowicz, odpowiedzialny z ramienia miasta za system ITS. Dodaje jednak, że gdy krótsze światło okaże się złym rozwiązaniem dla ruchu ulicznego we Wrocławiu, system lub człowiek nim sterujący, będzie mógł to skorygować.

Jednym z głównych założeń systemu ITS jest uprzywilejowanie tramwajów Plus. Gdy podjeżdża do krzyżówki, zapala mu się zielone światło, a inne cykle są mu podporządkowane.

- Tego typu sytuacje, jak na skrzyżowaniu ul. Pilczyckiej i Milenijnej mogą się zdarzać, ale są na bieżąco obserwowane i korygowane. Na decyzje systemu komputerowego cały czas ma wpływ człowiek. Po uruchomieniu skrzyżowania w trybie pracy systemu centralnego, ruch jest obserwowany i wprowadzane są korekty, aż programy osiągną optymalny stan sterowania - tłumaczy Trzcinowicz.

Na żadnym z wrocławskich skrzyżowań nie podpisano jeszcze protokołu odbioru systemu, ale w praktyce działanie ITS-u można zauważyć, oprócz ul. Pilczyckiej, także całej ul. Legnickiej, a także na skrzyżowaniu ul. Borowskiej z Glinianą. Kolejne skrzyżowania są podłączane do systemu, a sam program "uczy się", czyli dobiera rozwiązania tak, by ruch odbywał się jak najpłynniej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska