Wrocław: Na lotnisko pociągiem? Poseł dopytuje ministra o budowę torów kolejowych

Magdalena Kozioł
Janusz Wójtowicz
Kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe planują budowę odcinka torów łączących Wrocław z Portem lotniczym we Wrocławiu? Poseł PO Marek Łapiński zapytał o to właśnie ministra transportu.

Łapiński przypomina ministrowi, że PKP zainwestowała na przykład w tory łączące lotnisko Goleniów ze Szczecinem. Wrocław ma więc szansę na szybszy dojazd do portu niż autobusem linii 406? Dokumentacja takiego połączenia kolejowego została już wstępnie przygotowana. W nowym porcie wybudowano nawet specjalny tunel, gdzie zatrzymywać miał się pociąg.

– Ewentualna kontynuacja tej inwestycji, a następnie wdrożenie do realizacji, leży w gestii marszałka – wskazuje wiceminister transportu Andrzej Massel.

Już wiadomo, że marszałek tematu nie podejmie. Samorząd województwa zlecił specjalną analizę, która pokazała, że pociąg na lotnisko nie będzie cieszył się zainteresowaniem pasażerów. To po pierwsze. Po drugie – samorząd województwa obsługuje połączenia kolejowe na terenie Dolnego Śląska. We Wrocławiu – robi to prezydent. – To temat dla prezydenta Wrocławia, który powinien wybudować tam szybki tramwaj – mówi wicemarszałek Jerzy Łużniak, odpowiedzialny w województwie za kolej.

Ale w planach wrocławskiego magistratu nie ma połączenie kolejowego na lotnisko. W kierunku Nowego Dworu przez ul. Strzegomską lub Robotniczą może nie pojechać nawet tramwaj. Miasto raczej postawi na wydzielone buspasy dla autobusów.

Koleją do lotniska mieliśmy jeździć na Euro 2012. Tory miała położyć spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która starała się o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej. I choć miała je otrzymać, to zrezygnowała. PLK tłumaczyła, że nie ma pieniędzy na tzw. wkład własny, by się do tej inwestycji dołożyć. Jej koszt kolejarze oszacowali na 140 mln zł.

Za te pieniądze miało powstać ok. 4 km torów z Żernik do nowego terminalu. Powstał też pomysł tańszy z wykorzystaniem bocznicy na byłym lotnisku wojskowym.

Wideo

Komentarze 45

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tony

4 km za 140 000 000 zł ??????!!!!!! 35 mln za 1 km????? Taniej będzie autostradę i hektary pod parkingi! A znając nasze realia koszt przekroczy 1 MILIARD złotych no bo wiadomo 10% za pośrednictwo.... To dowód na to, że na "kolei" są jeszcze myślący inaczej cwaniaki. Kolejny sposób na obłowienie się - po stadionach i najdroższych w Europie autostradach.

M
Mieszkaniec.

Jeśli do transportu pasażerskiego publicznego będziemy podchodzić ekonomicznie - to należy zlikwidować PKP, niemal wszystkie MPK w Polsce. Jeśli za cel postawimy "zarabianie" - to faktycznie nie ma to sensu.

Ale!

Jeśli patrzymy w ten sposób, że chcemy odciążyć miasto, skierować część ruchu samochodowego oraz autobusowego na obrzeża, po to by w miescie było kilka procent mniej samochodów - to jest to właściwa i konieczna droga. Przecież część samochodów przyjeżdża na PKS/PKP tylko po to, by odstawić kogoś na pociąg/autobus. A tak straty będą mniejsze - mniejszy ruch w mieście, mniejszy koszt transportu, mniejsze straty czasu. Jest to nieprzeliczalne na wartość pieniądza, dlatego że jest to wartość społeczna.

Dodatkowo po wybudowaniu tam dworca autobusowego w BEZPOŚREDNIM sąsiedztwie lotniska - automatycznie sprawi, że część działek będzie miała większą atrakcyjność. To naprawdę przyniesie zysk.

Nie mówiąc już o tym, że będzie można zrobić coś atrakcyjnego z obecnym terenem PKS i pl. Dawida.

D
Dolnoślązak

Stacja "Wrocław Lotnisko" powinna być stacją przelotową pomiędzy stacjami "Wrocław Leśnica" i "Wrocław Żerniki". Wówczas duża część Dolnego Śląska miałaby bezpośredni dojazd na lotnisko. Oczywiście pozostaje jeszcze temat czy wszystkie kategorie pociągów miałyby przez lotnisko przejeżdżać? IC i IR napewno.

w
wroclove

Wybudować po to, żeby jeździły puste wagony? Tańszy byłby autobus z jednym przystankeim, coś na kształt Wizzair busów, z klimą, TV, itp. Sens widzę, gdy wybuduje się wokół lotniska osiedla, ale to jeszcze potrwa, bo w centrum trudno sprzedać, a co dopiero na "wiosce".

M
Mieszkaniec.

Kolej na lotnisko to dobry pomysł, ale tylko w przypadku mądrego zaplanowania!

Oprócz lotniska zaplanowałbym tam dworzec autobusowy połączeń dalekobieżnych (zagraniczne, międzywojewódzkie), dzięki czemu pociąg miałby rację bytu. I uważam, że jest to inwestycja konieczna, powinna już być w trakcie realizacji.

Zysk z takiego rozwiązania byłby oczywisty - krótsze podróże dla pasażerów przejeżdżających przez Wrocław, możliwość szybkiego dotarcia z Wrocławia Głównego ma Lotnisko, zintegrowanie i skomunikowanie trzech środków transportu: kolei, samolotów, autobusów.

Oczywiście za tym musiałaby pójść rozbudowa estakady wrocławskiej do 4-5 torów, a to nie wiem czy jest wykonalne technicznie.

W
Wrocławianin

Bo nie mają tu szansy na objęcie żadnej synekury...
Przed rozbudową lotniska marszałek zobowiązała się do wybudowania linii kolejowej. Niestety wierzyć mu można jak każdemu politykowi z PO.

0skar

Dobry pomysł.

O
Oskar

Kolej do lotniska to poroniony pomysł, tani szpan, bufonada i pole do nadużyć. Krótko mówiąc- zmarnowane pieniądze. Przy tak skromnym ruchu pasażerów na lotnisku- 2 miliony rocznie- kolej jest niepotrzebna. Dla przykładu- lotnisko w Dublinie z dwudziestoma kilkoma milionami pasażerów doskonale obywa się bez kolei. Wygodny transport do centrum miasta zapewniają autobusy. Warto przyjrzeć się też Warszawie gdzie nowa linia kolejowa do Okęcia ( 10 milionów pasażerów rocznie) okazała się kompletną porażką. Pomysłodawca kolei do wrocławskiego lotniska powinien zostać przykładnie ukarany za marnowanie publicznych pieniędzy.

c
cyr

Może zamiast pociągu, który by dojeżdżał do głównego to może lepiej zrobić odnogę linii tramwajowej od Kosmonautów.

I puścić tam przedłużoną linię 33. Mogłaby kończyć w tym tunelu skoro już jest, nie potrzebuje pętli bo obsługują ją SUPER HIPER nowoczesne skody. W ten sposób powstałaby linia przydatna dla mieszkańców Wrocławia, która obsługiwałaby ważniejsze punkty Wrocławia: Lotnisko - Nowy Szpital na Kosmonatów - Stadion - os. Kosmonautów - Popowice - Wrocław Mikołajów (dla przyjezdnych możliwość przesiadki z PKP) - JPII -CENTRUM - Pl. Grunwadzki.

1. W ten sposób spora część mieszkańców uzyskałaby bezpośrednie połączenie z lotniskiem
2. tramwaj na terenach gdzie zapewne w przyszłości powstaną nowe osiedla
3. połączenie lepsze dla turystów bezpośrednie z centrum

w przeciwieństwie do pociągu - nie ma ryzyka, że będzie pusty.

e
emeryt

PKP wyłoży się finansowo na kontrakcie na Pendolino, które nie jest i nie będzie w Polsce pendolinem.

G
Goździkowa z Kozanowa

Za trzydzieści parę lat jak dobrze pójdzie...Prędzej się doczekamy bajpasów.Najlepiej nic nie robić, wtedy nie ma kosztów.

s
student

Ma Pan racje, oczywiscie... tylko jakim kosztem? Jakby zrobic 406 buspas przez strzegomska to i zlikwidowac pare przystankow po drodze (czyli poniekad zrobic typowo trase dworzec-lotnisko) to by jezdzil w 15-20 minut. Dodatkowo majac na uwadze fakt, ze strzegomska pojdzie niedlugo do remontu i jest szansa na te buspasy to nie widze powodu wykladac kolejnych 140mln na same tory + wiele wiecej na sklad/y i caly koszt utrzymania pociagu czy panskiego szynobusa. A ja osobiscie wolalbym jechac nawet te 10 minut dluzej i miec odjazdy co 15-20 minut niz raz na godzine a nawet rzadziej.
Nie bede sie nawet wypowiadal nt. pociagow relacji Jelenia Gora-Lotnisko Strachowice... bo Tolkien pisal w ksiazkach bardziej prawdopodobne rzeczy.
Oczywiscie, ze Wroclaw moze miec pociag... tylko po co? :) Porownywaly przyklad: przeciez Wroclaw moze miec kolejke linowa. Prosze bardzo... ma! Tylko po co? :)

S
Specjalna analiza

Podobnie jak obiecany pociąg przez Sobótkę do Świdnicy i dalej do Jedliny Zdroju,podobnie jak remont drugiego toru do Głogowa itd.Ale zainteresowaniem cieszy się wypłata w urzędzie do końca kadencji.

h
havranek

W końcu sam na co dzień z MPK korzystam. Wyśmiałem dwie sprawy. Urzędnicze odbijanie piłeczki, kto ma co załatwić. I druga sprawa to bzdurne moim zdaniem przeświadczenie, że pociąg na lotnisko nie cieszyłby się zainteresowaniem. Bo niby skąd ta pewność. Powołują się na badania, ale czy ktoś te badania widział? Moim zdaniem takich badań w ogóle nie było. Wrocławskie lotnisko obsługuje ok. 2 mln pasażerów. To 2 mln potencjalnych klientów. Ja już nie mówię o lotniskach w zachodniej Europie, bo tam każde liczące się lotnisko ma połączenie kolejowe. Znakomity przykład z naszego podwórka to Kraków. Jakoś tam pasażerów nie brakuje. Połączenie kolejowe to też szansa na rozwój samego lotniska i pozyskanie nowych pasażerów, którzy dziś wolą korzystać z innych lotnisk. Ponieważ 49,15% akcji lotniska należy do miasta, a 31,11% do województwa to chyba również w ich interesie jest jego rozwój i wzrost wpływów z opłat lotniskowych.

d
dolnoslazak

Pociag do dworca z lotniska dojedzie w ciagu 15 minut.406 jedzie wg rozkladu 30, w rzeczywistosci dluzej.Np.szynobusy maja od ok. 50-150 miejsc a nie 500.Pociagi moga jezdzic tez z Legnicy,Jeleniej Gory/Walbrzycha.Szczecin,Gdansk,Lublin itd. moze miec, a Wroclaw nie moze?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3