Wrocław: Na lotnisko pociągiem? Poseł dopytuje ministra o...

    Wrocław: Na lotnisko pociągiem? Poseł dopytuje ministra o budowę torów kolejowych

    Magdalena Kozioł

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Wrocław: Na lotnisko pociągiem? Poseł dopytuje ministra o budowę torów kolejowych

    ©Janusz Wójtowicz

    Kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe planują budowę odcinka torów łączących Wrocław z Portem lotniczym we Wrocławiu? Poseł PO Marek Łapiński zapytał o to właśnie ministra transportu.
    Wrocław: Na lotnisko pociągiem? Poseł dopytuje ministra o budowę torów kolejowych

    ©Janusz Wójtowicz

    Łapiński przypomina ministrowi, że PKP zainwestowała na przykład w tory łączące lotnisko Goleniów ze Szczecinem. Wrocław ma więc szansę na szybszy dojazd do portu niż autobusem linii 406? Dokumentacja takiego połączenia kolejowego została już wstępnie przygotowana. W nowym porcie wybudowano nawet specjalny tunel, gdzie zatrzymywać miał się pociąg.

    – Ewentualna kontynuacja tej inwestycji, a następnie wdrożenie do realizacji, leży w gestii marszałka – wskazuje wiceminister transportu Andrzej Massel.

    Już wiadomo, że marszałek tematu nie podejmie. Samorząd województwa zlecił specjalną analizę, która pokazała, że pociąg na lotnisko nie będzie cieszył się zainteresowaniem pasażerów. To po pierwsze. Po drugie – samorząd województwa obsługuje połączenia kolejowe na terenie Dolnego Śląska. We Wrocławiu – robi to prezydent. – To temat dla prezydenta Wrocławia, który powinien wybudować tam szybki tramwaj – mówi wicemarszałek Jerzy Łużniak, odpowiedzialny w województwie za kolej.

    Ale w planach wrocławskiego magistratu nie ma połączenie kolejowego na lotnisko. W kierunku Nowego Dworu przez ul. Strzegomską lub Robotniczą może nie pojechać nawet tramwaj. Miasto raczej postawi na wydzielone buspasy dla autobusów.

    Koleją do lotniska mieliśmy jeździć na Euro 2012. Tory miała położyć spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która starała się o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej. I choć miała je otrzymać, to zrezygnowała. PLK tłumaczyła, że nie ma pieniędzy na tzw. wkład własny, by się do tej inwestycji dołożyć. Jej koszt kolejarze oszacowali na 140 mln zł.

    Za te pieniądze miało powstać ok. 4 km torów z Żernik do nowego terminalu. Powstał też pomysł tańszy z wykorzystaniem bocznicy na byłym lotnisku wojskowym.

    Czytaj treści premium w Gazecie Wrocławskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (44)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    świetny inaczej pomysł...

    Tony (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    4 km za 140 000 000 zł ??????!!!!!! 35 mln za 1 km????? Taniej będzie autostradę i hektary pod parkingi! A znając nasze realia koszt przekroczy 1 MILIARD złotych no bo wiadomo 10% za...rozwiń całość

    4 km za 140 000 000 zł ??????!!!!!! 35 mln za 1 km????? Taniej będzie autostradę i hektary pod parkingi! A znając nasze realia koszt przekroczy 1 MILIARD złotych no bo wiadomo 10% za pośrednictwo.... To dowód na to, że na "kolei" są jeszcze myślący inaczej cwaniaki. Kolejny sposób na obłowienie się - po stadionach i najdroższych w Europie autostradach. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Stacja "Wrocław Lotnisko" powinna być stacją przelotową.

    Dolnoślązak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 4

    Stacja "Wrocław Lotnisko" powinna być stacją przelotową pomiędzy stacjami "Wrocław Leśnica" i "Wrocław Żerniki". Wówczas duża część Dolnego Śląska miałaby bezpośredni dojazd na lotnisko. Oczywiście...rozwiń całość

    Stacja "Wrocław Lotnisko" powinna być stacją przelotową pomiędzy stacjami "Wrocław Leśnica" i "Wrocław Żerniki". Wówczas duża część Dolnego Śląska miałaby bezpośredni dojazd na lotnisko. Oczywiście pozostaje jeszcze temat czy wszystkie kategorie pociągów miałyby przez lotnisko przejeżdżać? IC i IR napewno. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kolej na lotnisko to dobry pomysł

    Mieszkaniec. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

    Kolej na lotnisko to dobry pomysł, ale tylko w przypadku mądrego zaplanowania!

    Oprócz lotniska zaplanowałbym tam dworzec autobusowy połączeń dalekobieżnych (zagraniczne, międzywojewódzkie), dzięki...rozwiń całość

    Kolej na lotnisko to dobry pomysł, ale tylko w przypadku mądrego zaplanowania!

    Oprócz lotniska zaplanowałbym tam dworzec autobusowy połączeń dalekobieżnych (zagraniczne, międzywojewódzkie), dzięki czemu pociąg miałby rację bytu. I uważam, że jest to inwestycja konieczna, powinna już być w trakcie realizacji.

    Zysk z takiego rozwiązania byłby oczywisty - krótsze podróże dla pasażerów przejeżdżających przez Wrocław, możliwość szybkiego dotarcia z Wrocławia Głównego ma Lotnisko, zintegrowanie i skomunikowanie trzech środków transportu: kolei, samolotów, autobusów.

    Oczywiście za tym musiałaby pójść rozbudowa estakady wrocławskiej do 4-5 torów, a to nie wiem czy jest wykonalne technicznie.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tylko zapytam o sens ekonomiczny takiego połączenia.

    wroclove (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 7

    Wybudować po to, żeby jeździły puste wagony? Tańszy byłby autobus z jednym przystankeim, coś na kształt Wizzair busów, z klimą, TV, itp. Sens widzę, gdy wybuduje się wokół lotniska osiedla, ale to...rozwiń całość

    Wybudować po to, żeby jeździły puste wagony? Tańszy byłby autobus z jednym przystankeim, coś na kształt Wizzair busów, z klimą, TV, itp. Sens widzę, gdy wybuduje się wokół lotniska osiedla, ale to jeszcze potrwa, bo w centrum trudno sprzedać, a co dopiero na "wiosce".zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I właśnie dlatego transport publiczny u nas leży i kwiczy

    Mieszkaniec. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 3

    Jeśli do transportu pasażerskiego publicznego będziemy podchodzić ekonomicznie - to należy zlikwidować PKP, niemal wszystkie MPK w Polsce. Jeśli za cel postawimy "zarabianie" - to faktycznie nie ma...rozwiń całość

    Jeśli do transportu pasażerskiego publicznego będziemy podchodzić ekonomicznie - to należy zlikwidować PKP, niemal wszystkie MPK w Polsce. Jeśli za cel postawimy "zarabianie" - to faktycznie nie ma to sensu.

    Ale!

    Jeśli patrzymy w ten sposób, że chcemy odciążyć miasto, skierować część ruchu samochodowego oraz autobusowego na obrzeża, po to by w miescie było kilka procent mniej samochodów - to jest to właściwa i konieczna droga. Przecież część samochodów przyjeżdża na PKS/PKP tylko po to, by odstawić kogoś na pociąg/autobus. A tak straty będą mniejsze - mniejszy ruch w mieście, mniejszy koszt transportu, mniejsze straty czasu. Jest to nieprzeliczalne na wartość pieniądza, dlatego że jest to wartość społeczna.

    Dodatkowo po wybudowaniu tam dworca autobusowego w BEZPOŚREDNIM sąsiedztwie lotniska - automatycznie sprawi, że część działek będzie miała większą atrakcyjność. To naprawdę przyniesie zysk.

    Nie mówiąc już o tym, że będzie można zrobić coś atrakcyjnego z obecnym terenem PKS i pl. Dawida. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Według PO Wrocław nie leży na Dolnym Śląsku

    Wrocławianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 5

    Bo nie mają tu szansy na objęcie żadnej synekury...
    Przed rozbudową lotniska marszałek zobowiązała się do wybudowania linii kolejowej. Niestety wierzyć mu można jak każdemu politykowi z PO.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kolej

    Oskar (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 18

    Kolej do lotniska to poroniony pomysł, tani szpan, bufonada i pole do nadużyć. Krótko mówiąc- zmarnowane pieniądze. Przy tak skromnym ruchu pasażerów na lotnisku- 2 miliony rocznie- kolej jest...rozwiń całość

    Kolej do lotniska to poroniony pomysł, tani szpan, bufonada i pole do nadużyć. Krótko mówiąc- zmarnowane pieniądze. Przy tak skromnym ruchu pasażerów na lotnisku- 2 miliony rocznie- kolej jest niepotrzebna. Dla przykładu- lotnisko w Dublinie z dwudziestoma kilkoma milionami pasażerów doskonale obywa się bez kolei. Wygodny transport do centrum miasta zapewniają autobusy. Warto przyjrzeć się też Warszawie gdzie nowa linia kolejowa do Okęcia ( 10 milionów pasażerów rocznie) okazała się kompletną porażką. Pomysłodawca kolei do wrocławskiego lotniska powinien zostać przykładnie ukarany za marnowanie publicznych pieniędzy.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zamiast pociągu - tramwaj

    cyr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 8

    Może zamiast pociągu, który by dojeżdżał do głównego to może lepiej zrobić odnogę linii tramwajowej od Kosmonautów.

    I puścić tam przedłużoną linię 33. Mogłaby kończyć w tym tunelu skoro już jest,...rozwiń całość

    Może zamiast pociągu, który by dojeżdżał do głównego to może lepiej zrobić odnogę linii tramwajowej od Kosmonautów.

    I puścić tam przedłużoną linię 33. Mogłaby kończyć w tym tunelu skoro już jest, nie potrzebuje pętli bo obsługują ją SUPER HIPER nowoczesne skody. W ten sposób powstałaby linia przydatna dla mieszkańców Wrocławia, która obsługiwałaby ważniejsze punkty Wrocławia: Lotnisko - Nowy Szpital na Kosmonatów - Stadion - os. Kosmonautów - Popowice - Wrocław Mikołajów (dla przyjezdnych możliwość przesiadki z PKP) - JPII -CENTRUM - Pl. Grunwadzki.

    1. W ten sposób spora część mieszkańców uzyskałaby bezpośrednie połączenie z lotniskiem
    2. tramwaj na terenach gdzie zapewne w przyszłości powstaną nowe osiedla
    3. połączenie lepsze dla turystów bezpośrednie z centrum

    w przeciwieństwie do pociągu - nie ma ryzyka, że będzie pusty.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    lotnisko

    0skar (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 11

    Dobry pomysł.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    a pendolino na trasie Roma-Neapoli osiąga 300 km/h, co widzą pasażerowie na monitorach

    emeryt (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 6

    PKP wyłoży się finansowo na kontrakcie na Pendolino, które nie jest i nie będzie w Polsce pendolinem.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "Nie będzie się cieszył zainteresowaniem"

    Specjalna analiza (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 10

    Podobnie jak obiecany pociąg przez Sobótkę do Świdnicy i dalej do Jedliny Zdroju,podobnie jak remont drugiego toru do Głogowa itd.Ale zainteresowaniem cieszy się wypłata w urzędzie do końca kadencji.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    406

    lotnik kryj się (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 11

    Pociąg jest zupełnie nie potrzebny na lotnisko ,poztym tunel jest zalany i zagrzybiony.
    406 powinny jeździć 24 godz. na dobę tak aby na pierwsze samoloty można nim było dojechać.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Poczekamy na wybory

    Antek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 4

    A niespelnione obietnice PO pamietamy.Po wyborach moze sie okazac ze budowa jest mozliwa.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecane

    Wideo