Wrocław: Na Legnicką wróciły stare tramwaje. Dlaczego?

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Protram 105NWr
Protram 105NWr Fot. Wikipedia
Tramwaje Protram 105Wr, wyprodukowane czterdzieści lat temu, a zmodernizowane przed kilkunastu laty, znów regularnie kursują na zachodzie Wrocławia. Pasażerowie dziwią się, dlaczego najstarsze tramwaje tak licznie wyjechały na torowiska. Dlaczego tak się stało? Sprawdził reporter Marcin Kruk.

Więcej „starych” tramwajów jeździ przede wszystkim ulicą Legnicką. Jak zauważyli w ostatnich tygodniach pasażerowie wsiadający na Szczepinie, Popowicach czy Gądowie, coraz częściej jeżdżą tamtędy wysłużone wagony.

Bartosz Naskręski z wrocławskiego MPK przyznaje, że tych najstarszych pojazdów na Legnickiej i Lotniczej jest więcej: - Od 16 października linia 23 została wydłużona do Pilczyc, co sprawiło, że trasą tą zaczęło poruszać się więcej tramwajów. Jako że linia ta obsługiwana jest głównie przez nasze najstarsze wagony 105, częstotliwość przejeżdżania tych tramwajów przez ul. Legnicką została zwiększona. Nowsze wagony nie są wycofywane, a na ich miejsce nie są wprowadzane starsze – mówi Naskręski.

Najstarsze wagony to tramwaje 105Na produkowane w Chorzowie w latach 1975 – 1991 przez zakłady Konstal. W latach 2005 – 2010 wrocławski Protram zmodernizował 110 tych pojazdów dla miejskiego przewoźnika, ale podobne renowacje przechodziły także wagony jeżdżące w innych miastach. Konstale po modernizacji zyskały m.in. zaokrąglone przody i tyły oraz prostokątne światła. Najstarsze konstale 105, liczące nawet 40 lat, trafiły do sprzedaży w 2017 r. Obecnie Wrocław jest jedynym miastem, w którym jeżdżą jeszcze protramy 105.

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 122

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomi
12 stycznia, 22:49, Gość:

Zapraszam do Porto i Lizbony. Tramwaje mają po 70 lat i to nie tylko zabytkowe linie. Obowiązkowo korba jako zadajnik jazdy. Pod miastami jest za to nowoczesne metro, najprawdopodobniej za zaoszczędzone pieniądze nie wywalone na kolejne nowe tramwaje, które nie mają mają już tego stylu i niezawodności.

Obawiam się że jesteś w błędzie. Te tramwaje, o których wspominasz są bardziej nowoczesne niż jakiekolwiek we Wrocku. W spomnianych przez Ciebie tramwajach po prostu remont przeprowadzono w stylu retro. Szkoda, że u nas nie modernizuje się tak taboru, gdzie dyskretnie można podpiąć i klimatyzację do starego wozu, ale do tego trzeba użyć rozumu i wyobraźni.

W
WRO9

wrocławianie lubią stary tabor bo lepiej grzeje zimą i łatwo je przewietrzyć latem pozatym można tam wejśc z rowerem jezeli nie ma tłoku. to nie prawda że są wysłużone bardziej wysłużeni są politycy lewicy i prawicy w tym kochanym kraju i krajowe prawa np o sanepidzie są nieżyciowe a bezrobocie wciąż rośnie czyscic zostaje te tramwaje srodkami czystosci chyba ze mpk nie ma ich na wyposazeniu jak nowych torów czy motorniczych z naboru w mpk WROCŁAW.

L
Lena

Cześć! Nazywam się Lena, mam 27 lat. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - http://loveto.one/lena92

G
Gość

Ważne że palmy będą, trochę cienia dla motorniczch...

M
MKU

A czemu Legnicka ma być wyróżniona względem reszty miasta? Linia 6 nie pamiętam kiedy jechało coś innego niż Konstal/Protram. Oczywiście ogrzewanie wyłączone w styczniu..

G
Gggggg
1 stycznia, 19:59, Gość:

Bilety za przejazd powinny obowiązywać tylko w w wozach tramwajowych ze 100 procentową niską podłogą. Pozostałe graty powinny jeździć jako eksponaty ruchomego Muzeum Techniki i przejazd nimi powinien być za darmo.

A gdzie masz muzeum za darmo

?

Eksponaty można zwiedzać ale bilet razy dwa, wtedy skończysz marudzic

G
Gość

Zapraszam do Porto i Lizbony. Tramwaje mają po 70 lat i to nie tylko zabytkowe linie. Obowiązkowo korba jako zadajnik jazdy. Pod miastami jest za to nowoczesne metro, najprawdopodobniej za zaoszczędzone pieniądze nie wywalone na kolejne nowe tramwaje, które nie mają mają już tego stylu i niezawodności.

G
Gość

No i co z tego. Dobrze, że jeżdżą. Czy Legnicka jest tak elegancką ulicą że stary tramwaj to wstyd?

F
Fdsa
10 stycznia, 08:02, Gość:

co za cudowna wiadomość dla matek z wózkami, osób z niepełnosprawnością, gratuluję ....wstyd..

Stare biorą mniej prądu, będzie mniej awarii a dzieci jak Grejta nie będą matką z wózkami wypominać wygodnoctwa za te dodatkowe kilowaty jakie zurzywają niskopodłogowe tramwaje sportowe.

Krótko mówiąc miasto dba, żeby nie marnować dzieciństwa dzieciom.

G
Gość
1 stycznia, 17:28, Gość:

Niech zgadne dlaczego. Bo bieda w kasie ratusza??

Też tak myślę. I zabierają drogi kierowcom przekształcając je w buspasy aby tak irytować kierowców i zmusić ich do przesiadki z auta do mpk. Takich korków nie było od lat we Wrocławiu....

G
Gość

co za cudowna wiadomość dla matek z wózkami, osób z niepełnosprawnością, gratuluję ....wstyd..

G
Gość
30 grudnia 2019, 18:19, Gość:

Bo Sutryk ma gdzieś nie tylko kierowców, ale tez pasazerow MPK. Ważne, aby były ścieżki rowerowe, marsze dla ped.łów i napchane kieszenie wysokich urzędników miejskich.

Wina Tuska wg TVPIS, a według Gazety Robotniczej wina Sutryka, że mamy takie nieogarnięte społeczeństwo przyspawane dupskie.m do fotela samochodu.

A
Anka

Niech mi ktoś wyjaśni dlaczego w tramwajach jest tak cholernie zimno?? W autobusach przyjemnie nos nie zamarza a w tramwajach nie da się przejechać więcej niż 4 przystanki bez zlodowacenia. Może wskazówką jest to że w tramwaju motorniczy zamknięty jak w terrarium i nie marznie a kierowcy autobusów jednak nie mają szczelnie zamkniętego boksu?

G
GULBINOVITZ

DUDI...pamientasz wtedy rano…jak mi wiozues tego chuopczyka...tak jak chciauuem...byuues POdniecony....zakohany w BAUMANIE...POtratowaues tramwaj...przejechaues motorniczego...POpsues tory...uciekues do Berlina...nieduugo siem spotkamy.

G
Gość
31 grudnia 2019, 17:01, Wonderdummy:

Prawda jest zapewne taka, że stare składy lepiej radzą sobie na zużytych torowiskach (mniej wykolejeń) oraz potrzebują mniej prądu przy rozruchu. Trasa na Legnickiej jest obciążona ponad miarę, po prostu. Nawet nie ma możliwości gruntownej naprawy, np. przy pl. Strzegomskim. Zostaje tylko nieustanne kitowanie, podpieranie się starymi składami i cierpliwość, do czasu ukończenia trasy przez Popowice.

Zmodernizowane 105N wciąż jeżdżą w innych miastach, np. w Poznaniu, Krakowie czy Warszawie. Pan Redaktor raczy wypisywać bzdury.

2 stycznia, 13:30, Jakub:

Elektryczna bzdura totalna, nie ma takiej możliwości aby przy rozruchu pojazdy wyposażone w obcowzbudny silnik prądu stałego zużywały mniej prądu niż nowe pojazdy z silnikami indukcyjnymi wyposażonymi w falowniki z tzw. Soft Start. Proszę nie wypisywać bzdur tak jak pan redaktor na temat użytkowania 105 w innych miastach.

Albo falowniki, albo softstart. Jeśli porównywać softstart z falownikiem przy rozruchu, to w przypadku softstartu nie możemy osiągnąć tak dużego momentu jak w przypadku falownika. Przekłada się to wprost na to, że dzięki falownikowi, silnik możemy wystartować pod dużym obciążeniem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3