Wrocław: Na fotoradarach zarobili pół miliona w dwa miesiące. Czy stoją w dobrych miejscach?

Bartosz Józefiak, Przemysław Wronecki
1700 mandatów na drogach Dolnego Śląska wystawiła Inspekcja Transportu Drogowego dzięki mobilnym fotoradarom zamontowanym w samochodach. Choć jeżdżą one dopiero niecałe dwa miesiące, kierowcy zapłacili już 480 tysięcy złotych, czyli średnio ok. 280 złotych za jeden mandat. To nie jedyne zagrożenie dla szoferów łamiących przepisy ruchu drogowego. W całym Wrocławiu straż miejska ma wytypowanych aż 38 ulica, na których codziennie mogą stać fotoradary (poniżej pełna lista ulic).

Po drogach Dolnego Śląska poruszają się trzy pojazdy należące do Inspekcji Transportu Drogowego, które mają zamontowane fotoradary: granatowy ford mondeo o numerach WE574CW, srebrny ford focus WE583CW i żółty peugeot partner WE203EC.

Samochody łatwo można rozpoznać. Z przodu, na wysokości wlotu powietrza do chłodnicy, mają zamontowany duży, czarny, spłaszczony stożek. To głowica radaru. A w zderzaku zainstalowano dwie lampy błyskowe. W kabinie, na środku deski rozdzielczej, zamontowany jest aparat, który robi fotografie. W bagażniku znajduje się całe serce systemu. Komputer, który analizuje pomiary i decyduje, czy kierowca przekroczył określoną prędkość i co za tym idzie, czy trzeba zrobić zdjęcie. Inspektorzy nie zatrzymują kierowców - zdjęcie wraz z mandatem wysyłane jest pocztą.

Samochody ITD nie są jedynymi urządzeniami, na które powinni uważać kierowcy na Dolnym Śląsku. Do końca marca na drogach województwa staną 4 nowe stacjonarne fotoradary: w Marcinowicach (pow. świdnicki), Drołtowicach (pow. oleśnicki), Wiszni Małej (pow. trzebnicki) oraz Marcinkowicach (pow. oławski). Dołączą one do 14 urządzeń, które od wakacji Inspekcja montuje na drogach regionu.

Pozostają przenośne fotoradary straży miejskiej, codziennie uruchamiane na innych ulicach z listy 38 lokalizacji. Oto one:
1. ul. Buforowa
2. ul. Długa
3. ul. Dmowskiego
4. ul. Dolnobrzeska
5. ul. Główna
6. ul. Jarnołtowska
7. ul. Jedności Narodowej
8. ul. Jeleniogórska
9. ul. Jerzmanowska
10. ul. Kamienna
11. ul. Kamieńskiego
12. ul. Kiełczowska
13. ul. Kochanowskiego
14. ul. Kominiarska
15. ul. Kosmonautów
16. ul. Kośnego
17. ul. Kowalska
18. ul. Królewiecka
19. ul. Małopolska
20. ul. Marszowicka
21. ul. Nowowiejska
22. ul. Okulickiego
23. ul. Osobowicka
24. ul. Pawłowicka
25. ul. Pełczyńska
26. ul. Pilczycka
27. ul. Podwale
28. ul. Popowicka
29. ul. Redycka
30 ul. Sienkiewicza
31. ul. Stabłowicka
32. ul. Starogroblowa
33. ul. Ślężna
34. ul. Średzka
35. ul. Wilkszyńska
36. ul. Wińska
37. ul. Wyścigowa
38. ul. Żernicka

Listę miejsc, gdzie straż miejska ustawia fotoradary, ustala komisja bezpieczeństwa ruchu drogowego. Należą do niej przedstawiciele policji, straży miejskiej oraz urzędnicy, m.in. z wydziału inżynierii miejskiej.

- Pod uwagę brane jest kilka czynników - liczba zdarzeń na danej ulicy, sugestie mieszkańców oraz to, czy na danej ulicy da się rozwinąć dużą prędkość - tłumaczy Grzegorz Muchoborski ze straży miejskiej.

Rzecznik dodaje, że nie wszystkie ulice, po których pędzą kierowcy brane są pod uwagę. - Nikt nie będzie ustawiał fotoradarów na estakadzie. Ale już ulica Wyścigowa, gdzie również kierowcy jeżdżą szybko, a od której odchodzi wiele mniejszych, wąskich ulic i ryzyko kolizji jest duże - to zupełnie inna historia - tłumaczy Grzegorz Muchoborski.

Oczywiście część kierowców jest zdania, że wiele z tych lokalizacji zaproponowano bez głębszej analizy i radary są tam ustawiane zupełnie bez sensu. A co Wy sądzicie o tych lokalizacjach? Zapraszamy do komentowania pod tekstem.

Wideo

Komentarze 79

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
papryk

Jak byś miał jechać tzw. drogą międzynarodową nr 8 z Kudowy do Białego -550km ze średnią 45km/h to by ci życia nie starczyło w tym tramwaju. A ja tak jeżdżę już 800.000km. W ramach eksperymentu mogę przewieź kogoś odpowiedzialnego za ten bałagan! Dla porównania w Europie wykręcam średnią 115km/h!!!

t
tom

A tak swoją drogą , Ford Focus to jest łatwopalne auto ??? Bo Kangoo to się nawet od racy zapali.

k
kierowca

jesteś tępy jak poniemiecki nóż!!!!! widać że żaden z ciebie kierowca, jak ci będą kazać za bilet tramwajowy zapłacić 10zł to też będziesz klaskał uszami

P
P

Sytuacja z Fotoradarami, pokazuje słabośc i poziom Rządu. Szukają pieniędzy wszędzie na każdym kroku, nie znam innego Państwa w Europie, które ma do dyspozycji 3 organy ( Policja, ITD, Straż miejska) po to, aby gnębić i wyciągać pieniądze z kierowców, pod pozorem poprawy bezpieczeństwa. Wstyd w jakim kraju żyjemy.

J
JAK

" zastrajkujemy i będziemy jeździć zgodnie z przepisami" . Człowieku czy Ty przeczytałeś to co napisałeś? Ty się podpisujesz pod tym, że zawsze jeździsz łamiąc przepisy i cieszysz się z tego, że jeszcze Cię nie złapali. Proponuję: zacznij kraść, jak Cię złapią to zastrajkuj.

R
Roch

Widziałem w telewizji wiele wywiadów z kierowcami, którzy mówili o bezsensowności stawiania fotoradarów. Szkoda , że żaden z dziennikarzy nie uświadomił tym DURNYM kierowcom , że jeśli zostaną złapani na przekroczeniu prędkości to płacą mandat " na własne życzenie", z własnej nieprzymuszonej woli. Krytykując stawianie fotoradarów akceptują świadome łamanie przepisów, co więcej jak gdyby przyznają się do łamania przepisów i oburzają się na te służby , które chcą ich
zmusić do podporządkowania się do przepisów kodeksu drogowego. Dlaczego ci kierowcy nie krytykują funkcjonowania kontrolerów biletów tramwajowych? Oni "łapią" właśnie tych ludzi, którzy nie stosują się do przepisów, w tym przypadku obowiązku płacenie za przejazd tramwajami.
Potraktujmy to jako dobrowolne, z własnej nieprzymuszonej woli, opodatkowanie.
Uświadamiajcie też za każdym razem tych durnych kierowców, że przekraczając prędkość narażają siebie i innych na bardzo różne konsekwencje czyli szkody materialne, kalectwo, a nawet utratę życia. Uświadomcie im, że nawet najlepszy kierowca w wielu przypadkach nic nie może zrobić gdy jedzie ze zbyt dużą prędkością.

o
olek

Nie zgodzę sie z tobą. Chociażby na swoim przykładzie wiem, że te mobilne fotoradary hamują pęd do szybkiej jazdy. Wiem dokładnie, gdzie stoją radary stacjonarne, o innych kontrolach jakoś zawsze udaje się być ostrzeżonym albo wyprosić pouczenie. Ale odkąd jeździ ITD zdjąłem nogę z gazu i nie pozwalam sobie na 130 w niezabudowanym i 70 - 80 w mieści. Teraz jeżdże max 100 poza miastem i 60 w mieście, czasami 70.
A więc jednak działą, chociaż przyjemność z jazdy dużo mniejsza. Ale cóż, przepisy to przepisy, ktoś postanowił egzekwować ich stosowanie i trzeba sie z tym pogodzić. Albo zmieić przepisy:)

R
Roman Diesel

Ja nie zamierzam płacić ani złotówki bo po prostu jeżdżę przepisowo. Ci, co zachrzaniają ile fabryka dała niech płacą i potem wylewają swoje żale na forach.

T
Tadeusz Dzik

Świetna sprawa z tymi mobilnymi radarami.Wystarczy wiedziec że takie autka moga sie poruszac po drodze i od razu człowiek jedzie wolniej i zgodnie z przepisami.Moze te mobilne radary wyłapia potencjalnych morderców dróg i pozbawia tych osobnikow prawa jazdy(punkty karne)Zaletą jest tez to że nie zatrzymuja auta i inspektorzy nie maja mozliwosci negocjacji z kierowcą wyskosci mandatu.Mam rowniez nadzieje ze wyłapuja one tez inne wykroczenia(przejazdy na czerwonym itd).Dla mnie te radary to bomba.Wszystkie działania ktore maja zapewnic bezpieczenstwo trzeba przyjmowac z radoscią.

K
Kierowca

za łamanie przepisów kiedy sami je łamią? Z czego co się orientuję to zabroniony jest postój pojazdu przy krawędzi jezdni oznaczonej linią ciągłą. To co się w ostatnim czasie dzieje na drogach to prawdziwe polowanie. Rozumiem, że bezpieczeństwo jest najważniejsze wszak życie ludzkie jest bezcenne. Jednak to co robi ITD i straż miejska to zwykłe zarabianie pieniędzy. Przeważnie stawiają taki fotoradar czy auto z fotoradarem w miejscach gdzie można spokojnie pojechać więcej niż 50 km/h, na ładnych odcinkach drogi. Niech patrole staną tam gdzie trzeba np. Plac Dominikański w godzinach szczytu czy przy szkołach czyli miejscach gdzie faktycznie należy bezwzględnie jeździć przepisowo. Nie jestem piratem drogowym, ale uważam za dziadostwo i brak przyzwoitości robić zdjęcia z nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu. Zaraz odezwą się pewnie ludzie, którzy powiedzą : jedź przepisowo a żadnego mandatu nie dostaniesz. Oczywiście racja, ale nie zawsze kurczowe trzymanie się przepisów jest bezpieczne. Zawsze trzeba dostosować prędkość do warunków na drodze: podody, natężenia ruchu, pieszych, rowerzystów itp, a wszyscy dojedziemy do celu. Różnica między Polską a np. Niemcami jest taka, że tam jak jest ograniczenie na drodze to przeważnie ma to uzasadnienie (gorsza nawierzchnia, niebezpieczny zakręt itp) natomiast u nas stawia się ograniczenia niemal bezmyślnie, stąd mało kto, jak jest ograniczenie do 70 jedzie te 70 km/h. Na szczęście z roku na rok przybywa autostrad i dróg ekspresowych, gdzie na szczęście można legalnie dość szybko i bezpiecznie się przemieszczać. Jednak jazda przez miasta i drogami krajowymi to wciąż katorga :/. Nie róbmy prezentu rządowi i jeździjmy do bólu przepisowo to może wtedy zrozumieją, że nie tędy droga. Szerokości i jak najmniej krokodyli na drodze.

A
Artur Gołębiewski

Szachowski, masz dwa wyjścia: zacząć przestrzegać kodeks ruchu drogowego i mieć wszystkie fotoradary w doopie albo emigrować. I przestań skomleć.....

g
gość

Co to znaczy, że przechodziła prawidłowo? To znaczy, że stąpając z nogi lewą na prawą i tak dalej..? Ja bym się zastanowił czy postąpiła prawidłowo zanim weszła na te pasy...

J
Janusz Szachowski

Mobilne fotoradary GITD dobrze wywiązują się z roli maszynek do zarabiania pieniędzy, nie pełniąc żadnej roli prewencyjnej. Funkcjonariusze Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymują tylko tych kierowców, którzy stwarzają szczególne zagrożenie w ruchu drogowym. Zdecydowana większość o fakcie popełnienia wykroczenia dowiaduje się wtedy, gdy w swojej skrzynce znajduje wezwanie do zapłaty. W kopercie próżno szukać dowodu w postaci zdjęcia bo uznano, że Inspektorat nie ma już obowiązku go wysyłać.
A może by tak od każdego pojazdu zarejestrowanego w Polsce kasować w formie podatku 80 zł? Skoro do budżetu z mandatów ma wpłynąć 1,5 mld zł, a po Polsce jeździ ok 20 mln pojazdów, wystarczy z nawiązką. Można będzie przy okazji zlikwidować Inspekcję i kilka innych instytucji zajmujących się ściąganiem należności. Sprawa stałaby się jasna, czytelna i uczciwa.

k
kierowca

A ja bym tego debila Nowaka zaleperował.

D
DUD

Jesteś zwykłym cymbałem technicznym i fizycznym !!!!

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3