Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Na fotoradarach zarobili pół miliona w dwa miesiące. Czy stoją w dobrych miejscach?

Bartosz Józefiak, Przemysław Wronecki
Przemysław Wronecki
1700 mandatów na drogach Dolnego Śląska wystawiła Inspekcja Transportu Drogowego dzięki mobilnym fotoradarom zamontowanym w samochodach. Choć jeżdżą one dopiero niecałe dwa miesiące, kierowcy zapłacili już 480 tysięcy złotych, czyli średnio ok. 280 złotych za jeden mandat. To nie jedyne zagrożenie dla szoferów łamiących przepisy ruchu drogowego. W całym Wrocławiu straż miejska ma wytypowanych aż 38 ulica, na których codziennie mogą stać fotoradary (poniżej pełna lista ulic).

Po drogach Dolnego Śląska poruszają się trzy pojazdy należące do Inspekcji Transportu Drogowego, które mają zamontowane fotoradary: granatowy ford mondeo o numerach WE574CW, srebrny ford focus WE583CW i żółty peugeot partner WE203EC.

Samochody łatwo można rozpoznać. Z przodu, na wysokości wlotu powietrza do chłodnicy, mają zamontowany duży, czarny, spłaszczony stożek. To głowica radaru. A w zderzaku zainstalowano dwie lampy błyskowe. W kabinie, na środku deski rozdzielczej, zamontowany jest aparat, który robi fotografie. W bagażniku znajduje się całe serce systemu. Komputer, który analizuje pomiary i decyduje, czy kierowca przekroczył określoną prędkość i co za tym idzie, czy trzeba zrobić zdjęcie. Inspektorzy nie zatrzymują kierowców - zdjęcie wraz z mandatem wysyłane jest pocztą.

Samochody ITD nie są jedynymi urządzeniami, na które powinni uważać kierowcy na Dolnym Śląsku. Do końca marca na drogach województwa staną 4 nowe stacjonarne fotoradary: w Marcinowicach (pow. świdnicki), Drołtowicach (pow. oleśnicki), Wiszni Małej (pow. trzebnicki) oraz Marcinkowicach (pow. oławski). Dołączą one do 14 urządzeń, które od wakacji Inspekcja montuje na drogach regionu.

Pozostają przenośne fotoradary straży miejskiej, codziennie uruchamiane na innych ulicach z listy 38 lokalizacji. Oto one:
1. ul. Buforowa
2. ul. Długa
3. ul. Dmowskiego
4. ul. Dolnobrzeska
5. ul. Główna
6. ul. Jarnołtowska
7. ul. Jedności Narodowej
8. ul. Jeleniogórska
9. ul. Jerzmanowska
10. ul. Kamienna
11. ul. Kamieńskiego
12. ul. Kiełczowska
13. ul. Kochanowskiego
14. ul. Kominiarska
15. ul. Kosmonautów
16. ul. Kośnego
17. ul. Kowalska
18. ul. Królewiecka
19. ul. Małopolska
20. ul. Marszowicka
21. ul. Nowowiejska
22. ul. Okulickiego
23. ul. Osobowicka
24. ul. Pawłowicka
25. ul. Pełczyńska
26. ul. Pilczycka
27. ul. Podwale
28. ul. Popowicka
29. ul. Redycka
30 ul. Sienkiewicza
31. ul. Stabłowicka
32. ul. Starogroblowa
33. ul. Ślężna
34. ul. Średzka
35. ul. Wilkszyńska
36. ul. Wińska
37. ul. Wyścigowa
38. ul. Żernicka

Listę miejsc, gdzie straż miejska ustawia fotoradary, ustala komisja bezpieczeństwa ruchu drogowego. Należą do niej przedstawiciele policji, straży miejskiej oraz urzędnicy, m.in. z wydziału inżynierii miejskiej.

- Pod uwagę brane jest kilka czynników - liczba zdarzeń na danej ulicy, sugestie mieszkańców oraz to, czy na danej ulicy da się rozwinąć dużą prędkość - tłumaczy Grzegorz Muchoborski ze straży miejskiej.

Rzecznik dodaje, że nie wszystkie ulice, po których pędzą kierowcy brane są pod uwagę. - Nikt nie będzie ustawiał fotoradarów na estakadzie. Ale już ulica Wyścigowa, gdzie również kierowcy jeżdżą szybko, a od której odchodzi wiele mniejszych, wąskich ulic i ryzyko kolizji jest duże - to zupełnie inna historia - tłumaczy Grzegorz Muchoborski.

Oczywiście część kierowców jest zdania, że wiele z tych lokalizacji zaproponowano bez głębszej analizy i radary są tam ustawiane zupełnie bez sensu. A co Wy sądzicie o tych lokalizacjach? Zapraszamy do komentowania pod tekstem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska