Pilotażowe badanie ruchu nową metodą prowadzono w październiku i listopadzie 2019 roku. Dopiero dziś - pół roku po badaniu - poznaliśmy wyniki.
- Był to projekt badawczy. Chcieliśmy przetestować tę technologię, jak się sprawdzi, czy mieszkańcy będą chcieli korzystać z tego typu rozwiązania i co nam, jako miastu, to da. Z testu wyszło, że będą służyły mieszkańcom. Mamy bardzo dużo informacji, które możemy ze sobą zestawiać. Poznaliśmy preferencje i bolączki mieszkańców - opowiada Robert Bednarski, dyrektor biura Smart City.
Jak podróżują mieszkańcy osiedla?
Z badań wynika, że mieszkańcy Gądowa i Popowic najczęściej jeżdżą komunikacją miejską. Ten środek transportu wybiera 42 procent osób. 35 procent po Wrocławiu porusza się własnym samochodem, 8 procent - rowerem, 14 procent - pieszo, a 1 procent inaczej (np. elektryczną hulajnogą czy autem z wypożyczalni).
Istotne przy wykonywaniu tego sondażu było to, czy wyniki pokryją się z przeprowadzanym na wiosnę 2018 Kompleksowym Badaniem Ruchu. Miało to stanowić dowód, że obrana teraz metoda jest skuteczna i może zostać przełożona na większy obszar.
KBR wskazało, że mieszkańcy tego samego osiedla najczęściej wybierają własny samochód - 36 procent badanych, 34 procent jeździ komunikacją miejską, 4 procent rowerem, a 26 procent porusza się pieszo. Urzędnicy interpretują wyniki jako typowe dla danych pór roku.
Mieszkańcy najczęściej jeżdżą na trasie dom-praca-dom, ale okazuje się, że do pracy jedzie więcej osób, niż z niej wraca. Świadczy to o tym, że mają one popołudniami różne inne zajęcia i spotkania towarzyskie.
Sprawdzano także poziom poczucia bezpieczeństwa.
- 90 procent mężczyzn i 70 procent kobiet czuje się komfortowo w komunikacji zbiorowej. Jest to też obszar do zdefiniowania i poprawy, aby te różnice zniwelować. Zapytaliśmy również, czy mieszkańcy podróżują ze zwierzętami. Okazało się, że 21 procent porusza się z nimi codziennie - mówi Piotr Sędzik, firma Smart Citizen.
Wrocławianie wskazali informacje praktyczne, ale także problemy
Uciążliwości w pieszych podróżach:
- zastawianie chodników przez parkujące samochody (41 proc.),
- niekorzystne ustawienie sygnalizacji świetlnej (39 proc.),
- zły stan nawierzchni chodników (30 proc),
- zagrożenie ze strony rowerzystów poruszających się chodnikami (30 proc.),
- niebezpieczne zachowania kierowców (28 proc.)
Uciążliwości w podróżach rowerem prywatnym:
- brak ciągłości dróg rowerowych (80 proc.),
- niebezpieczne zachowania kierowców samochodów (50 proc.),
- niekorzystne ustawienie sygnalizacji świetlnej (31 proc.),
- zły stan nawierzchni (28 proc),
- konieczność poruszania się po jezdni (26 proc.)
Uciążliwości w podróżach rowerem miejskim:
- brak ciągłości dróg rowerowych (67 proc.),
- niebezpieczne zachowania kierowców samochodów (48 proc.),
- konieczność poruszania się po jezdni (39 proc.),
- niekorzystne ustawienie sygnalizacji świetlnej (36 proc.),
- duża odległość do najbliższej stacji roweru (30 proc.)
Uciążliwości w podróżach samochodem osobowym (jako pasażer):
- zbyt duże natężenie ruchu (78 proc.)
Uciążliwości w podróżach samochodem osobowym (jako kierowca):
- zbyt duże natężenie ruchu/korki (83 proc.),
- brak dostępu parkingu w miejscu docelowym (49 proc.)
Uciążliwości w podróżach tramwajem:
- duże zapełnienie pojazdów w godzinach dojazdów do pracy/szkoły (64 proc.),
- niepunktualność kursów (32 proc.),
- brak bezpośredniego połączenia do miejsca docelowego (26 proc.)
Uciążliwości w podróżach komunikacją autobusową
- niepunktualność kursów (65 proc.),
- duże zapełnienie pojazdów w godzinach dojazdów do pracy/szkoły (52 proc.),
- niska częstotliwość kursowania (31 proc.),
- brak bezpośredniego połączenia do miejsca docelowego (26 proc.)
Miasto nie planuje jednak na ten moment konkretnych inwestycji, które miałyby zniwelować uciążliwości, z jakimi spotykają się mieszkańcy. Wyniki mają przydać się na przyszłość.
- Te konkretne badania dla Gądowa wiele nam powiedziały. Mieszkańcy zwrócili uwagę na ważne dla nich sprawy. To jest dla nas sygnał, jakie działania możemy podjąć, aby było lepiej. Te rzeczy się dzieją w ramach wszystkim działań miejskich: funduszy osiedlowych i współpracy w ramach inwestycji takich drobnych, które zgłaszają rady osiedli, czy WBO. W momencie, gdy zaczną się prace nad jakąś inwestycją na tym osiedlu, będziemy mogli te badania wyciągnąć i zobaczyć, czy w danym miejscu były zdiagnozowane jakieś kłopoty i do tego dopasować jakieś rozwiązania infrastrukturalne - mówi Monika Kozłowska – Święconek dyrektor biura zrównoważonej mobilności UM.

Lucyna Nenow - wizyta prezydenta Dudy w Jaworznie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?