Wrocław: MPK pozywa pasażera za brak biletu. - To próba przerzucenia odpowiedzialności za wadliwy sprzęt na pasażerów - odpowiada pasażer

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Udostępnij:
MPK wysłało pasażerowi pozew za brak biletu, mimo że już raz sąd umorzył postępowanie. Teraz to Wrocławianin chce się spotkać z MPK na sali sądowej i wykazać, że przewoźnik naraża pasażerów na nieprzyjemności i czerpie korzyści z wadliwego systemu sprzedaży biletów, zamiast go naprawić lub zamienić na sprawny.

MPK Wrocław i Mennica Polska: kiedy trzeba tłumaczyć się z błędów systemu sprzedaży biletów, miejski przewoźnik odsyła do urzędu miasta, twierdząc, że to miasto podpisywało umowę. Kiedy natomiast błędy systemu pozwalają nękać pasażerów, wezwanie do sądu przychodzi na papierze firmowym MPK.

Pozew o zapłatę 153 zł plus odsetki i 30 zł kosztów sądowych dostał od MPK Wrocławianin Michał Machowski. Pasażerów spotykają różne przygody, kiedy próbują kupić bilet za pomocą usługi, którą MPK dostarcza Mennica Polska. Może to być np. potwierdzenie płatności na terminalu i brak biletu na karcie podczas kontroli czy blokada karty. Z Michałem Machowskim terminal 18 czerwca 2020 r. nie chciał współpracować. Wrocławianin, jak każdego dnia, jechał do pracy autobusem linii 113. Tą samą kartą, której używał każdego dnia, próbował zapłacić za bilet, tylko tym razem na wyświetlaczu zobaczył komunikat o nieudanej transakcji, a płatność nie została pobrana. A w tym czasie autobus ruszył.

- Za kilka przystanków wsiedli kontrolerzy i to ja im powiedziałem, że nie mam biletu i nie mam innej możliwości jego kupienia. Także przy nich próbowałem kupić i terminal odrzucał transakcję. Panowie stwierdzili, że i tak muszą wystawić mandat, a ja mam napisać odwołanie do biura obsługi klienta. To absurd, że wystawiają mandaty, skoro wiedzą, że jest jakiś problem z kasownikiem. Mandat wystawili, a ja napisałem odwołanie i dostałem odpowiedź od MPK, że to pismo jest nieważne, bo musi być na ich specjalnym formularzu. Wysłałem więc jeszcze raz, na ich formularzu i tym razem nie dostałem odpowiedzi, tylko nakaz zapłaty z e-sądu - opowiada Michał Machowski.

Wrocławianin wraz z adwokatem złożył sprzeciw, który został uwzględniony, nakaz zapłaty stracił moc, a postępowanie zostało umorzone. MPK jednak nie daje za wygraną. Po blisko roku od chwili, kiedy pasażer stał się ofiarą wadliwego systemu sprzedaży biletów, zdecydowało się wejść na drogę prawną.

- W zeszły czwartek dostałem odpis pozwu. MPK Wrocław nie nawiązuje do zarzutów, które ja podniosłem - że była awaria biletomatu - tylko cały czas twardo trzyma się tego, że nie miałem biletu. Próbują przerzucać odpowiedzialność za ich niedziałający sprzęt na pasażerów - podkreśla Machowski.

Wrocławianin po zajęciach i blokadach, do jakich dochodziło o przeróżnych porach na jego rachunku bankowym, złożył do banku reklamację, uzyskał numery transakcyjne, ale również musiał zastrzec kartę i wyrobić nową.

- Po tych wszystkich sytuacjach doszliśmy z adwokatem do wniosku, że przed sądem należy podnieść, że to jest wadliwy system, że pasażer nie powinien ponosić odpowiedzialności za awarię usługi. Są osoby, które nie będą dochodziły swoich racji: bo to skomplikowane, bo kwoty stosunkowo niewielkie, bo szkoda czasu. A my szykujemy odpowiedź na pozew i jesteśmy przygotowani, żeby spotkać się z MPK na sali sądowej - zapowiada Michał Machowski i dodaje, że wiele osób zapewne rezygnuje z dochodzenia swoich praw, na czym może żerować MPK, bo w ten sposób zdobyte pieniądze trafiają do kasy przewoźnika.

Rzecznik MPK Wrocław Bartosz Naskręski nie chciał odpowiedzieć na nasze pytania dotyczące opisywanej sprawy.

Systemem sprzedaży biletów w MPK zajmuje się od końca listopada 2020 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urzędnicy od miesięcy wymieniają pisma z wrocławskim magistratem, który jako właściciel MPK podpisał umowę z Mennicą Polską, oraz z samą Mennicą.

- Tak jak pisaliśmy na początku, do UOKiK wpłynęły dwie skargi, a konsumenci dostali od nas informację, że przyjrzymy się sprawie, co w tej chwili ma miejsce. UOKiK nie interweniuje w sprawach indywidualnych – taką możliwość ma konsument, składając reklamację, a bezpłatną pomocą służy rzecznik konsumentów – powiatowy i miejski - informuje Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK.

Nowe obostrzenia od 1 grudnia

Wideo

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nie ma biletu, bo biletomat się zawiesił, OK. Ale nie powinien dalej jechać. Kontrolerzy powinni go poprosić, żeby w takim razie wysiadł na następnym przystanku. Jak stoisz z wózkiem przy kasie i zepsuje się terminal, nie możesz zapłacić, to wyjeżdżasz z zakupami ze sklepu?

R
Raff
26 marca, 18:58, c h u j z mpk!:

Nie wiem o co chodzi bo w moim aucie nie ma ani kasowników ani tym bardziej kanarów.

Ani zielonych strzałek aby zielonej fali.

Ale masz progi zwężone ulice i wiele innych udogodnień od m oi data Sutryka vel Dutkiewicz

M
Mar de Val
26 marca, 13:23, Gość:

Głupie tłumaczenie,ja zawsze mam zwykły bilet w zapasie i w razie nie możności zapłacenia kartą kasuje ten bilet,tak samo w sklepie,kiedy system elektroniczny pada w sklepie, to co ja muszę cały kosz z powrotem odłożyć na półki?,też noszę mniej więcej tyle gotówki abym mógł dorażnie zapłacić za zakupy,a nie cwaniacko zwalam na kogoś.

A ja kasuję zawsze dwa bilety. To na wypadek gdybym jeden zgubił. Gdyby dopadł mnie wielki pech i zgubiłbym oba, to mam jeszcze miesięczny.

A
ALA

Ja się zastanawiam jakie szerokie ma plecy musi mieć obecny prezes MPK skoro robi już takie że aż włosy dęba stają a mimo to jest nietykalny . Ba prezydent wręcz go chwali . ... Jak to kurde jest możliwe ???!!!!

c
c h u j z mpk!

Nie wiem o co chodzi bo w moim aucie nie ma ani kasowników ani tym bardziej kanarów.

G
Gość

Aha, czyli jak np. w ZOO będę chciał kupić bilet wstępu a ich terminal płatniczy nie będzie działał to normalnie wchodzę i zwiedzam? Czy skoro nie działa w autobusie terminal do biletów a nie mam przy sobie biletu papierowego to powinienem chyba wysiąść a nie potem palić głupa?

G
Gość

SkyCash i mogę kupić bilet w aplikacji, mogę zapłacić za parkowanie i wiele innych funkcji.

Podczas zakupu podaje się numer pojazdu i numer linii i po robocie. I Mennica nic z tego nie dostanie :)

G
Gość

Głupie tłumaczenie,ja zawsze mam zwykły bilet w zapasie i w razie nie możności zapłacenia kartą kasuje ten bilet,tak samo w sklepie,kiedy system elektroniczny pada w sklepie, to co ja muszę cały kosz z powrotem odłożyć na półki?,też noszę mniej więcej tyle gotówki abym mógł dorażnie zapłacić za zakupy,a nie cwaniacko zwalam na kogoś.

G
Gość

Grunt że Prezes ma fajnom prace.

G
Gość

Wszystko w temacie

MPK Wrocław

@AlertMPK

·

Gdy nie działa biletomat można kontynuować podróż. W przypadku kontroli biletów otrzyma Pan wezwanie do zapłaty w wysokości wartości biletu. Należy obserwować biletomat, bo możliwe, że to tylko chwilowy reset systemu, a nie dłuższe wyłączenie urządzenia. Życzymy udanego dnia

😉

G
Gość

Jakieś dziwne jak wypisali mandat? Jakie odwołanie? Mandat chyba trzeba podpisać przed przyjęciem. Jak podpisałeś to znaczy, że przyjąłeś i już pozamiatane. Trzeba było dzwonić na policję i wyjaśnić sprawę na starcie.

G
Gość
25 marca, 23:42, Traktorzysta:

Skoro nie miał jak kupić biletu to jechał na gapę. W tym przypadku po niemożności kupna powinien gość wysiąść na najbliższym przystanku.

Nieprawda. Powinien zgłosić awarię motorniczemu i mógł jechać.

G
Gość
26 marca, 06:54, Gość:

Bohater artykułu każdego dnia jeździ autobusem linii 113 i codziennie kupuje bilet jednorazowy?

A co, nie wolno? Jego sprawa.

Ś
Ściema
26 marca, 6:54, Gość:

Bohater artykułu każdego dnia jeździ autobusem linii 113 i codziennie kupuje bilet jednorazowy?

Ściema ściema

C
Celina
26 marca, 8:11, Gość:

Ja nie używam MPK, bo mam dosyć dodatkowych atrakcji. A kiedy już wsiadam, to mnie Sutryk i jego banda może co najwyżej cmokąć.

Nie kożystasz z MPK bo nie wiesz jak

Dodaj ogłoszenie