Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Most Wschodni dzieli wyspę

Jerzy Wójcik
Nowa trasa oszpeci całą okolicę - twierdzi część mieszkańców
Nowa trasa oszpeci całą okolicę - twierdzi część mieszkańców Wizualizacja inwestora
Poznaliśmy raport o oddziaływaniu drogi na środowisko. Mogą ucierpieć ludzie, zwierzęta oraz zieleń.

Projektowana droga, która ma połączyć ul. Krakowską z Biskupinem i Sępolnem, może mieć niekorzystny wpływ na środowisko. Eksperci z firmy Biprogeo przygotowali fachowy raport, który wylicza zagrożenia i wprowadza sporo obwarowań. Sama tylko podstawowa wersja dokumentu ma ponad 100 stron. To woda na młyn mieszkańców ze stowarzyszenia Przyjazna Wyspa, którzy widzieliby drogę i przeprawę przez Odrę w zupełnie innym miejscu. Chcą dalszej dyskusji na ten temat. Ale spółka Wrocławskie Inwestycje twierdzi, że zakończyła już rozmowy z mieszkańcami.

Jakie są najważniejsze zagadnienia poruszane w raporcie ?
Droga ma przebiegać w odległości zaledwie 500 metrów od ujęcia wód podziemnych dla wrocławian.
Będzie trzeba wyciąć kilkaset drzew i krzewów w Lesie Rakowieckim.
Nasypy i węzły znacząco zmienią krajobraz Biskupina i Sępolna.
Droga wkracza na teren zabytkowego parku Szczytnickiego.
Trasa ma biec blisko stanowisk archeologicznych i terenu byłego cmentarza.
Może źle wpłynąć (obniżyć) na poziom wód podziemnych.
Może utrudnić poruszanie się zwierząt: wydr i nietoperzy.

Dla nietoperzy śmiertelnym zagrożeniem może być most Wschodni. Trzeba tam zastosować specjalne ekrany oraz oświetlenie, by nie wabić owadów, którymi żywią się gacki. Monitoring śmiertelności nietoperzy trzeba prowadzić trzy lata po ukończeniu budowy.
Ekrany i nasypy mogą szpecić krajobraz. Dlatego ekrany należy obsadzić zielenią, w niektórych miejscach nawet czterema rodzajami bluszczu, a w miejscach odsłoniętych zasadzić szpalery drzew.
Ale i takie rozwiązania nie przekonują mieszkańców ze stowarzyszenia Przyjazna Wyspa.

- Nie ulega wątpliwości, że planowana inwestycja zakłóci harmonię i estetykę Wielkiej Wyspy - pisze Jacek Przybyło, prezes stowarzyszenia. - Na początku XX wieku została ona zaprojektowana jako "miasto ogród".

Stowarzyszenie podtrzymuje swoje zdanie, że trasa oraz most powinny być położone w innym miejscu. Wrocławskie Inwestycje twierdzą, że zakończyły rozmowy z mieszkańcami.
- Żadne rozwiązanie komunikacyjne we Wrocławiu nie było tak szczegółowo przedyskutowane jak ten projekt - odpowiada Marek Szempliński, rzecznik spółki. - Nowe połączenie jest zawsze zagrożeniem, ale jego brak w tym wypadku to klęska.

Teraz uwagi dotyczące wpływu na środowisko mają trafić do odpowiednich wydziałów wrocławskiego urzędu miejskiego. Urzędnicy wydadzą zalecenia, które fachowcy będą musieli wprowadzić do projektu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wrocław: Most Wschodni dzieli wyspę - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska