Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Manekiny przed galerią. Protest przeciw Black Friday

JEW
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Polska Press Grupa
W dniu słynnych na całym świecie wyprzedaży, na rondzie Reagana we Wrocławiu stanęła grupa żywych manekinów z przesłaniem o przechodniów Nie potrzebujesz - nie kupuj! – była to akcja uliczna grupy wrocławskiej Greenpeace przeciwko nadmiernej konsumpcji.

Black Friday to dzień rozpoczynający sezon zakupów świątecznych. Po okazyjnych cenach nabywamy tego dnia ubrania, sprzęt IT,
kosmetyki, nie zastanawiając się często, czy rzeczywiście tego wszystkiego potrzebujemy. Wiele z naszych zakupów leży na półce
bez użytku, a ostatecznie trafia na wysypisko śmieci.

Grupa aktywistów, wyglądem przypominająca sklepowe manekiny ustawiła się przy Pasażu Grunwaldzkim, aby zwrócić uwagę przechodniów na poważny problem, jakim jest nadmierna konsumpcja.

- Nadmierna konsumpcja odzieży powoduje masową produkcję ubrań, a ta z kolei zanieczyszcza lokalne wody gruntowe i glebę.
Bliski kontakt z toksycznymi materiałami – na przykład podczas farbowania tkanin - wpływa szkodliwie na zdrowie pracowników –
tłumaczy Monika Krawczykowska, ekspertka z zakresu odpowiedzialnej mody.

Raport „After the Binge – Hangover” przygotowany na zlecenie Greenpeace International podaje, że konsumenci nie robią już
zakupów, ponieważ czegoś potrzebują, a wręcz przeciwnie – ludzie kupują, ponieważ chcą poczuć się spełnieni. Są zachęcani przez
reklamy oraz media społecznościowe i chociaż posiadają już zbyt wiele – wciąż kupują.

Jakość materiałów jest słaba, odzież robiona jest najtańszym kosztem, przez co ludzie traktują swoje ubrania jako „jednorazówki”,
które można wyrzucić po zakończeniu sezonu. Trzeba pamiętać, że większość naszej odzieży produkowana jest z poliestru, który
rozkłada się ponad sto lat. Greenpeace International od 2011 roku wzywa marki odzieżowe do radykalnej zmiany w podejściu do
produkcji ubrań.

- Opowiadamy się zdecydowanie przeciwko konsumpcji bez umiaru. Liderzy branży modowej muszą przestać promować
marnotrawstwo, a zamiast tego powinni zacząć reklamować alternatywy jak na przykład dzielenie się ubraniami, możliwość ich
naprawy lub przerobienia – dodaje Małgorzata Podróżna – koordynatorka wrocławskiej grupy Greenpeace

źródło: Greenpeace Polska, grupa wrocławska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska