Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław ma drugą najdroższą strefę płatnego parkowania w Polsce. Ile płacimy w porównaniu do mieszkańców innych miast?

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
We wrocławskiej strefie parkowania płacimy do 7 złotych za godzinę postoju. To największa (obok Poznania) stawka w Polsce. Niższe opłaty obowiązują w Krakowie, Gdańsku i Warszawie.
We wrocławskiej strefie parkowania płacimy do 7 złotych za godzinę postoju. To największa (obok Poznania) stawka w Polsce. Niższe opłaty obowiązują w Krakowie, Gdańsku i Warszawie. Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press
W 2023 roku władze Wrocławia nie planują podwyżek za parkowanie w płatnych strefach. Miasto konsekwentnie rozszerza natomiast ich zasięg. Dla kierowców to spory cios, ponieważ już teraz mają niemal najwyższe opłaty w całym kraju, a według nowych granic obszaru, płatne miejsca będą oddalone nawet o 3 kilometry w linii prostej od ścisłego centrum miasta. Czy wrocławscy kierowcy mają najdroższą strefę w całej Polsce? Sprawdziliśmy!

We Wrocławiu znajduje się już około 7 tysięcy płatnych miejsc postojowych. Strefy parkowania są podzielone na trzy podstrefy. Obowiązują w nich różne stawki za postój:

  • 7 zł za pierwszą godzinę, 7,30 zł za drugą, 7,70 zł za trzecią i 7 zł za każdą kolejną w obszarze A,
  • 5 zł za pierwszą godzinę, 5,20 zł za drugą, 5,50 zł za trzecią i 5 zł za każdą kolejną w obszarze B,
  • 3 zł za pierwszą godzinę, 3,10 zł za drugą, 3,30 zł za trzecią i 3 zł za każdą kolejną w obszarze C.

Zameldowani mieszkańcy mogą wykupić na całą podstrefę lub na jej część abonament. Często nie dotyczy on jednak miejsc, gdzie zostawiamy pojazd na dłuższy czas (zakupy, praca lub inne aktywności). Wówczas obowiązuje normalna opłata.

Gdzie są największe stawki za pierwszą godzinę postoju?

W wojewódzkich miastach najwięcej za godzinę postoju (7 złotych) zapłacimy zarówno we Wrocławiu, jak i w Poznaniu. Gdybyśmy chcieli zostawić nasz pojazd w najdroższej strefie na cztery godziny, koszt w naszym mieście wyniesie 28,40 zł. W Poznaniu kierowcy zapłacą o 90 groszy więcej.

Co ciekawe, daleko w tyle rankingu znajdują się miasta, w których panuje równie duży ruch samochodowy (wg raportu korków firmy INRIX). W Krakowie kierowcy zapłacą 6 zł za pierwszą godzinę parkowania. W Warszawie cena jest znacznie niższa i wynosi już tylko 4,50 zł - o 35,7 proc. mniej od stawek we Wrocławiu.

Opłaty za parkowanie w 10 największych miastach w Polsce:

  • Poznań – 7 zł/h i 29,30 zł/4h,
  • Wrocław – 7 zł/h i 28,40 zł/4h,
  • Gdańsk – 5,50 zł/h i 25,50 zł/4h,
  • Kraków – 6 zł/h i 24 zł/4h,
  • Łódź – 5 zł/h i 21,50 zł/4h,
  • Warszawa – 4,50 zł/h i 20,80 zł/4h,
  • Lublin – 4,50 zł/h i 20,80 zł/4h,
  • Bydgoszcz – 3,80 zł/h i 17,50 zł/4h,
  • Szczecin – 3,60 zł/h i 16,60 zł/4h,
  • Białystok – 2,80 zł/h i 12,40 zł/4h.

Jak obciążyć kierowców bez podniesienia stawek?

W ostatnich miesiącach można było zaobserwować regularne zmiany w cennikach m.in. w Krakowie, gdzie władze miasta również chcą podnieść opłatę do 7 zł za godzinę postoju. W Łodzi i Rzeszowie stawka wzrosła z 4 do 5 zł.

We Wrocławiu o podwyżkach nie ma na razie mowy, aczkolwiek znalazł się sposób na to, by kierowcy płacili za parkowanie więcej. Do końca 2021 roku Strefa Płatnego Parkowania obejmowała 5 733 miejsc. Pod koniec ubiegłego roku było to już 6 436 miejsc, a w styczniu 2023 roku wyznaczono kolejne 583.

Od stycznia 2023 roku wzrosły też kary za brak opłaconego postoju na terenie Strefy Płatnego Parkowania. Wynoszą odpowiednio 10 i 6 proc. minimalnego wynagrodzenia. Za postój bez opłaty zapłacimy już 349 złotych po upływie 7 dni lub 174,50 zł do 7 dni. Wcześniej stawki te wynosiły kolejno 200 i 100 zł.

Dokonano również zmiany godzin, w których kierowców obowiązuje opłata. W ścisłym centrum należy wykupić bilet także w weekendy i to aż do godziny 20:00.

Strefa "poprawia stan lokalnych dróg"

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta podaje, że wprowadzenie opłat za parkowanie to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa pieszych, uporządkowanie „dzikiego parkowania” i większa rotacja samochodów.

- Ma to przede wszystkim duże znaczenie dla mieszkańców, ponieważ wpływa na ich komfort zamieszkiwania w danej okolicy. Jest bezpieczniej i wygodniej, a dodatkowo poprawia się stan lokalnych dróg oraz ich najbliższego otoczenia. W wielu miejscach osoby o ograniczonej sprawności ruchowej: starsze, z niepełnosprawnościami, poruszające się na wózku, z wózkiem dziecięcym nie mają możliwości przejścia chodnikiem, bo tak gęsto zaparkowane są pojazdy - wyjaśnia Klaudia Piątek, rzeczniczka prasowa ZdiUM.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska