W Ministerstwie Transportu powołano specjalny zespół do ds. restrukturyzacyjnych Przewozów Regionalnych. W jego skład wchodzą marszałkowie województw: zachodnio-pomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz dolnośląskiego.
Do końca roku ma powstać plan co zrobić z Przewozami Regionalnymi, których właścicielami jest dzisiaj 15 samorządów wojewódzkich (bez Śląska). Dzisiaj wiadomo, że pierwszym krokiem będzie stworzenie oddziałów PR województwach, które się na to zdecydują. W całej Polsce może być ich kilka.
Dolnośląski oddział może połączyć się z tym opolskim. - Zwrócili się się do nas w tej sprawie uzasadniając, że ich samodzielne istnienie nie ma racji bytu - tłumaczy wicemarszałek Jerzy Łużniak, który brał udział w spotkaniu w Ministerstwie Transportu.
Nie jest jednak wykluczone, że dolnośląski PR razem z opolskim lubuskim i zachodniopomorskim PR stworzy jeden wielki oddział, który później zostałby przekształcony w spółkę. Korzyść z takich zmian, przekonuje Łużniak, odczuliby pasażerowie. Spółka mogłaby sama inwestować w nowy tabor i starać o pieniądze na jego zakup.
Dzisiaj do działania PR dokładają się samorządy województw. Problem w tym, że środki te trafiają do Warszawy i tam są dzielone na poszczególne zakłady. Po zmianach, które wejdą w życie na początku 2014 r., problemu już nie będzie.
Publiczne pieniądze zostaną na miejscu - czy to w oddziałach czy kolejowych spółkach samorządowych.
Kłopotem PR jest dzisiaj zadłużenie sięgające 1 mld zł. Ministerstwo Transportu już zadeklarowało pomoc z tej sprawie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?