Wrocław kupuje moderusy. "Rodziny z dziećmi muszą być wniebowzięte Rafałem Dutkiewiczem"

PB
Fot. Janusz WóJtowicz / Polskapresse
Miasto zadecydowało o kupnie 40 nowych tramwajów poznańskiej firmy Modertrans. Wybranie tych pojazdów zamiast składów bydgoskiej pesy nie spodobało się części mieszkańców. - Mamy więc kolejny przykład niegospodarnej i krótkowzrocznej polityki Prezydenta Dutkiewicza opartej jedynie o kalendarz wyborczy, zamiast o komfort i bezpieczeństwo mieszkańców - mówi Tomasz Owczarek z Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego.

Nowe tramwaje, które zakupi wrocławskie MPK to Moderusy Beta - jedyne w części niskopodłogowe pojazdy produkowane przez poznańską firmę Modertrans. W tej chwili po Wrocławiu jeździ 9 sztuk. Miasto za każdy nowy skład zapłaci 4,3 mln zł.

W wyborze Moderusów zapewne zaważyła cena. MPK za nowe tramwaje zapłaci 176 mln zł. Gdyby wybrana została oferta Pesy, tramwaje kosztowałyby ponad 324 mln zł, ale za to byłyby w pełni niskopodłogowe (Moderusy Beta mają tylko 27 proc. niskiej podłogi - przyp. red.).

CZYTAJ: Miasto wybrało nowe tramwaje. Moderus zamiast Pesy

Tę decyzję skrytykował Tomasz Owczarek z Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego. Poniżej prezentujemy treść oświadczenia:

"Rodziny z dziećmi, osoby starsze i o ograniczonej mobilności muszą być wniebowzięte Panem Prezydentem Rafałem Dutkiewiczem. Oczywiście ironicznie, gdyż MPK Wrocław za rządami jego ekipy zapewniło dziś Wrocławianom kolejne 30-40 lat wspinania się do tramwajów. Wszak w części niskopodłogowej, której jest tylko 27 proc., znajdują się jedynie 2 miejsca siedzące. Osoby starsze czy kobiety w ciąży i tak będą się wspinać po schodkach, aby usiąść. A to w poruszającym się pojeździe jest niebezpieczne. Sam widziałem jak w podobnych konstrukcyjnie Konstalach 205 oraz jeżdżących już moderusach beta osoby starsze się przewracały chcąc wejść na piętro z wolnymi miejscami siedzącymi. Oprócz tego awaryjne drzwi, które stwarzają niebezpieczeństwo czy fatalnie działająca klimatyzacja. Ale żeby takie rzeczy wiedzieć, trzeba jeździć tramwajami nie tylko w okresie kampanii wyborczej.
Mamy więc kolejny przykład niegospodarnej i krótkowzrocznej polityki Prezydenta Dutkiewicza opartej jedynie o kalendarz wyborczy, zamiast o komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. Komunikacja miejska musi być w pełni niskopodłogowa, wygodna i niezawodna. Jak widać będzie można to zmienić dopiero po najbliższych wyborach i wymianie obecnej ekipy rządzącej miastem".

Zobacz też: Tramwaj Moderus Beta i problem z drzwiami które same się otwierają

Wideo

Komentarze 88

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Macio

K**** Owczarek Ty debilu. Robisz z igły widły, a nie widzisz problemów w patologii i złodziejstwie PO, formacji której sprzyja twoja pracodawczyni Chybicka. Szmata wykorzystująca tragedię dzieci do politycznego lansu swojej osoby, przy okazji ocieplając wizerunek indywiduów typu Komorowski. Wracając do tramwajów, to takiemu głupkowi jak Owczarek łatwo się wydaje lekką rączką miliony podatników, tylko po to by inwalida mógł wejść do tramwaju czterema drzwiami a nie tylko dwoma. 2 (słownie dwa) schodki pokonuje codzienne 99% społeczeństwa, więc w czym problem? Poza tym Moderusy nie dość że tańsze to cichsze i mniej awaryjnie od Pesy, więc w czym kolejny problem? Weźcie się za robotę i opracujcie plan, jak uzdrowić społeczeństwo by w przyszłości nie miało problemów z pokonaniem dwóch schodów a nie róbcie z Polaków inwalidów. Widać że płacze, krzyki i tażanie po ziemi z powodu wyimaginowanych problemów to jednak domena POwców. Żałosne.
PS. Żeby nie było niedomówień, to Dutkiewicza należy z powodu antyspołecznego całokształtu spuścić w kiblu, ale bez jaj, nie z powodu tramwajów. Oczywiście spuścić razem z Chybicką, a podetrzeć się Owczarkiem.

b
baba

A co tu komentować, młodziak myśli, że zawsze będzie młodym, a tu kicha czas zap.....jak mały samochodzik, dziś jesteś sprawny jutro chodzisz o kulach. Taka jest rzeczywistość, trzeba myśleć przyszłościowo. Ty tez będziesz stary drogi forumowiczu.

K
Kasper ze Szczecina

Moim zdaniem we Wrocławiu powinny się pojawiać Bety ze średniopodłogowymi wózkami, i większym udziałem niskiej podłogi w 2 i 4 drzwiach coś na wzór czeskiego Vario LF3+, bądź używane tramwaje z końca lat 80 z Francji bądź z Włoch

A
Anabella

Mozecie w ogole nie kupowac nowych. Te co kupujecie to przestarzaly zlom!!!!!taki sam ktory jezdzi teraz! Dutkiewiczu ty POpaprancu! Rusz tylek i sam sobie tym pojezdzij! Powspinaj sie. W miejscu gdzie podloga jest nisko sa TYLKO 2 miejsca siedzace. A potem trzeba sie wspinac wyzej po 4 schodkach!!!! To nawet Zdrojewski nie byl takim beznadziejnym prezydentem jak Dutkiewicz.

A
Anabella

Mozecie w ogole nie kupowac nowych. Te co kupujecie to przestarzaly zlom!!!!!taki sam ktory jezdzi teraz! Dutkiewiczu ty POpaprancu! Rusz tylek i sam sobie tym pojezdzij! Powspinaj sie. W miejscu gdzie podloga jest nisko sa TYLKO 2 miejsca siedzace. A potem trzeba sie wspinac wyzej po 4 schodkach!!!! To nawet Zdrojewski nie byl takim beznadziejnym prezydentem jak Dutkiewicz.

K
Krasnal Adamu

Zresztą może taki był plan PO. Chybicka wyeliminowała potencjalnego konkurenta (przeciągnęła Owczarka na swoją stronę) i załatwiła, żeby i tak aktywni działacze pracowali dla niej. Jeśli Chybicka wygra w wyborach, to ci aktywiści skończą jako przystawka PO.

K
Krasnal Adamu

I to jest racjonalna, wyważona opinia, bez zapędów hejterskich.

W
Wieczorek

Wiadomo, że koleś już sobie robi kampanie samorządową, pod przykrywką tzw. miejskiego aktywisty. Tak naprawdę komentuje to z czysto politycznych pobudek. Krytykować zawsze łatwo.

G
Gość

Z ostrożnością podchodzę do opinii zerojedynkowych. Tak jest – mam wrażenie – w kwestii zakupu nowych tramwajów we Wrocławiu. Otóż, został rozstrzygnięty przetarg i miasto/MPK wybrało ofertę Modertrans z Poznania, który woła 4,3 mln zł za sztukę, a zrezygnował z Pesy z Bydgoszczy, która chce 8 mln zł za sztukę. Aktywiści miejscy (TUMW, OK Wrocław, WRO) są oburzeni, bo pesy to tramwaje w 100 proc. niskopodłogowe, a moderusy mają niską podłogę tylko w 27 proc.

Jest larum, że „szrot”, „trzeci świat”, „zacofanie”. Jeżdżę tramwajami obu typów, często z synkiem w wózku. W komforcie samej jazdy nie dostrzegam różnicy. Tak pesy, jak i moderusy są klimatyzowane, przestronne, z systemem informacji wewnętrznej. Chodzi tylko o to, że w moderusach będziemy (rodzice z wózkami, osoby o ograniczonej mobilności) musieli poszukać tego wejścia z niską podłogą.

Owszem, jest to niedogodność, a i dla części pasażerów bariera. Ale czy ta różnica nie uzasadniała zaoszczędzenie przez miasto 150 mln zł na zakupie 40 tramwajów? Czy przy nadal dziesiątkach wysłużonych szrotów jeszcze z lat 80. nie warto kupić niemal dwa razy więcej nowych tramwajów? Czy gdyby MPK zdecydowało się na pesy, nie powiedzielibyście, że to niegospodarność? W idealnym świecie byłyby tylko tramwaje po 10 mln, ale w realu trzeba iść na kompromisy, liczyć się z budżetem. Dlatego z ostrożnością podchodzę do rozdzierania szat na „skandaliczną” decyzją MPK. Sam uważam ją za dość racjonalną, uargumentowaną, albo choć wartą wysłuchania. We Wrocławiu chyba za mało się nawzajem słuchamy w kwestiach miejskich. Nie zawsze chodzi o to, żeby walić bez opamiętania.

K
Krasnal Adamu

Tu i ówdzie przedstawiany też jako "prawa ręka Chybickiej w kampanii wyborczej", co w tym kontekście jest raczej bardziej na miejscu.

k
komentator

Do wożenia wrocławskiego bydła to nawet konstale są za dobre :D

M
Mieszkaniec

Mamy coraz więcej osób starszych, coraz więcej wózków z dziećmi na ulicach. Wózka z dzieckiem nie wciągniesz po schodach. Brakuje miejsca w żłobkach, brakuje w przedszkolach (choć tu bardziej złobkowe są wożone). Na porodówkach pełne obroty a tramwaje niskopodłogowe niepotrzebne?
Albo obrać politykę miasta dla samochodów (i tramwaje można mieć gówniane), albo miasta wolnego od aut ale coś musi się zmienić. Nie wyobrażam sobie matki bliżniaków która wózek z 2 dzieci wciąga po schodach do tramwaju lub czeka 30 min na kolejny niskopodłogowy bo tu się nie zmieściła.
Zamiast nowoczesnych autobusów też kupić jakieś stare jelcze lub Irisbus'a - jest tani a co z tego że wysokopodłogowy.
Na co się chwalić że ma się nowoczesny tabor, jak on bazuje na konstrukcjach z lat 30 ubiegłego wieku. Taka propaganda jak z polonezem była - nowoczesne nadwozie i silnik z lat 40.

B
Biały Pan

Stadion był i jest potrzebny a nfm, world games, esk to było nie potrzebne i wręcz wstydliwe. No bo jak można nazwać miasto Europejską Stolicą Kultury gdzie jest mrowie szpetnych nie remontowanych kamienic.

C
Corven

Słuszna decyzja!!! Zastanówcie się, ile osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży jeździ tramwajami jednocześnie? 100%? Nie. Zazwyczaj jak się trafi jedna taka osoba na jeden kurs to już coś a wydawanie 2x większą kasę na pojazdy Pesy było by zwyczajnie głupie. Przypominam że Pesa chciała 324,5 mln a Moderus 176 mln a to 148,5 mln różnicy. Miejsce dla niepełnosprawnych i ciężarnych więc będzie a reszta jak pokona 2 schodki wsiadając do tramwaju to krzywda im się nie stanie..

B
BK

Będzie klima

Dodaj ogłoszenie