Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Którędy pojedzie tramwaj na Jagodno? Linia na razie nie ma potencjału? (MAPA)

Weronika Skupin
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Hołod
Tramwaje na Jagodno to wciąż pieśń przyszłości. Jak przekonują urzędnicy, osiedle jest na razie zbyt mało rozbudowane, by poprowadzić tam tramwaj. Wiadomo, gdzie wyznaczono miejsce pod budowę takiej trasy. Gdzie będzie kończyć się linia na Jagodno i kiedy dojedziemy tam tramwajem? Zebraliśmy wszystkie dane dotyczące budowy nowego torowiska.

O torowisko zapytał jeden z naszych Czytelników, mieszkający na osiedlu Cztery pory roku przy Vivaldiego (boczna Buforowej). – Od lat słyszy się o planowanej budowie tramwaju na Jagodno (linia która kończy się na ul. Bardzkiej ma zostać przedłużona do granicy miasta). Ostatnimi czasy temat ten zanikł i nie słychać żadnych nowych informacji o postępie. Ostatnio na osiedlu rozmawiałem z jedną panią, która zastanawia się nad kupnem mieszkania/domu w tych okolicach, bo ponoć w urzędzie miasta znają już plany budowy i tramwaj ma jednak w ogóle nie dojeżdżać na Jagodno a tylko do wysokości Małej Toskanii, która jest budowana przed Jagodnem, przy skrzyżowaniu ulic Buforowej z Konduktorską (zjazd na Brochów). Według informacji, jakie otrzymałem od tej Pani, skrzyżowanie to ma zostać zmienione w rondo, a tramwaj ma mieć swoją zajezdnię zaraz za tym rondem i nie będzie jechał dalej do Jagodna i Lamowic (granic miasta), jak to było przez cały czas obiecywane. Chciałbym się dowiedzieć czy to prawda i czy rzeczywiście miasto planuje wykiwać ponad kilka tysięcy mieszkańców Wrocławia, którzy czekają na ten tramwaj.

Jak tłumaczy Zbigniew Komar z urzędu miasta, który nadzoruje sieć rozbudowy torowisk, budowa linii na Jagodno nie oznacza, że tramwaj dojedzie do granic miasta. Pętla znajdzie się naprzeciw osiedla Cztery pory roku, a więc już za osiedlem Mała Toskania i za "starym" Jagodnem (ul. Dróżnicza, Brzozowa). Linia tramwajowa nie sięgnie jednak do Lamowic (np. ul. Sarnia, administracyjnie Lamowice Stare to część osiedla Jagodno).

PRZEBIEG TRASY NA JAGODNO

Wybudowano fragment "ślepego" torowiska od skrzyżowania Bardzkiej ze Świeradowską właśnie z myślą o linii na Jagodno. Tory kończą się mniej więcej na wysokości ul. Owocowej (boczna Bardzkiej). Stamtąd trzeba będzie je wydłużyć do Jagodna. – Trasa tramwajowa począwszy od skrzyżowania z ul. Świeradowską aż do pętli końcowej cały czas jest zaplanowana po zachodniej stronie ulic Bardzkiej i Buforowej – mówi Zbigniew Komar.

Dotarliśmy do planów przebudowy ul. Buforowej, które są już wstępnie opracowane. Nowa droga będzie zbudowana zanim powstanie tam torowisko. Na planach nie pokazano przebiegu torów, ale widać gdzie jest na nie miejsce. Obecna ul. Buforowa ma się stać lokalną, a równolegle do niej powstanie nowa droga. "Starą" i "nową" Buforową połączy duże skrzyżowanie (przed osiedlem Cztery pory roku patrząc od centrum Wrocławia). Naprzeciw osiedla przy Vivaldiego jest trochę miejsca nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę deweloperską. Tam właśnie miałaby się znaleźć pętla tramwajowa. Przy okazji ma powstać autobusowo-tramwajowy węzeł przesiadkowy, ale za wcześnie mówić, jak dokładnie zostanie zbudowany.

Tramwaj z Jagodna pojedzie między dworcami PKP i PKS. Ul. Sucha będzie obszarem uspokojonego ruchu, znajdą się tam szerokie deptaki i przystanki tramwajowe. Przejście dla pieszych zostanie wyniesione ponad poziom jezdni do poziomu chodnika i w połowie jezdni wyposażone w bezpieczny azyl dla pieszych. Prędkość zostanie ograniczona do 30 km/h.

Trasy dwóch linii tramwajowych na Jagodno

Linia 1: JAGODNO – Buforowa – Bardzka – Hubska – Sucha – Piłsudskiego – centrum i dalej, np. w północne lub zachodnie rejony miasta.
Linia 2: JAGODNO – Buforowa – Bardzka – Hubska – Pułaskiego – pl. Wróblewskiego – most Grunwaldzki lub most Pokoju i dalej np. na Biskupin, Sępolno.

CZYTAJ DALEJ: KIEDY TRAMWAJ NA JAGODNO
KIEDY TRAMWAJ NA JAGODNO
Zbigniew Komar podkreśla jednak, że głównym pytaniem nie jest teraz "którędy", a "kiedy" nowe torowisko poprowadzi na Jagodno. Konkretne plany nie istnieją, bo nie ma takiej potrzeby. Jak przekonują urzędnicy, na razie na Jagodnie mieszka zbyt mało osób, by na poważnie myśleć o rozplanowaniu linii. Zbigniew Komar wyjaśnia, że obecnie nowe osiedla zajmują nie więcej niż 15 proc. obszaru, który docelowo jest przeznaczony pod zabudowę wielorodzinną.

Linia na razie nie ma potencjału. – Brak odpowiedniej liczby mieszkańców uzasadniającej już teraz budowę tak długiej i kosztownej inwestycji. Długość trasy to ponad 2 900 m plus pętla Jagodno. Zadanie przewidywane jest do dofinansowania z programu operacyjnego UE na lata 2014-2020, obecnie bez sprecyzowania konkretnego roku, gdyż nie są wyznaczone nawet terminy składania wniosków o dofinansowanie – wyjaśnia Komar i podsumowuje: wszystko zależy teraz od deweloperów i od Unii. To, że pieniądze mają do nas trafić do 2020 roku nie oznacza, że wtedy zakończy się budowa – do tego czasu może się nawet nie zacząć i zapewne tak będzie.

Ale miasto zapewnia, że nie rezygnuje z pomysłu tramwaju na Jagodno. – Przedłużenie linii tramwajowej do Jagodna nadal jest przewidywane zarówno w studium zagospodarowania przestrzennego jak i w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego w tym rejonie. Jest to oczywiście – jak w każdym takim planie – tzw. rozwiązanie docelowe – mówi Zbigniew Komar.

Rafał Dutkiewicz w swoich obietnicach na przyszłą kadencję nie wspomniał nawet o budowie tramwaju na Jagodno, co zapowiadano w magistracie od lat. Obiecuje za to lepsze połączenie Jagodna z centrum w postaci zwiększenia liczby kursów autobusów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska