Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Kontrolerzy MPK będą... kontrolowani (PRAWA I OBOWIĄZKI KONTROLERA)

Weronika Skupin
Polskapresse
We Wrocławiu szykuje się wielka kontrola... pracy kontrolerów MPK. W przyszłym tygodniu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozpocznie rekrutację pięciu ankieterów, którzy będą w tramwajach i autobusach wcielać się w trudnych pasażerów i przez miesiąc oceniać pracę kontrolerów MPK.

Kontroler też człowiek - jeszcze niedawno MPK uczyło nas empatii dla tego trudnego zawodu podczas swojej akcji informacyjno-promocyjnej. W autobusach i tramwajach pojawiły się komiksy: o agentach 07, co to 0 razy kasowali, a 7 razy jeździli, i o takich gapowiczach, co to przeżyli stan wojenny i wszystko im się należało – a kontroler musi się z takimi spotykać codziennie.

Ale kontroler, skoro też człowiek, to i popełnia błędy. Powinien zachowywać się jednak profesjonalnie, a jeżeli stanowczo - to z wdziękiem i zachowując kulturę. Dlatego kontroler będzie kontrolowany. Żeby sam poczuł, jak to jest, a co najważniejsze, żeby MPK poprawiło niedociągnięcia w pracy "kanarów". – Ale ogółem jesteśmy zadowoleni z pracy kontrolerów – zarzeka się Agnieszka Korzeniowska. W ubiegłym roku MPK zorganizowało podobną akcję - zostali ocenieni na 4+, a teraz spółce marzy się "5".

- Pięciu ankieterów pozna harmonogram pracy kontrolerów, by wiedzieć, w których pojazdach będą oni sprawdzali bilety. Wcielą się w rolę tajemniczych pasażerów – mówi Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK. Co to znaczy? Niektórzy z nich będą spokojni, inni awanturujący się. Kontrolera trzeba sprawdzić przecież na wielu frontach. A to jakie maski ankieterzy przyjmą zależy w dużej mierze od ich przygotowania to różnych ról na specjalnym kursie ale też i od ich inwencji.

W takie role będą się wcielać ankieterzy:

  • grzeczny. Ma bilet, a jeśli trzeba to i dokument tożsamości. Obserwuje pracę kontrolera z boku, przygląda się. Nie awanturuje się i nie rzuca się w oczy
  • nie mający biletu, ale posiadający dokument tożsamości
  • nie posiadający i biletu i dokumentu tożsamości (lub udający, że go nie ma) - w tym i powyższym przypadku tajemniczy pasażer-gapowicz może się pokajać i dać sobie wpisać mandat, albo też próbować bronić się na jeden z poniższych sposobów
  • awanturujący się. Uspokajamy - nikt nie będzie bił kontrolerów, żeby sprawdzić ich reakcję. Ale testujący będzie na nich krzyczał, a może i obrażał
  • egzaminator - pyta o wszystko. A na jakiej podstawie mnie pan zatrzymał? Który punkt regulaminu o tym mówi? Gdzie pan wyczytał, że może mnie nie wypuścić? Jakie mam prawo do reklamacji?
  • pasażer udający, że nie widzi kontrolera, patrzący się w okno, udający że śpi itd.
  • używający wymówek - np.: miałem bilet, ale gdzieś go zapodziałem, na pewno go gdzieś mam, ale mi wypadł. Jadę do mamy do szpitala. To ostatni raz. Jestem śmiertelnie chory, umieram, niech pan ma serce!


Kontrolerzy mają swoje obowiązki - co będą oceniać tajemniczy pasażerowie?

  • czy kontroler ma w widocznym miejscu ważną legitymację z widocznym numerem służbowym i zdjęciem
  • czy po wejściu do pojazdu rozgląda się najpierw upewniając się, że nikt nie ma zamiaru kupić lub skasować biletu. Kontroler powinien odczekać i dopiero gdy ma pewność, że nikt nie "kręci się" koło biletomatu lub kasownika w takim celu, może rozpocząć kontrolę
  • czy głośno i wyraźnie oznajmia rozpoczęcie kontroli (nie może szepnąć sobie pod nosem)
  • czy zachowuje się grzecznie i kulturalnie, nawet w momencie, gdy pasażer zaczyna go obrażać. Używa zwrotów grzecznościowych
  • czy wyjaśnia jasno i klarownie powody wypisania wezwania do zapłaty i czy pasażer jest dobrze poinformowany i świadomy za co zostaje ukarany
  • czy kontroler informuje o możliwości odwołania się od wezwania do zapłaty w biurze obsługi klienta MPK podając gdzie i w jakim czasie należy tę sprawę załatwić
  • czy odbija kontrolkę, czyli kasuje kontrolny kwitek w kształcie biletu, dzięki czemu może sprawdzić czy kasownik działa poprawnie
  • czy nie używa przemocy wobec pasażera - nie może stosować środków przymusu bezpośredniego takich jak np. policja

Pamiętajmy, że kontroler ma także swoje prawa

  • może wezwać policję, jeśli uważa, że jej interwencja jest konieczna. Gdy pasażer nie ma biletu i nie chce okazać dokumentu tożsamości, patrol jest zazwyczaj wzywany na pętlę
  • ma prawo nas ująć, czyli uniemożliwić nam wyjście z pojazdu zagradzając drogę. Nie może za to ciągnąć nas za rękę czy nogę, szarpać za kurtkę, czy przyciskać do ściany. Może zastosować tzw. ujęcie obywatelskie, czyli zwyczajnie nie wypuścić z pojazdu stając na naszej drodze
  • może poprosić kierowcę o zablokowanie wybranych drzwi autobusu czy tramwaju
  • ma prawo do oceny, czy bilet jest skasowany poprawnie. Niby oczywiste, ale pamiętajmy, że w sytuacji, gdy kasownik szwankuje i źle kasuje bilet, możemy dostać wezwanie do zapłaty. Gdy wybiła się co druga cyferka, napis jest rozmazany i nieczytelny albo data i godzina nie zmieściła się na bilecie, bo jest on skasowany krzywo, to teoretycznie nie nasza wina, ale kontroler nie musi słuchać naszych argumentów. Może uznać, że dla niego bilet jest nieważny, a jeśli uważamy inaczej – możemy się bronić mówiąc, ale już w biurze obsługi klienta składając reklamację

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska