Wrocław: Klocki z betonu jadą na stadion

Marcin Rybak
Rygle zębate załadowane na pociąg w Niemczech
Rygle zębate załadowane na pociąg w Niemczech fot. max boegl
Największa operacja logistyczna we Wrocławiu. Olbrzymie elementy docierają na budowę stadionu na Euro 2012.

Sześćsetmetrowy pociąg z gigantycznymi, betonowymi elementami do budowy wrocławskiego stadionu przyjedzie dziś do Wrocławia. To pierwszy z ośmiu takich transportów.

Od poniedziałkowego wieczoru, przez cały tydzień, 36-metrowe betonowe rygle zębate będą transportowane na plac budowy.

Można to robić tylko nocą, bo operacja wymaga zamknięcia paru ulic, a w kilku miejscach nawet zdemontowania sygnalizacji świetlnej.

Pociąg przywiezie do Wrocławia dwanaście rygli. Od poniedziałku, co noc, na stadion pojadą dwa.
Rygle wykonano w niemieckich fabrykach firmy Max Bögl, czyli generalnego wykonawcy stadionu.
Na tych wielkich, betonowych elementach będzie się opierać cała konstrukcja trybun. Podobne elementy - tylko krótsze i lżejsze - montowane są na trybunach stadionu już od kilku tygodni.

Żeby zamontować największe rygle - te, które dziś przyjadą do Wrocławia - trzeba było zamontować na placu budowy wielki dźwig. Może unieść nawet 700 ton. Jeden 36-metrowy, betonowy klocek waży 110 ton. Dźwig stoi już w miejscu, gdzie po zakończeniu budowy będzie boisko.

Pociąg z ryglami wjedzie na teren Dolnego Śląska dziś przed godz. 14. Polsko-niemiecką granicę przekroczy w Bielawie Dolnej, niedaleko Zgorzelca. Około godz. 14 jest spodziewany na stacji Węglińcu. Potem pojedzie przez Legnicę, by nocą zajechać na bocznicę na Kuźnikach.
W poniedziałek rano pierwsze dwa rygle zostaną ułożone na wielkiej ciężarówce, którą nocą pojadą na stadion.

Transport jednego rygla ulicami miasta ma trwać 40 minut, a może nawet godzinę.
Na transport przez miasto firma musiała mieć zgodę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Przygotowywanie trasy zajęło nam pół roku - mówi Tomasz Framski z firmy Universal Transport. - Mieliśmy kilka różnych planów przewozu.

Początkowo planowano wykorzystać teren Dozamelu przy ul. Fabrycznej. - Okazało się jednak, że trzeba by było rozebrać kawałek zabytkowego ogrodzenia - mówi Tomasz Framski.

Ostatecznie ustalono więc, że rygle będą przyjeżdżać na bocznicę na Kuźnikach. Stamtąd wielkie ciężarówki pojadą ulicami: Lotniczą, Milenijną, Popowicką, Pilczycką, Rolną, Królewiecką i Śląską (patrz: mapka obok).

- Trasę znam już na pamięć - mówi Tomasz Framski.

Specjalistyczne ciężarówki, którymi rygle pojadą na stadion, to ciągnik siodłowy i dwa niezależne od niego wózki. Będą połączone jedynie betonowym elementem, który przewożą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc_nty
przeciez stamtad jest prosta droga krolewiecka, jeden ostry luk, a tu 4,

trasa o polowe krotsza, zadnego mostu o duzej rozpietosci
w
wieszcz
pożywiom, posmotrim, uwidim.
k
klops
Wieszczu, ładunek jest ciężki, więc mógłby stanowić zagrożenie dla osłabionych obiektów mostowych. Dla nawierzchni jest nieszkodliwy, bo z racji użycia bardzo wielu osi na bliźniakach nacisk na oś (a to ma znaczenie w kwestii odciskania się w asfalcie) będzie porównywalny do nacisku na oś w pełni załadowanej ciężarówki o DMC 40 ton.

A "klockami" to się dzieci bawią, panie Redaktorzu. :P
q
qba
Z taką mapą to nikt nie jest wstanie zabłądzić.
t
tucież
nie wypada na forum napisać czym...... ale tak to niestety wygląda. O profesjonalnym podejściu redaktorów piszących artykuły ( a prawdę mówiąc braku profesjonalizmu) wielokrotnie już pisałem. Niechlujstwo na każdym kroku, przykład biorą z góry? Brak słów.
w
wieszcz
Ciekawe, jak będzie wyglądał asfalt na ulicach, po których będą się odbywały nocne eskapady tych ponad 110-tonowych kolosów? A gdyby tak wpierw zbudowano bocznicę kolejową (która później pełniłaby funkcję przystanku kolejowego)? Tak się robi gdzie indziej, ale nie we Wrocławiu. We Wrocławiu stawia się tablice: - "Kierowco, Wrocław dba o drogi!"
r
radex
Śliczna ta mapka. Ido tego taka ...wyraźna.
l
luki
Dziękuję za mapkę. Wszystko ładnie , graficznie pokazane. No po prostu miodzio.
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie