Wrocław: Kierowcy MPK uciekają do Polskiego Busa

Bartosz Józefiak, Weronika Skupin
Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
- Tylko w tym roku kilkunastu młodych kierowców odeszło do pracy w Polskim Busie - alarmuje w oficjalnym oświadczeniu zarząd wrocławskiego MPK. Zwalniając się z MPK tłumaczą, że są tam lepsze warunki pracy i płaca

Coraz więcej kierowców Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego odchodzi z firmy. Narzekają na zarobki i złą organizację pracy. Uciekają do Polskiego Busa, największego przewoźnika na dalekich trasach.

W całym 2013 r. z MPK odeszło 7 kierowców, a w tym roku już 14. Jak usłyszeliśmy w zajezdniach, kolejnych kilkunastu szoferów też ma zamiar odejść. Idą do Polskiego Busa, który w listopadzie 2013 r. otworzył we Wrocławiu swą bazę (najważniejszą po Warszawie). Stąd jeżdżą wozy do Berlina, Pragi, Krakowa, Poznania i Warszawy. Wrocławska baza zatrudnia już 90 kierowców, a w najbliższych miesiącach ta liczba wzrośnie do 140. Może uciekną tam kolejni z MPK?

Nie chodzi tylko o zarobki, bo początkujący kierowca w obu firmach zarabia podobnie. Tyle tylko, że wPolskim Busie są szanse na podwyżki, na co w MPK nowi kierowcy nie mogą liczyć. Ważne jest też doświadczenie. Polski Bus otwiera nowe trasy, na których kierowcy uczą się jeździć, także w innych krajach. Do tego dochodzą lepsze warunki pracy.

– W MPK w jednym tygodniu pracujesz rano, a w następnym nocą. A tutaj masz stałą siatkę godzin – dodaje inny szofer.
– Polski Bus wiezie 50 osób po trasie w jedną stronę, a nie 1000 dziennie, jak u nas – mówi kierowca MPK. Jest to też inny pasażer, bo np. nie krzyczy, że zaraz spóźni się do pracy.

WMPK duże emocje wzbudza planowana likwidacja zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej i przeniesienie wozów na Obornicką. – Są tacy, którzy będą tam musieli dojeżdżać np. z Księża, i zajmie im to w szczycie trzy godziny – skarży się kierowca.
Miejski przewoźnik chciałby ograniczyć ten exodus, zmieniając regulamin podwyżek. Inaczej niedługo może zabraknąć tam nowych kierowców.

– Obecny system wynagradzania w MPK, pochodzący z PRL-u, premiuje pracowników nie za ich wysokie kwalifikacje i jakość pracy, ale głównie za staż w spółce – czytamy w stanowisku zarządu MPK.
Zmiana regulaminu, a głównie plany zrównania pensji młodych i doświadczonych kierowców, powodują, że związki zawodowe chcą odwołania prezesa MPK Władysława Smyka.

– W praktyce chce się nam zabrać dodatek za długi staż pracy, a naszą pensję dać młodym. Wszystko zależy od tego, co teraz zrobi Smyk. Gdy prezes obniży nam pensje, wtedy będziemy się zwalniać – mówi kierowca z 20-letnim stażem.

ILE ZARABIA KIEROWCA?

  • Początkujący kierowca zarówno w MPK, jak i w Polskim Busie zarabia ok. 2200-2500 zł na rękę. Różnice zaczynają się przy podwyżkach. Kierowca Polskiego Busa może liczyć na 3 tys. zł miesięcznie. Premie można dostać m.in. za bezbłędną jazdę, choć nie ma nacisku na szybkość przejazdu.

  • W MPK kierowcy z doświadczeniem zarabiają nawet dwa razy więcej niż początkujący. Regulamin zarobków w MPK premiuje tych, którzy pracują dłużej (wysługa lat), młodzi podwyżek nie dostają. MPK na początku zatrudnia też na umowy-zlecenie.

Wideo

Komentarze 175

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
maniek

cha cha ! niemców się boicie bracia szoferzy ? zobaczycie jak MICHALCZEWSKI SP.ZOO łyknie wrocławskie mpk w niedługim czasie i zacznie dyktować warunki szoferom !!!!!

B
BUSOMAT PL

I prawidłowo

M
Martynka Dudek-Kania

A ja będę, jest fajnie!

K
Kaziu

Mamy już efekty wprowadzenia tzw.TURBO.Może pani dyrektor od spraw personalnych napisze ilu kierowców porzuciło pracę w MPK po pierwszej wypłacie.Pytam panią dyrektor ile mpk płaci kar za brak obsady autobusów.To jest niegospodarność za którą trzeba będzie odpowiedzieć.

g
gość

A czy ktoś wspomniał o warunkach socjalnych kierowcy w MPK. Przerwy śniadaniowe przysługują każdemu pracownikowi, a kierowca autobusu w MPK nie ma warunków aby przyzwoicie zjeść śniadanie, nie zawsze ma gdzie umyć ręce, a śniadanie je w autobusie pełnym kurzu, nie mówiąc już o zrobieniu herbaty, a często jego praca trwa nawet 10 godzin

W
Wabo

Artykuł dotyczył firm MPK,Polski Bus a ty piszesz Polbus czy naprawdę o to Ci chodziło.

k
kierowca z 7 letnim stażem

w związku z wyrównaniem płac pomiędzy młodym a starszym (stażem) kierowcą , planują jakieś wyrównanie finansowe dla tych, którzy zarabiali początkowo dużo mniej niż "starsi" i do dziś nie osiągnęli maksymalnego pułapu ?!

p
prywatyzacyjny oszołom

Matoł.

s
stawka godzinowa

Wysługa lat jest ok, ale stawki powinny być takie same. Jazda autobusem to praca taka sama dla 21 latka jak i 60 latka.

k
klient

w Polbusie prezes każe swoim kierownikom podrabiać przeglądy techniczne dla oszczędności i fałszować dokumentację techniczną dworca.

X
XXX

to co jest opisane w artykule to komunistyczny system wynagradzania,
już dawno powinien być zmieniony
młody kierowca a stary kierowca niczym się nie różnią prócz wieku
młody kierowca po roku jazdy w MPK Wrocław będzie tak samo doświadczony jak ten z dwudziestoletnim stażem
coś wiem na ten temat a zwłaszcza patrząc na rutynę starych kierowców MPK

MPK SKOŃCZCIE Z PORĄBANYMI UMOWAMI ŚMIECIOWYMI - NIC DZIWNEGO ŻE NIKT NIE CHCE DO WAS PRZYJŚĆ PRACOWAĆ

JA SAM SIĘ ZWOLNIĘ - ZA POROZUMIENIEM STRON I IDĘ DO ORBISU ZA 3400 NA RĘKĘ NA POCZĄTEK

kierowca MPK

w
wieszcz

Tylko idioci z KNP JKM wierzą w magiczną moc sprawczą prywatyzacji wszystkiego, wmówioną im przez ich guru, karciarza JKM.
Miejska komunikacja zbiorowa bez - większej lub mniejszej - dotacji z budżetu miasta nie ma racji bytu, gdyż cenowo przegrywa z własnym transportem podróżnych, a w niektórych wypadkach nawet z taksówkami. Ideologowi KNP panu KNP, który nie owija spraw w bawełnę jak liderzy PO, chodzi o to, by ta dotacja nie trafiała w ręce załogi, czyli ludzi pracy, tylko kapitalisty, który właścicielem zbiorkomu stałby się dzięki prywatyzacji po polsku, czyli za cenę podobną do tej za jaką Dutkiewicz nabył kamienicę na pl. Solnym.

l
logik, ale nie Dutkiewicz

To, że Ty zarabiasz mniej nie oznacza, że oni zarabiają za dużo.

w
wieszcz

Tylko idioci z KNP JKM wierzą w magiczną moc sprawczą prywatyzacji wszystkiego, wmówioną im przez ich guru, karciarza JKM.
Miejska komunikacja zbiorowa bez - większej lub mniejszej - dotacji z budżetu miasta nie ma racji bytu, gdyż cenowo przegrywa z własnym transportem podróżnych, a w niektórych wypadkach nawet z taksówkami. Ideologowi KNP panu KNP, który nie owija spraw w bawełnę jak liderzy PO, chodzi o to, by ta dotacja nie trafiała w ręce załogi, czyli ludzi pracy, tylko kapitalisty, który właścicielem zbiorkomu stałby się dzięki prywatyzacji po polsku, czyli za cenę podobną do tej za jaką Dutkiewicz nabył kamienicę na pl. Solnym.

K
KNP JKM

To nie miejsce na pisanie CV.
Chyba, że szuka Pan pracy w gazecie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3