Wrocław: Kierowcy MPK uciekają do Polskiego Busa

Bartosz Józefiak, Weronika Skupin
Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
- Tylko w tym roku kilkunastu młodych kierowców odeszło do pracy w Polskim Busie - alarmuje w oficjalnym oświadczeniu zarząd wrocławskiego MPK. Zwalniając się z MPK tłumaczą, że są tam lepsze warunki pracy i płaca

Coraz więcej kierowców Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego odchodzi z firmy. Narzekają na zarobki i złą organizację pracy. Uciekają do Polskiego Busa, największego przewoźnika na dalekich trasach.

W całym 2013 r. z MPK odeszło 7 kierowców, a w tym roku już 14. Jak usłyszeliśmy w zajezdniach, kolejnych kilkunastu szoferów też ma zamiar odejść. Idą do Polskiego Busa, który w listopadzie 2013 r. otworzył we Wrocławiu swą bazę (najważniejszą po Warszawie). Stąd jeżdżą wozy do Berlina, Pragi, Krakowa, Poznania i Warszawy. Wrocławska baza zatrudnia już 90 kierowców, a w najbliższych miesiącach ta liczba wzrośnie do 140. Może uciekną tam kolejni z MPK?

Nie chodzi tylko o zarobki, bo początkujący kierowca w obu firmach zarabia podobnie. Tyle tylko, że wPolskim Busie są szanse na podwyżki, na co w MPK nowi kierowcy nie mogą liczyć. Ważne jest też doświadczenie. Polski Bus otwiera nowe trasy, na których kierowcy uczą się jeździć, także w innych krajach. Do tego dochodzą lepsze warunki pracy.

– W MPK w jednym tygodniu pracujesz rano, a w następnym nocą. A tutaj masz stałą siatkę godzin – dodaje inny szofer.
– Polski Bus wiezie 50 osób po trasie w jedną stronę, a nie 1000 dziennie, jak u nas – mówi kierowca MPK. Jest to też inny pasażer, bo np. nie krzyczy, że zaraz spóźni się do pracy.

WMPK duże emocje wzbudza planowana likwidacja zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej i przeniesienie wozów na Obornicką. – Są tacy, którzy będą tam musieli dojeżdżać np. z Księża, i zajmie im to w szczycie trzy godziny – skarży się kierowca.
Miejski przewoźnik chciałby ograniczyć ten exodus, zmieniając regulamin podwyżek. Inaczej niedługo może zabraknąć tam nowych kierowców.

– Obecny system wynagradzania w MPK, pochodzący z PRL-u, premiuje pracowników nie za ich wysokie kwalifikacje i jakość pracy, ale głównie za staż w spółce – czytamy w stanowisku zarządu MPK.
Zmiana regulaminu, a głównie plany zrównania pensji młodych i doświadczonych kierowców, powodują, że związki zawodowe chcą odwołania prezesa MPK Władysława Smyka.

– W praktyce chce się nam zabrać dodatek za długi staż pracy, a naszą pensję dać młodym. Wszystko zależy od tego, co teraz zrobi Smyk. Gdy prezes obniży nam pensje, wtedy będziemy się zwalniać – mówi kierowca z 20-letnim stażem.

ILE ZARABIA KIEROWCA?

  • Początkujący kierowca zarówno w MPK, jak i w Polskim Busie zarabia ok. 2200-2500 zł na rękę. Różnice zaczynają się przy podwyżkach. Kierowca Polskiego Busa może liczyć na 3 tys. zł miesięcznie. Premie można dostać m.in. za bezbłędną jazdę, choć nie ma nacisku na szybkość przejazdu.

  • W MPK kierowcy z doświadczeniem zarabiają nawet dwa razy więcej niż początkujący. Regulamin zarobków w MPK premiuje tych, którzy pracują dłużej (wysługa lat), młodzi podwyżek nie dostają. MPK na początku zatrudnia też na umowy-zlecenie.

Wideo

Komentarze 175

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
maniek

cha cha ! niemców się boicie bracia szoferzy ? zobaczycie jak MICHALCZEWSKI SP.ZOO łyknie wrocławskie mpk w niedługim czasie i zacznie dyktować warunki szoferom !!!!!

B
BUSOMAT PL

I prawidłowo

M
Martynka Dudek-Kania

A ja będę, jest fajnie!

K
Kaziu

Mamy już efekty wprowadzenia tzw.TURBO.Może pani dyrektor od spraw personalnych napisze ilu kierowców porzuciło pracę w MPK po pierwszej wypłacie.Pytam panią dyrektor ile mpk płaci kar za brak obsady autobusów.To jest niegospodarność za którą trzeba będzie odpowiedzieć.

g
gość

A czy ktoś wspomniał o warunkach socjalnych kierowcy w MPK. Przerwy śniadaniowe przysługują każdemu pracownikowi, a kierowca autobusu w MPK nie ma warunków aby przyzwoicie zjeść śniadanie, nie zawsze ma gdzie umyć ręce, a śniadanie je w autobusie pełnym kurzu, nie mówiąc już o zrobieniu herbaty, a często jego praca trwa nawet 10 godzin

W
Wabo

Artykuł dotyczył firm MPK,Polski Bus a ty piszesz Polbus czy naprawdę o to Ci chodziło.

k
kierowca z 7 letnim stażem

w związku z wyrównaniem płac pomiędzy młodym a starszym (stażem) kierowcą , planują jakieś wyrównanie finansowe dla tych, którzy zarabiali początkowo dużo mniej niż "starsi" i do dziś nie osiągnęli maksymalnego pułapu ?!

p
prywatyzacyjny oszołom

Matoł.

s
stawka godzinowa

Wysługa lat jest ok, ale stawki powinny być takie same. Jazda autobusem to praca taka sama dla 21 latka jak i 60 latka.

k
klient

w Polbusie prezes każe swoim kierownikom podrabiać przeglądy techniczne dla oszczędności i fałszować dokumentację techniczną dworca.

X
XXX

to co jest opisane w artykule to komunistyczny system wynagradzania,
już dawno powinien być zmieniony
młody kierowca a stary kierowca niczym się nie różnią prócz wieku
młody kierowca po roku jazdy w MPK Wrocław będzie tak samo doświadczony jak ten z dwudziestoletnim stażem
coś wiem na ten temat a zwłaszcza patrząc na rutynę starych kierowców MPK

MPK SKOŃCZCIE Z PORĄBANYMI UMOWAMI ŚMIECIOWYMI - NIC DZIWNEGO ŻE NIKT NIE CHCE DO WAS PRZYJŚĆ PRACOWAĆ

JA SAM SIĘ ZWOLNIĘ - ZA POROZUMIENIEM STRON I IDĘ DO ORBISU ZA 3400 NA RĘKĘ NA POCZĄTEK

kierowca MPK

w
wieszcz

Tylko idioci z KNP JKM wierzą w magiczną moc sprawczą prywatyzacji wszystkiego, wmówioną im przez ich guru, karciarza JKM.
Miejska komunikacja zbiorowa bez - większej lub mniejszej - dotacji z budżetu miasta nie ma racji bytu, gdyż cenowo przegrywa z własnym transportem podróżnych, a w niektórych wypadkach nawet z taksówkami. Ideologowi KNP panu KNP, który nie owija spraw w bawełnę jak liderzy PO, chodzi o to, by ta dotacja nie trafiała w ręce załogi, czyli ludzi pracy, tylko kapitalisty, który właścicielem zbiorkomu stałby się dzięki prywatyzacji po polsku, czyli za cenę podobną do tej za jaką Dutkiewicz nabył kamienicę na pl. Solnym.

l
logik, ale nie Dutkiewicz

To, że Ty zarabiasz mniej nie oznacza, że oni zarabiają za dużo.

w
wieszcz

Tylko idioci z KNP JKM wierzą w magiczną moc sprawczą prywatyzacji wszystkiego, wmówioną im przez ich guru, karciarza JKM.
Miejska komunikacja zbiorowa bez - większej lub mniejszej - dotacji z budżetu miasta nie ma racji bytu, gdyż cenowo przegrywa z własnym transportem podróżnych, a w niektórych wypadkach nawet z taksówkami. Ideologowi KNP panu KNP, który nie owija spraw w bawełnę jak liderzy PO, chodzi o to, by ta dotacja nie trafiała w ręce załogi, czyli ludzi pracy, tylko kapitalisty, który właścicielem zbiorkomu stałby się dzięki prywatyzacji po polsku, czyli za cenę podobną do tej za jaką Dutkiewicz nabył kamienicę na pl. Solnym.

K
KNP JKM

To nie miejsce na pisanie CV.
Chyba, że szuka Pan pracy w gazecie.

Dodaj ogłoszenie