Wrocław: Karkonoska do podziału

Jarosław Garbacz
Aleja Karkonoska to jedna z najbardziej ruchliwych dróg. Przejeżdża nią 60 tys. aut dziennie
Aleja Karkonoska to jedna z najbardziej ruchliwych dróg. Przejeżdża nią 60 tys. aut dziennie Fot. Janusz Wójtowicz
Urzędnicy: nie będzie już czołowych zderzeń przy wyjeździe z Wrocławia w kierunku Bielan

Za dwa tygodnie na al. Karkonoskiej między skrzyżowaniem z ul. Zwycięską (przy stacji BP) do zjazdu do centrum Auchan Park Handlowy rozpocznie się zapowiadany od kilku miesięcy montaż barierek, które oddzielą jezdnię prowadzącą w kierunku Bielan od tej wiodącej do centrum miasta.

1200 betonowych barier, z których każda będzie miała metr długości i półtora metra szerokości, ma być gotowych do początku września. Po co to wszystko? By zapewnić kierowcom bezpieczeństwo.

- Barierki będą ze sobą połączone lub sklejone, ale nieprzytwierdzone do nawierzchni. Po zderzeniu z nimi każde auto będzie wracało na swój pas ruchu. Nie będzie więc już możliwości czołowego zderzenia - twierdzi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Po zmianach tiry pojadą już tylko jednym, zewnętrznym pasem. Szosa będzie bowiem węższa o około 1,5 metra.

Karkonoska to dziś jedna z najniebezpieczniejszych ulic w mieście. Prowadzą nią dwie drogi krajowe - nr 5 i 8. Codziennie w każdym z kierunków przejeżdża tędy po 30 tysięcy samochodów. Takie natężenie ruchu od wielu lat powodowało olbrzymie zagrożenie, zwłaszcza że wielu kierowców na szerokiej drodze zbyt mocno naciskało pedał gazu.

Policjanci wskazują, że na Karkonoskiej - właśnie na odcinku od skrzyżowania ze Zwycięską i Jeździecką do wiaduktu przy Auchan - często dochodziło nie tylko do kolizji, ale i do śmiertelnych wypadków.

- W styczniu żywcem spłonął tu kierowca uwięziony w autokarze i zginęła jedna z pasażerek - przypomina Adrian Klejner z wydziału ruchu drogowego komendy wojewódzkiej policji. Wtedy, z niewyjaśnionych do dzisiaj przyczyn, kierowca cysterny jadący w stronę Bielan zjechał na przeciwny pas i czołowo zderzył się z autobusem PKS jadącym z Jeleniej Góry do Warszawy. Autokar zapalił się.
Z kolei 10 lutego na wysokości stacji paliw BP lancia wpadła w poślizg. Kierowca zjechał na przeciwny pas i po czołowym zderzeniu z tirem zginął na miejscu.

Trzy lata temu doszło tam do innego tragicznego zdarzenia. - Starsze małżeństwo najechało na barierę na wiadukcie przy Auchan. Ich samochód wzbił się w powietrze i spadł wprost pod rozpędzoną ciężarówkę. Oboje nie przeżyli - wspomina Klejner.

Barierki na Karkonoskiej będą kosztowały 680 tysięcy złotych. Ich montaż ma być prowadzony nocą, od godz. 21 do 5. Niestety, nie będzie można ich przesuwać, tak by np. poszerzać pasy w kierunku centrum w czasie weekendowych powrotów wrocławian do domów.

Wymiana wagi
Na al. Karkonoskiej wyremontowana zostanie też waga dla ciężarówek.
Urządzenie badające masę pojazdów psuło się już dwukrotnie. Głównie z powodu kiepskiej jakości nawierzchni zastosowanej wokół. Waga i nawierzchnia będą modernizowane od połowy
przyszłego tygodnia. Prace prowadzone na gwarancji potrwają 6 dni. Jeden z pasów w stronę centrum będzie w tym czasie zwężony. Roboty kosztują 57 tys. zł. Miasto zapłaci tylko za nawierzchnię.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Poniedzielny

Ja mysle ze te betony są po to aby kierowcy tirów nie omijali wagi. Wiele razy widzialem jak to robią

w
wieszcz

Może zamiast tych 1200 betonowych barier zamontować sygnalizację świetlną typu "all red", jak na ul. Ślężnej przy skrzyżowaniu z ul Weigla? A może system all red jest za tani?

w
waldi

Po zamontowaniu barierek jezdnia będzie za wąska, co uzasadni wydanie jeszcze większych pieniędzy na jej poszerzenie. A przecież dwa plus dwa równa się cztery plus "prowizja". No a ile "prowizji" mógłby wziąć urzędnik od fotoradaru?

g
geolog72

Lekką reką wyrzucamy pieniądze podatnika. Kiedy to się skończy?

m
mn

W Europie już dawno stwierdzili, że te betonowe bariery powodują więcej ciężkich wypadków niż stalowe i dlatego np. ADAC i inne instytucje w Niemczech wycofują się z betonu na rzecz stali, która jest sprężysta, zajmuje mniej miejsca jest jedynym sensownym rozwiązaniem na drogach. Dlaczego Polacy muszą mieć swoje eksperymenty?

J
Jerzy

Dobre rozwiązanie na idiotów którzy jadą za szybko, proponuję dodać 1 stały radar. Pozdrawiam

w
wieszcz

Zadajmy sobie najważniejsze pytanie - kto na tym zarobi? Już kiedyś wprowadzono do użytku inny wynalazek, który się nie sprawdził, ale kosztował. Mam na myśli te "gwoździe" na liniach rozdzielających pasy ruchu. Nabito ich wówczas tyle, że na niektórych skrzyżowaniach (np. Ruska - Kazimierza Wlk.) szło zgłupieć, czy się jest na swoim pasie, czy innym. Gdyby to kogoś interesowalo, to służę większą ilością takich projektów.

m
max55

przyjrzeć się wjazdowi na Karkonoską z A4 jadąc od strony Kątów Wr.-notoryczne stłuczki przy znaku STOP.

r
robur

Co za chory pomysł! Jezdnia węższa oznacza większą ilość wypadków. Znając życie będą też śmiertelne.Lepszym rozwiązaniem byłoby ograniczenie prędkości i zmniejszenie natężenia ruchu, które niedługo pewnie nastąpi

k
kicia

W USA są takie wszędzie i znacznie węższe

s
stefan

Pół-mądry pomysł. 1,5 metra szerokości? PO co? Przecież to zwęzi i tak nieszerokie pasy ruchu

p
przewidujący

UWAGA ! Tam jest ZA WĄSKO na barierki! To, że głupki pędzą ponad 120km/h nie znaczy że trzeba budować bariery!
A jak będzie jakaś masowa katastrofa... przecież na Bielanach znajduje dużo wielkich firm i przebywają tam dziesiątki tysięcy ludzi.! A jak w Cargillu wybuchnie cokolwiek? Jak wtedy ratownicy dojadą jak ominą korki? Przecież to jest najkrótsza droga .....Lepiej postawić tam kilka fotoradarów..... i nie trzeba będzie kasy wydawać tylko będą zarabiać...

k
kolares28

"1200 betonowych barier, z których każda będzie miała metr długości i półtora metra szerokości"
To zabiorą po 0.75 m z pasów wewnętrznych ? :) ale napisali

k
kde44

to miejsce fatalnie się korkuje, w stronę centrum od Bielan. jak jedzie karetka, kierowcy z lewego pasa są zmuszeni do dość dużego najechania na pas z drugiej strony, żeby ją przepuścić, ponieważ jezdnia jest raczej wąska. trudno mi sobie wyobrazić przepuszczenie karetki pogotowia lub policji, a tym bardziej straży pożarnej, jeśli jezdnia w stronę miasta zostanie zwężona.

S
SirAdi

koniecznie trzeba zmodernizowac drugi wrocławski wyjazd na A4 czyli Buforowa/Bardza i dalej do węzła. Bez wątpienia takie posunięcie odciążyłoby Karkonoską ...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3