Wrocław: Jest pomysł na kolejną strefę płatnego parkowania. Może się pojawić na każdym osiedlu!

Grzegorz Demczyszak
Problemy z parkowaniem na wrocławskich osiedlach. Wprowadzą płatne parkowanie pod własnym blokiem? Niewykluczone, jeśli zostanie uchwalona czwarta strefa parkowania w mieście
Problemy z parkowaniem na wrocławskich osiedlach. Wprowadzą płatne parkowanie pod własnym blokiem? Niewykluczone, jeśli zostanie uchwalona czwarta strefa parkowania w mieście Fot. Polska Press Grupa Tomasz Hołod/Janusz Wójtowicz
Oficer pieszy wrocławskiego magistratu Tomasz Stefanicki ma pomysł na uporządkowanie chodników i poboczy ulic. Mieszkańcy każdego osiedla mogliby wyjść z inicjatywą stworzenia na swoim terenie płatnej strefy parkowania. Po co? Między innymi po to, aby pozbyć się parkujących spoza ich osiedla i oczyścić chodniki z samochodów i ich wraków. W praktyce może to oznaczać, że za parkowanie będziemy płacić już w całym Wrocławiu. Czy ten pomysł przejdzie?

Trzy istniejące już strefy płatnego parkowania: A, B i C - działają na podstawie uchwały rady miasta. Czwarta nie byłaby wyjątkiem. Różnica ma polegać na tym, że to mieszkańcy wnosiliby do rady miejskiej o utworzenie strefy D.
To na razie tylko pomysł, a jak funkcjonowałby w praktyce?

- Kierowca zameldowany we Wrocławiu pierwsze auto mógłby parkować wszędzie w strefie D za 100 zł rocznie, każde kolejne za 300 zł. Dla tych bez abonamentu będą bilety dobowe za 5 zł, tygodniowe za 20 zł i roczne za 300 zł - tłumaczy Tomasz Stefanicki. - Nawet niewielkie opłaty w strefie D zmotywują właścicieli nieużywanych samochodów do ich usunięcia. Do tego stworzymy narzędzie do lepszej kontroli kierowców parkujących w niedozwolonych miejscach, w tym przypadku chodników. Mieszkańcy zyskają wolną przestrzeń i nie będą już się martwić o miejsca postojowe - przekonuje Stefanicki.

Pomysł budzi mieszane uczucia. Urzędnicy spodziewają się sporów dotyczących tworzenia płatnych stref parkowania na osiedlach. Dlatego rekomendują, by w takich przypadkach ostateczną decyzję podejmowała rada osiedla.

- Mieszkałam na Kozanowie i Biskupinie. Miałam problemy ze znalezieniem wolnego miejsca. Jako mieszkaniec - uważam tę inicjatywę za dobrą, ale widzę inny problem. Goście, którzy będą mnie odwiedzać, musieliby płacić za postój w strefie, w której mieszkam. To mi już nie odpowiada - komentuje wrocławianka Martyna Fiołek. Dodajmy - nie będą musieli płacić każdorazowo, jeśli będą mieć wykupiony abonament na strefę D.

Innego zdania jest Jerzy Sznerch, przewodniczący zarządu osiedla Nadodrze i radny komisji komunikacji i ochrony środowiska urzędu miejskiego. - To idealne rozwiązanie. Widzieliśmy ten problem już dziesięć lat temu. Proponowaliśmy podobne rozwiązanie, ale urząd miejski zaproponował nam wtedy wykupienie drogi i zarządzanie nią. Myślę, że większość mieszkańców przystałaby na ten pomysł - mówi.

Takie rozwiązanie to nie nowość. Mieszkańcy okolic Politechniki Wrocławskiej zauważyli podobny problem w przypadku swoich ulic, które były zastawiane samochodami studentów. Interweniowali w urzędzie miejskim, a ten przychylił się do ich prośby i utworzył w wyznaczonych miejscach strefy płatnego parkowania. Studenci oczywiście protestowali, ale nic nie wskórali. Później uczelnia wybudowała im parking.

We Wrocławiu płatnymi strefami parkowania zarządza Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. Jego pracownicy twierdzą, że problem parkowania dotyczy każdego miasta, ale są gotowi do wprowadzenia nowych stref jeśli tylko mieszkańcy wyrażą taką chęć i rada miasta to uchwali. Zwracają jednak uwagę na inne kwestie.

CZYTAJ WIĘCEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

- Trzeba się zastanowić, co zrobić z osobami, które są mieszkańcami Wrocławia, ale nie mają tutaj meldunku. A po drugie - co się stanie z samochodami, które znikną z ulic? Kierowcy mogą zacząć szukać miejsc w podwórkach - mówi Ewa Mazur ze ZDiUM.

Mimo wykupionego abonamentu na parkowanie w strefie D, żaden mieszkaniec nie będzie miał zapewnionego miejsca do parkowania. Nie wiadomo też, jak ma wyglądać kontrolowane upoważnionych do pakowania. - Mogłaby to robić straż miejska albo ZDiUM. Może pojawić się też inne rozwiązanie - wyjaśnia Stefanicki.

Wideo

Komentarze 263

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
WR
Zwykły skok na kasę pod płaszczykiem polepszenie wygody parkowania i innych wypisanych pie....uł .
w
wroclawianin
gdyby bylo wiecej parkingow bezplatnych o co miasto powinno zadbac bo nie bylo by problemu z parkowaniem na chodnikach.
K
KomuchomWon
Skąd we Wro tak dużo komuchów? Typowe PRLowskie myślenie: będę miał lepiej, jak sąsiad będzie miał źle....
Dlatego właśnie kapitalistyczne Chiny się rozwijąją (np.nawet w małych miastach są 4-6 pasów w jedną stronę drogi b. wysokiej jakości - u nas tak na prawdę są jeszcze szosy), a Polska to kraj z ponad 70% opodatkowaniem(jeśli pracujesz na umowę o pracę)! Walczmy z Państwem które nas okrada, a nie sami ze sobą.
L
Libera
Skąd we Wro tak dużo komuchów? Typowe PRLowskie myślenie: będę miał lepiej, jak sąsiad będzie miał źle....
Dlatego właśnie kapitalistyczne Chiny się rozwijąją (np.nawet w małych miastach są 4-6 pasów w jedną stronę drogi b. wysokiej jakości - u nas tak na prawdę są jeszcze szosy), a Polska to kraj z ponad 70% opodatkowaniem(jeśli pracujesz na umowę o pracę)! Walczmy z Państwem które nas okrada, a nie sami ze sobą.
o
obywatelświata
Skąd we Wro tak dużo komuchów? Typowe PRLowskie myślenie: będę miał lepiej, jak sąsiad będzie miał źle....
Dlatego właśnie kapitalistyczne Chiny się rozwijąją (np.nawet w małych miastach są 4-6 pasów w jedną stronę drogi b. wysokiej jakości - u nas tak na prawdę są jeszcze szosy), a Polska to kraj z ponad 70% opodatkowaniem(jeśli pracujesz na umowę o pracę)! Walczmy z Państwem które nas okrada, a nie sami ze sobą.
L
LuFa
Idealny komentarz...
t
to
- POMYSŁ. NA WSZYSTKICH OSIEDLACH I W CAŁYM MIEŚCIE WSZYSTKIE PARKINGI POWINNY BYĆ WYŁĄCZNIE PŁATNE. Na początek symboliczna sumą, a później sukcesywnie zwiększać z roku na rok. OSIEDLE BOREK i ALEJA JAWOROWA jest za!
n
niki
Dziwny pomysł, oprócz pozbycia się kilku wraków nic się nie zmieni tylko napcha się kieszenie pobierających opłaty. Przecież liczba aut się nie zmieni, więc jakim sposobem ma być luźniej ? Studenty którzy wynajmują na wrocławskich osiedlach mieszkania, będą rejestrować auta we Wrocławiu, bo przypominam dla niedouczonych : " że rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu" - drugie określa art. 25 kodeksu cywilnego, który jasno
i wyraźnie stanowi, iż „miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu”.
G
Geniusz
Bardzo dobra propozycja oficera. Ulice miasta są zastawione samochodami. Nie da sie przejść chodnikiem. Trawniki rozjechane. Drzewa wycięte pod parkingi.

Trzeba zacząć wdrażać politykę transportową miasta która jest zrównoważona! I to mógł by być jeden z kroków.

... I w końcu posadzić drzewa gdzie sie da!
J
Jorguś
ale skąd ty możesz o tym wiedzieć tumanie.
W
Wrocławianin
Najpierw niech miłośnicy aut zabiorom swoje złomy z chodników i trawników, a potem pogadamy dalej o kosztach jakie generują.
z
zlapzaogon
to teraz polacy będą sami opodatkowywać się nawzajem?
Może coś z tego wyjdzie bo polska mentalność przebija się na tym forum: będę miał lepiej jak sąsiad będzie miał gorzej.
M
Myślący
Jak w temacie - kto i jak będzie egzekwował opłaty, weryfikował? To kolejne obciążenie dla mieszkańców Wrocławia -tych którzy tu pracują, zostawiają podatki oraz swe pieniądze... Miasto zamiast ułatwiać życie i pracę w mieście utrudnia je... traktuje swoich żywicieli jak intruzów!!!!!
Jeśli osiedla tak myślą o mieszkańcach niech wprowadzą szlabany, itp. rozwiązania.
...
spadaj studenciak wynajmie mieszkanie zamelduje sie czasowo i zapłaci stówe ja mieszkam tu od urodzenia pracuje mam w rodzinie dwa auta bo na dwa krance wrocławia na 6 do pracy inaczej nie idzie dojechac jak autem i co mam wyyebac 400 chyba cie popieprzyło wystrarczy ze musze tej pijawce gminie rocznie płacic ponad 400 za uzytkowanie wieczyste gruntu bo banda padalców blokuje wykup działki pod budynkiem...
......
i tak bedziesz krazyc tylko o 100 lub 400 zł lzejszy/a wiec po co takie pitolenie
Dodaj ogłoszenie