Wrocław: Jak zapłacimy za przejazd autostradą A4

Jarosław Garbacz
infografika Maciej Dudzik
Główne punkty poboru opłat na autostradzie z Wrocławia do Katowic będą w dwóch miejscach. Na bramce, w której otrzymamy bilet na przejazd, zatrzymamy się w Karwianach (3 km za Bielanami Wrocławskimi w stronę Opola). Całą opłatę uiścić trzeba będzie dopiero w Sośnicy pod Gliwicami.

Chyba że na zjazd z autostrady zdecydujemy się wcześniej. Wtedy zapłacimy za przejechany dystans na stacjach poboru opłat (ich lokalizację prezentujemy na infografice).

Oprócz tego powstaną tzw. obwody utrzymania autostrady. - W Przylesiu i Gogolinie wybudujemy dwa nowe punkty. W Kończycach rozbudujemy już istniejący - wymienia Michał Wandrasz, rzecznik prasowy opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W Kończycach znajdzie się też centrum zarządzania siecią telefonii alarmowej. Wszystkie prace przy budowie tej infrastruktury mają się zakończyć za rok, czyli w październiku 2011 roku. Część z nich będzie trwała po wprowadzeniu opłat.

- Cały system ruszy w lipcu 2011 roku i będzie związany z elektronicznym systemem poboru opłat dla kierowców aut ciężarowych - wyjaśnia Artur Mrugasiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA.
Powoli dobiega końca batalia o opłatę za wjazd na autostradową obwodnicę Wrocławia. Chodzi o odcinek od węzła Nowa Wieś Wrocławska do Pawłowic. - Jako wrocławianin nie wyobrażam sobie, żeby obwodnica na tym odcinku była płatna. Zachowuję spokój, bo nie mam żadnej niepokojącej wiadomości z Ministerstwa Infrastruktury o zmianie planów w tej kwestii - mówił nam w połowie miesiąca Rafał Jurkowlaniec, wojewoda dolnośląski.

Przypomnijmy, że ponad półtora roku temu rozpoczęliśmy na naszych łamach walkę o bezpłatny przejazd autostradową obwodnicą Wrocławia. Wte-dy zebraliśmy poparcie 50 znanych Dolnoślązaków, którzy podpisali się pod listem otwartym do premiera i ministra infrastruktury.
- Przejazd przez Wrocław stał się udręką dla nas wszystkich. Stąd moje osobiste zaangażowanie w tę sprawę w czerwcu i spotkanie z ministrem Cezarym Grabarczykiem - przypomina Rafał Jurko-wlaniec. Wtedy, oprócz wojewody, sprawą zainteresował się ówczesny szef parlamentarnego klubu Platformy Obywatelskiej Grzegorz Schetyna.

Po tych konsultacjach minister Grabarczyk ogłosił, że obwodnice autostradowe przebie-gające wokół miast będą bezpłatne.

Decyzja ta wiąże się jednak z koniecznością zmiany rozporządzenia dotyczącego obowiązkowego pobierania op-łat za przejazdy autostradami w całym kraju (w tym drogą A8, czyli AOW). Nowy projekt ma być gotowy do końca roku. Wedle obowiązującego Rozporządzenia Rady Ministrów z 16 lipca 2002 r. droga musi być płatna dla wszystkich korzystających z niej pojazdów.
Pierwszym odcinkiem autostradowej obwodnicy Wrocławia przejedziemy w grudniu - z Magnic do węzła przy wrocławskim lotnisku.

Co z resztą A4?

Wciąż nie wiadomo, kiedy zaczniemy płacić za część autostrady A4 z Wrocławia do Krzyżowej. Ten fragment nie spełnia warunków płatnej autostrady, bo na znacznej części nie ma pasów awaryjnych. Brakuje systemów łączności alarmowej i miejsc obsługi podróżnych. Autostrada musi być tutaj przebudowana. GDDKiA zastanawia się nad dobudowaniem trzeciego pasa. Realną datą zakończenia tych prac jest rok 2015.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Moniak
Ja sama przyczynię się do być może prostestów mieszkańców wiosek przy drodze krajowej 94.Będę jeździć przez Brzeg, Opole i Strzelce. Nie zamiarzem dublować opłat na autostadę, paliwo wiadomo ile kosztuje - w tym już jest zawarta moja cząstka dorzucona na jej budowę, każdy kierowca się do niej dorzucił, więc za co mamy teraz płacić państwu? Polak mądry po szkodzie jak mawiał poeta... nasza władza zorientuje się o owej szkodzie jak będzie brakowało pieniedzy na remont 94 z przeciążenia. Eeeeech, szkoda mi słów. W takim kraju żyjemy że prościej wybudować bramkę i zbierać haracz, niż wydrukować winietki. W Austrii dla samochodu osobowego winieta kosztuje 4€ na 10 dni. Jak to się ma do polskich opłat? już nie porównując do zarobków...
k
kierowca
Drogi ekspresowe i krajowe nie będą płatne, a opłaty za autostrady nie zawsze poprawiają ich jakoś (vide notorycznie remontowany odcinek A4 Mysłowice-Kraków). Poza tym nikt nie podważa celowości opłat za całą A4, chodzi jedynie o sposób płacenia za tę autostradę. Bramki to najgorszy z nich, nie rozumiem dlaczego nie wprowadzi się winiet jak w wielu krajach ościennych, czyli w Czechach, Słowacji, Węgrzech oraz w Austrii.
j
jas
Tak wiec skoro mnie nie stac na tak drogie oplaty prosze oddać mi te pieniądze a ja nie bede jezdził autostrada
R
Romario
Nie demonizujmy - opłaty znacznie poprawią jakość przejazdu taką drogą. Poza tym nie od wczoraj wiadomo, że wszystkie autostrady, drogi ekspresowe jak i część dróg krajowych (spełniających odpowiednie standardy) będzie w nieodległej przyszłości drogami płatnymi. Każdy wymaga wiele, a najchętniej nie płaciłby za to ani złotówki. Tak samo jak z parkowaniem blisko atrakcyjnych miejsc. Po to wprowadza się opłaty, aby podnieść rangę danemu dobru i poprawić jego atrakcyjność. Niech nikt nie mówi, że płaci opłatę w paliwie, bo stanowi ona nikły % kosztów utrzymania dróg. Niektóre dobra muszą być reglamentowane i nie uciekniemy od tego, bo zbyt wielu jest chętnych na ich wykorzystanie.
A Bielany Wr. - Krajków (Wrocław Wschód) to ma być obwodnica wewnątrz miasta? Litości! Krajków jest tak daleko od miasta, że jazda tamtędy jest po prostu nieopłacalna, a jazda zniszczoną doszczętnie drogą 395 to już w ogóle nieporozumienie.
A "kolega jeżdżący do Gliwic" niech nikogo nie szantażuje, bo jeśli nie pojedzie A4 to przynajmniej innym, którzy opłacą przejazd poprawi warunki ruchu. Wolna droga - niech jeździ tam, gdzie (póki co) jest "bezpłatnie" i stoi w megakorku w Oławie. Powodzenia i szerokiej drogi, a jeszcze szerszych horyzontów! Trzeba spojrzeć trochę dalej niż na czubek swojego nosa i maskę samochodu!
o
oszczedny
Nie wszystkie pomysły naszych rządów sa do d..., był taki minister Pol, ale sfora dziennikarska nazywała go "winietu" pamietamy to wybrzydzanie, az w koncu dali spokój z winetami, a wypadłoby po 200-300 zł na rok. Ta 4 władza nam się do tego przyczyniła. Różne kraje bogatsze maja winiety, bo to oszczedny i tani sposób na kase na drógi, ba to sa nawet zapłacone przejazdy z góry np, za rok i kasa jest w kasie. Tak zrobili Astriacy na zawsze mądrzejsi od nas Czesi, gdzie jeżdzimy na narty, my mamy rękę w nocniku jak zwykle.
q
qba
Jak można budować Punkty Poboru Opłat w systemie otwartym?? Co to za pajac wymyślił? Nie wspominam już jak w innych opiniach o winietach bo tych może doczekamy się 2999 roku jako społeczeństwo.
Ale to tak jest jak pisze "Prawda" (choć mamy inne poglądy polityczne): pociotki pociotków pociotkami polskie instytucje płyną.
m
mieszkaniec 15
Przy temacie opłat za AOW [8] i A4 wychodzi i skrzeczy bark współpracy pomiędzy miastem, teraz Dutkiewicza 8 lat, a GDDKIA Grabarczyka, Marszałkiem Woj. i GDDKiA Oddz. Wrocław, już nie wiadomo który nowy dyrektor. Punkt opłat za Bielanami jest fatalnie zlokalizowany i uniemożliwi pełene wykorzystanie A4 przez wrocławian pomiędzy nowym wezłem Nowa Wies Wrocławska a Wrocław Zachodni. Katowice i Kraków na długości miasta moga wykorzystywać te odc. A4 za darmo! Obecnie wybudowany punkt poboru opłat za Bielanami jest wykorzystywany na ogromny parking dla TIR i niech tak zostanie. Ten punkt, teraz poboru biletów-nowa technika, powinien być momiędzy Wroc. Zach. a Krajkowem,jest miejsce, to się da zrobić w pół roku. Jest jednak problem, Pan R.Dutkiewicz powinien wypić kawę z Ministrem Grabarczykiem, ale musiałby zacząć od Dyr.Radonia. Wiemy natomiasta z prasy, że z kolejarzami nie chciał wypić w sprawie linii do lotniska! Czy uzna, że wrocław wart jest mszy jak powiedział to jeden król francuski? To byłby gwóźdz programu do pilnego wykonania.
g
gienek
ja już powoli zrezygnowałem z jazdy autem przez a4...niestety droga z Wrocka do Rzeszowa raz ze będzie drogo i jedzie się tragicznie.
Na szczęście jest jeszcze śmierdzące PKP.
t
tu_i_teraz
No to pkp zaciera rączki. Teraz taniej będzie przejechać się intercity z Wrocławia do Katowic niż samochodem.
O
OlaKa
ta mapka to kompromitacja!! przecież Kończyce są zupełnie gdzie indziej i brakuje też paru obiektów! lepiej nie ilustować, niż zrobić to źle!!
c
czechofil
Wczoraj kolega, który jeździ często do rodziny w Gliwicach zakomunikował mi, że po wprowadzeniu opłat zrezygnuje z autostrady na rzecz drogi przez Oławę, Brzeg, Opole. Jeśli o to chodziło naszym decydentom, to pogratulować pomysłu. Zamiast wprowadzić dużo wygodniejsze winiety buduje się kosztowny i skomplikowany system bramek, w ostentacyjny sposób zniechęcając dotychczasowych użytkowników autostrady...
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie