Wrocław: Ile urzędy wydają na paliwo?

Marek Zoellner, N
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
Najwięcej na paliwo wydaje co miesiąc wrocławski urząd miejski - ponad 30 tysięcy złotych. Ani jeden samochód w ratuszu nie jeździ na gaz.

Do jutra Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta czeka na oferty w przetargu na dostawę paliwa dosłużbowych samochodów. Kontrakt będzie obowiązywał przez trzy lata. Przez ten czas ZDiUM chce zamówić łącznie ponad 150 tys. litrów benzyny, oleju napędowego i autogazu. Co ciekawe, to ostatnie paliwo wykorzystywane jest wyłącznie w ZDiUM. Aut na LPG nie ma w urzędach: miejskim, marszałkowskim, czy wojewódzkim, mimo że jest to wciąż najtańsze paliwo.

Według danych serwisu E-petrol, jeszcze przed świętami za litr benzyny 95-oktanowej we Wrocławiu płaciliśmy średnio 5,40 zł. Olej napędowy był droższy (5,55 zł za litr), natomiast za litr LPG trzeba było zapłacić 2,87 zł. Oczywiście ceny na stacjach benzynowych różnią się od siebie i w niektórych miejscach.

ZDiUM nie chce na razie zdradzić, ile tankował w ubiegłych latach oraz ile za to zapłacił. Takie informacje zdaniem urzędników mogłyby być wskazówką dla firm, które chcą złożyć oferty w przetargu. Ze specyfikacji przetargowej wiadomo jednak, że w zarządzie jest 39 kart paliwowych (pogotowie śmieciowe, samochody kompostowni, geodeci, laboratorium drogowe oraz pracownicy obsługujący ważenie pojazdów na wjeździe do miasta). Z tego pięć aut może jeździć na autogaz.

Co tankują i ile za to płacą?


Urząd marszałkowski

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego w mijającym roku wydał na paliwa (olej napędowy i etylina Pb95) około 225 tys złotych, w tym na benzynę około 45 tys. zł, na olej napędowy - 180 tys. zł. Paliwo kupowane jest w drodze przetargu, a umowa podpisana została na dwa lata. Stawki są o 4 grosze niższe od tych, obowiązujących na stacjach benzynowych.

Urzędnicy mają do dyspozycji 18 samochodów:
Skoda Fabia - 4
Skoda Superb II - 8
Ford Focus - 4
Ford Transit - 1
Mercedes Vito - 1

Dlaczego urząd marszałkowski nie jeździ na gaz? Przemysław Pawłowicz, dyrektor biura obsługi urzędu tłumaczy, że obecna flota samochodowa to auta z silnikami wysokoprężnymi, do których nie można zamontować innych instalacji. - Nie planujemy zakupów pojazdów z instalacją gazową - mówi Pawłowicz. I dodaje: - Przyjęte ogólne założenie, że eksploatacja pojazdu zasilanego gazem jest tańsza, można łatwo poddać dokładnej weryfikacji na podstawie precyzyjnej analizy kosztów.

Pełny zwrot nakładów związanych z montażem instalacji i serwisem następuje po długim okresie eksploatacji. LPG nakłada szereg kłopotliwych i kosztownych ograniczeń np.: parkingowych, serwisowych, gwarancyjnych, istotna jest również konieczność nabycia pojazdu w postępowaniu przetargowym (pojazd fabrycznie nowy z instalacja LPG) - co może być uznane za ograniczenie kręgu oferentów, a przypadku zamiaru montażu instalacji - konieczne jest uzyskanie zgody dostawcy pojazdu i zmiana uprawnień gwarancyjnych.

Profesjonalna instalacja gazowa to koszt ok. 4,5 tys zł. Przyjmując np. że koszt przejazdu 1 km jest tańszy o 4- 5 proc. łatwo można obliczyć po jakim czasie zaczniemy na tej instalacji oszczędzać. Instalacja LPG powoduje również konieczność ograniczenia przestrzeni bagażowej (wielkość zbiornika) - niezbędnej w naszej pracy. Problemem jest również zakaz parkowania w pomieszczeniach zamkniętych, co jest dla nas kłopotliwe. Silniki zasilane gazem zużywają także więcej oleju, co również podnosi koszty ogólne utrzymania pojazdu.

Urząd miejski

Średnio w miesiącu na paliwo wydaje 29,3 tys. zł (olej napędowy) i 3,6 tys. zł (benzyna). Jest to średnia z 11 miesięcy 2011 roku. Ta sama średnia mówi, że wrocławski magistrat miesięcznie tankuje ponad 5,8 tys. litrów oleju napędowego oraz 716 litrów benzyny. Paliwo, tak jak w innych urzędach, kupowane jest w przetargu. Tu również obowiązują rabaty na stacjach benzynowych, ale urzędnicy nie chcieli zdradzić, ile one wynoszą.

Flota magistratu składa się z 21 aut:

Ford Mondeo - 5
Ford S-MAX - 2
Ford Transit - 1
VW Passat - 3
VW Caddy - 1
Skoda Superb - 5
Skoda Octavia - 1
Mercedes Viano - 1
Hyundai Tucson - 1
Nissan Pathfinder - 1

Jak informuje magistrat, samochody wykorzystywane są głównie do prowadzenia kontroli, wizji lokalnych, przekazu dokumentów pomiędzy budynkami, ale także do i od klienta (osoby niepełnosprawne). Samochody terenowe wykorzystywane są na potrzeby wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego.

Urząd wojewódzki
Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu średnio miesięcznie w roku 2011dokonuje zakupu paliwa za około 15 tys. zł. Jest to kolejno: 110 litrów benzyny i 1800 litrów oleju napędowego. Urząd ma w swojej flocie 15 aut (nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytanie o marki samochodów). Pracownicy urzędu wojewódzkiego tankując, płacą tyle, ile każdy kierowca na stacjach dostawcy, z którym mają podpisaną umowę. Nie wynegocjowali żadnych rabatów. Wartość umowy na dostawę paliwa, obowiązującej przez 12 miesięcy wynosi 232 990 zł.

MPK

I jeszcze na koniec dla porównania dane, dotyczące wrocławskiego MPK:

autobusy - 353 szt.
tramwaje - 413 wagonów (240 pociągów)
ok. 40 aut służbowych (wozy pogotowia technicznego, obsługi technicznej)

Zużycie paliwa:
9.846,9 tys. litrów/10 m-cy

Zużycie energii trakcyjnej:
48.556,2 tys. kWh/10 m-cy

Koszt paliwa, olejów i smarów (autobusy) za 10 m-cy 2011r.
40.544,2 tys. zł

Koszt energii trakcyjnej (tramwaje) za 10 m-cy 2011 r.
16.928,9 tys. zł

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hania
2011-12-28T07:05:07 01:00, gg:

niech zapierdalają na piechotę

Tak robi tylko "Oficer pieszy". Ciekawe kto wymyśla te stanowiska.

T
Tred Buhowski
Chłopie co ty pitolisz.Ja mam silnik 3,3litra w vanie.U mnie zwrot instalacji gazowej sekwencyjnej zwróci sie po 9tys.km czyli za pare miesięcy!!!
n
n
Pojeżdżą miesiąc komunikacją miejską, zobaczą jej stan, to i może zrobią coś w celu poprawy jakości;-)
u
urzędas
Nie generalizuj! Tez jestem urzędnikiem i przez większą część roku jeżdżę na rowerze. Ale fakt że jestem jednym z niewielu. Dyrektora na rowerze nie uświadczysz - ale na zakupach w służbowej furze znacznie prędzej.
s
sw. mikolaj
Niech sobie patałachy rowery kupią, a sorry przecież to ujma na honorze i obniżenie wizerunku, bo kto to widział pracownika urzędu na rowerze, a nie w służbowej "furze" ;)
g
gg
niech zapierdalają na piechotę
d
d4
Dziennik Ustaw 75, z roku 2002, poz. 690, art. 157, ustęp 8
" Instalacje gazowe zasilane gazem o gęstości większej od gęstości powietrza nie mogą być stosowane w pomieszczeniach, których poziom podłogi znajduje się poniżej otaczającego terenu oraz w których znajdują się studzienki lub kanały instalacyjne i rewizyjne poniżej podłogi."
c
cdr
>Problemem jest również zakaz parkowania w pomieszczeniach zamkniętych,

Nie ma takiego zakazu. W nisko położonych garażach musi być odpowiednia wentylacja.

Jest taki zakaz we wszystkich parkingach kilkupoziomowych lub w podziemiach
v
vb
"Jak informuje magistrat, samochody wykorzystywane są głównie do prowadzenia kontroli, wizji lokalnych, przekazu dokumentów pomiędzy budynkami, ale także do i od klienta (osoby niepełnosprawne). Samochody terenowe wykorzystywane są na potrzeby wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego."
Srata tata, najlepsze są kontrole i wizje na Rynku i tuz obok- codziennie i na koszt podatnika. No i gdzie spis autek pozostałych spółek miejskich - przecież nikt nie uwierzy, że ci państwo jeżdżą tramwajem, tak samo jak nikt już nie wierzy, że owa komunikacja wspaniale funkcjonuje. A najbardziej to już mnie rozbawił tekst"Samochody terenowe wykorzystywane są na potrzeby wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego." - to naprawdę niesamowite, ostatni popis tego zarządzania to był rok temu na Kozanowie- z cyklu - efekt psychologiczny.
k
kuba
w magistracie prawie wszystkie auta mają przyciemniane szyby, żeby nie było widać, ze się wozi np. dzieci decydentów do szkół i przedszkoli, a potem chowa foteliki do bagażnika. a po co mają fordy s-maxy z dziecięcymi siedzeniami z tyłu i przyciemnianymi szybami? to już dla dzieci w wieku szkolnym. to jest najgorsze, że z naszych podatków idzie na to kasa.
q
qqq
>koszt przejazdu 1 km jest tańszy o 4- 5 proc. łatwo można obliczyć po jakim czasie zaczniemy

Gaz jest tańszy o 40%

>Problemem jest również zakaz parkowania w pomieszczeniach zamkniętych,

Nie ma takiego zakazu. W nisko położonych garażach musi być odpowiednia wentylacja.

>Silniki zasilane gazem zużywają także więcej oleju, co również podnosi koszty ogólne utrzymania pojazdu.

Bzdura.
u
uczciwy
to niech sie pochwala jeszcze ze w urzedznie marszlakowskim podostawali na wysokich stanowiskach nowe aplle ipad2. wartosci pow 3 tys. i po co im ? jak wiekszosc porozdawla dzieciom
d
doradca
Należy zatrudnić paru dziennikarzy.I po ptokach
a
asd
a nie jakieś przeróbki w układzie paliwowym dokonywane przez "łysego z z na przeciwka"
d
diesel
"Widać jakis dziennikarzyna przerobił swojego trambora na gaz i szuka pocieszenia po tej "inwestycji .
Dodaj ogłoszenie