Wrocław: Dwa razy więcej miejsc na parkingach? (FILM)

Marcin MonetaZaktualizowano 
Miejsca parkingowe dla wszystkich - to marzenie kierowców nie tylko we Wrocławiu. Czy jest realne? Zdaniem Macieja Marosza z Wałbrzycha, 30-letniego absolwenta Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej - absolutnie tak. Inżynier opracował nowatorskie rozwiązanie, które, jego zdaniem, sprawi, że miejsc na parkingach będzie dwa razy więcej.

- Rozwinąłem pomysł parkowania na podnoszonych platformach - tłumaczy inż. Marosz. Wyjaśnia, że jego rozwiązanie jest czterokrotnie tańsze od obecnie stosowanego i wygodniejsze dla kierowców.

Jak mówi wałbrzyszanin, na Zachodzie stosuje się platformy, które podnoszą auta, dzięki czemu na jednym miejscu parkingowym mogą zaparkować dwa samochody. Wada tego rozwiązania jest taka, że kierowca, który postawił samochód na platformie, by wyjechać, musi czekać, aż na dole zwolni się miejsce. Wtedy platforma z autem będzie mogła zjechać i samochód opuści parking.

Rozwiązanie, które niweluje ten problem, opiera się na systemie dwóch płaszczyzn. Polega to na tym, że pod autem zaparkowanym na parterze wykopana jest komora i jeśli auto z góry chce wyjechać z parkingu, wtedy samochód pod nim zjeżdża pod ziemię, dając miejsce do wyjazdu. - To rozwiązanie bardzo kłopotliwe i drogie. Problemem są m.in. kable instalacyjne, które biegną pod ziemią - tłumaczy Maciej Marosz. Młody inżynier proponuje zastosowanie platform dla aut, ale nie nad miejscami parkingowymi, lecz nad przestrzenią manewrową parkingu. Tak, by samochody zaparkowane "u góry" nie musiały czekać z wyjazdem, aż zwolni się miejsce na dole.

- Samochód wjeżdża na parking i jest "na ścieżce" między miejscami parkingowymi. Jednak nie wjeżdża na te miejsca, tylko za pomocą platformy jest unoszony do góry nad przestrzenią manewrową. W ten sposób, jeśli musi wyjechać, nie czeka, aż wyjadą auta na dole - tłumaczy Marosz.

Zdaniem dr. Macieja Kruszyny z Politechniki Wrocławskiej pomysł zaprezentowany przez absolwenta tej uczelni jest ciekawy, ale wymaga analizy pod kątem miejsc zastosowania takich platform oraz użytych materiałów konstrukcyjnych i organizacji przestrzeni na parkingach. Tak, by uniknąć ewentualnych kolizji wjeżdżających samochodów ze słupkami, na których zamocowana miałaby być platforma.

Wynalazca szacuje, że ulepszoną platformę do parkowania można by wyprodukować za około 4 tys. zł. Najprostsze urządzenia tego typu, które są obecnie w produkcji, kosztują minimum 10 tys. zł. Dolnośląski wynalazca chce zarazić swoim pomysłem lokalne średnie i małe firmy. Parkowanie na podnoszonych platformach jest popularne na Zachodzie, ale i pojawia się u nas, także we Wrocławiu. Pomysł podchwycili deweloperzy. Sześć podwójnych stanowisk parkingowych znajduje się na osiedlu Przy Słowiańskim Wzgórzu wzdłuż ul. Jedności Narodowej. Cena za jedno podwójne miejsce na parkingu wynosi 36 tys. zł brutto. Zwykłe platformy są napędzane hydraulicznie. W przypadku urządzenia zaprojektowanego przez wynalazcę z Wałbrzycha, napęd pochodziłby z baterii samochodu. Pomysłodawca nie chce zdradzać szczegółów, bo pomysł zamierza opatentować. Potrzebuje na to 10 tys. zł.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 47

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

x
x

Kolego gratuluje pomysłowości teraz przed tobą ciężka praca : )

Nie przejmuj się tym co piszą wszystkie marudy musisz jak najszybciej znaleźć firmę i go

ciekawi mnie ten twój napęd zadzwonię pogadamy

a
a

Jest to superdelikatne urządzenie napędzane hydraulicznie -

A może człowieku za mało widziałeś jak się auto kowalskiego balansuje przeciwciężarem wieszasz na linie trochę grysu z betonem po przeciwnej stronie
to nawet ręką można unieść i opuścić pojazd pozostaje błąd 50 kg ( pomyśl to zgadniesz )

CAŁE ŻEYCIE PRACUJESZ ALE JAK COŚ DZIAŁA TO CIĘ KTOŚ MONDRZEJSZY MUSIAŁ NAUCZYĆ PO TO SĄ UCZELNIE
Pomyśl zanim kogoś obrażasz ! jak się urząd obtani - NA UKŁADY NIE MA RADY 6 milionów sztuk to chyba trochę wpływu ma na to żeby tacy jak ty mieli na chleb !!!

A
Andrzej

Zaparkowane auto musi być natychmiast dostępne i powinno być skierowane nosem do wyjazdu. Jeśli kiedyś zobaczę tak zaparkowane auta natychmiast zadzwonię na 998 i zgłoszę, że zarządca terenu nie dba o przepisy przeciwpożarowe. Jak pracownicy dostaną po pensji to szybko się zorientują jak trzeba parkować. Dla miłośników takiego rozwiązania proponuję żeby poparkowali po 5 aut za sobą Każdy następny niech wpisuje numery poprzedzające. Jak się okaże, że urzędnik akurat jest w terenie i nie może odjechać, to chyba w końcu się zorientujecie że nie tędy droga.

R
Romario

Dokładnie tak jak piszesz - dużo taniej jest zamówić prosty projekt budowlany i wystąpić o PnB. Projektanci nie mają obecnie co robić - po wyhamowaniu inwestycji ceny projektów poszły na łeb na szyję - podobnie z wykonawstwem. Obecnie można zrobić to za pół ceny sprzed roku czy dwóch. A taki nadbudowany parking przynajmniej nie wymaga specjalnych urządzeń i ciągłych przeglądów tylko po prostu sobie jest.

R
Romario

Niestety prezentuje się tutaj podejście typowo akademickie - na poziomie prac dwudziestoletnich studentów, tj. kompletnie oderwane od rzeczywistości - ot tak ABY ZALICZYĆ I MIEĆ Z GŁOWY. Nie wiem, po co takie fanaberie w ogóle są propagowane w mediach...
Ciekawe czy kiedykolwiek widział funkcjonowanie takiej platformy? Jest to superdelikatne urządzenie napędzane hydraulicznie. W przypadku instalacji na terenie otwartym mamy jak w banku, że pierwszego dnia ktoś poprzecina przewody lub z buta zniszczy instalację. POZA TYM NAJWAŻNIEJSZE - czy on zdaje w ogóle sobie sprawę ile kosztują przeglądy wymagane przez UDT? Najwidoczniej nie ma o tym kompletnie żadnego pojęcia. Koszt budowy takiej platformy to jest nic wobec kosztów jej utrzymania i eksploatacji!!! To jest w końcu rodzaj dźwignicy i UDT nie uda się przeskoczyć. W ogóle to kto miałby płacić za instalacje tego na ogólnodostępnych parkingach? Ja nie chcę, żeby miasto albo inne spółki miejskie takie fanaberie (które będą kosztowały miliony) finansowały.

Poza tym kogo można przekonać takim tandetnym filmikiem i stroną, gdzie roi się od błędów ortograficznych czy składniowych. Widać, że język polski to większy problem niż sama platforma :) Ale właśnie widać jak to dzisiaj jest - jacy studenci, taki poziom uczelni i wynalazków...

t
tesla 2

NA MOJEJ STRONIE LINK DO ŚWIATOWEGO PRODUCENTA WWW.KATOPARK.COM

NIC NIKOMU NIE UKRADŁEM ICH JEST DROŻSZE BO NIE STAWIAJĄ TEGO TAK JAK jA

HTTP://WWW.MAROSZVSNEWTON.CBA.PL

T
TESLA 2

CERTYFIKAT PIERWSZEJ SZTUKI KOSZTUJE
W POLSCE POTRZEBA JEST 6 MILIONÓW NOWYCH MIEJSC PRZY OSIEDLACH
NA MOJEJ STRONIE NIE POKAZAŁEM WSZYSTKIEGO ( CZEKAM NA SPONSORA )

CZY W PRZYSZŁOŚCI CHCESZ PRACOWAĆ W KORPORACJI DLACZEGO NIE STWORZYĆ NASZEJ

HTTP://WWW.MAROSZVSNEWTON.CBA.PL ( CZYTAJ POD MOIM ZDJĘCIEM )

T
TESLA 2

NIE CHCE MARUDZIĆ CHCĘ PRACOWAĆ CZYTAJ PROSZĘ PLAN POD MOIM ZDJĘCIEM NA MOJEJ STRONIE

NAWET W TAK TRUDNYCH CZASACH TO WYPALI

HTTP://WWW.MAROSZVSNEWTON.CBA.PL

T
TESLA 2

WEDŁUG MNIE AUTO NA 2 METRACH WYSOKOŚCI SPOCZYWA BEZPIECZNIE TO PEŁNA BLACHA NIE KANAŁ ( MOJE PLATFORMY TO NIE TYLKO DO OSIEDLI ALE SĄ RÓWNIEŻ FIRMY KTÓRE SIĘ ROZWINEŁY
A TYCH DODATKOWYCH PRACOWNIKÓW TRZEBA GDZIE UPCHAĆ

HTTP://WWW.MAROSZVSNEWTON.CBA.PL KILKA INNYCH ROZWIĄZAŃ

t
tesla 2

KAŻDY CZŁOWIEK MUSI DZIAŁAĆ TYLKO BŁĘDY NAS UCZĄ

ZAPRASZAM NA MOJĄ STRONĘ MAM NADZIEJĘ ŻE ZŁAMIĘ WSZELKIE SCHEMATY W POLSCE

DOTYCZĄCE WYNALAZKÓW I WYNALAZCÓW HTTP://WWW.MAROSZVSNEWTON.CBA.PL

T
TESLA 2

MIASTO JEST BIEDNE ALE 5 TYŚ ZA PARKING POD BLOKIEM TO CHYBA TROCHĘ LUDZI NA TO STAĆ

HTTP://WWW.MAROSZVSNEWTON.CBA.PL PROSZĘ POCZYTAĆ TO CO NAPISAŁEM POD MOIM ZDJĘCIEM

T
TESLA2

PRZEŚLI RYSUNEK CO MASZ NA MYŚL ZANIM TO ZROBISZ OBEJŻYJ FILM

HTTP://WWW.MAROSZVSNEWTON.CBA.PL

MOŻE WYMYŚLIŁEĆ COŚ CIEKAWEGO

t
tesla 2

Estetyka będzie jak zajmie się tym architekt

Niepraktyczne - Cywilizacja śmierci - niedługo auta będą napędzane elektryką lub czymś bardziej ciekawym ale też je gdzieś trzeba parkować

Rozwiązanie które pokazałem jet bardzo energooszczędne zużywa około 30 razy mniej energii niż
to co i tak się sprzedaje ( WERSJA Z WYBALANSOWANYM CIĘŻAREM AUTA )

ZAPRASZAM NA MOJĄ STRONĘ
HTTP://WWW.MAROSZVSNEWTON.CBA.PL

N
Nonsens

Nieopłacalne, nieestetyczne i niepraktyczne. I jak zawsze kolejne pcganie kasy w cywilizację samochodu- cywilizacację śmierci i zniszczenia.

P
Parkingowy

Ponad 30lat temu mieszkałem na zachodzie w hotelu który miał taki parking samochodowy.Jeżeli dzisiaj absolwent politechniki ma takie pomysły to poziom tej uczelni jest adekwatny do okresu w jakim można było korzystać z takich rozwiązań.Dzisiaj na świecie buduje się parkingi piętrowe do 6 i więcej pięter i jakoś to się opłaca inwestorom.Radzę iść w tym kierunku i wjeżdżać na miejsca postojowe bez użycia wind i prądu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3