Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Drogi, o których marzymy

Marcin Torz
Maciej Dudzik
Mamy już autostradową obwodnicę Wrocławia, większą część obwodnicy śródmiejskiej. Ale wciąż czekamy na kolejne trasy, których powstanie urzędnicy obiecują niekiedy od... kilkudziesięciu lat. Bo np. w latach 60. ubiegłego wieku wrocławianie pierwszy raz usłyszeli o tzw. Trasie Krakowskiej - pisze Marcin Torz.

Po Wrocławiu jeździ się o wiele lepiej, odkąd otwarto autostradową obwodnicę Wrocławia. A będzie jeździło się jeszcze wygodniej, jeśli w końcu po-wstaną drogi, które od lat są nam obiecywane. Niektóre z nich mają większe szanse na realizacje w najbliższym czasie, a inne są - na razie - jedynie w głowach urzędników.

Trasa Krakowska
Gdy autostrada A4 od Opola do Wrocławia stanie się płatna, droga krajowa nr 94, która łączy oba miasta, stanie się najprawdopodobniej najbardziej zakorkowaną krajówką w Polsce. Jezdnią już teraz jedzie się w żółwim tempie. Korek zaczyna się najczęściej w połowie podwrocławskich Radwanic i ciągnie się aż do ul. Krakowskiej. Gdy kierowcy będą musieli płacić za A4, to część z nich wybierze darmową krajówkę i korek zwiększy się znacznie. Dlatego potrzebna jest alternatywna trasa. I pomysł na taką już jest. Tzw. Trasa Krakowska miałaby rozpocząć się na wysokości parku Wschodniego we Wrocławiu (ulica Skibińskiego), przejść wzdłuż torów kolejowych i połączyć się z DK 94 w okolicy Siechnic. Pomysł świetny. Rzecz w tym, że pierwszy raz zaistniał w latach 60. ubiegłego wieku. Od tej pory nie zrobiono nic, oprócz tego, że 50 lat temu wystraszono działkowiczów z Księża Małego, informując ich, że nie mają co dbać o ogródki, bo za chwilę wybudowana tu będzie jezdnia. Teraz, realnie patrząc, trzeba będzie poczekać przynajmniej pięć lat, aby Trasa Krakowska powstała. Choć rzeczywistość na DK 94 może okazać się tak kłopotliwa, że inwestycja nabierze przyśpieszenia.

Most Wschodni
To trasa, która połączy wiadukt nad ul. Krakowską z Sępolnem. Most Wschodni to nazwa umowna, ponieważ trasa będzie miała kilka przepraw: nad rzeką Oławą, Odrą i do tego wiadukt. To kolejna część obwodnicy śródmiejskiej. O tym, że inwestycja jest dla miasta ważna, wiedzieli już... Niemcy, przed wojną. Bo to wtedy wytyczono jej przebieg. Nasi urzędnicy też mają świadomość wagi mostu Wschodniego. Jednakże inwestycja natrafia na ciągłe protesty. Kilkanaście lat temu zastopowali ją działkowcy, teraz miłośnicy parku Szczytnickiego, który - ich zdaniem - przez trasę ucierpi. Magistrat chce, aby most wybudowała prywatna firma, za swoje pieniądze. Na mocy umowy urząd płaciłby określone kwoty przez ustalone lata. Wiadomo, że inwestycją są zainteresowane duże firmy budowlane, m.in. Strabag. Ale kiedy prace się rozpoczną? Tego na dobrą sprawę nikt nie wie. Raczej nie ma szans na przyszły rok. Bardziej prawdopodobny jest 2013.
Obwodnica śródmiejska
Oprócz mostu Wschodniego w planach urzędu jest wybudowanie kolejnych odcinków obwodnicy śródmiejskiej z drugiej strony. Czyli od ul. Żmigrodzkiej. Na pierwszy etap, do ul. Kamieńskiego, jest już nawet przygotowany projekt. Ale nie ma na to pieniędzy. I szybko ich nie będzie. Najwcześniej prace rozpoczną się w 2013 roku. Jeszcze później kolejny etap: do al. Jana III Sobieskiego. Tutaj ciężko podać jakąkolwiek datę.

Aleja Południowa
Za to w przybliżeniu można podać termin rozpoczęcia budowy Śródmiejskiej Trasy Południowej, zwanej też Aleją Południową. To droga, która ma rozpocząć się na placu Społecznym, przejść Pułaskiego, dalej w stronę terenów przy Dworcu Świebodzkim, na plac Strzegomski. W optymistycznym wariancie arteria powstanie za pięć lat. W pesymistycznym - nigdy. Aleja ma być reprezentacyjną wrocławską jezdnią, Nie dość, że stałaby się obwodnicą centrum, to w urzędzie liczą, że wzdłuż drogi powstaną restauracje czy sklepy, które spowodują, że spacerować deptakami będą zarówno wrocławianie, jak i turyści. Oprócz tego, że nieznany jest dokładny czas realizacji, to jeszcze nie określono dokładnie sumy pieniędzy, którą inwestycja pochłonie. Ale szacuje się, że będzie to astronomiczna kwota trzech miliardów złotych (dla porównania: Sky Tower kosztuje miliard zł, wraz z przebudową okolicznych ulic).

Aleja Nowostabłowicka
To droga, która ma połączyć lotnisko z ul. Kosmonautów. Miała powstać przed Euro, ale nie ma już na to żadnych szans. Wiadomo, że budowa rozpocznie się najwcześniej w połowie przyszłego roku. Potrwa prawie dwa lata.

Drogi obok miasta
Oprócz planowanych dróg w samym mieście (czy też, jak Trasa Krakowska, w części miejskich) planowana jest też budowa dalszych fragmentów wschodniej obwodnicy Wrocławia. Teraz trwają prace na odcinku od Łan do Siechnic. Kolejne mają być: Długołęka - Łany i Siechnice - Żerniki - Bielany Wrocławskie. Budowana część będzie gotowa za nieco ponad rok (choć fragment ma być oddany jeszcze przed Euro 2012). Pozostałe odcinki powstaną za kilka lat.
Marcin Torz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska