Wrocław: Dojedziemy na lotnisko pociągiem

Marcin Torz
Choć PKP nie zdecydowały się wybudować połączenia kolejowego z dworca Świebodzkiego na lotnisko (bo było za drogie i zdaniem kolei nieopłacalne), to jest szansa, że do portu im. Kopernika pociągiem jednak dojedziemy.

W piątek Marek Łapiński, marszałek województwa dolnośląskiego, przedstawił swój pomysł na budowę trasy. Jednak nie łączy ona lotniska ze Świebodzkim, tylko ze stacją Wrocław Zachód i dalej z Dworcem Głównym PKP. - Wybudowanie takiej trasy będzie prawie dwa razy tańsze, bo będzie kosztowało ok. 70, a nie 130 milionów zł, jak zakładał wcześniejszy projekt - tłumaczy Łapiński. Trasa wydłuży się o 4 km.

Pomysł marszałka popiera Ryszard Piasecki, były wicedyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji (teraz Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta), ekspert od infrastruktury miejskiej. - Jest lepszy przede wszystkim dlatego, że połączy lotnisko z Dworcem Głównym, a nie tylko ze Świebodzkim - podkreśla.
Wystąpienie marszałka rozsierdziło w piątek urzędników z magistratu. - To dziwna decyzja, bowiem tę koncepcję dawno już odrzucili specjaliści - mówi Paweł Czuma, rzecznik prasowy wrocławskiego magistratu. Urzędnicy z ratusza optują za pierwszym pomysłem: czyli połączeniem z dworca Świebodzkiego.

- Do tego przedstawiona przez marszałka kwota jest wzięta z sufitu i ma się nijak do realiów. Łapiński wyważa otwarte drzwi i rezygnuje z rozwiązania prostszego i szybszego - denerwuje się Paweł Czuma.
Prezes lotniska Dariusz Kuś o pomyśle marszałka dowiedział się od nas. - Nie mogę skomentować tej koncepcji, bo po prostu jej nie znam - przyznał z rozbrajającą szczerością.

Lotnisko należy do: urzędu miejskiego, marszałkowskiego i Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. Kilka miesięcy temu wszyscy zgodzili się, że trzeba wybudować podziemny tunel przy lotnisku. I ta budowa trwa. Tunel miał doprowadzać podróżnych do peronu pod lotniskiem, a obok niego miały powstać wielopoziomowe parkingi. Teraz marszałek tłumaczy, że nie ma potrzeby wykorzystania tego tunelu. - Postawimy za to naziemny peron - mówi Łapiński. I dodaje:

- Dlaczego w ogóle rozpoczęto budowę tunelu? Przecież nie było gwarancji, że trasa z dworca Świebodzkiego powstanie. Sęk w tym, że urząd marszałkowski jest współwłaścicielem portu lotniczego i musiał zaakceptować decyzję o budowie podziemnego tunelu.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
breslauer55

Już wiadomo, że chodzi o kasę. Dlaczego nic się nie mówi, że lotnisko ma własną bocznicę i to od strony terminalu z wykonanym już tunelem ! Druga sprawa identyczna z rozwojem MPK. Dlaczego nie realizuje się koncepcji z dowozem pasażerów na lotnisko busami zamiast tramwajów i pociągów które wymagają baaaaaardzoooo drogiej infrastruktury ( tory + trafostacje + sieć zasilająca ). W Warszawie się to udało i sprawdza. Przystanki koło Dw.Gł.PKP/PKS, Dw.Świebodzkiego PKP, Dw.Zachodniego PKP i na Lotnisku ( w tunelu). No i oczywiście wiadukt drogowy nad torami PKP Graniczna/Strzegomska

D
D.R.

Kolego waldy,
S-Bahn w Berlinie jeździ wyłącznie po własnych torach właśnie dlatego, że pociągi zasilane są z trzeciej szyny.
Niech nie zmyli cię fakt, że w dużej części przebiegają one równolegle do tras "kolejowych".

m
miłosnik MPK

Jeżeli zbudowano podziemny peron przy lotnisku to może 3 km tory tramwajowego do linii Pilczyce-Leśnica dla się przeprowadzić zamiast linii kolejowej z kierunku Kużnik. Ta kreska na mapie to pokazuje. Te 3 km bedzie tańsze od linii kolejowej 2-3 razy i nie bedzie dąsów na PLK i Marszałka, a wreszcie ten tramwaj + bedzie miasł gdzie rozwinąć prędkość bo jej na Podwalu ani Hubskiej czy Piłsudskiego razcej nie rozwinie bowiem utkwi w gąszczu innych zwykłych albo samochodów.

:(

Lada dzień WI miały ogłosić przetarg na Aleję Stabłowicką. W takiej sytuacji będą się wstrzymywać. Tak więc Aleja nie ma szans powstać przed Euro. Coś w tym wszystkim dziwnie pachnie.

r
ref

W tych wszystkich wypowiedziach jest jedna niejasność. Otóż NIEWAŻNE KTÓRA TRASA ZOSTANIE WYBUDOWANA, TO I TAK POCIĄGI MOGĄ JECHAĆ I NA ŚWIEBODZKI I NA GŁÓWNY.
Bo:

Od Żernik pociąg może pojechać przez stacje Nowy Dwór i Muchobór, za Fadromą, a potem ma rozjazd na Świebodzki (prosto) i na Główny (w prawo).

Natomiast od dworca Zachodniego pociąg jedzie pod Klecińską i za Fadromą i natrafia na ten sam rozjazd, co wyżej.

Zresztą zastanawiam się, czy lądujące i startujące samoloty nie wykoleją pociągów na "trasie marszałka".

o
obserwator

Zdenerwowanie P.Czumy i innych obszczekiwaczy P. Drucikiewicza, dyplomacja P.Kusia - Prezes Portu który nic niewie - dobre!!! Wskazuje, że Marszałek wszedł w szkodę. Tu kolesie kręcili jakieś lody przy świebodzkim, jakies 300 mln na trasę 3km i ok. 150 na kolej od Kuźnik do Portu to zajecie chyba dla CBA a nie dla nas niepoinformowanych. To przykre, że nie ma debaty, że publiczność nie zaproszona, gdzie nasza samorządność, czy jest to sprawa tylko dla tej czy innej ekipy. Myślę, ze wyborcy powinni zagłosować kartkami.

w
waldy

Może trzeba całkiem inaczej podejść do komunikacji lotnisko-centrum.
Od terminala wybudować linię tramwajową przez Graniczną, Strzegomską do centrum. Zadowoleni byliby też mieszkańcy Muchoboru i Nowego Dworu. Coś jak tramwaj PLUS.

w
waldy

Porównanie z Berlinem.
Jeśli ujednolicić napiecie zasilające to tramwaj mógłby na pewnych odcinkach poruszać się po torach kolejowych. Tak jak kolejka S-Bahn w Berlinie. Ma on swoje trasy i częściowo jeździ po liniach kolejowych. Zasilanie rozwiązano tzw. trzecią szyną. Z tym Świebodzkim to ewidentnie masz rację.
To do czego się odnosisz to detale. Mi chodzi o podejście do tematu komunikacji lotnisko-centrum miasta i ewentualne dalsze podróże przylatujących gości. Super obiekt o dużym potencjale niszczeje w rekach PKP, a mógłby być perełką. Tym miejscem, które przylatujący gości jako pierwszy widzieliby w centrum miasta.
Pozdrawiam

D
D.R.

Posłuchaj waldy:
1/ NIE Świebocki tylko Świebodzki (od Świebodzic- zapamiętaj sobie)
2/ co ma rozstaw szyn kolejowych i tramwajowych we W-wiu do berlinskiej S-Bahn?
3/ zapoznaj się, najlepiej przy pomocy encyklopedii, albo zapytaj kogoś, kto się na tym zna, co to jest szynobus. Bo bzdury piszesz.

S
SirAdi

Pomysł dobry, ale linia nie może przeciez okrążac lotniska dookoła, to absurd. Jesli dojdzie do terminalu od wschodu to będzie miało to sens.

n
neron13

Co to za fantasta wymyślał Marszałkowi województwa tę trasę? Linia kolejowa wzdłuż pasa startowego a co gorsza na obu do niego podejściach. A co to za pociąg ma być? Spalinowa ciuchcia czy pociąg na poduszce magnetycznej? Bo elektryczne to jednak potrzebują sieci jako przewodnika prądu, a sieć to także i słupy. A słupy na przedłużeniu pasa startowego to tylko zdaniem naszych polityków nie przeszkadzają samolotom bo "mogą ciąć je skrzydłami jak kartki papieru". Tak więc módlmy się aby taka "koncepcja" się nie ziściła. Przynajmniej niech ci się modlą, którzy zamierzają z lotniska we Wrocławiu korzystać...

W
Waldy

Zawsze byłem zwolennikiem połączenia lotniska z Dw. Świebockim nawet nie pociągiem, a SZYBKĄ KOLEJKĄ/TRAMWAJEM MIEJSKIM.
ROZSTAW SZYN KOLEJOWYCH i TRAMWAJOWYCH we Wrocławiu jest TAKI SAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Berlin ma S-bahn i jest SUPER!!!!!
Świebocki należy przejąć przez miasto razem z całym terenem. Dworzec prosi się o rewitalizację i stworzenie w nim restauracji, klubów, HOTELU, plus teatr itd. Ten obiekt powinien tętnić życiem. Z niego jest super przejście do ścisłego centrum. Dodatkowo okolice ul. Strzegomskiej pomału przeistacza się w bussines centrum miasta.
Nie wyklucza to połączenia z Dw. Głównym.
Ze Świebockiego powinny kursować szybkie szynobusy do Szklarskiej Poręby i Karpacza.
Turysta przylatujący po południu w piątek na Strachowice mógłby wieczorem być w górach, a w niedzielę jak zakończy się doba hotelowa wróciłby via Świebocki i Strachowice np. do Londynu.
Zainteresowane takim pomysłem powinny być samorządy górskie, hotelarze z gór. Spiąć to powinien MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA dbając o rozwój regionu. Nie martwiłbym się o reklamę. Karpacz, Szklarska i właściciele pensjonatów z tych miast SAMI staną na głowie aby reklamować swoje obiekty na NOWYM ŚWIEBOCKIM. Otworż nawet biura rezerwacji miejsc w swoich pęsjonatach. To jest samograj, który musi dać zyski.
Tylko, że osobiste ambicje durnych polityków pewnie będą przeszkodą nie do pokonania.
Należy ostatecznie OLAĆ PKP. Ten twór postsocjalistyczny jest molochem, który trzeba rozgonić na cztery wiatry.
Chyba mam niezdrowe sny z tym Świebockim??
Waldy

D
D.R.

Ale wam mieszają w głowach! Przecież OBA WARIANTY UMOŻLIWIAJĄ DOJAZD ZARÓWNO DO GŁÓWNEGO JAK I DO ŚWIEBODZKIEGO! I tak powinno być.
Wariant "marszałkowski" objeżdża niemalże pustymi terenami całe lotnisko, całkowicie ignorując podstawową cechę koleji miejskiej ! Chyba, że ciocia marszałka bardzo chce mieć w Krzeptowie własny peron.

B
Bimberspeed

W czym lepszy Świebodzki od Głównego, by właśnie tam docierali pasażerowie z Portu Lotniczego? Jak wyjaśnić tymże, że kolej dojazdowa jest (zakładamy, że już jest) ale nie do najważniejszego dworca ale "obok, ale też w centrum"? Upór decydentów miejskich jest dokładnie taki sam jak w poronionym pomyśle tras Tramwaju Plus bez tradycyjnych pętli. Efekt: na nowo oddanych już odcinkach linii tramy pojawią się dopiero gdy Skoda dostarczy zamówione wagony dwukierunkowe 19T. I nic innego empek nigdy tam nie wpuści: przeginanie koncepcji okazuje się ważniejsze niż real. Zaparcie godne oczekiwań w przypadku walki z choćby grafitti-debilami czy dewastatorami - ogłoszeniowcami. Tu aparat samorządu wraz ze swoją operetkową służbą miejską na publicznym utrzymaniu - okazuje dostojną (?) bezradność. Reasumując: nie ważne gdzie i którędy pociągi sięgną wreszcie Portu Lotniczego, ważne by zapewnić sprawny przesył pasażerski od i do Portu Lotniczego. Aż dziw bierze:w dobie superszybkich kolei, w środkowoeuropejskiej metropolii UE, problemem godnym medialnych rozpaczy decydentów jest budowa... 4 czy 6 km odcinka linii kolejowej. I to jest jeszcze jeden dowód jak jeszcze daleko nam (mentalnie też) do Unii Europejskiej.

g
główny zatka się

Miało być jak w światowym mieście. Kolej podmiejska i do lotniska miała dojeżdżać do Świebodzkiego! A Główny miał obsługiwać region i dalekie trasy!

Dodaj ogłoszenie