Wrocław buduje tę drogę od 100 lat! W końcu się uda?

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Obwodnica śródmiejska może być najdłużej budowaną drogą świata. Jest we wrocławskich planach od 1921 r.! Będzie gotowa na stulecie konkursu Maxa Berga? Możliwe, ale na pewno nie w całości.

Czy Wrocławiowi uda się kiedyś zamknąć tzw. obwodnicę śródmiejską, tak by oplotła miasto ze wszystkich stron? W tej chwili nic na to nie wskazuje, bo prawdopodobnie zabraknie ok. pięciokilometrowego odcinka na północy. Ale jest też dobra informacja. Wszystko wskazuje na to, że Wrocławiowi uda się zrealizować projekt, który na miejskich mapach istnieje już blisko od 100 lat.

Zielone światło dla budowy tzw. alei Wielkiej Wyspy oznacza, że przetarg na drogę i dwa mosty będzie można ogłosić jeszcze w tym roku, a prace mogą się zakończyć w 2021 roku. Jeśli tak się stanie, może to być jeden z najdłużej realizowanych, ale jednak zrealizowanych, planów drogowych na świecie. Dlaczego? Mało kto wie, że pierwsze plany przebiegu tego fragmentu trasy miały swój początek w 1921 roku. Miejski radca budowlany, czyli mówiąc dzisiejszym językiem, naczelny architekt niemieckiego Breslau – Max Berg – w 1921 roku rozpisał konkurs urbanistyczny na plan rozwoju całego miasta.

– Jednym z kluczowych jego założeń było właśnie uwzględnienie trasy, która pobiegnie z okolic dzisiejszego węzła bielańskiego i, przecinając obecną ulicę Krakowską, przez Odrę połączy się z osiedlem Kowale – przypomina prof. Tomasz Ossowicz, urbanista i były wieloletni szef Biura Rozwoju Wrocławia. – W efekcie konkursu tego założenia powstało 40 prac, a w każdej z nich znajduje się planowana obwodnica obejmująca również planowany obecnie fragment, czyli aleję Wielkiej Wyspy – dodaje prof. Ossowicz.

KOLEJNE ETAPY DOMYKANIA OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ:

W 1921 byłaby obwodnicą

Były Szef Biura Rozwoju Wrocławia przypomina, że choć droga istnieje w planach już blisko 100 lat, w tym czasie cały czas zmieniało się jej znaczenie. – Można powiedzieć, że w 1921 roku droga traktowana była jako obwodnica miasta, biegnąca prawie poza jego granicami – mówi prof. Tomasz Ossowicz. – Po drugiej wojnie wciąż planowano wykorzystać ten sam korytarz, choć trudno tu już było mówić o trasie biegnącej poza miastem. Powstały duże osiedla mieszkaniowe, jak Biskupin czy Sępolno, i trasa miała pełnić funkcję obwodnicy śródmiejskiej, łączącej duże osiedla na południu, wschodzie i północy Wrocławia – tłumaczy prof. Ossowicz.

Zaznacza, że od 20 lat jest jeszcze inne znaczenie tego odcinka. Po budowie autostradowej obwodnicy Wrocławia i obwodnicy wschodniej, nie ma to już być droga tranzytowa, a co najwyżej szybszy dojazd na Wielką Wyspę do licznie odwiedzanych atrakcji, jak zoo, park Szczytnicki czy Hala Ludowa. A także odciążenie dla ulicy Mickiewicza, przecinającej dziś park Szczytnicki, a pełniącej rolę głównej drogi w tym rejonie miasta. Ułatwi również mieszkańcom Wielkiej Wyspy dojazd do centrum.

W STUDIUM ZOSTAWIONO FURTKĘ DLA ZAMKNIĘCIA OBWODNICY ŚRÓDMIEJSKIEJ
Czytaj więcej na kolejnej stronie

Zostawili ziemię pod drogę

Czy jest szansa na budowę kolejnego odcinka od ul. Mickiewicza – wzdłuż Paderewskiego i dalej do Krzywoustego? – W tym momencie nic nie uzasadnia budowy tej trasy poza ulicę Mickiewicza i nie ma takich planów. Ale w Studium Wrocławia pozostawiona jest rezerwa perspektywiczna na ten przebieg, która mogłaby być wykorzystana w przyszłości, w przypadku gdy kolejne pokolenia wrocławian uznają to za konieczne – mówi prof. Ossowicz.

Aleja z szansą na rok 2021

Czy rzeczywiście aleja Wielkiej Wyspy i most Wschodni powstaną do 2021 roku? Jest na to duża szansa. Spółka Wrocławskie Inwestycje czeka na oficjalne uzasadnienie korzystnego dla niej wyroku sądu i może brać się za rozpisywanie przetargu. Czy zwycięska firma będzie musiała przygotować projekt i zbudować trasę w ramach tzw. partnerstwa publiczno- -prywatnego? Tego jeszcze nie wiadomo; wiadomo, że droga będzie węższa niż dawnej zakładano.

– Decyzja środowiskowa została wydana na wariant jednojezdniowy, po jednym pasie w każdą stronę na większości drogi – tłumaczy Marek Szempliński z Wrocławskich Inwestycji. – Dwa czy trzy pasy trasa będzie miała tylko w obrębie skrzyżowań, gdzie trzeba podzielić ruch przed sygnalizacją świetlną – precyzuje. Przetarg ruszy zapewne w tym roku.

Konkrety na odcinku Poświęcka – Kamieńskiego

A co z północnymi odcinkami obwodnicy śródmiejskiej: od Poświęckiej do Kamień­skiego i od Kamieńskiego do Krzywoustego? Ten drugi to mglista przyszłość. Nie jest zapisany w żadnym planie i nie ma projektu. Natomiast fragment od Poświęckiej do Kamieńskiego ma w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Wrocławia zapisaną kwotę 19 mln zł na 2019 rok. Gotowy jest też projekt. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, ten krótki, ale ważny odcinek będzie realizowany. Odciąży on ul. Kamieńskiego, szpital i osiedla powstające w tym rejonie. Mieszkańcy chcieliby trasę dwujezdniową (po dwa pasy w każdą stronę), tak jak na poprzednich odcinkach, ale to rozwiązanie nie jest jeszcze przesądzone.

Przesądzone wydaje się za to, że obwodnicy śródmiejskiej (pod jakąkolwiek nazwą: czy to trasy, czy alei)nie zamkniemy w ciągu tych stu lat od pierwszych planów. Nie wiadomo nawet, czy w ogóle będzie to uzasadnione. Po dokończeniu obwodnicy wschodniej, z dobrze funkcjonującą obwodnicą autostradową, brakujące odcinki obwodnicy śródmiejskiej mają głównie lokalny charakter.

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 76

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

"W tym momencie nic nie uzasadnia budowy tej trasy poza ulicę Mickiewicza" Szkoda słów

m
mieszkaniec

Przypomnę tylko, że jak budowali stadion i drogi to z pompą twierdzili, że Wrocław będzie pierwszym miastem z podwójnym ringiem. CO z tego wyszło.. no pogadali i wzięli kasę....

t
taka prawda

Bzdura ! kuzynom królika się po prostu nie podoba że im będzie obwodnica koło domu przebiegała! i o to tu chodzi! Przez grupkę ziomków całe wschodnie miasto nie ma obwodnicy a ludzie stoją na Kromera pod wąskim przejazdem...

K
Kuba

Ruch lokalny już nie ma znaczenia? Dostanie się ze Żmigrodzkiej do Sobieskiego to koszmar. Z drugiej strony jak uspokajać ruch w centrum bez dania ludziom alternatywy? Nieudolność i krótkowzroczność "rządzących" (a raczej pasożytujących na tym mieście) to skandal.

K
KK

Aby odkorkować miasto potrzebne są szybki przelotówki wewnątrz miasta pomiędzy osiedlami, zrobione tak aby ruch był płynny jak pomiędzy milenijnym a żmigrodzką. To sprawi że samochodów będzie na raz mniej w mieście. Bo jeśli jedziemy 15 minut przez miasto, to jednocześnie samochodów będzie w mieście o połowę mniej niż jak byśmy jechali 30min przez miasto, proste? Natomiast obwodnice w stylu Hallera, gdzie co kilkaset metrów są światła, niewiele dają.

d
dr Kaftan

to jego logik PO Dopalaczach chyba, byle coś napisać..

k
kk

kaftan to ci zalozyc iii kaganiec tez a ptem na kraszewskiego

17

baniek na przejście świdnickie starczyło by budowę schroniska dla bezdomnych cyganów...hehe

B
BELLA

W dziewięćdziesiątych latach były prezydent obiecywał, że będzie zachwycony, kiedy przejedzie obwodnicą, dookoła Wrocławi rowerem. Ale, nie wiedzieliśmy, że aktualny bardzo nie lubi poprzedniego. Poprzedni, oddał za ,, przysłowiową złotówkę ,, teren stacji wąskotorowej kościołowi katolickiemu, zapewne z ideą służenia społeczeństwu w życiu duchowym, przy, wówczas - Łączniku Bałtyckim, po to, by teraz można było kupić postawione na tym terenie mieszkanie w cenie 9.000 złotych za metr, od jakiegoś developera. Poprzedni prezydent nie chce widocznie aby Pan Zdrojewski jeżdził rowerem po obwodnicy, bo, ludzie, którzy mieszkają we wschodniej części Wrocławia mogliby zbyt szybko dojechać do centrum. Nich stoją w korku. To nie będą chcieli zobaczyć jakiegoś koncertu. Ale muszą podatkiem go opłacić. I tak ciągle. Ten, za 10 tysięcy oddaje innemu kościołowi mieszkanie warte 765 tysięcy + remont generalny budynku. Jesteśmy półgłówkami - niech nas dutkają.

O
ObserwatorZramienia

Powiedzcie mieszkancom Strachocina, ze obwodnica od Mickiewicza do Krzywoustego nie jest potrzebna. Bravo Wy!

i
i

mimo to nie odwalam jakiegoś ksenofobicznego wyzywania od słoików. Myślałem, że to kompleks warszawiaków, a okazuje się, że u nas też tacy są.

Wiem jedno, że do roku 90 mieliśmy dzielnicę Psie Pole, która zajmowała 1/3 powierzchni miasta, co było chore, bo co ma niby wspólnego Wojnów z Rędzinem? Teraz jest lepiej w nazewnictwie, bo rejon sensownie nawiązuje do dawnego miasta Psie Pole. Za to jeśli chodzi o zainteresowanie magistratu i inwestycje miejskie, to jest jakiś koszmar.

a
almac

Tak to w 100% się zgadzam.
PS. Przez dłuższą chwilę zastanawiałem się na jakich krzakach pracujesz, ale chyba chodziło Ci o Krzyki:)

l
lola

A co mają imigranci do budowy obwodnic we Wrocławiu?

D
Dj

Zobaczcie jak AOW wyprowadziła ruch z Centrum z Puławskiego, pl. Grunwaldzkiego. I dalej twierdzicie, że obwodnice nie są potrzebne? że zakorkuja bardziej miasto??? Dokończenie pełnego ringu zewnętrznego AOW+WOW i ringu wewnętrznego (obwodnica srodmiejska) a do tego planowana obwodnica pl. strzegomski-zaporoska-radosna-dyrekcyjna-pulawskiego-pl. grunwaldzki napewno usprawniają ruch jeszcze bardziej odkorkują mniejsze ulice w tym osiedlowe. Tylko trzeba pomyśleć ile pasów ruchu na takiej obwodnicy zrobić i jak rozwiązać skrzyżowania (najlepiej bezkolizyjne) by kierowcy mając nawet 2x dłuższą drogę obwodnicą chcieli z niej korzystać bo i tak zaoszczedzą czas w porównaniu do przejazdu przez centrum.
Ja pracuje na krzakach a mieszkam na sepolnie muszę zawsze przejechać przez grunwald, dominikanski a jak by była dokończenia srodmiejska napewno moje auto nie powiększało by korka w tych miejscach. Tak samo osoby mieszkające ma strachocinie Wojnowie pracujący np. na fabrycznej czy Bielanach po zakończeniu WOW wybraliby obwodnicę niż Mickiewicza.

A
Ad-M

Na tę obwodnice nie ma pieniędzy i nie będzie przez następne 10 lat, ani na most. To wszystko mrzonki, miasto woli budować teatry i stadiony. Mieszkańcy Sępolna z utęsknieniem czekają na tę obwodnicę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3