Wrocław: Budowa Tramwaju Plus przenosi się na zachód

Marcin Torz
Na ulicy Świeradowskiej i Bardzkiej tory już są gotowe
Na ulicy Świeradowskiej i Bardzkiej tory już są gotowe Paweł Relikowski
W przyszłym tygodniu minister infrastruktury podejmie decyzję, od której będzie zależała budowa przystanku szybkiego tramwaju przy stadionie. Jeśli nie odrzuci decyzji lokalizacyjnej wydanej przez wojewodę, walcząca z miastem rodzina Krzywdów będzie musiała oddać swój dom. A w jego miejscu rozpocznie się budowa.

Bez względu na decyzję ministra, w listopadzie mają ruszyć pierwsze prace związane z budową torowiska dla Tramwaju Plus na ul. Pilczyckiej. Linią tą dostaniemy się na Kozanów i pod sam stadion.

- Najpierw będziemy wycinać krzaki i drzewa, które rosną na tej trasie - mówi Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji, miejskiej spółki, która odpowiada za budowę. - Dopiero w przyszłym roku rozpocznie się sama budowa torowiska.

Nowe tory zostaną położone wzdłuż ul. Milenijnej i Pilczyckiej. Nie wiadomo jeszcze, kiedy inwestycja dokładnie się zacznie, bo nie wyłoniono wykonawcy. Ale terminy są napięte. Pod koniec przyszłego roku Tramwaj Plus ma już kursować.

Budowa nowych torów to nie wszystko. Trzeba również wyremontować istniejące szyny. Choćby na całym odcinku ul. Legnickiej, na części Hubskiej czy al. Różyckiego. Wybudować również trzeba miniwęzeł przystankowy przy ul. Borowskiej. Remont czeka też pętla przy stadionie Olimpijskim.

To wszystko oznacza kłopoty: zarówno dla pasażerów (zmienione trasy linii tramwajowych), jak i kierowców (zwężone jezdnie i korki).

Wrocławianie już ich zaznali, gdy niedawno modernizowane były tory na ul. Stawowej czy placu Społecznym. Teraz trwa naprawa szyn na pl. Orląt Lwowskich.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się wycinanie drzew i krzewów na trasie T Plus

Tymczasem na Gaju zakończono już wszystkie prace związane z przygotowaniem trasy dla Tramwaju Plus. Tory na ul. Bardzkiej i Świeradowskiej już są położone. Nie oznacza to jednak, że wkrótce pojadą tędy pierwsze pojazdy.

MPK wciąż czeka na wagony, które produkowane są w czeskiej fabryce Skody. Pierwsze dwa mają do nas trafić do Wrocławia jeszcze w tym roku. Powstaną dwie linie Tramwaju Plus. Pierwsza z Gaju na Kozanów i stadion, a druga spod Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce.

Tramwaj Plus

Pojazd ma być lekarstwem na korki w mieście. Zamysł urzędników jest taki, żeby wagony miały zawsze zielone światło na skrzyżowaniach. Dzięki temu mają po Wrocławiu jeździć szybko. Tramwaj Plus nie potrzebuje pętli. Bo motorniczy będzie miał kabinę z dwóch stron pojazdu. Po obu bokach zaplanowano też drzwi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
czacza
WZDŁUŻ ul. Milenijnej ???? To chyba własnoręcznie wymyślił jakiś prezes. LUDZIE, ZACZNIJMY WRESZCIE BRONIĆ N A S Z E MIASTO PRZED KRETYNAMI !!!
Wspólnie przeczytajmy jeszcze raz na głos:
Pojazd ma być lekarstwem na korki w mieście bo motorniczy będzie miał kabinę z dwóch stron pojazdu a po obu bokach zaplanowano też drzwi. HORROR !
d
długo_pis
i obietnice połozenia nawierzchni asfaltowej... socjalizm zostawił ta droge 2pasmowa,a władza demokratycznie rozebrała bo potrzebaowała kostki na wybrukowanie rynku obietnicami! codziennie sa wypadki!!! ofiary zostaja okaleczone lub gina...
g
gruby
Nie martw się o rodzinę Krzywdów.Podobnie było przy budowie ul. Klecińskiej gdzie zasmarkany warsztat
zablokował prace na 2 lata.Problem jest nie w samej działce lecz ile da się wyśrubować wycenę.Mam
nadzieję że na mocy nowej ustawy nie zostaną wstrzymane już rozpoczęte prace.Co zaś do budowy
torowisk to nie zakłócą ruchu kołowego ponieważ torowiska biegną obok jezdni.A w ogóle to jesteś wielkim
malkontentem.Z jednej strony narzekasz na zablokowaną ul. Pilczycką a z drugiej gdy chce się coś zrobić do poprawienia obecnego stanu protestujesz.W ten sposób kółko się zamyka i cokolwiek by chciano
zrobić to zawsze trzeba narzekać i mówić że nic się nie robi.
P
Planik78
Przez jednego "fachurę" , zaaplikowano temu miastu bezsensowne rozwiązanie... Pierwotnie tramwaj miał jechać ul. Borowską skręcać w Świeradowską przy nowym ASK. Nie wymagało to żadnych specjalnych wozów , byłoby to i dla mieszkańców i tysięcy pacjentów. Potem zrezygnowano nawet z małej pętli na ul.Świeradowskiej... po co ten ktoś tak się uparł na dwustronne wozy !!!... Warto poznać jego opinie nie?
M
Miklus
Tramwaj Plus nie nie potrzebuje pętli, bo kabina dla kierowcy będzie na obydwu pomostach. Ale ubaw, ale postęp. Po wojnie we Wrocławiu też pętli nie było. Nawet składy z dwoma wagonami miały mijanki, na których silnikowy wagon przepinano z jednego końca składu na drugi. Potem przez kilka lat budowano pętle, a teraz okazuje się, że niepotrzebnie. Godzi się przypomnieć, że jeszcze wcześniej zamiast silników były dwa wałachy.
w
wieszcz
Już teraz ul. Pilczycką rano trudno wydostać się z Kozanowa, Maślic i Pilczyc, a po południu wrócić na te osiedla. Jak rozpocznie się budowa torowiska to będzie jeden wielki horror komunikacyjny. Wpierw, z powodu remontu ul. Kosmonautów, wrzucono na tę ulicę tranzyt samochodów powyżej 3,5 t (ciężarowe, autobusy) a teraz jeszcze budowa torowiska. Wielkie brawa! Jakby prezydent czytał gazety, to by może się dowiedział co wyrabiają jego urzędnicy, bo jak widać nie ma o tym bladego pojęcia. A jeśli ma to znaczy, że nie potrafi nad tym zapanować.
w
wieszcz
Do tej pory mowa była o działce rodziny Krzywdów. Teraz okazuje się , że rodzina ta będzie musiała opuścić swój dom. O co w tym wszystkim chodzi? O postawienie na swoim przez urzędników? Przecież jest alternatywne miejsce dla przystanku końcowego tego tramwaju.
w
w
tramwaj plus bedzie mial wlasne tory ??? GDZIE KIEDY? oprocz 2 km na Bardzkiej nie ma nowych torow.
m
maniek
[cyt]Czy ci ludzie nie wiedza ze TRAMWAJ PLUS bedzie mial swoje TORY -przeciesz bedzie szerszy OSIOWO -i nie bedzie mu NIC PRZESZKADZAC NA JEGO TORACH . A ze jeszcze nie JEZDZA TE TRAMWAJE to ze wzgledu na BRAK OWYCH TRAMWAI --jeszcze nie wyprodukowali --czy tego nikt nie wie --przeciesz to PROSTE-WSZYSCY WIEDZA TYLKO NIE CI CO BEDA NIMI JEZDZIC !!!![/cyt]

Czyli rozumiem, że na gaj już 15 ani 8 nie dojedzie? Bo drugich torów dla nich nie widzę na hubskiej - skoro mają być oddzielne torowiska a te co są to są dla PLUSA?
k
krem23
@maniek: dokładanie tak! W korku stoją wszystkie samochody: osobowe, kombi, dostawcze, terenowe, vany ale i sportowe a to przecież tramwaj miejski i Plus mają te same tory i brak możliwości wyminięcia!
Podejrzewam, że miejskich tramwajów będzie mniej na rzecz tych Plus, ale o tym się nie mówi, bo to tajemnica i niech se główkują i piszą jak będzie tramwajów mniej ale więcej szybszych ale i droższych. Za takie coś to ja dziękuję!
b
breslauer55
Czy na pewno plus ? Urzędnicy z maniakalnym uporem ( lobbing MPK + producencki ) forsują we Wrocławiu komunikację tramwajową. Dla mieszkańców, z powodów finansowych jest to najdroższa forma komunikacji ( 1 tramwaj kosztuje 10 razy więcej jak 1 autobus i dodatkowo trzeba mu wybudować torowisko oraz sieć trakcyjną+ słupy + kable + stacje zasilające, tak że w sumie można stwierdzić że 1 tramwaj de facto jest co najmniej 20-krotnie droższy od 1 autobusu ) Do tego dochodzą awarie i wykolejenia bardzo częste w naszym mieście. Wtedy cała linia stoi. Z autobusami nie ma tego problemu. W razie wypadku skręcają w pierwszą ulicę w lewo lub prawo i dalej jadą. Koszt osobo-kilometra w tramwaju jest także droższy niż w autobusie. Dlatego należy przerwać rozwój komunikacji tramwajowej we Wrocławiu i rozpocząc rozwój komunikacji wodnej i lokalnymi kolejami miejskimi łaczącymi najbliższe miejscowości ( małe składy np.1-członowe jeżdżące b.często ). Tramwajarze na autobusy !!!
g
gosc
Proponowal bym tramwaj PLUS od razu nazwac METRO po co za rok czy za dwa znowu zmieniac nazwe. PROSCIEJ -prawda !!!! . wk....ny wroclawianin !!!
g
gosc
Czy ci ludzie nie wiedza ze TRAMWAJ PLUS bedzie mial swoje TORY -przeciesz bedzie szerszy OSIOWO -i nie bedzie mu NIC PRZESZKADZAC NA JEGO TORACH . A ze jeszcze nie JEZDZA TE TRAMWAJE to ze wzgledu na BRAK OWYCH TRAMWAI --jeszcze nie wyprodukowali --czy tego nikt nie wie --przeciesz to PROSTE-WSZYSCY WIEDZA TYLKO NIE CI CO BEDA NIMI JEZDZIC !!!!
w
w
codziennie patrze na swieze tory na Gaju i krew mnie zalewa ze musze jezdzic autem bo włodarze zdecydowali sie na 30% drozsze tramwaje dla 3 km nowych torow. skandal.
m
maniek
Co z tego że tramwaj plus będzie miał zawsze zielone jak przed nim będzie jechał zwykły tramwaj który będzie stawał na "czerwonym". Przecież go nie wyminie - bo to nie autobus - tylko będzie się wlókł za nim!

Decydenci czy naprawdę brakuje wam odwagi aby przejąć od PKP infrastrukturę kolejowa w powiecie wrocławskim lub w województwie i stworzy kolej aglomeracyjną łącząc miasto Wrocław z miastami okolicznymi jak Oława, Oleśnica, Środa Śląska, Trzebnica itd......
PKP tonie w długach - oddadzą to penie za darmo byleby się problemu pozbyć!
Przestańcie wymyślać jakieś chore pomysły!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie