Wrocław: Brakuje prądu dla tramwajów, bo Skody zużywają go za dużo

Marcin Torz
Awarie prądu - ostatnio częsty widok w centrum miasta
Awarie prądu - ostatnio częsty widok w centrum miasta fot. janusz wójtowicz
Udostępnij:
Nawet kilka razy w tygodniu w centrum Wrocławia tramwaje nagle stają. Wtedy pasażerowie wysiadają na środku jezdni, a przerwa w kursowaniu trwa przeważnie ok. 10 minut. Dlaczego? Bo wagony nie mają... prądu, gdyż trafostacje są zbyt słabe.

Wagony najczęściej zatrzymują się z braku prądu na ul. Kazimierza Wielkiego, pl. Jana Pawła II i Powstańców Śląskich. Wszędzie tam jeżdżą czeskie skody, w tym Tramwaje Plus.
- Wozy te zużywają o wiele więcej prądu niż zwykłe tramwaje - mówi Janusz Korzeniowski z Naczelnej Organizacji Technicznej we Wrocławiu, specjalista od tramwajów.

I wylicza, że skody mają cztery silniki o mocy 95 kilowatów, gdy starsze wagony są wyposażone również w cztery silniki, ale o mocy tylko 45 kilowatów. Najwięcej prądu potrzebuje najnowszy Tramwaj Plus, który ma też najwięcej elektroniki. - Klimatyzacja, elektroniczne kasowniki, biletomaty, wyświetlane informacje, komputer pokładowy - to wszystko zużywa dodatkową energię - opowiada ekspert.

Ale największe zużycie następuje przy ruszaniu z miejsca. A niedawno i na Kazimierza Wielkiego, i Powstańców Śląskich, i na pl. Jana Pawła II zamontowano nowe światła (na ul. Powstańców aż trzy). W efekcie tramwaje częściej się zatrzymują na skrzyżowaniach i startują. Jeśli jeszcze w jednym czasie i miejscu są nowe wagony - awaria murowana.

MPK wprowadziło regulamin dla motorniczych, w myśl którego nie mogą oni ruszać jednocześnie (gdy w jednym miejscu jest ich kilka). Wtedy unika się tak dużego zużycia prądu. Teoretycznie motorniczy musi odczekać 60 sekund po tym, jak ruszyły wagony stojące przed nim. Ale w praktyce mało kto się do tego stosuje. Motorniczowie walczą bowiem z czasem i każda sekunda jest cenna. Gdyby czekali wymaganą minutę, to mieliby spore opóźnienie, a więc pretensje mieliby pasażerowie.

Nie byłoby takiego problemu, gdyby MPK dostosował rozkład jazdy do nowej sytuacji (więcej świateł na skrzyżowaniach). - Ale do tej pory tego nie zrobiło - mówi Arkadiusz Worońko, kierownik w wydziale transportu w magistracie, który zatwierdza rozkłady jazdy. - Gdy dostaniemy projekt zmian, na pewno się nad nim pochylimy.

Ale to nie stanie się szybko, bo w MPK czekają na tzw. inteligentny system transportu (regulacja ruchu na skrzyżowaniach), a pierwsza jego część zostanie włączona dopiero w listopadzie. - Nie możemy co chwila zmieniać rozkładu, bo to kosztuje nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych - mówi Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka MPK.

Jest jednak szansa, że jeszcze w tym roku nie będzie już kłopotów z prądem. Powstają bowiem nowe trafostacje przy ul. Fiołkowej, Dworskiej, Milenijnej i na ul. Menniczej (dla ścisłego centrum).
Teraz Wrocław ma zaledwie 16 takich obiektów. - A to zdecydowanie za mało. Potrzebujemy więcej trafostacji, żeby uniknąć kłopotów - komentuje Janusz Korzeniowski.

Wrocław tramwajem stoi... w korku

We Wrocławiu jest zaledwie 16 trafostacji. W Krakowie, który ma podobną liczbę wagonów i torowisk, 24. Tam takich problemów z prądem nie ma.
Zdaniem Janusza Korzeniowskiego z Naczelnej Organizacji Technicznej mamy też najmniej wydzielonych torowisk, które obniżają zużycie energii elektrycznej (wozy nie muszą wtedy co chwila ruszać, do czego potrzeba większej ilości energii). MAT

Wideo

Komentarze 76

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kaszana
Czyli to jest klasyczna durnostojka tym razem "ruchoma",stworzona przez uczciwych inaczej "na prowizji".Ale was wrocławianie dymają,aż furczy.Mając tor i trafostacje kupili tramwaje które wymagają nowych torów i trafostacji.Genialne !!!Czuję tu tfurcze rozwinięcie koncepcji AQWAPARKÓW przez biedne misie
J
J.K.
Może Kraków ma więcej "trafostacji" u nas nazywanych podstacjami ale mają na ustawiewniach zaniżożone parametry a Bombardiery też zużywaja więcej prądu. Także w krakowie często zdarza się że przy ruszaniu kilku tramwajów wybija trafostacja i następuje brak prądu w sieci. Najczęściej na ul Królewskiej, Wielickiej i sporadycznie w innych częściach miasta. Jednak możliwe że we Wrocławiu jest gorsza sytuacja. Do Krakowa sprowadzono wiekowe tramwaje z Wiednia które są bombą na kołach. Jako chyba jedyne na świecie mają hamulce postojowe działające TYLKO pod napięciem w przeciwieństwie do pozostałych gdzie działają bez prądu. Nawet nie próbuje sobie wyobrazić co moze się stać gdy przyszłoby hamować tymi austriakami przy braku prądu. Każdy motorniczy przeklina ten dzień kiedy przyjdzie mu jeździć tymi tramwajami i tego co je sprowadził.
C
Czytelnik
Poza tym jest w nich ciasno, wąskie siedzenia i wąskie przejścia między siedzeniami. Na wysokości nosa mam czyjąś tylną część ciała. Schodki, które na pewno utrudniają ( ograniczają) przemieszczanie się starszym ludziom czy niepełnosprawnym. Wprowadzić do Skody wózek inwalidzki czy wózek z małym dzieckiem to nie ma się jak ruszyć. Nie wszystko złoto co się świeci i nie wszystko nadaje się do ruchu ( miasto jest nie przystosowane ), bo ładnie wygląda. Czarno widzę EURO 2012 w tym całym bezmyślnym bałaganie.
d
dżon
Setki milionów publicznych PLN wywalone na gnioty sa chyba ścigane z ustawy. Poszkodowani to oczywiście pasażerowie i wszyscy mieszkańcy, bo wtopione pieniądze z budżetu zamiast wybudować np.: szkoły, drogi, przeprowadzać remonty. Paradoksem na miarę kabaretowego Grand Prix świata jest fakt, że Tramwaj Plus miał być zamiennikiem metra (powiedzmy, że "prawie") a wyszedł gniot - spowalniacz, który paraliżuje inne tramwaje. Naprawdę uważam, że za takie wały i lekkomyślność należą się wyroki. Może podziałają jak kubeł zimnej wody na wizjonera od zabawek
G
Gość
W tym projektowany niskopodłogowy 206 WR As. Wybierając wozy Protramu nie trzeba by było przebudowywać istniejącej infrastruktury. Zamiast przebudowywać istniejące torowiska specjalnie pod Skody, można było wybudować pętle na Gaju i Kozanowie, a do obsługi kupić tańszy, ładniejszy i podobno bardziej cichy 206. Zresztą jestem przekonany, że wrocławska firma mogłaby przygotować ofertę wozu z kabinami i drzwiami po obu stronach. Duże zamówienie z miasta mogłoby spowodować rozbudowę firmy, zwiększenie zatrudnienia - a to wzmocniłoby pozycję firmy na rynku.
+++
Skoro teraz urzędnicy mają ponosić odpowiedzialność, to pewnie prokuratura się zainteresuje. Jeśli skoda tak bardzo nie pasuje do warunków wrocławskich, a wygrała przetarg, to znaczy, że był to przetarg źle przygotowany (a może nawet ustawiony). Jeśli cały system tramwaju + to fikcja, to jest to przestepstwo, a więc powinna być i kara.
s
semma
Kiedyś wyczytałem na jakimś forum postulat aby zmienić nazwę WROCŁAW na NIEDASIE. A ja proponuje zmianę na GUPOLE. Chociaż i jedno i drugie dobrze brzmi to jednak NIEDASIE poszło w Polskę.
Przy okazji pozdro dla Dudiego - taaak, niedasie, tego jeszcze nikt nie osiągnął, brawo Dudi.
Jak to jest możliwe żeby robić projekt bez bilansu energetycznego? Nawet przy projektowaniu byle budynku robi się bilans energetyczny. Całe to "szacowne" grono autorów tego gówna pt. T+ nadaje się do Bakutilu, przynajmniej będzie pasza dla zwierząt i może te zwierzaki nie zgłupieją.
Czas "chłopaki" na miejskie linie H&H. Co to takiego? To jest równie durne i bez sensu jak ten wasz Tkicha.
w
wieszcz
Może zamiast w ITS miasto powinno zainwestować w rozbudowę trafostacji? Inaczej, będziemy mieli pierwszy w świecie inteligentny system sterowania bezruchem.
C
CZ
W Czechach nie mają tego problemu bo tam tramwaje Skody są koloru czerwonego
p
prezes klubu
do nowego filmu "MIŚ 2012" :) i wtedy za te środki wybuduje stacje trafo :)To taka TRADYCJA!!!głąby
s
sru
kogo obchodzi trafostacja na fiolkowej i milenijnej jak to nie dotyczy tego problemu. poza tym co to za durny regulamin ze trzeba ruszac co 60s? rusza sie wtedy kiedyma sie zielone switalo a nie co 60s, choc cykl swietlny zalezy od skrzyzowania. poza tym jak mozna dopasowywac rozklad do problemu zasilania? przeciez zaden tramwaj nie jedzie zgodnie z rozkladem a przynajmniej wiekszosc. poza tym jak mozna naginac otoczenie do problemu?zazwyczaj problem sie rozwiazuje. u nas jest odwrotnie. zmiana rozkladu nic nie zmieni bo tramwaje i tak beda jezdzily jak beda chcieli motorniczy. rozklad jest kopiowany od xx lat i oderwany zupelnie od rzeczywistosci! wiec nic to nie zmieni. poza tym wychodzi problem opisywany wczesniej. u nas tramwaj stoi bo ciezko mu zrobic zielona fale bo trzeba czekac na its . ale widac ze wprowadza sie nowe swiatla a problem pozostaje nie zmieniony. nic tylko przyklasknac nazdorujacym nieudacznikom. podejscie dobre ale na epoke mieszka1. prosimy o nazwiska odpowiedzialnych za dane projekty. niech wytlumacza maluczkim skomplikowanie projektu.
s
sru
slaby absurd jak na absurd.na JP2 i i grabiszynskiej hallera przystanek jest co 30m. to jest mistrzostwo swiata. wszystko dla wygody ludzi. 300m to jest kosmiczna otchlan przy wymienionych
p
ppp
Tak ale cała ideologia Plusa, miała polegać na wywaleniu go poza centrum osobnym torowiskiem, tylko gdzieniegdzie (na węzłach przesiadkowych) zabierał by ludzi z przystanków tramwajowych. I jeszcze ciekawostka, podstacje tramwajowe te w centrum zasilane są z elektrowni wodnej koło mostu Pomorskiego która po modernizacji (farbą olejną) i tak nie jest w stanie utrzymać mocy potrzebnej do zasilania odbiorników w centrum miasta. A pan Korzeniowski z działu technicznego MPK to w NOT-cie robił chyba tylko uprawnienia SEP tak jak większość elektryków we Wrocławiu.
x
x
Co tam jakieś niedopasowane do infrastruktury tramwaje? Wizjoner z Ratusza teraz studentom mini-Karpacz funduje. Tylko patrzeć jak będzie to darmowa kąpiel w Odrze bo orły nieloty z magistratu średnicy liny albo napięcia nie dopatrzą :)
X
XPX
"utrudnić życie kierowcom" a nie "kierowcą". Coś ty taki "ę, ą" analfabeto?
Dodaj ogłoszenie