Wrocław: Biletomaty okradają pasażerów

Artur SzkudlarekZaktualizowano 
Zuzanna Gałuszka: - Reklamacje powinno się móc zgłaszać telefonicznie także rano
Zuzanna Gałuszka: - Reklamacje powinno się móc zgłaszać telefonicznie także rano Tomasz Hołod/ Gazeta Wrocławska
Uszkodzone automaty z biletami komunikacji miejskiej na wrocławskich przystankach nie należą do rzadkości. Pół biedy, gdy nie możemy z nich w ogóle skorzystać. Gorzej, gdy o awarii dowiadujemy się, gdy po wrzuceniu pieniędzy nie dostajemy biletu.

- Chyba zdarzyło mi się to już z 10 razy, w tym trzy w automatach przy pl. Dominikańskim - przypomina sobie studentka Delfina Jastrzębska. Podobne doświadczenia ma Karolina Majchrzak. - Wrzuciłam dwa złote do automatu na przystanku przy Dworcu Głównym. Moneta nie poleciała za daleko, ale nie mogłam jej wyjąć. Chciałam popchnąć kolejną dwuzłotówką i w ten sposób... straciłam cztery złote - mówi wrocławianka.

Takich osób może być nawet kilkaset dziennie. Wrocław bowiem jest na pierwszym miejscu, wśród miast obsługiwanych przez Mennicę Polską, pod względem liczby aktów wandalizmu wobec automatów z biletami komunikacji miejskiej. A to właśnie one są najczęstszą przyczyną problemów pasażerów. - Tylko jednego dnia - 9 maja - takich zdarzeń było aż 27, a w ostatnich dwóch tygodniach - 363. Zanim dojedzie do automatu serwisant, zazwyczaj kilka osób stara się kupić w nim bilet i sądzi, że automat go okradł - tłumaczy Mariusz Przybylski, rzecznik prasowy Mennicy Polskiej, która obsługuje wrocławskie biletomaty.

Pasażer, któremu automat połknął monety albo pobrał opłatę z karty, a nie wydał biletu, może odzyskać utraconą kwotę. Wystarczy zgłosić reklamację do Biura Obsługi Klienta Urbancard przy ul. Grabiszyńskiej 9. - Można to zrobić osobiście, e-mailem lub przez telefon. W reklamacji trzeba podać dzień, godzinę oraz wskazać automat, w którym doszło do zdarzenia - tłumaczy Mariusz Przybylski.

Okazuje się jednak, że zgłoszenie reklamacji nie zawsze jest takie proste. - Raz zadzwoniłam, ale było przed ósmą, więc nie miał kto przyjąć zgłoszenia - wspomina Delfina Jastrzębska. Z kolei wrocławianin Dariusz Woźniak usłyszał, że po odbiór gotówki musi zgłosić się osobiście. - Jeśli mam jechać na Grabiszyńską, to stracę 6 zł, bo muszę wydać na dwa bilety. Automat połknął mi dwa złote, więc jaki jest sens upominać się o zwrot? - pyta.

Nie wszyscy bowiem wiedzą, że można całą procedurę załatwić zdalnie. Choć trzeba przyznać, że wymaga to sporo zachodu. - Można wybrać formę przelewu bankowego. W takim przypadku, po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji, na e-mail pasażer otrzymuje formularz z dyspozycją przelewu. Trzeba go wypełnić i podpisać, a potem odesłać skan albo przefaksować do Biura Obsługi Klienta. Na tej podstawie realizowana jest płatność na konto - wyjaśnia rzecznik Mennicy. Większość pasażerów, którzy padli ofiarą uszkodzonego automatu, macha jednak ręką. - Gdy rano się spieszę, to nie mam czasu zajmować się reklamacjami - mówi kolejna wrocławianka, Zuzanna Gałuszka. Przybylski tłumaczy, że reklamację można złożyć nawet znacznie później, a pieniądze zostaną zwrócone, bowiem są przechowywane na specjalnym koncie.

Agnieszka Bernat, dział reklamacji firmy Merona, która przed Mennicą była operatorem wrocławskich biletomatów: - Reklamację można nam było zgłosić telefonicznie, podając numer automatu i godzinę zdarzenia. Jeśli była pozytywna decyzja, to klient mógł dostać zwrot pieniędzy w dowolny, wybrany przez siebie sposób. Nie musiał jechać do nas osobiście. Mieszkańcy nie po to korzystają z automatów, żeby potem fatygować się, by załatwić formalności. Najczęściej jako rekompensatę wysyłaliśmy bilety komunikacji miejskiej pocztą lub zwracaliśmy pieniądze na konto pasażera. Zdarzały się też sytuacje, że nasz serwisant na umówionym przystanku i w określonej porze oddawał klientowi bilety lub gotówkę.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 53

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
marcinek_

@"Wystarczy zgłosić reklamację do Biura Obsługi Klienta Urbancard przy ul. Grabiszyńskiej 9. - Można to zrobić osobiście, e-mailem lub przez telefon. W reklamacji trzeba podać dzień, godzinę oraz wskazać automat, w którym doszło do zdarzenia - tłumaczy Mariusz Przybylski."
G Prawda. Dwa razy reklamowałem i dostałem odpowiedź, że nie stwierdzili aby pieniądze zostały wrzucone.

j
ja

Ta firma powinna zostać pozwana, łamie prawa konsumenta.

Z
Zeciu

Moja wycieczka po Wrocławiu 6 września linia 10
Automat skrzyżowanie ulica Wyszyńskiego / Sienkiewicza uszkodzony 3 złote w plecy. Pare kopniaków nie pomogło. Więc ciągnę tą 15 kg torbę na kółkach do następnego skrzyżowania Wyszyńskiego / Szczytnicka i zachowawczo wpadam do okienka w kiosku- „bilecik proszę”. Pani grzecznie odpowiada „NIE MAM”. Stoi taki następny automat i co kolejne 4 złote w plecy. Wyciągam banknot 10 złoty – lipa nie przyjmuje to 50 też nie. I co, nie kopie tego automatu bo się gapią. Nie będę pisał w jaki stanie zap...m z tym 15 kg tobołem do galerii.
Kolejny przeciwnik tym razem sprawny – jest bilecik za 3 dziki.
Teraz ja się pytam po co TO JEST !.
Finał generalnie taki. 7 zł w plecy. Rozwalona torba (kółka) bo to nie jest sprzęt do przetaczania kilometrami po chodniku, spóźniony i wnerwiony.
Jak to ma być ułatwienie to proszę tego mądrale co to wymyślił żeby sam sobie tam bileciki kupił.

w
wieszcz

A, co z dziećmi do 13. roku życia?

w
wieszcz

Potwierdzam. Sam miałem taki przypadek. Mało tego, mimo zapewnień na łamach prasy, że w mobilnym biletomacie można w ciągu doby dokonać tylko jednej transakcji (niby miało to zapobiegać wykorzystywaniu kradzionych kart), ja dokonałem ponownego „zakupu”. Oczywiście, z tym samym rezultatem, czyli pojawił się napis "drukowanie biletu" zapaliło światełko w okienku i znów nic. Pani przyjmująca reklamację wcale się nie zdziwiła, że istnieje możliwość wielokrotnego dokonania transakcji w tym samym mobilnym terminalu w ciągu tej samej doby. Tak więc Mennica, co innego mówi a co innego robi, jak i w tym przypadku. Kiedy składałem telefonicznie reklamację, zapytałem - czy istnieje możliwość aby pieniądze wróciły na moje konto bankowe? Usłyszałem, że nie ma takiej możliwości i muszę po 14 dniach od zgłoszenia reklamacji pofatygować się osobiście do Biura Obsługi Klienta Urbancard przy ul. Grabiszyńskiej 9. Nie odpuściłem, bo chodziło o równowartość dwóch biletów 24-godzinnych, ale ilu ludzi macha ręką? A przyjezdni? Czy sądzicie, że ktoś, kto przyjechał kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów, np. do lekarza, będzie dochodził swego? I tak to się kręci.

k
kbt

dziura w kasie miasta na lans i remonty "po wrocławsku" to skurtwiele z automatow wyludzaja!
Dziwie sie jeszcze ze dupkiewicz na taczce nie zostal wywieziony z ratusza!

j
jebac

WYPIERDALAJ DUPKIEWICZ ZE SWOIMI AUTOMATAMI!!

a
asdf

zanim policja przyjedzie to oni juz dawno sobie pójdą a znając życie...

H
Holmes,Sherlock Holmes

Też tak kombinowałem,ale empiria pokazuje że potrafi "łykać" selektywnie monety o wyższym nominale np.2,5 zł po pomyślnym "przeleceniu" (sadząc po dźwięku i stanie kasy na wyświetlaczu)nominałów mniejszych wartości.Jeśli więc jeśli-jak pisze srodmiescie-solidny kopniak powoduje "wyplucie"nakradzionej uprzednio gotówki-transakcje zakupu biletu powinniśmy zaczynać kopniakiem,kupować bilet za "wylecianą kasę" i...kończyć z zyskiem !

p
pepe

"tusku musisz zrobic porzadek " ..ha,ha..bo skonam ...ha,ha..Temu panu juz dziekujemy...

k
krogulec

Te automaty to sKuRwYsYnY !!!! Zaprogramowane przez polski rząd, robią to co politycy robią najlepiej

U
U

Dlatego ja nie korzystam z tych automatów ,już od początku wiedziałam że te urbanomaty to bedzie lipa..jakos od początku im nie ufałam ,w kiosku masz do ręki bilet i załatwione ,no ale oczywiście musieli naudziwniać.
Kto to widział żeby tzreba było się jeszcze stresować i męczyć z tym że chce sie jechać na legalu a i tak biletu sie nie uświadczy.

A jak kanar złapie to nie bedzie tłumaczenia że urbanomat był zepsuty...

b
breslau

Przecież okazuje się - JEST TO NORMA - że wbrew Pr-owskim prospektom, śpiewkom i lansie Dutkiewicza po kraju, tutaj na dole blisko mieszkańców dzieją się rzeczy niebywałe! A sąone bezczelnie i kłamliwie przekształcane w sukcesy! Przecież oficjalne foldery, prospekty podaja jako wielką zasługę i milowy krok system UrbanCard który jest tandetnym, złodziejskim niewypałem - nazwijmy to po imieniu..

W dodatku urzednicy Dutkiewicza podpisali taka umowe i warunki z Mennica Polską, że nie daje to prawie żadnych praw nam - mieszkańcom, Mennica wszystko z góry olewa,reklamacje olewa,doniczego nie czuje się zobowiazana a śmiem twierdzić że "lewe" dochody z tych wszystkich wszamanych 5, 10 PLN od 2 lat mogły sięgnać już milionów złotych! Nie wspomnę nawet o złodziejstwie z kart płatniczych - środki z konta bierze - biletu brak...

Tego już naprawde jest za wiele, my jako mieszkancy nie musimy wnikać w żadne szczegóły zwłaszcza że sa to PRYNCYPIA działania systemu.... Zjada pieniądze od lat, w ilościach ,hurtowych, w kioskach biletów brak? DLaczego bandą tego partacza Dutkiewicza,która to wszystko nam na głowe sprowadziła nie zajmuje się CBA, Prokuratura, NIK, CBŚ?????????????

J
Jacek

Tam dla odmiany nie możesz kupić biletów w pojeździe. Ja wolę wrocławskie rozwiązanie. Nawet jeśli raz na jakiś czas się psuje, zawsze pozostaje zakup biletu przez telefon.

m
miodka

Mnie dzisiaj rano zeżarło 5zł na metalowców, a z jakieś 2 tygodnie temu na świdnickiej po wrzuceniu pieniędzy, transakcja została przerwana, a na monitorze pokazał się czerwony napis : Automat nie przyjmuje zapłaty gotówką !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3