Wrocław bez wykolejeń? MPK chwali się, że jest lepiej dzięki remontom

Błażej Organisty
Udostępnij:
Luty był pierwszym od dekady miesiącem bez wykolejenia. Co więcej, trzy pierwsze miesiące tego roku były pod tym względem ponad 10 razy lepsze od pierwszego kwartału 2021 r. Remonty torowisk przynoszą pozytywne skutki.

Wykolejenie, nazywane sarkastycznie wywrocławieniem, to wypadnięcie tramwaju z toru. Do niedawna – klasyk miejski. Wykolejenia zdarzały się we Wrocławiu (zbyt) często, świadcząc o kondycji torów i malując antylaurkę MPK (przewoźnik przejął nadzór nad torowiskami od Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta pod koniec 2019 roku). Najczęstszą przyczyną tych nieprzyjemnych zdarzeń jest bowiem zły stan torowisk.

W 2019 roku wrocławskie tramwaje wypadły z torów 59 razy (średnio prawie 5 razy miesięcznie). Na szczęście sytuacja się poprawia. W pierwszym kwartale tego roku doszło tylko (jak na standardy wrocławskie) do trzech wykolejeń na następujących ulicach:

  • Stawowa - Piłsudskiego (26 stycznia) - przyczyną była zużyta krzyżownica, która zostanie wymieniona;
  • Sienkiewicza - Wyszyńskiego (3 marca) - tramwaj wjechał nieprawidłowo na zwrotnicę, stwierdzono tam także zanieczyszczony rozjazd;
  • Grabiszyńska na wysokości cmentarza (22 marca) - przyczyną miała być nadmierna prędkość jazdy, zdaniem MPK Wrocław, motorniczy przekroczył ją dwukrotnie.

Trzy wypadnięcia z torów to ponad dziesięć razy mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego (35) i około osiem razy mniej niż w pierwszym kwartale 2019 (25).

MPK przekonuje, że to jeden z dowodów na skuteczność remontów, które od kilku lat prowadzi spółka.

"Torywolucja to nie jest puste hasło. To efekty pracy setek ludzi, inwestycje, które widać we Wrocławiu już na pierwszy rzut oka. Ciągle działamy" - zapewnia Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Gdzie we Wrocławiu prowadzone są obecnie remonty torowisk?

Modernizacje w toku:

  • przebudowa torowiska w ul. Kosmonautów,
  • zmiana układu torów w skrzyżowaniu ulicy Lotniczej, Milenijnej, Legnickiej i Na Ostatnim Groszu,
  • wymiana rozjazdów na pl. Jana Pawła II od strony mostu Sikorskiego,
  • wymiana torowiska do mostu Sikorskiego oraz odcinka łączącego most z ul. Księcia Witolda.

W najbliższym czasie rozpocznie się:

  • wymiana rozjazdu w skrzyżowaniu ul. Dubois z Pomorską, od strony ulicy Kurkowej (od 9 kwietnia);
  • wymiana rozjazdów w kolejnych trzech lokalizacjach: most Zwierzyniecki - ul. Mickiewicza, skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i Stawowej oraz ul. Pułaskiego i Małachowskiego;
  • modernizacja torowiska przy al. Kochanowskiego od mostu Szczytnickiego do al. Różyckiego wraz z przejazdem.

Remonty zaplanowane na 2022:

  • remont torowiska w Podwalu,
  • wymiana rozjazdów przy zajezdni Borek,
  • wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ulicy Nowowiejskiej z ulicą Jedności Narodowej,
  • modernizacja torowiska na placu Kościuszki, wraz z torowiskiem do ul. Piłsudskiego i rozjazdem na ul. Świdnickiej
  • wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Świdnickiej i ul. Piłsudskiego do ul. Powstańców Śląskich wraz z krzyżem i torowiskiem do ul. Swobodnej.

Remonty wykonane w ostatnich miesiącach:

  • wymiana zwrotnic w skrzyżowaniu ul. Jedności Narodowej i Słowiańskiej,
  • trzeci etap remontu na placu Jana Pawła II – wymiana skrzyżowania torów,
  • wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu przy placu Dominikańskim,
  • wymiana zwrotnicy na pętli Krzyki,
  • wymiana 191 metrów szyn na ul. Powstańców Śląskich, Kamiennej i Glinianej,
  • Wymiana 101 metrów szyn na pl. Społecznym,
  • wymiana 86 metrów szyn w ul. Traugutta, w rejonie skrzyżowania z ulicą Krasińskiego.

Remonty przeważnie wiążą się ze zmianami organizacji komunikacji oraz utrudnieniami. Niektóre inwestycje znacznie wpływają na natężenie ruchu samochodowego i powodują większe korki. Oto aktualny przykład z Leśnicy.

Efekty trwającej rewolucji torowej mają zrekompensować pasażerom tymczasowe niedogodności. Wszak chodzi o poprawienie bezpieczeństwa i komfortu przemieszczania się po mieście tramwajami. Biorąc pod uwagę to, że luty był pierwszym od 10 lat miesiącem bez wykolejenia, a także wymianę pojazdów oraz budowę nowych tras, pasażerowie mogą z nadzieją patrzeć w przyszłość.

Rok 2021 w liczbach od MPK:

  • 20 zrealizowanych inwestycji,
  • 70 wymienionych zwrotnic,
  • 80 mln złotych na infrastrukturę torową,
  • 11,2 km wyremontowanych i nowych torowisk, w tym 1,4 km nowych zielonych torowisk.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ten rok szkolny był trudny, ale lepszy od ubiegłego

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Gazeta Wrocławska
Dodaj ogłoszenie